نویسنده: حسن اکرامی
// جمعه, ۳۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۷

فروش قدرتمند فاینال فانتزی 16 روی پلی استیشن 5

شرکت اسکوئر انیکس اعتقاد دارد با درنظرگرفتن شرایط عرضه، بازی فاینال فانتزی 16 فروش قدرتمندی روی کنسول پلی استیشن 5 داشته است.

در روزهای گذشته شاهد انتشار گزارش‌هایی بودیم که ادعا می‌کردند فروش هفته دوم عرضه بازی فاینال فانتزی 16 در کشور ژاپن با افت چشمگیری مواجه شده است. حال شرکت اسکوئر انیکس در پاسخ به این گزارش‌ها اعلام کرد فروش این بازی تاکنون قدرتمند بوده است و Final Fantasy 16 همچنان به عملکرد تجاری خوب خود روی پلی استیشن 5 ادامه می‌دهد. در ادامه اسکوئر انیکس در واکنش به گزارش بلومبرگ پیرامون نارضایتی از فروش فاینال فانتزی 16، مصاحبه‌ای با IGN انجام داد. این شرکت ژاپنی با مقایسه شرایط عرضه این بازی با نسخه پانزدهم و ریمیک فاینال فانتزی ۷، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

اسکوئر انیکس در این‌باره گفت: «با عرضه ۳۸ میلیون کنسول پلی استیشن 5 در سراسر جهان تا پایان مارس ۲۰۲۳، فروش بازی فاینال فانتزی 16 تنها در چند روز به بیش از سه میلیون واحد در سراسر جهان رسید. با درنظرگرفتن آمار فروش بازی تحسین‌شده Final Fantasy 7 Remake و تعداد بازیکنان پلی استیشن 4 در زمان عرضه آن، می‌توانیم ببینیم که نسبت فروش فاینال فانتزی 16 روی پلی استیشن 5 بسیار بالا است. علاوه‌بر این، ما ابتکار عمل‌های مختلفی داریم تا با استفاده از آن‌ها بازیکنان بیشتری را به سمت تجربه فاینال فانتزی 16 تشویق کنیم».

ریمیک فاینال فانتزی 7 در آوریل ۲۰۲۰ به‌عنوان انحصار کنسولی پلی استیشن 4 عرضه شد و توانست در مدت سه روز به فروشی بیش از ۳.۵ میلیون نسخه برسد. در همین حال بازی فاینال فانتزی 15 زمانی‌که در اواخر سال ۲۰۱۶ هم روی پلی استیشن 4 و هم روی ایکس باکس وان عرضه شد، فروش ۵ میلیون نسخه‌ای را به ثبت رساند. بر همین اساس لوئیس وولدریج از رسانه تحلیلی Ampere Analysis اعتقاد دارد که بازی فاینال فانتزی 16 در شرایط کاملا متفاوتی نسبت به دو نسخه مذکور به بازار عرضه شده است.

استفاده از نیروی صاعقه در بازی final fantasy 16

وولدریج در این‌باره توضیح داده بود: «بازی فاینال فانتزی 16 در انحصار پلی استیشن 5 است و در مقایسه با انتشار ریمیک نسخه هفتم روی پلی استیشن 4، در نیمه اول چرخه عمر کنسولی عرضه شده است. با وجود عرضه جهانی کمتر از ۴۰ میلیون پلی استیشن 5 در سراسر جهان، فروش زمان عرضه بیش از سه میلیون واحدی فاینال فانتزی 16 ضعیف به حساب نمی‌آید. این میزان فروش ممکن است کمتر از انتظار اسکوئر انیکس باشد، اما شرایط انتشار و رده‌بندی سنی بزرگسال بازی تا حدودی پتانسیل فروش آن را محدود می‌کند. باتوجه‌به عملکرد موفق نائوکی یوشیدا در گذشته، تصور می‌کنم انتظارها از فاینال فانتزی 16 بسیار بالا بوده است».

این تحلیلگر در ادامه خاطرنشان کرد کاهش فروش چشمگیر پس از روزهای اولیه عرضه برای یک بازی نقش‌آفرینی یک اتفاق طبیعی به شمار می‌آید. چرا که فروش اولیه آن توسط طرفداران ژانر و بازیکنان اصلی مجموعه رقم می‌خورد. وولدریج اعتقاد دارد محبوبیت کنسول نینتندو سوییچ در ژاپن و تمایل بازیکنان این کشور به تجربه بازی‌هایی شامل شخصیت‌های جوان و نوجوان باعث کاهش استقبال از بازی فاینال فانتزی 16 شده است. درواقع لحن پخته‌تر شخصیت‌پردازی و داستان این بازی درکنار معرفی کاراکترهای مسن‌تر آن نشان می‌دهد اسکوئر انیکس بیشتر مخاطبان غربی را هدف قرار داد و این بازی از سبک سنتی نقش‌آفرینی ژاپنی (JRPG) فاصله گرفته است.

حالا خود اسکوئر انیکس هم می‌گوید که از عملکرد بازی رضایت دارد و فروش آن را «فوق‌العاده قدرتمند» به شمار می‌آورد. شرکت Square Enix هم‌اکنون توسعه دنباله ریمیک نسخه هفتم با عنوان Final Fantasy 7: Rebirth را ادامه می‌دهد تا در سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شود. این نسخه دومین بازی از سه‌گانه ریمیک فاینال فانتزی 7 خواهد بود و به نظر می‌رسد محتوای عظیمی داشته باشد. چرا که قرار است روی دو دیسک در دسترس گیمرهای کنسول PS5 قرار گیرد.

نظر شما درباره‌ی جدیدترین اخبار بازی Final Fantasy 16 چیست؟ آیا این بازی را تجربه کرده‌اید.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده