نویسنده: فرشید معتمد
// جمعه, ۱۵ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۸

نقش روابط عمومی در موفقیت بازی‌ها از زبان گونر لات در TGC 2018

کنفرانس گونر لات از کشورِ آلمان در رابطه با خط مشی بازاریابی روابط عمومیِ بازی‌ها برگزار شد.

Gunnar Lott با سابقه‌ی طولانی در خبرنگاریِ حوزه‌ی بازی‌ها و سپس تاسیس نشریه‌ی بازی و سردبیری مجله، در کنفرانس TGC 2018 خود، مواردی را در خصوص بازاریابی بازی‌ها و نقش PR یا روابط عمومی در موفقیت تجاری بازی‌ها برشمرد. وی سه نوع رسانه را برای این امر مناسب دانست که شامل شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های رسمی و رسانه‌ی اختصاصی مثل وب سایتِ شرکت یا استودیو است که هر یک کارکردهای خود را دارند، اما بهترین کارکرد را رسانه‌ی اختصاصی می‌تواند بر عهده داشته باشد.

مدیریت خوب PR

برای مدیریت PR خوب باید سه المانِ اصلی را به عنوان پیش نیاز در نظر داشت: اینترنت خوب، برنامه ریزی و فعالیت مستمر برای آن. و البته استفاده از زبان انگلیسی برای ارتباط بی‌نقص و همیشگی با مخاطبان و توسعه‌دهندگانِ دیگر یکی از ضروریات است. وی همچنین هشدار داد که از تقلید از دیگران در این کار خودداری کرده و شیوه‌ی کارِ خود را منحصر به فرد و مطابق با گرایشِ فکری خود تعیین کنید. استفاده از روش‌هایی مثل استفاده از یوتیوب، توییچ و هر رسانه‌ی تصویری دیگر هم یکی از راه‌های آسان و بدون هزینه برای ارتباط و اطلاع رسانی درباره‌ی محصول است.

TGC 2018

همچنین ارتباط مجزا و مستقل با هر بازی‌ساز و توسعه دهنده‌ی دیگر باید کوتاه، دوستانه، شخصی و شامل اطلاعاتِ فرستنده و خودِ محصول به صورت مجزا باشد. معرفیِ حرفه‌ای بازی یک از موارد ضروری است و تاکید خاصی  روی آن شد که حتما شامل عکس، ویدیو و اطلاعات تکمیلی راجع به آن باشد.

اگر اصحاب رسانه برای تبلیغات درخواستِ هزینه داشته باشند هم باید در ازای آن بگویند چه تعداد گیمر و در واقع چه تعداد مشتری برای بازی به گروه مخاطبان بازی افزوده‌اند، در غیر اینصورت برای نوشتن یا بررسی بازی چه لزومی به هزینه کردن است. به‌علاوه، اگر خود بازی محتوای مجذوب کننده‌ای نداشته باشد، تلاش برای ترقیب کاربران چندان به این شیوه و هر روشِ دیگری موفق نخواهد بود.

روش‌های ارتباط با رسانه‌

این کارشناس مجربِ PR به بازی‌سازان توصیه کرد که اگر بازی بسیار بزرگی در دست تولید ندارند، به جای مراجعه به استریمر‌های بزرگ و معروف برای معرفی بازی‌هایشان، به micro influencers یا اصطلاحا نفوذگرانِ کوچک مراجعه کنند. این نام به یوتیوبرها و استریمرهای کوچک و کمتر شناخته شده اطلاق می‌شود که به جای استریمِ بازی‌های بزرگ و شناخته شده که بینندگان زیادی هم دارند، به سراغ عرضه‌ی محتوای متفاوتی می‌روند و روی بازی‌هایی تمرکز می‌کنند که کانال‌های معروف کمتر به آنها می‌پردازند تا سعی کنند بهتر دیده شوند و بینندگان بیشتری را جذب کنند.

در ادامه گونر لات توصیه کرد که برای حرفه‌ای عمل کردن در زمینه‌ی بازاریابی و معرفی بازی‌های خود سعی کنید مقالاتِ ثانویه را در سایت‌های معتبری منتشر کنید که بازخوردِ قابل توجهی داشته باشد. سایت‌هایی مانند Game Sause، Gamastutra، Develop، Pocketgamer.biz و Making Games از این جمله هستند.

به جز این توجه به بازخوردها در کانال‌های ویدیویی و انتشار ابزارهای رایگان و جانبی کاربردی برای بازی هم می‌تواند در اقبال گیمرها به بازیِ شما موثر واقع شوند. سخنرانِ این مراسم در پایان گفت:

به جلو گام بردارید و در این راه از انجام اقداماتِ غیر معمول و شگفت انگیز هراس نداشته باشید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده