نویسنده: حسن اکرامی
// یکشنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱

بهترین بازی های پلی استیشن ویتا | از متال گیر تا پرسونا

باتوجه‌به اعلام رسمی سونی جهت بازگشت به بازار کنسول‌های دستی با عرضه پروژه Q، در این مقاله تصمیم گرفتیم نگاهی به پلتفرم قابل حمل پلی استیشن ویتا و بهترین بازی‌های عرضه شده برای آن داشته باشیم.

شرکت سونی کنسول دستی پلی استیشن ویتا را در فوریه ۲۰۱۲ در بازار ایالات متحده و مدتی بعد در اروپا و سایر نقاط جهان عرضه کرد. این کنسول پس از پلی استیشن پورتال (PSP)، دومین تلاش شرکت سونی برای ورود به بازار کنسول‌های دستی قابل حمل بود. پلی استیشن پورتال توانست به موفقیت‌های زیادی دست یابد و بیش از ۸۰ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رساند؛ بنابراین سونی در نظر داشت با عرضه پلی استیشن ویتا به همراه ویژگی‌هایی مدرن از جمله صفحه‌نمایش چندلمسی OLED و پنج اینچی، موفقیت گذشته را تکرار کند.


بهترین بازی های پلی استیشن ویتا کدام است؟

از بهترین بازی های پلی استیشن ویتا می‌توان به Persona 4 Golden، Killzone: Mercenary، Killzone: Mercenary، Metal Gear Solid HD Collection و Shovel Knight اشاره کرد.


سونی برای تضمین موفقیت پلی استیشن ویتا، چند بازی انحصاری را برای زمان عرضه آن در نظر گرفت که مهم‌ترین آن‌ها Uncharted: Golden Abyss است. این بازی یک نسخه فرعی از مجموعه محبوب آنچارتد شرکت ناتی داگ بود که استودیو بند توسعه آن را بر عهده داشت. این بازی علاوه‌بر ارائه جلوه‌های بصری چشم‌نواز، از قابلیت‌های جدید و کلیدی پلی استیشن ویتا از جمله پد لمسی پشتی، دوربین و سنسورهای حرکتی پیشرفته استفاده کرده بود. سونی درکنار Uncharted: Golden Abyss چند بازی زمان عرضه دیگر به مانند Modnation Racers و Super Stardust Delta را در زمان عرضه پلی استیشن ویتا در دسترس بازیکنان قرار داد.

با افزایش بودجه تولید و تردید توسعه‌دهندگان تردپارتی برای سرمایه‌گذاری روی بازی‌های پلی استیشن ویتا، شرکت سونی شروع به ابتکار عملی کرد تا بازیکنان را به خرید و استفاده از پلی استیشن ویتا ترغیب کند. از جمله این موارد می‌توان به امکان تجربه بازی‌های پلی استیشن 3 روی این کنسول دستی اشاره کرد. همچنین بازیکنانی که بازی‌های پلی استیشن 3 را تهیه‌ می‌کردند، می‌توانستند از قابلیت کراس-سیو بهره ببرند و ذخیره بازی خود را بین دو پلتفرم پلی استیشن 3 و پلی استیشن ویتا جابه‌جا کنند.

با وجود اینکه پلی استیشن ویتا در بین علاقه‌مندان به کنسول‌های دستی محبوبیت داشت اما درنهایت به فروش کمتر از ۱۵ میلیون واحدی در سراسر جهان دست یافت. همین امر باعث شد سونی و استودیوهای فرست‌پارتی آن تمرکز خود را کاملا روی پلتفرم محبوب‌تر پلی استیشن 4 قرار دهند. برخی از تحلیل‌گران اعتقاد داشتند که سونی خیلی زود از پلی استیشن ویتا ناامید شد و پشتیبانی از آن را رها کرد. همچنین استفاده از کارت‌های حافظه اختصاصی گران‌قیمت، پلی استیشن ویتا را قبل از اینکه فرصتی جدی برای ورود به بازار پیدا کند، نابود کرد. فراگیر شدن بازار گوشی‌های هوشمند و موفقیت‌های نینتندو با پلتفرم 3DS را می‌توان از دیگر عوامل ناکامی پلی استیشن ویتا در رسیدن به موفقیت دانست.

در ادامه این مقاله می‌خواهیم فهرستی از بازی‌های برتر پلی استیشن ویتا را با یکدیگر مرور کنیم.

فهرست بازی‌ها براساس نظر زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند.

حمله زامبی به کلمتاین در بازی The Walking Dead: First Season

۲۰- بازی The Walking Dead: First Season

  • سازنده و ناشر: تل‌تیل گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: ماجراجویی اشاره و کلیک
  • نمره در متاکریتیک: ۸۲

بازی The Walking Dead: Season One اولین نسخه از سری بازی‌های اپیزودیک و ماجراجویی مردگان متحرک است که شرکت تل‌تیل گیمز وظیفه توسعه و عرضه آن را به عهده داشت. داستان این بازی در همان دنیای تخیلی و آخرالزمانی کمیک‌ها اتفاق می‌افتد و بازیکنان را به سمت حوادث پس از شیوع زامبی‌ها در ایالت جورجیا می‌برد. بیشتر شخصیت‌های این بازی اورجینال هستند و پروتاگونیست آن یک استاد دانشگاه و مجرم محکوم به نام Lee Everett است که داستان بازی پیرامون ماجراجویی‌های او می‌گذرد. درنهایت لی با یک دختر به نام کلمنتاین آشنا می‌شود و باید از او محافظت کند تا با کمک یکدیگر والدین دختر را پیدا کنند.

سازندگان The Walking Dead: Season One تاکید چندانی رو حل پازل‌ها نداشته‌ و بیشتر تمرکز خود را روی شخصیت‌پردازی و گسترش داستان گذاشته‌اند. روند پیشروی داستان بازی تحت تاثیر انتخاب دیالوگ بازیکن و اقدام‌های آن‌ها در طول ماجراجویی قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به کشته شدن شخصیت‌های کلیدی یا تغییر رفتار یک شخصیت نسبت به لی اشاره کرد. سازندگان تا حدی به تاثیر انتخاب بازیکنان بها داده‌اند که می‌توان پیامدهای آن را در روایت اپیزودهای بعدی هم مشاهده کرد.

بازی The Walking Dead: Season One یک ماجراجویی سوم شخص است که از زوایای مختلف بازیکن را به تصویر می‌کشد. بازیکنان می‌توانند با ورود به هر محیط به بررسی وسایل موجود بپردازند و با آن‌ها تعامل داشته باشند. همچنین بازیکنان باید با شخصیت‌های جدیدی که ملاقات می‌کنند، به گفت‌وگو پرداخته یا در مورد یک آیتم یا اتفاق از آن‌ها سؤال کنند. با پیشرفت در بازی، امکان ارتقای درخت مهارت گفت‌وگو و باز کردن مهارت‌های جدید تعاملی برای پیشرفت شخصیت وجود دارد.

باران شهاب سنگ روی سر دشمنان در بازی Child of Light

۱۹- بازی Child of Light

  • سازنده و ناشر: یوبیسافت
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: نقش‌آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۳

بازی Child of Light توسط شرکت یوبیسافت توسعه یافت و در سال ۲۰۱۴ روی پلی استیشن ویتا عرضه شد. داستان بازی در سرزمین خیالی Lemuria روایت می‌شود و بازیکنان را با کودکی به نام Aurora آشنا می‌کند که پس از مرگ به‌دلیل یک بیماری مرموز، در سرزمین لموریا از خواب بیدار می‌شود. این کودک باید برای بازگشت به خانه خورشید، ماه و ستارگانی که در چنگ ملکه شب اسیر شده‌اند را پیدا کند.

گیم‌پلی بازی Child of Light شامل بخش‌های پلتفرمینگ و معماهای مختلف است. همچنین عناصر نقش‌آفرینی در آن گنجانده شده تا بازیکنان به مرور مهارت‌های شخصیت خود را ارتقا دهند. نبرد با دشمنان به شکل مبارزه نوبتی و مشابه بازی‌های Final Fantasy و سری Grandia است. بازیکن می‌تواند تا دو شخصیت را در طول نبرد کنترل کرده و این دو را با سایر قهرمان‌های دیگر جابه‌جا کند تا با حداکثر سه دشمن در یک میدان مبارزه کند.

علاوه‌بر این، بازیکنان در بازی Child of Light با یک کرم شب‌تاب قابل کنترل به نام Igniculus آشنا می‌شوند که می‌تواند حین مبارزه یا در بخش‌های دیگر به آن‌ها کمک کند؛ برای مثال این کرم شب‌تاب می‌تواند مسیرهای جدیدی برای پیشروی باز کند یا در طول نبرد با تابش نور خود باعث کاهش سرعت دشمنان و احیای سلامت تیم بازیکن شود.

مبارزه با هیولای شیطانی در بیوم آتش‌فشان بازی ماینکرافت

۱۸- بازی Minecraft: PlayStation Vita Edition

  • سازنده و ناشر: موجانگ
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: سندباکس سه‌بعدی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۴

شرکت موجانگ بازی موفق Minecraft را در سال ۲۰۱۴ روی کنسول پلی استیشن ویتا عرضه کرد تا بازیکنان این پلتفرم دستی بتوانند در دنیای گسترده و آزاد آن به کاوش بپردازند و هر آنچه که دوست دارند را خلق کنند. بازیکنان می‌توانند با کاوش در انواع بیوم‌ها که هر کدام ویژگی‌ها و فرصت‌های منحصربه‌فردی ارائه می‌دهند، منابع مورد نیاز خود را استخراج کرده و هر آن‌چه تمایل دارند را در زمین خود بسازند.

نسخه پلی استیشن ویتای Minecraft از حالت چندنفره با پشتیبانی از حداکثر چهار بازیکن همزمان برخوردار است. همچنین بازیکنان می‌توانند فایل ذخیره خود را به کنسول پلی استیشن 3 انتقال داده و بازی خود را روی آن ادامه دهند. علاوه‌بر این، انواع مینی‌گیم برای بازیکنان پلی استیشن ویتا در دسترس قرار دارد که باید برای لذت بردن از آن‌ها از ویژگی‌های مخصوص کنسول دستی خود استفاده کنند.

تیراندازی به سمت دشمنان در بازی Frozen Synapse Prime

۱۷- بازی Frozen Synapse Prime

  • سازنده و ناشر: دابل الون
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: استراتژی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۴

Frozen Synapse یک بازی نوبتی و تاکتیکال است که توسط استودیوی مستقل Mode 7 Games ساخته شده است. بازیکنان در این اثر باید استراتژی مبارزه خود را مشخص کنند و به‌صورت نوبتی به مبارزه با واحدهای جنگی دیگر بپردازند. در ابتدا یک جوخه جنگی کوچک در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد که باید با دادن دستورها مختلف به آن‌ها، تمام واحدهای دشمن را از بین ببرند. این بازی دارای حالت‌های چندنفره آنلاین، کمپین تک‌نفره و Skirmish است.

داستان بازی Frozen Synapse در یک آینده سایبرپانکی رخ می‌دهد و بازیکنان باید با هدایت جوخه جنگی خود دربرابر یک حکومت فاسد که بر شهر Markov Geist حکومت می‌کند، مقاومت کنند. بازیکنان در این مسیر باید دربرابر ارتش‌های انسانی مزدور و هوش مصنوعی‌های قدرتمند قرار بگیرند. هدف در اکثر مأموریت‌های کمپین تک‌نفره به ازبین‌بردن جوخه مقابل محدود می‌شود. با این وجود مأموریت‌های دیگری از جمله محافظت از گروگان و پشتیبانی از جوخه دیگر وجود دارند. حالت‌های آنلاین بازی هم شامل رقابت‌ تا مرگ آخرین نفر، حفاظت از منطقه و گروگان‌گیری هستند.

نقشه‌ها به‌صورت تصادفی ایجاد می‌شوند تا طیف وسیعی از سنگرها، موانع، دیوارها و موقعیت‌های جنگی را پیش روی بازیکنان قرار دهند. در هر نوبت، زمان نامحدودی به بازیکنان داده می‌شود تا هر سرباز را در نقاط مشخصی قرار دهد و دستور لازم را به او بدهد. همچنین امکان مشاهده تمام حرکات قبلی دشمن از زمان شروع نبرد برای پیش‌بینی حرکات بعدی او وجود دارد.

دیالوگ در گیم‌پلی بازی Steins: Gate 0

۱۶- بازی Steins: Gate 0

  • سازنده و ناشر: Mages/پی‌کاب
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • سبک: ماجراجویی رمان مصور
  • نمره در متاکریتیک: ۸۴

تیم 5pb با همکاری استودیو میجز بازی Steins: Gate 0 را در سبک رمان بصری توسعه داده است. این بازی که در سال ۲۰۱۵ روی کنسول پلی استیشن ویتا عرضه شد، داستان را از دیدگاه چند شخصیت مختلف روایت می‌کند. این شخصیت‌ها همان پروتاگونیست‌های نسخه اورجینال سری هستند که با نام‌های رینتارو اوکابه، آمانه سوزوها و هیاجو ماهو که یک متخصص عصب‌شناسی است، شناخته می‌شوند. بازیکنان می‌توانند روایت داستان را در دو شاخه اصلی و مجزا پیش ببرند و هر انتخاب دیالوگ می‌تواند به یکی از چند پایان بازی منجر شود.

بازی Steins: Gate 0 در مجموع شامل دو مسیر داستانی اصلی به همراه چهار داستان فرعی است. اوکابه رینتارو می‌تواند با تلفن همراه خود با هوش مصنوعی ارتباط برقرار کند و نحوه پاسخگویی او به تماس‌های هوش مصنوعی می‌تواند جهت داستان را تعیین کند. علاوه‌بر اوکابه، دو شخصیت دیگر قابل کنترل هستند و می‌توانند از تلفن اوکابه برای تعامل و ارتباط با دیگران بهره ببرد. به‌طور کلی نحوه استفاده از تلفن و پاسخ‌های بازیکنان به پیام‌های دریافتی می‌تواند سرنوشت داستان بازی را مشخص کند.

مانوئل کالاورا با کت سفید در بازی Grim Fandango Remastered

۱۵- بازی Grim Fandango Remastered

  • سازنده و ناشر: دابل فاین پروداکشنز
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: ماجراجویی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۴

بازی ماجراجویی Grim Fandango محصول سال ۱۹۹۸ به کارگردانی تیم شیفر است که توسط لوکاس‌آرتز برای کامپیوترها عرضه شد. این بازی به‌عنوان اولین محصولی که از گرافیک‌های کامپیوتری سه‌بعدی روی پس زمینه‌های ایستای از قبل رندر شده استفاده کرد، شناخته می‌شود. به مانند سایر بازی‌های ماجراجویی لوکاس‌آرتز، بازیکنان در بازی Grim Fandango با شخصیت‌های دیگر به گفت‌وگو پرداخته و اشیای گوناگون محیط‌ها را برای حل پازل بررسی، جمع‌آوری و استفاده می‎‌کنند.

شرکت سونی در سال ۲۰۱۴ به استودیو دابل فاین پروداکشنز که توسط تیم شیفر تأسیس شده بود، کمک کرد تا امتیاز بازی Grim Fandango را از لوکاس‌آرتز خریداری کند. در ادامه استودیو دابل فاین ریمستر بازی را که شامل بهبود طراحی شخصیت‌ها، جلوه‌های بصری مدرن و کنترل‌های جدید اشاره و کلیک بود را در سال ۲۰۱۵ روی پلی استیشن ویتا عرضه کرد.

بازیکنان در بازی Grim Fandango کنترل مانوئل کالاورا را به‌دست می‌گیرند و باید مرسدس کولومار را در دنیای مرده زیرین دنبال کنند. سازندگان در توسعه این بازی از انجین GrimE استفاده کرده‌اند که پس‌زمینه‌هایی از مدل‌های از قبل رندر شده را نمایش می‌دهد. در همین حال سایر اشیا و شخصیت‌های اصلی به‌صورت سه‌بعدی متحرک دیده می‌شوند. علاوه‌بر این، صحنه‌های سینمایی بازی به‌صورت نمایش سه‌بعدی از پیش رندر شده نشان داده می‌شوند.

تیراندازی و کشتار دشمنان در مراحل رنگارنگ بازی Hotline Miami

۱۴- بازی Hotline Miami

  • سازنده و ناشر: آبسترکشن/دیولور دیجیتال
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: تیراندازی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۵

بازی تیراندازی و پیکسلی Hotline Miami توسط دو توسعه‌دهنده به نام‌های جاناتان سادستورم و دنیس ودین ساخته شد و در سال ۲۰۱۳ روی کنسول پلی استیشن ویتا در دسترس قرار گرفت. سبک بازی Hotline Miami دوبعدی و پیکسلی با دوربین از بالا است که به بازیکنان این امکان را می‌دهد تسلط بیشتری روی محیط‌های گوناگون هر مرحله داشته باشند. بازیکنان کنترل یک قاتل حرفه‌ای با کلاه خروسی را به‌دست می‌گیرند و باید برای رسیدن به اهداف خود با انواع سلاح به کشتن دشمنان بپردازند.

هر مرحله از بازی Hotline Miami مثل یک پازل منحصر‌به‌فرد توسعه‌ یافته است که علاوه‌بر نقشه خاص، چالش مخصوص به خود را دارا است. همچنین دشمنان در هر مرحله از سلاح و استراتژی حمله متفاوتی استفاده خواهند کرد و بازیکنان باید برای پیروزی، با دقت به شناخت دشمنان و محل قرارگیری آن‌ها بپردازند. گیم‌پلی بازی شامل خشونت بسیار زیادی می‌شود و بازیکنان می‌توانند دشمنان خود را به روش‌های مختلفی تکه‌تکه کنند. دراین‌میان موسیقی به خوبی به حفظ ریتم مبارزات کمک کرده است و به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های بازی شناخته می‌شود.

تفنگ و رابط کاربری بازی killzone: mercenary

۱۳- بازی Killzone: Mercenary

  • سازنده و ناشر: گوریلا گیمز/سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: تیراندازی
  • نمره در متاکریتیک: ۷۸

استودیوی گوریلا گیمز کمبریج، بازی Killzone: Mercenary را توسعه داد تا یک تجربه تیراندازی اول‌شخص هیجان‌انگیز را تقدیم بازیکنان پلی استیشن ویتا کند. بازیکنان در این بازی کنترل یک سرباز به نام آران دانر را به‌دست می‌گیرند و به یک مأموریت انتحاری فرستاده می‌شوند تا در آزادسازی Vekta جنگ‌زده کمک کنند.

همان‌طور که می‌توان از سری کیلزون انتظار داشت، گیم‌پلی بازی Killzone: Mercenary شامل صحنه‌هایی اکشن و هیجان‌انگیز است. انواع تفنگ قدرتمند و تجهیزات جنگی در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد و سرعت گیم‌پلی نسبت به نسخه‌های قبلی سری افزایش داشته است. شلیک با اسلحه‌های گوناگون بسیار لذت‌بخش طراحی شده و طراحی صدا و انیمیشن لگد زدن آن‌ها فوق‌العاده به نظر می‌رسد. بازیکنان برای شرکت در مبارزات با دسته‌های مختلفی از تفنگ‌ها سر و کار دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تیربار، مسلسل، تفنگ کمری و شاتگان اشاره کرد.

بازیکنان می‌توانند ازطریق کسب ارز درون بازی، اسلحه‌های مختلف را خریداری کنند و آن‌ها را به دلخواه در لوداوت‌های بخش تک‌نفره یا چندنفره استفاده کنند. درحالی‌که کمپین بازی Killzone: Mercenary روی درجه سختی استاندارد حدود پنج ساعت طول می‌کشد اما توسعه‌دهندگان در هر مرحله چند مأموریت ثانویه و جایگزین قرار داده‌اند تا بازیکنان هر مرحله را با رویکرد جدیدی تجربه کنند و ارزش تکرار بازی افزایش یابد.

گیم‌پلی رنگارنگ و مبارزه‌ای بازی Guacamelee

۱۲- بازی Guacamelee

  • سازنده و ناشر: درینک‌باکس/اکتیویژن
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: اکشن پلتفرمر دوبعدی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۷

Guacamelee یک بازی اکشن پلتفرمینگ در سبک متروئیدوانیا به حساب می‌آید که استودیوی درینک‌باکس آن را در سال ۲۰۱۳ روی کنسول پلی استیشن ویتا عرضه کرد. بازیکنان در این عنوان مبارزه‌ای باید کنترل کشتی‌گیر نقاب‌دار به نام لوچادور خوان را بر عهده بگیرند و برای تکیل مأموریت‌های داستانی با انواع دشمنان فانتزی و مبارزان دیگر بجنگند. شکست دادن هر دشمن مقداری سکه به بازیکنان پاداش می‌دهد تا با هزینه آن بتوانند مهارت‌های جدید از جمله پرش دوگانه، تبدیل شدن به مرغ برای عبور از موانع خاص و جابجایی بین دنیای مردگان و زنده‌ها را به‌دست آورند. همچنین امکان ارتقای نوار سلامت و استقامت، به‌دست آوردن حرکات رزمی ویژه، پیدا کردن باس فایت‌های مخفی و پاداش‌های بیشتر در صورت کاوش در محیط وجود دارد.

بخشی از جذابیت بازی Guacamelee را می‌توان داستان آن دانست که خود را خیلی جدی نمی‌گیرد. بازیکنان در این اثر کنترل یک مبارز به نام خوان را به‌دست می‌گیرند که در ابتدای داستان تصمیم می‌گیرد روستای خود را ترک کند تا در یک فستیوال شهری شرکت کند. در این فستیوال دختر ال پرزیدنت حضور دارد و درنهایت توسط یک اسکلت به نام کارلوس کالاکا ربوده می‌شود. خوان که متوجه این موضوع می‌شود، تلاش می‌کند دختر ال پرزیدنت را نجات دهد اما کالاکا قدرت بسیار زیادی دارد و او را می‌کشد. درنهایت این مرگ باعث شکست خوان نمی‌شود و او در دنیای مردگان با یک شخصیت مرموز به نام توستادا ملاقات می‌کند. توستادا یک ماسک از لوچادور افسانه‌ای را به خوان می‌دهد تا به انواع قدرت و مهارت‌های جدید دست یابد و برای نجات دختر ال پرزیدنت به دنیای زنده‌ها برگردد.

انفجار در یکی از مراحل بازی Spelunky

۱۱- بازی Spelunky

  • سازنده و ناشر: Mossmouth
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۸۸

بازی Spelunky یک اثر پلتفرمر دوبعدی به شمار می‌آید که توسط یک بازیساز مستقل به نام درک یو (Derek Yu) در سال ۲۰۰۸ ساخته شد و اولین‌بار به‌عنوان یک محصول رایگان برای ویندوز مایکروسافت در دسترس قرار گفت. بازیکنان کنترل یک فرد ناشناس و ماجراجو را به‌دست می‌گیرند که با لقب اسپلانکر شناخته می‌شود. هدف این شخصیت به کاوش و حفاری در تونل‌ها جهت جمع‌آوری هرچه بیشتر گنج ختم می‌شود. با این وجود اسپلانکر باید برای رسیدن به این گنج‌ها دربرابر انواع تله و دشمنان مختلف زنده بماند. این شخصیت می‌تواند با شلاق خود به دشمنان ضربه بزند یا روی سر آن‌ها بپرد تا کشته شوند. همچنین تعداد محدودی تله، بمب و تجهیزات دیگر برای استفاده در مقابل دشمنان در دسترس بازیکنان قرار می‌گیرد.

گیم‌پلی بازی Spelunky شامل مراحلی است که به‌طور تصادفی و رویه‌ای خلق می‌شوند. با این وجود مراحل در چهار سطح دشواری رو به افزایش طبقه‌بندی می‌شوند که هر کدام انواع آیتم، دشمنان، موانع و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود را خواهند داشت. هرچه بازیکنان به مناطق جدیدتری دست یابند گنجینه‌ها و آیتم‌های مخفی و باارزش‌تری پیدا می‌کنند. بازی Spelunky شامل المان‌های روگ‌لایک است که باعث می‌شود در صورت از دست دادن تمام قلب‌ها یا کشته شدن توسط تله، بازی از ابتدا شروع شود.

دشمنان بازی Spelunky شامل حیواناتی مانند خفاش‌ها، مارها و عنکبوت‌ها با اندازه‌های مختلف و هیولاهایی از جمله یتی، گیاهان آدم‌خوار و ارواح هستند. بازیکنان می‌توانند برای مقابله با این دشمنان از آیتم‌ها و تجهیزاتی که به‌دست آورده‌اند، استفاده کنند. این تجهیزات قابل جمع‌آوری از محیط هستند و امکان خرید آن‌ها از تاجرها وجود دارد. همچنین می‌توان آن‌ها را از تاجرها دزدید که در این صورت آن‌ها تبدیل به دشمنان خطرناکی برای بازیکنان خواهند شد.

تیدوس و یونا در حال مبارزه با هیولاها در بازی Final Fantasy X / X-2 HD Remaster

۱۰- بازی Final Fantasy X / X-2 HD Remaster

  • سازنده و ناشر: اسکوئر انیکس
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: نقش‌آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۶

شرکت اسکوئر انیکس بازی Final Fantasy X/X-2 HD Remaster را در سال ۲۰۱۳ روی کنسول پلی استیشن ویتا عرضه کرد. این کالکشن ریمستر شامل نسخه بهبودیافته دو بازی نقش‌آفرینی Final Fantasy X و Final Fantasy X-2 بود و اسکوئر انیکس انواع بهبود گرافیکی و صداگذاری را برای آن در نظر گرفت.

داستان بازی Final Fantasy X مربوط‌به ماجراجویی یک نوجوان به نام تیدوس است که پس از رویارویی با یک موجود به نام سین، به دنیای اسپیرا پرتاب می‌شود. درنهایت تیدوس تبدیل به محافظ شخصیتی به نام یونا می‌شود و باید با کمک او سین را شکست دهد. گیم‌پلی بازی مبتنی بر سیستم مبارزه نوبتی است که امکان تعویض اعضای گروه را در میان نبردها فراهم می‌کند.

داستان بازی دوم به اتفاقات دو سال پس از پایان Final Fantasy X می‌پردازد؛ جایی که یونا تبدیل به یک شکارچی شده و در حال پیدا کردن دروازه‌هایی است که او را به تیدوس می‌رسانند. در این بازی سیستم کلاس‌بندی کلاسیک سری در قالب Garment Grid معرفی شد. علاوه‌بر این موارد، بازی Final Fantasy X-2 شامل چند مینی‌گیم از جمله Sphere Break و Blitzball است تا بازیکنان اوقات فراغت خود را ازطریق تجربه آن‌ها پر کنند.

نیتن دریک در حال گذر از رودخانه در بازی Uncharted: Golden Abyss

۹- بازی Uncharted: Golden Abyss

  • سازنده و ناشر: استودیو بند/سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: اکشن ماجراجویی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۰

شرکت سونی بازی اکشن و ماجراجویی Uncharted: Golden Abyss را در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان یکی از آثار زمان عرضه پلی استیشن ویتا در بازار منتشر کرد. این بازی توسط استودیو بند توسعه یافت و داستان آن به‌عنوان پیش درآمدی بر اتفاقات بازی Uncharted: Drake's Fortune روایت می‌شود. داستان پیرامون نیتن دریک، شکارچی گنج‌های باستانی، است که در تلاش برای پیدا کردن شهر گمشده Quivira، درگیر جستجویی به ظاهر بی‌پایان خواهد شد.

به مانند سایر بازی‌های سری آنچارتد، بازیکنان در Uncharted: Golden Abyss کنترل نیتن را به‌دست می‌گیرند و در محیط‌های متنوع از جمله جنگل، خرابه‌های معبدها، غارها و اردوگاه دشمن به کاوش و مبارزه می‌پردازند. زاویه دوربین سوم‌شخص امکان استفاده از سیستم‌های پلتفرمینگ، تیراندازی و حل پازل را به بازیکنان می‌دهد. بازیکنان در طول ماجراجویی خود می‌توانند انواع مسیرهای مخفی را پیدا کنند تا آن‌ها را به گنج‌های ارزشمند برساند. همچنین انواع تفنگ از جمله تیربار، شاتگان، کلت کمری و تک‌تیرانداز درکنار تجهیزاتی از جمله نارنجک‌ها در اختیار نیتن قرار دارد تا دشمنان را از پیش رو بردارد.

استودیو بند در بخش کنترل بازی Uncharted: Golden Abyss از ترکیب کلیدهای سنتی درکنار دستورها لمسی و حرکتی مخصوص پلی استیشن ویتا استفاده کرده است. کنترل‌های لمسی هم در زمان هدف‌گیری با تفنگ هم برای حفظ تعادل در زمان راه رفتن روی طناب قابل استفاده هستند. همچنین در زمان مخفی‌کاری، با استفاده از صفحه لمسی می‌توان دشمنان را مخفیانه از پای درآورد. علاوه‌بر این، پیدا کردن سرنخ برای حل بعضی از معماها و تغییر بزرگنمایی در زمان استفاده از نشانه سلاح با کمک صفحه لمسی امکانپذیر است.

تیراندازی و انفجار در بازی Velocity 2x

۸- بازی Velocity 2X

  • سازنده و ناشر: فیوچرلب/اکتیویژن
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: تیراندازی دوبعدی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

در بازی Velocity 2X شما کنترل ستوان کای تانا را به‌دست می‌گیرید. در نسخه قبلی این سرباز شجاع توانست با کوبیدن سفینه فضایی خود به یک سیاه‌چال، جان مردم کهکشان را نجات دهد. حال در ابتدای داستان Velocity 2X می‌بینیم که کای تانا زنده است و توسط هوش مصنوعی سفینه خود تبدیل به یک سایبورگ نیمه انسان شده تا زنده بماند. تانا وقتی به هوش می‌آید متوجه می‌شود در کهکشانی سقوط کرده که توسط یک نژاد ظالم از بیگانگان به نام Vokh اداره می‌شود.

حال بازیکنان باید کنترل این شخصیت را به‌دست گیرند و ماجراجویی کهکشانی جدید خود را شروع کنند تا بتوانند با شکست ارتش Vokh، به زمین بازگردند. دراین‌میان انواع اسلحه با قدرت‌ها و سبک تیراندازی گوناگون در دسترس قرار می‌گیرند تا بازیکنان به روش‌های متفاوتی بیگانگان را منفجر کنند. همچنین برخلاف نسخه قبلی که تمرکز ویژه‌ای روی تیراندازی با سفینه فضایی داشت، این نسخه کاملا با کنترل تای کانا پیش می‌رود. او که تبدیل به یک سرباز نیمه‌ربات شده است، باید به مرور توانایی‌های جدید جنگی خود را کشف کند.

نزدیک شدن مخفیانه به دشمنان در بازی متال گیر سالید 2

۷- بازی Metal Gear Solid HD Collection

  • سازنده و ناشر: آرماتور/کونامی
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: اکشن ماجراجویی مخفی‌کاری
  • نمره در متاکریتیک: ۸۱

شرکت کونامی مجموعه Metal Gear Solid HD را که شامل سه نسخه Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty ،Metal Gear Solid 3: Snake Eater و Metal Gear Solid: Peace Walker می‌شود را روی کنسول پلی استیشن ویتا عرضه کرد تا طرفداران این سری مخفی‌کاری بتوانند مجموعه‌ای از بهترین نسخه‌ها را با کیفیت ریمستر شده و HD تجربه کنند. کونامی وظیفه توسعه ریمستر این کالکشن را به استودیو بلوپوینت سپرده بود و تیم آرماتور به آن در پورت نسخه پلی استیشن ویتا کمک کرده است.

بازیکنان پلی استیشن ویتا می‌توانستند با دریافت این کالکشن تجربه حماسی خود از سری متال‌ گیر را آغاز کنند. آن‌ها باید ازطریق کنترل اسنیک، مخفیانه به پایگاه‌ها و تاسیسات دشمنان نفوز کنند و درنهایت پس از ترور هدف خود یا کامل کردن مأموریت، از آن‌ منطقه خارج شوند. توسعه‌دهندگان با عرضه این کالکشن تنها کیفیت بصری بازی را ارتقا داده بودند و تمامی مکانیسم‌ها و سیستم‌های گیم‌پلی را به مانند بازی‌های اورجینال حفظ کردند. علاوه‌بر این، نسخه پلی استیشن ویتای این کالکشن شامل تروفی می‌شود و کنترلرهای بازی مطابق با پیکربندی این کنسول دستی، تغییر کرده‌اند.

نسخه پلی استیشن ویتای Metal Gear Solid HD Collection به‌طور ویژه از صفحه و پد لمسی استفاده می‌کرد و بازیکنان می‌توانستند برای عملکردهای مختلف از جمله انتخاب آیتم و بزرگنمایی از آن‌ها بهره ببرند. علاوه‌بر این موارد، نسخه پلی استیشن ویتای کالکشن شامل ویژگی انتقال داده می‌شد تا بازیکنان بتوانند فایل ذخیره بازی خود را ازطریق اتصال وای‌فای یا فضای ابری ذخیره‌ای بین پلی استیشن ویتا و پلی استیشن 3 انتقال دهند.

مبارزه با باس‌فایت در بازی Rayman Legends

۶- بازی Rayman Origins و Rayman Legends

  • سازنده و ناشر: یوبیسافت
  • سال انتشار: ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳
  • سبک: پلتفرمر ماجراجویی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۸ و ۸۷

شرکت یوبیسافت دو نسخه Origins و Legends از سری ماجراجویی و پلتفرمر دو‌بعدی Rayman را به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ روی کنسول پلی استیشن ویتا عرضه کرد. بازیکنان در این دو نسخه کنترل Rayman و دوستانش را به‌دست می‌گیرند و ماجراجویی خود را در سرزمین‌های جادویی و گوناگون دنبال خواهند کرد. در هر مرحله دوبعدی، بازیکنان باید با دشمنان مبارزه کرده و الکتونزهای طلایی را آزاد کنند. هر مرحله موانع و چالش‌های منحصربه‌فردی دارد و بازیکنان می‌توانند با استفاده از مکانیسم‌های مختلف گیم‌پلی از جمله شنا، دویدن روی دیوار، سر خوردن روی زمین، پرش و معلق شدن در هوا به مناطق جدیدی برسند.

در برخی مراحل امکان کنترل موجودات دیگر به مانند یک پشه غول‌پیکر وجود دارد که گیم‌پلی بازی را به حالت تعقیب و گریز همراه‌با شلیک به سوی دشمنان در می‌آورد. در هر مرحله یک سری سکه جمجه‌ای در مکان‌هایی دور از دسترس مخفی شده‌اند که بازیکنان برای پیدا کردن آن‌ها باید دقت زیادی داشته باشند. همچنین قفس‌های مخفی الکتونز در گوشه و کنار محیط مخفی هستند و بازیکنان باید برای باز کردن مراحل جدید، تعداد مشخصی از آن‌ها را جمع‌آوری کنند.

بازی Rayman Origins بیش از ۴۰ مرحله هیجان‌انگیز را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. در همین حال بازی Rayman Legends علاوه‌بر نسخه ریمستر شده تمام مراحل Origins، بیش از ۸۰ مرحله جدید را در بر دارد. بازیکنان برای وارد شدن به این مراحل به Lucky Ticket نیاز دارند که ازطریق کامل کردن مراحل یا پیدا کردن آن‌ها در مسیرهای چالش‌زا به‌دست می‌آیند. علاوه‌بر این، بازی Rayman Legends انواع چالش‌های روزانه و هفتگی را برگزار می‌کرد و بازیکنان می‌توانند ازطریق ثبت امتیازهای خود در تابلوها، با سایر بازیکنان در سراسر جهان رقابت کنند.

شاول نایت و سایر باس‌های Shovel Knight Dig

۵- بازی Shovel Knight

  • سازنده و ناشر: یات کلاب گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: پلتفرمر دوبعدی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۲

Shovel Knight یک بازی پلتفرمر دوبعدی با سبک گرافیکی هشت بیتی است که توسط شرکت یات کلاب گیمز توسعه یافت و در سال ۲۰۱۵ روی کنسول پلی استیشن ویتا عرضه شد. بازیکنان در این اثر کنترل یک شوالیه را به‌دست می‌گیرند که باید با بیل خود به مبارزه با نیروهای Order of No Quarter بپردازد و درکنار آن با کندن زمین به گنج‌های ارزشمند برسد. بازیکنان می‌توانند این آیتم‌ها را نزد بازرگان به فروش برسانند و آیتم‌های جدیدی برای ارتقای مهارت مبارزه و شخصیت خود بخرند. این آیتم‌ها می‌توانند شامل گوی‌های جادویی، دستکش‌های آهنین برای مشت زدن به موانع و گذشتن از آن‌ها، سلاح پرتابی و طلسمی که بازیکنان را برای مدت محدودی آسیب‌ناپذیر می‌کند، باشند.

بازیکنان می‌توانند درکنار گذراندن کمپین اصلی که شامل مبارزه در هر مرحله و شکست دادن باس در پایان آن می‌شود، در جهان بازی کاوش بیشتری داشته باشند تا گنج‌ها را پیدا کنند. این گنج‌ها ازطریق یافتن صندوق‌ها، شکست دادن دشمنان، حفاری در محیط و یافتن سرنخ‌های متنوع پیدا می‌شوند. بازیکنان می‌توانند هر گنج و پولی که به‌دست می‌آورند را با خود به دهکده ببرند و آن را برای خرید ارتقای سلامتی و جادو، ارتقای بیل و زره و کسب مهارت‌های جدید هزینه کنند.

سک‌بوی در بازی LittleBigPlanet

۴- بازی LittleBigPlanet

  • سازنده و ناشر: مدیا مولکول/سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۸۸

بازی LittleBigPlanet یکی از مجموعه‌های خلاقانه و خاطره‌انگیز استودیوی مدیا مولکول به شمار می‌آید که تاکید زیادی بر محتوای تولید شده توسط بازیکنان دارد. این بازی که در سال ۲۰۰۸ روی کنسول پلی استیشن 3 عرضه شده بود، درنهایت در دسترس بازیکنان پلی استیشن ویتا هم قرار گرفت تا با شعار همیشگی سری یعنی «بازی کردن، ساختن و اشتراک‌گذاری» بازیکنان را به دنیایی از سرگرمی و خلاقیت وارد کند.

گیم‌پلی بازی در سبک پلتفرمر دوبعدی و سه‌بعدی دنبال می‌شود و بازیکنان باید برای موفقیت در پیمایش و رسیدن به مرحله بعد از موانع مختلفی عبور کنند. علاوه‌بر این، بخش خلق و ساخت بازی به افراد این امکان را می‌دهد تا مراحل و چالش‌های دلخواه خود را تولید کرده و از آن برای سفارشی‌سازی شخصیت خود بهره ببرند. هر مرحله خلق شده توسط بازیکن می‌تواند شامل رقابت‌ها و چالش‌های متنوعی از جمله مسابقه، مبارزه، تیراندازی و ورزش‌ شود. بازیکنان مراحل خلق شده را با انجمن مخاطبان بازی LittleBigPlanet به اشتراک می‌گذارند تا به‌صورت چندنفره در آن‌ها شرکت کنند.

استودیو مدیا مولکول برای آزادی عمل و خلاقیت بازیکنان در خلق محتوا ارزش بسیار زیادی قائل شده و انواع ابزار و تجهیزات را در اختیار آن‌ها قرار داده است تا بتوانند همان‌طور که دوست دارند از تجربه بازی لذت برده و تقریبا هر چیزی که دوست دارند را بسازند.

پرواز کت در بازی Gravity Rush

۳- بازی Gravity Rush

  • سازنده و ناشر: استودیو ژاپن/سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: اکشن پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۸۳

Gravity Rush یک بازی اکشن و ماجراجویی است که در آن بازیکنان نقش یک دختر جوان به نام Kat را به‌دست می‌گیرند. کت می‌تواند با استفاده از قدرت خود روی نیرو جاذبه تاثیر بگذارد تا از مهارت‌هایی از جمله دویدن روی دیوار و پرواز استفاده کند. با این وجود استفاده از این قدرت‌ها دارای محدودیت است و در صورت تمام شدن نوار مربوط‌به آن‌، بازیکنان باید از روی زمین بازی را دنبال کنند. همین موضوع باعث شده است سیستم مبارزه بازی به دو بخش نبردهای معلق با استفاده از قدرت‌های گرانشی و نبردهای زمینی تقسیم شود. کت می‌تواند با پرتاب دشمنان به آسمان و پیدا کردن نقاط ضعف هر کدام، با ضرباتی دقیق آن‌ها را از بین ببرد.

داستان بازی Gravity Rush با بیدار شدن شخصیت اصلی در یک شهر معلق به نام Hekseville شروع می‌شود. کت در ابتدا دچار فراموشی شده و به یاد ندارد چگونه به این شهر رسیده است. بااین‌حال او پس از کمی پیشروی با یک گربه مرموز به نام Dusty آشنا می‌شود و کمی بعد می‌فهمد که این گربه قدرت کنترل نیروی جاذبه را دارد و می‌تواند از کمک او برای مبارزه با دشمنان بازی که از طوفان‌هایی به نام Nevi تولید می‌شوند، استفاده کند و مردم شهر را نجات دهد.

کله‌پاکتی و دوستان کاغذی در بازی Tearaway

۲- بازی Tearaway

  • سازنده و ناشر: مدیا مولکول/سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۸۷

Tearaway یکی دیگر از بازی‌های مدیا مولکول به شمار می‌آید که برای کنسول دستی پلی استیشن ویتا توسعه یافت و توانست بسیاری از ویژگی‌های این کنسول را به بازیکنان ارائه دهد. این بازی پلتفرمر سوم‌شخص در گیم‌پلی خود از شیوه‌های خلاقانه‌ای برای تشویق بازیکنان به استفاده از امکانات کنسول دستی بهره می‌برد؛ برای مثال در بخشی از داستان، یک گوزن کاغذی پیش روی بازیکنان قرار می‌گیرد و آن‌ها باید با استفاده از دوربین پلی استیشن ویتا یک عکس بگیرند و آن را به‌عنوان پوسته رنگی به گوزن اضافه کنند. علاوه‌بر این، بازیکنان می‌توانند با کشیدن انگشت خود روی پنل لمسی دستگاه، با محیط و اشیای مختلف Tearaway تعامل داشته باشند. دوربین درون این بازی به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا با عکاسی از مراحل، یک راهنما جهت کسب آیتم‌ها برای دیگر بازیکنان ایجاد کنند و به‌عنوان پاداش ارز درون بازی را به‌دست آورند.

داستان بازی Tearaway با معرفی دو شخصیت به نام «مرد سبز» و «راوی» به بازیکنان شروع می‌شود. این دو به بازیکن می‌گویند که در دنیایی پر از داستان‌های گوناگون به نام ValleyFold زندگی می‌کنند و حال از شنیدن چندباره آن‌ها خسته شده‌اند. حال بازیکنان باید به این دو شخصیت کمک کنند تا یک داستان جدید خلق شود. درنهایت آسمان ValleyFold شکافته می‌شود و یک انسان کاغذی با سری شبیه پاکت نامه فرود می‌آید که بازیکنان کنترل آن را به‌دست می‌گیرند.

مشابه سایر آثار استودیوی مدیا مولکول، بازی Tearaway شامل انواع شخصیت‌هایی است که همگی با آواهایی طنزآمیز صداگذاری شده‌اند. روایت بازی به‌سادگی دنبال می‌شود و تمایل بازیکنان برای ادامه ماجراجویی خود در سرزمین‌های متنوع کاغذی را حفظ خواهد کرد. بازیکنان می‌توانند با استفاده از انواع تجهیزات دست به کارهای خلاقانه و سرگرم‌کننده بزنند؛ برای مثال می‌توان اشیایی کاغذی به شکل دانه برف یا شعله آتش ساخت. همچنین می‌توان برچسب‌های متنوعی طراحی کرد و آن‌ها را روی بدن شخصیت‌هایی که سر ندارند قرار داد. به‌طور کلی می‌توان گفت آزادی عمل بازیکنان در خلق کاردستی‌های مختلف می‌تواند تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد و خلاقانه ارائه دهد که تا مدت‌ها سرگرم‌کننده خواهد بود.

گیم‌پلی بازی Persona 4: The Golden

۱- بازی Persona 4: The Golden

  • سازنده و ناشر: اتلوس/سگا
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: نقش‌آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۳

شرکت اتلوس بازی Persona 4 را در سال ۲۰۰۸ روی کنسول پلی استیشن 2 عرضه کرد و پس از گذشت چهار سال نسخه ارتقایافته آن با عنوان Persona 4 Golden را در اختیار بازیکنان پلی استیشن ویتا قرار داد.

داستان بازی مربوط‌به پسری می‌شود که مجبور است به‌دلیل مشکلات خانوادگی، ادامه دوران تحصیل خود را در یک شهر کوچک به نام اینابا بگذراند. درنهایت سفر به این شهر باعث می‌شود تا شخصیت اصلی داستان درگیر معماهای مربوط‌به قتل‌های سریالی شود. در ادامه او تصمیم می‌گیرد تا با کمک دوستان خود و بررسی سرنخ‌های گوناگون، به‌دنبال منبع این قتل‌های سریالی بگردد. بازیکنان در جریان داستان باید تصمیم‌هایی بگیرند که روی پایان بازی تاثیر زیادی دارند. همچنین این تصمیم‌ها روی ارتباط بازیکن با دیگر شخصیت‌ها تأثیرگذار هستند.

گیم‌پلی بازی Persona 4 Golden شامل دو بخش زندگی واقعی به‌عنوان یک دانش‌آموز و گشتن به‌دنبال سرنخ‌های قتل سریالی برای نجات قربانیان احتمالی است. بازیکنان در بخش اول باید مانند یک پسر بچه دبیرستانی به مدرسه بروند، به سوالات معلم پاسخ دهند و با دوستان خود گفت‌وگو داشته باشند. بازیکنان در این زمان می‌توانند پنج مهارت دانش، شجاعت، تلاش، درک و گفتگوی خود را ارتقا دهند تا راه‌های جدیدی را برای برقراری ارتباط با دیگران کسب کنند.

در بخش دوم گیم‌پلی، بازیکنان در نقش یک قهرمان قرار می‌گیرند و باید به مبارزه با سایه‌ها بپردازند. درواقع قاتل سریالی داستان، هر بار که هوای شهر اینابا بارانی می‌شود، قربانی بعدی خود را وارد کانال «نیمه‌شب» تلویزیون می‌کند. بازیکنان و دوستانش نیز می‌توانند ازطریق وارد شدن به تلویزیون، وارد دنیایی خیالی و جدید شوند و با سایه‌ها مبارزه کنند. هر بخش از داستان که در کانال نیمه‌شب جریان دارد، به مانند یک دانجن چند بخشی طراحی شده است و ساختار منحصر‌به‌فرد خود را ارائه می‌کند.

فهرست ۲۰ بازی برتر کنسول پلی استیشن ویتا را از نظر تیم زومجی بررسی کردیم. به نظر شما چه آثار دیگری را می‌توان در این فهرست قرار داد؟ شما می‌توانید نظرات و تجربه‌های خود از بازی با پلی استیشن ویتا را با ما به اشتراک گذارید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین بازی های پلی استیشن ویتا کدام است؟

بازی‌هایی چون Persona 4 Golden، Killzone: Mercenary، Killzone: Mercenary، Metal Gear Solid HD Collection و Shovel Knight از بهترین بازی های پلی استیشن ویتا هستند. لیست کاملی از بازی‌ها را می‌توانید در زومجی بخوانید.

۲- آیا تولید پلی استیشن ویتا هنوز ادامه دارد؟

سونی از سال ۲۰۱۹ روند تولید پلی استیشن ویتا را رسما متوقف کرد. این کنسول از حیث تجاری تجربه موفقی برای شرکت ژاپنی نبود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده