// جمعه, ۵ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۹

طراح کنسول‌ های SNES و NES از نینتندو جدا شد

لنس بار که کنسول NES و کنسول SNES نینتندو را برای بازار آمریکا شمالی طراحی کرد، پس از ۳۹ سال فعالیت از این شرکت جدا شده است.

در جدیدترین اخبار بازی، لنس بار که طراحی کنسول NES و کنسول SNES را بر عهده داشت، به‌صورت رسمی از نینتندو جدا شده است. او در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ نینتندو را ترک کرد تا روی پروژه‌های دیگری کار کند که هنوز آن‌ها را معرفی نکرده است. صنعت/هنر بازی‌های ویدیویی بدون Nintendo Entertainment System و Super Nintendo Entertainment System نمی‌توانست چهره‌ی امروز خود را داشته باشد.

در نتیجه لنس بار به‌عنوان شخصی که در عرضه‌ی این دستگاه‌ها نقش اساسی داشت، قطعا احترام خود را میان برخی از گیمرها و رسانه‌ها به‌دست آورده است. تازه برخی از فعالیت‌های دیگر نینتندو همچون آفرینش دسته Nunchuck کنسول Wii نیز بدون کارهای او شاید به سرانجام نمی‌رسیدند؛ شخصی که در سال ۱۹۸۲ به شرکت ژاپنی نینتندو پیوست. بار به‌عنوان یک طراح و مدیر برند، از زمان ساخت دستگاه‌های بازی آرکید همراه نینتندو بود.

در دورانی که کنسول Famicom و کنسول Super Famicom می‌خواستند به ترتیب با نام NES و SNES از ژاپن بیرون بیایند، نقش لنس بار مهم‌تر و بزرگ‌تر از قبل شد. دسته NES Zapper برای بازی‌های لایت‌گان، دسته‌ی آرکید NES Advantage و همین‌طور NES Max هم از کارهای لانس بار بهره بردند. تازه همه‌ی موارد نام‌برده تنها برخی از محصولات نینتندو هستند که نام آن‌ها به‌نوعی به این شخصیت گره می‌خورد. 

کنسول NES شرکت نینتندو با دسته خاص و جالب

برای شناخت بیشتر بخشی از فعالیت‌های حرفه‌ای شاید بخواهید که جملاتی از مصاحبه‌ی وی در سال ۲۰۰۵ راجع به چگونگی تبدیل کردن کنسول Famicom به کنسول Nintendo Entertainment System را بخوانید: «طرح اصلی NES طی چند ماه در ژاپن آماده شد؛ یک بازه‌ی زمانی‌که طی بخشی از آن من هم در این کشور بودم. آن طرح یک دستگاه وایرلس و پشتیبانی‌کننده از نصب ماژول‌ها را متصور می‌شد که می‌خواست یک سیستم خوش‌جلوه‌ی عامه‌پسندانه باشد؛ نه محصولی که شبیه اسباب‌بازی به‌نظر می‌رسد.

پس از نمایش اولیه‌ی کنسول NES در نمایشگاه Consumer Electronics از من خواسته شد که دستگاه را مجددا طراحی کنم؛ براساس نیازهای مهندسی جدیدی که مطرح شدند. برای کاهش هزینه‌ی تولید، قابلیت ارتباط بی‌سیم دسته و کنسول حذف شد؛ همین‌طور برخی از لوازم جانبی همچون کیبرد و ذخیره‌کننده‌ی داده‌ها.

ولی بزرگ‌ترین تغییر مربوط‌به شکل و ابعاد می‌شد؛ تا گیمرها بتوانند بازی‌ها را در دستگاه قرار دهند و به رابط داخلی جدید آن وصل کنند. این سیستم اتصال جدید بازی به کنسول اجازه می‌داد که بازیکن بدون نیاز به وارد کردن نیروی زیاد بتواند محصول را در دستگاه قرار دهد. سپس دستگاه آن را برای اجرا داخل خود جابه‌جا می‌کرد. در نظر داشتن همه‌ی این نیازها سبب شد که ابعاد نهایی بزرگ‌تر از طرح‌های اولیه باشد. البته در عین شکل‌گیری این تغییرات کلیدی برخی از موارد هم مطابق برنامه‌های اولیه باقی ماندند؛ از شکل جعبه‌مانند دستگاه تا طراحی ظاهری متمرکز روی دو رنگ».


منبع EuroGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده