نویسنده: آریا بهپور
// دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

بازی Nightingale | نقش‌آفرینی در سرزمینی جادویی

بازی Nightingale که یکی از آثار معرفی شده در گیم اواردز 2021 بود، این روزها مراحل تولید خود را در استودیویی پشت‌سر می‌گذارد که مدیر سابق بایوور آن را تأسیس کرده است.

سه سال پیش بود که آرین فلین از بایوور (BioWare) جدا شد و استودیوی جدید خود را تأسیس کرد؛ استودیو Inflexion Games که بالاخره در رویداد گیم اواردز 2021 شاهد رونمایی از اولین پروژه آن بودیم و بازی Nightingale در حالی توسط مدیر سابق بایوور معرفی شد که قرار است مخاطبان خود را درون دنیایی با المان‌های «ساخت و ساز» و «تلاش برای بقا» غرق کند؛ دنیایی عظیم که بازیکن‌های مختلف تجربیاتی مشترک را در آن پشت سر خواهند گذاشت و درکنار هم به ماجراجویی خواهند پرداخت.

گوشه‌هایی از این دنیای فانتزی که تاریخ در آن مسیری متفاوت را نسبت به دنیای ما طی کرده، در تریلر بازی Nightingale به نمایش درآمد ولی این تریلر سؤالات زیادی را هم برای بینندگان خود به‌دنبال داشت که آرین فلین در صحبت‌های خود سعی کرده به بعضی از آن‌ها پاسخ دهد. با زومجی همراه باشید.

شخصیت‌های بازی بازی Nightingale در کنار دروازه

تا پیش از این به نظر می‌رسید اولین پروژه استودیو Inflexion Games قرار است یک نقش‌آفرینی آنلاین باشد، ولی در رونمایی از بازی Nightingale مطلع شدیم که این اثر قابلیت بازی به شکل تک‌نفره را نیز خواهد داشت. فلین در مورد قضیه می‌گوید: «ما از ابتدای مراحل تولید بازی، ایده‌های مختلفی را برای پیاده‌سازی در آن در نظر داشتیم. ولی بعضی از این ایده‌ها در طول این چند سال دستخوش تغییراتی شدند و مسیر تولید پروژه هم به سمت و سوی دیگری رفت. دنیای بازی در این مدت تفاوت‌هایی نسبت به قبل پیدا کرد و به این نتیجه رسیدیم که باید نحوه حضور بازیکن‌ها در آن را کمی نسبت به ایده‌های اولیه تغییر دهیم.»

فلین در ادامه به تأثیرگذاری بازیکن‌ها در دنیای بازی Nightingale اشاره می‌کند و می‌گوید: «دنیای بازی ما به‌شدت تعاملی است و به بازیکن‌ها اجازه دخالت و اثرگذاری در بخش‌های مختلف خود را به شکل بسیار پررنگی می‌دهد. دراین‌میان چیزی که از اولین روزهای تولید پروژه تا همین امروز ثابت بوده و تغییری نکرده، اشتیاق اعضای استودیو به ارائه تجربه‌ای درجه یک در ارتباط با ساخت و ساز درون دنیای بازی است. ما از ابتدا این ایده را دنبال می‌کردیم که دنیایی را تحویل مخاطبان دهیم که بتوانند در هر گوشه و کنار آن به جست‌وجو پرداخته و سپس با کمک داشته‌های خود، دست به ساخت و ساز بزنند و زمان زیادی را صرف انجام این کار کنند و حس به‌دست آوردن پاداش و لذت حاصل از آن را تجربه کنند. روزبه‌روز در راه دست یافتن به چنین چیزی تلاش کرده‌ایم و به ایده‌های جدیدی رسیده‌ایم و این حس خیلی خوبی برای ما به همراه داشته است.»

داستان بازی نایتینگل در فاصله نزدیکی به فرا رسیدن قرن نوزدهم میلادی رخ می‌دهد، آن هم در دنیایی متفاوت که حال و هوای ویکتوریایی آن با جادوهایی همراه شده که از صدها سال قبل با این دنیا ترکیب شده‌اند؛ جادوهایی که به انسان‌ها اجازه ساختن دروازه‌هایی را برای ورود به قلمروهای فانتزی دیگر می‌دهند.

دانلود ویدیو از آپارات

انسان‌های حاضر در این دنیا، توانایی‌های جادویی خود را از Fae دریافت کرده‌اند؛ موجوداتی اساطیری و مرموز که بعد از سال‌ها غیبت به دنیای بازی بازگشته‌اند و این قضیه هم‌زمان شده با نابودی شبکه‌ای از دروازه‌ها که توسط جادو درست شده بودند. دراین‌میان بازیکن‌ها باید در نقش افرادی به نام Realmwalkerها به فکر نجات خود بوده و در دنیای پُر از آشوب بازی، برای بقا تلاش کنند.

بازی Nightingale با حال و هوای دوران ویکتوریایی در دنیایی متفاوت از دنیای ما اتفاق می‌افتد که جادو در آن نقش پررنگی دارد

درکنار تلاش برای بقا، هدف انسان‌ها بازگشت به شهر نایتینگل است؛ جایی که مرکز جادو محسوب می‌شود و آن‌ها برای رسیدن به این محل باید از دروازه‌های مختلفی عبور کنند، با موجودات عجیب و ترسناکی روبه‌رو شده، آذوقه و وسایل مختلف (لوت) جمع‌آوری کرده و با تقویت خود به هدف نهایی برسند.

فلین در مورد ساختار ماجراجویانه بازی می‌گوید: «وقتی که تصمیم به گشت‌وگذار و جست‌وجو در این قلمروها می‌گیرید، باید دست به انتخاب‌های مختلفی بزنید و تعیین کنید که چگونه این ماجراجویی‌ها را پیش خواهید برد و به چه طریقی در آن‌ها سهیم خواهید بود.»

او با اشاره به تریلر بازی ادامه می‌دهد: «در تریلر صحنه جالبی را داریم که حس و حال دوگانه دنیای بازی را در تقابل با موجودات مختلف نشان می‌دهد؛ جایی که در آن شاهد خم شدن یک غول مقابل بازیکن‌ها هستیم که می‌خواهد هدیه‌ای را از آن‌ها دریافت کند. چنین مواردی مثل هدیه دادن را می‌توان جزو استراتژی‌های جالب بازی برای مقابله با موجودات مختلف دانست و اگر برخورد خوبی با همین غول نداشته باشید، مثل یکی دیگر از صحنه‌های تریلر باید منتظر حمله او به سازه‌ها و بناهای خود باشید. بنابراین نحوه پیش‌روی در بازی به انتخاب خود بازیکن‌ها بستگی دارد و می‌توان از راه‌های مختلف جلو رفت و روش‌های متفاوتی را انتخاب کرد که هرکدام به نتیجه خاصی منتهی می‌شوند.»

مبارزه یا دوستی با غول در بازی Nightingale

هدیه دادن به غول یا مبارزه با آن در بازی Nightingale

بازیکن‌ها در جریان گشت‌وگذار در دنیای بازی، با منابع مختلفی روبه‌رو می‌شوند که می‌توان آن‌ها را جمع‌آوری کرده و برای ارتقای قابلیت‌های شخصیت‌ها به کار برد، یا از آن‌ها برای بهبود سازه‌ها در نقاط مختلف نقشه استفاده کرد، از جمله خانه‌ها و مزارعی که قابلیت ارتقا و گسترش را دارند. چنین ساز و کاری را می‌توان هم در قالب یک تجربه تک‌نفره انجام داد و هم به شکل چندنفره و با کمک سایر بازیکن‌ها پیش رفت. البته هنوز اطلاعی از تعداد افراد تیم نداریم و خبری از حالت PvP (بازیکن علیه بازیکن) نیز نخواهد بود. همچنین به نظر می‌رسد شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC) که در گوشه‌وکنار دنیای بازی حضور دارند، در مبارزات به بازیکن‌ها کمکی نخواهند کرد و رابطه با آن‌ها به مواردی مثل پیشبرد داستان و انجام مأموریت‌ها مربوط می‌شود.

هنوز اطلاعات زیادی از داستان بازی نایتینگل نداریم ولی به‌گفته فلین، حال و هوای آن برگرفته از رمانی به نام «جاناتان استرنج و آقای نورل» (Jonathan Strange & Mr. Norrell) نوشته سوزانا کلارک است؛ کتابی که ماجراهای آن هم در دنیایی متفاوت در قرن نوزدهم می‌گذرد و نیل تامپسون، علاقه زیادی به آن دارد؛ کارگردان هنری بازی نایتینگل و یکی از همکاران قدیمی فلین در استودیو بایوور که اکنون در Inflexion Games با فلین همکاری می‌کند.

نکته جالب دراین‌میان به حضور مارک وارن در بازی نایتینگل به‌عنوان یکی از صداپیشگان پروژه برمی‌گردد؛ بازیگری که در مینی‌سریال جاناتان استرنج و آقای نورل هم ایفای نقش کرده بود.

ورود به یک دروازه در بازی Nightingale

فلین در مورد دنیای خاص بازی می‌گوید: «ساخت این نوع از دنیای تاریخی متفاوت (Alternate History، اصطلاحی در ارتباط با دنیاهای تخیلی که در آن‌ها یک اتفاق تاریخی باعث شده مسیر دنیا با حالت عادی متفاوت شود)، را پیش از این در استودیو بایوور تجربه نکرده بودیم. البته اثری مثل بازی مس افکت (Mass Effect) را داشتیم که می‌توان آن را یک دنیای تاریخی متفاوت در آینده دانست ولی چیزی که به گذشته مربوط شود، نداشتیم. زمانی‌که استودیوی جدید خود را تأسیس کردیم، به این فکر افتادیم که یک دنیای تاریخی متفاوت را ارائه دهیم و از آنجایی که علاقه زیادی به دوره ویکتوریایی داشتیم، به سراغ چنین حال و هوایی رفتیم.

تعدادی از اعضای قبلی بایوور از جمله مدیر سابق این استودیو در تولید بازی Nightingale نقش دارند و همین قضیه امیدها را نسبت به این نقش‌آفرینی بالا برده است

این دوره با وجود فاصله زمانی بیش از ۱۰۰ ساله‌ای که با دوران ما دارد، از جهاتی به آن شبیه است و حتی نحوه لباس پوشیدن مردم هم تفاوت خیلی عظیمی با امروز ندارد و درعین‌حال از جهاتی هم حس و حال متفاوتی را در آن دوران نسبت به امروز شاهد هستیم. طراحی دنیای بازی نایتینگل در دوره ویکتوریایی (البته در دنیایی متفاوت) به ما اجازه داد به سراغ مواردی مثل سلاح‌های آشنا ولی درعین‌حال ابتدایی برویم که کار با آن‌ها تجربه جالبی را به همراه دارد و وقتی جادوهای بازی با این موارد ترکیب می‌شوند، شاهد حال و هوایی بسیار جذاب خواهیم بود. حضور در چنین دنیایی به ما امکان خلق ماجراهای جذابی را می‌دهد و داستان‌گویی در دل این دنیا هم پتانسیل‌های عظیمی درون خود دارد.»

آرین فلین در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: «طراحی دنیای بازی نایتینگل از نقطه صفر تا امروز، سه سال و نیم طول کشیده که زمان خیلی زیادی هم نیست و در این مدت به تدریج آن را به جلو بردیم و کم‌کم ویژگی‌های بیشتری به آن اضافه کردیم تا به نقطه فعلی رسیدیم.»

کشتی تخریب شده در بازی Nightingale

هرچند هنوز با خیلی از ویژگی‌های بازی نایتینگل آشنا نشده‌ایم، ولی تولید بازی به مرحله‌ای رسیده که به‌تازگی دوستان و اعضای خانواده کارمندان استودیو Inflexion Games (که حدود ۱۰۰ نفر می‌شوند) برای تجربه آن دعوت شده‌اند تا به سازندگان بازی برای هرچه بالاتر رفتن کیفیت پروژه کمک کنند.

بازی نایتینگل در حال حاضر برای پی سی تولید می‌شود و قرار است سال آینده افراد بیشتری برای تجربه نسخه اولیه آن دعوت شوند تا هم خود وارد دنیای لذت‌بخش بازی شده و لحظاتی جذاب را پشت‌سر بگذارند و هم به اعضای تیم برای رفع ایرادات بازی کمک کنند؛ پروژه‌ای که تریلر آن نویدبخش اثری تماشایی است و سابقه اعضای ارشد استودیو هم به شکلی است که می‌توان به آینده آن امید زیادی داشت.


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده