// دوشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۰

شکایت حقوقی از مایکروسافت برای انحراف آنالوگ کنترلرهای ایکس باکس هنوز ادامه دارد

شکایتی علیه مایکروسافت مطرح شده که ادعا می‌کند نقصی در یکی از اجزای کنترلر الیت ایکس باکس وجود دارد که باعث اجرای ناخواسته‌ی دستوراتی حرکتی در محیط بازی می‌شود و کاربر در آن‌ها نقشی ندارد.

طبق جدیدترین اخبار، شکایت جدیدی به پرونده‌ی دعوی قدیمی علیه مشکل «انحراف» آنالوگ‌های (همان جوی‌استیک) کنترلر ایکس باکس در بازی‌ها توسط شاکی‌ها به دادگاه ارائه شده است. این شکایت جدید به‌طور خاص درباره‌ی سری جدید کنترلرهای الیت ایکس باکس است و قرار است تعدادی از شاکی‌ها در دادگاه علیه مایکروسافت شهادت دهند.

شکایت اصلی در ماه میلادی آوریل (فروردین-اردیبهشت) به دادگاه تقدیم شد. این شکایت ادعا می‌کرد که مشکل انحراف آنالوگ‌های کنترلر ایکس باکس در بازی‌ها توسط طیف وسیعی از دارندگان ایکس باکس تجربه شده است و ظاهرا این مشکل در مدل‌های مختلفی از کنترلرهای کنسول ایکس باکس وان دیده شده است. حال به‌نظر می‌رسد که شکایت تکمیلی در تاریخ ۲ اکتبر (۱۱ مهر) در دادگاه‌ ناحیه‌ی غرب ایالت واشنگتن تنظیم شده است. هفت شاکی جدید به این پرونده اضافه شده‌اند که خواهان برگزاری دادگاهی رسمی با حضور اعضای هیئت منصفه و رسیدگی به ادعاهای آن‌ها علیه شرکت مایکروسافت هستند.

کنترلر الیت

شاکی‌ها ادعا می‌کنند که این نقص باعث می‌شود که حتی زمانی‌که کسی به آنالوگ‌ها دست نمی‌زند، فرمان‌های خود به خود و تصادفی آن‌ها در محیط بازی اعمال ‌شود

این شکایت جدید به‌طور خاص این ادعا را مطرح می‌کند که کنترلر‌های الیت سری‌های اول و دوم ایکس باکس از همان مشکلی رنج می‌برند که سری‌های پیشین داشتند. اینکه آنالو‌گ‌های کنترلر (که در بیشتر بازی‌ها وظیفه‌ی هدایت کاراکتر اصلی بازی را برعهده دارند) درون باز‌ی‌ها فرمان‌هایی ناخواسته ارسال می‌کنند که توسط بازیکن انجام نشده است. جدیدترین سری کنترلرهای الیت ایکس باکس اواخر سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شدند.

علاوه‌بر این، جزئیات بیشتری از این شکایت جدید اعلام شده است که شامل ارائه‌ی توضیحات و عکس‌هایی از نقص احتمالی بخشی از آنالوگ کنترلرها می‌شود که احتمالا دلیل اصلی این فرمان‌های ناخواسته است. شاکی‌ها ادعا می‌کنند که این نقص باعث می‌شود که حتی زمانی‌که کسی به آنالوگ‌ها دست نمی‌زند، فرمان‌های خود به خود و تصادفی آن‌ها در محیط بازی اعمال ‌شود.

تصویر مشکل ادعایی «فرمان‌های ناخواسته» در کنترلر ایکس باکس وان

عکس‌هایی از مدارک پرونده که ادعا می‌شود از «نقص» آنالوگ‌ها است و باعث فرمان‌های ناخواسته‌ی کنترلر می‌شود

آن‌ها می‌گویند که این مشکل از نقصی در یکی از اجزای جوی‌استیک کنترلر به‌نام پتانسیومتر است (پتانسیل‌سنج یا Potentiometer از ویکی‌پدیا: قطعه‌ای برای سنجش پتانسیل الکتریکی است که در بیشتر موارد وظیفه‌ی تقسیم ولتاژ را در مدار بر عهده دارد، اما در آنالوگ کنترلرهای بازی باعث تبدیل سیگنال اعمال فشار فیزیکی به ولتاژ الکتریکی می‌شود که بازی، آن‌ها را به‌صورت دستور حرکت به جهات مختلف در محیط بازی اجرا می‌کند). مکانیزم عملکرد این قطعه به‌گونه‌ای است که اعمال فشار فیزیکی آنالو‌گ‌های کنترلر را توسط انگشت‌ها به حرکت درون بازی تبدیل می‌کند.

در ادامه‌ی این ادعا اشاره شده است که نقص شناخته‌شده‌ای که در این قطعه وجود دارد مربوط‌ به مایع روان‌کننده‌ی روغنی و لیزی است که باعث کنده شدن ماده‌ی غیررسانای اطراف آن شده که درنتیجه بدون اینکه کاربر دستور ورودی ازطریق کنترلر به کنسول ارسال کند، این آنالوگ‌ها خود‌به‌خود دستور ارسال می‌کنند.

کنترلر الیت ایکس باکس

شاکی‌های پرونده علاوه‌بر درخواست غرامت، از دادگاه می‌خواهند حکمی صادر کند که در آن مایکروسافت به‌صورت رسمی و عمومی درباره‌ی وجود چنین نقصی در کنترلرهای ایکس باکس به دارندگان آن‌ها اطلاع دهد

همچنین ادعا شده است که مایکروسافت شکایت‌های زیادی درباره‌ی این مشکل در فضای مجازی از طرف مشتری‌ها دریافت کرده و از وجود چنین نقصی در کنترلر‌هایش کاملا آگاه است. بااین‌حال، «آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند که این نقص را برطرف کند و از رایگان تعمیر کردن کنترلرهای با چنین نقصی مکررا اجتناب می‌کنند.» علاوه‌بر این، در این شکایت مطرح شده که تجربه‌هایی که شاکی‌های اصلی پرونده از این مشکل داشته‌اند محدود به معدودی از کاربران نیست و اینکه «تعداد بسیار زیادی حتی از سال ۲۰۱۴ از مشکل فرمان‌های ناخواسته‌ی کنترلرهای ایکس باکس شکایت می‌کرده‌اند.»

شاکی‌های پرونده علاوه‌بر درخواست غرامت، از دادگاه می‌خواهند حکمی صادر کند که در آن مایکروسافت به‌صورت رسمی و عمومی درباره‌ی وجود چنین نقصی در کنترلرهای ایکس باکس به دارندگان آن‌ها اطلاع دهد.

در ادامه‌ی این طرح دعوی حقوقی آمده است که «شرکت مایکروسافت خریداران را ازطریق مانور روی تبلیغات گسترده‌ای راجع‌به ویژگی‌های کنترلرهای الیت به خرید آن‌ها تشویق می‌کنند. در این تبلیغ‌ها اشاره شده است که نسخه‌ی الیت این کنترلرها برترین هستند و باعث بهبود در گیم‌پلی بازی می‌شوند. همچنین از عبارت «پیشرفته‌ترین کنترلر بازی در جهان» برای توصیف آن استفاده می‌شود و بر این موضوع تاکید می‌شود که کنترلرهای ایکس باکس وان «دقیقترین و حساس‌ترین» جوی‌استیک‌ها و دکمه‌ها را دارند.»

شاکی‌ها در ادامه اظهار کرده‌اند که «مایکروسافت مشکل کنترلرهای ایکس باکس را که باعث عملکرد نادرست آنالوگ‌ها شده با خریداران آن‌ها درمیان نمی‌گذارد. مردم حق دارند بدانند که این مشکل به‌طور بالقوه در اجزای کنترلرهای ایکس باکس وجود دارد.»

کنترلر الیت ایکس باکس وان

سال پیش نیز پرونده‌ی مشابه‌ای علیه نینتندو، حول مشکل انحراف کنترلرهای جوی‌کان نینتندو سوییچ طرح شده بود. ماه پیش مشخص شد که قاضی پرونده، تمکین نینتندو به حکم دادگاه را تایید کرده است، گرچه درخواست تیم وکلای نینتندو برای مختومه اعلام کردن این پرونده رد شده است. طبق صحبت‌های مؤسسه‌ی حقوقی CSK&D، که روی این پرونده کار می‌کند، نینتندو اینگونه در صدد توجیه برآمده که مشکل فرمان‌های ناخواسته جوی‌کان‌ها «زیاد بزرگ نیست و تاکنون کسی را آزار نداده است.»

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی این شکایت از مایکروسافت چیست؟ آیا شما هم تا‌به‌حال مشکل مشابه‌ای را در آنالوگ‌های کنترلر ایکس باکس خود تجربه کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.   


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده