نویسنده: علی ولی خانی
// جمعه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۱

برخی از عجیب‌ترین بازی‌هایی که تا به امروز منتشر شده‌اند

در این مقاله به معرفی ۱۴ بازی بسیار عجیب می‌پردازیم که نمی‌شود به این راحتی‌ها باور کرد که واقعیت دارند.

در دنیای بازی‌های کامپیوتری، آثار زیادی وجود دارند که ستایش و علاقه‌ی بازیکنان را نسبت به خود جلب کرده‌اند؛ از بازی‌های اول شخص شوتر گرفته، تا بازی‌های پلتفرمر، نقش آفرینی و خیلی ژانر‌های دیگر که همه‌ی طرفداران بازی‌های کامپیوتری با آن‌ها آشنایی دارند و با علاقه‌ی فراوان به بازی کردن آن‌ها می‌پردازند. اما اگر در گوشه و کنار این دنیای بزرگ و دوست داشتنی به جستوجو بپردازید ممکن است به بازی‌هایی بربخورید که چشمانتان را گرد کنند. در بعضی موارد، این بازی‌های عجیب برای خود اسم و رسمی بپا کرده‌اند و پا را از گوشه‌های تاریک و ناشناخته‌ی دنیای بازی‌ها نیز فراتر گذاشته‌اند. این شما و این هم عجیب‌ترین بازی‌هایی که می‌توانید تجربه کنید.

Goat Simulator

Goat Simulator

شاید اغلب افرادی که اسم Goat Simulator (شبیه ساز بز) را شنیده‌اند، پیش خودشان فکر کردند که امکان ندارد همچین چیزی به یک بازی تبدیل شود. در حقیقت به نظر می‌رسد که این بازی از همان اولش هم یک شوخی بی نمک بوده‌ است. قبل از انتشار، تیم سازنده اعلام کرد:

Goat Simulator، یک بازی کوچک، نه چندان حرفه‌ای و احمقانه است... این بازی در طول دو هفته ساخته شده، پس چیزی در حد و اندازه‌ی GTA بزها انتظار نداشته باشید. در واقع، بهتر است کلا هیچ انتظاری نداشته باشید. اگر بخواهیم با شما رو راست باشیم، بهتر است با آن ده دلاری که می‌خواهید صرف خریدن این بازی کنید، بروید یک حلقه‌ی لاغری، آجر یا یک بز واقعی بخرید.

وقتی که در جلسه‌ی پرسش و پاسخ از سازندگان درمورد واقعیت داشتن این بازی سوال شد، آن‌ها در کمال ناباوری پاسخ مثبت دادند. در Goat Simulator شما در نقش بزی ظاهر می‌شوید که در شهر رها شده، شاخ‌هایی دارد که می‌تواند انسان‌ها را به این طرف و آن طرف پرتاب کند، قابلیت پرش فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند هر چیزی را به زبانش بچسباند و با آن به دنبال انسان‌های بخت برگشته بیوفتد. خودتان را برای دیدن دنیا از دید یک بز آماده کنید! 

Farming Simulator

Farming Simulator

خب حالا نظرتان راجع به یک شبیه ساز واقع گرایانه از کشاورزی چیست؟ در حالی که شاید از شبیه سازی پرواز با هواپیما در بین طرفداران بازی‌های کامپیوتری استقبال بدی صورت نگرفته باشد و بشود که تمام بازی‌های ریسینگ را شبیه ساز رانندگی معرفی کرد، فکر نکنم تا به حال ایده‌ی ساخت شبیه سازی کشاورزی آن هم به این دقت و جزئیات به ذهن کسی خطور کرده باشد.

این ایده شاید خیلی عجیب به نظر بیاید، ولی اعضای Giants Software آن را عملی کردند. Farming Simulator برای چندین پلتفرم مختلف ساخته و منتشر شد و در کمال ناباوری استقبال زیادی هم از آن صورت گرفت؛ فقط کافی است که ویدیوهای مربوط به گیم پلی این بازی را در سایت‌های مختلف جست‌وجو کنید تا با دیدن رقم بازدیدها شگفت زده شوید. این بازی آنقدر‌ها هم که به نظر می‌آید «کسل کننده» نیست و آن را می‌توان تجربه‌ای جدید و متفاوت قلمداد کرد.

Tokyo Jungle

Tokyo Jungle

Tokyo Jungle از نظر ایده‌ی اولیه شباهت‌ چشم‌‌گیری به Goat Simulator دارد. این بازی در دنیایی روایت می‌شود که نسل انسان‌ها در آن منقرض شده است و سلطه‌ی زمین به دست حیوانات درنده افتاده است. شما بازی را در نقش سگی از نژاد دوست داشتنی پومرانیا یا یک گوزرن آغاز می‌کنید. این بازی شما را وادار به جست‌وجو، اکتشاف، پیدا کردن غذا، ساختن محل زندگی و تولید مثل می‌کند.

هر چه که در طول بازی پیشرفت می‌کنید، می‌توانید حیوانات دیگری را آزاد کنید که ممکن است کمی از سگ‌های کوچک پومرانیا قوی‌تر باشند. در طول این ماجراجویی در پوست حیوانات مختلف، شما می‌توانید به گشت و گذار در محله‌های پایین شهر توکیو بپردازید. 

Mister Mosquito

Mister Mosquito

به نظر می‌رسد اکثر بازی‌هایی که در آن‌ها کنترل یک جانور را به‌دست می‌گیرید در دسته‌ی بازی‌های عجیب قرار می‌گیرند. Mister Mosquito نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بازی شما در نقش یک پشه وظیفه دارید یک خانواده‌ی ژاپنی را عاصی کنید؛ منتظر بمانید و در لحظه‌ی مناسب به سمت آن‌ها حمله‌ور شوید و خونشان را بمکید. اگر لحظه‌ی مناسب پیش نیامد، شما خود ناچار به ساخت آن هستید، مثلا به سمت کلید برق پرواز کنید و چراغ اتاق را خاموش کنید.

اگر بازی کردن در نقش یک حشره‌ی موذی که همینطور می‌چرخد و خون افراد را می‌مکد به اندازه‌ی کافی برای شما عجیب نیست، این را بدانید که این بازی شما را مجبور به مبارزه با اعضای خانه، که قصد دارند شما را بکشند، ‌می‌کند.

Japan world cup

Japan World Cup

انگار که اصلا اسم «ژاپن» به کلمه‌ی «عجیب» گره خورده است. Japan World Cup درمورد مسابقه‌ی اسب دوانی در ژاپن است که در نگاه اول هیچ چیز درمورد آن عجیب به نظر نمی‌رسد. وقتی تازه مسابقه شروع می‌شود، متوجه می‌‌شوید که چرا این بازی در لیست عجیب‌ترین بازی‌های تاریخ قرار گرفته است؛ بعضی اسب‌ها مدل مو‌های عجیبی دارند، بعضیشان بدنی عجب و تعدادی از آن‌ها اصلا اسب نیستند! 

این بازی پر از چیز‌های عجیبی است که اسب سواران بر آن‌ها سوار می‌شوند؛ از فیل، پاگنده و اسب تروجان گرفته تا بشکه‌ای که پاهای انسانی دارد. در این بازی حتی موانع میدان مسابقه عجیب هستند. اگر وجود این بازی به اندازه‌ی کافی برای شما عجیب نیست، این را بدانید که Japan World Cup تنها یکی از بازی‌های این سری دیوانه‌‌وار است.

Katamari

Katamari Damacy

به نظر می‌رسد ژاپن نه تنها تا به حال اقدام به ساخت عجیب‌ترین آثار در زمینه‌ی بازی‌های کامپیوتری کرده است، بلکه این بازی‌ها آنقدری موفق بوده‌اند که استودیو‌های ژاپنی بخواهند به ساخت بازی‌هایی از این قبیل ادامه دهند. Katamari Damacy داستان یک شاهزاده‌ در اندازه‌ی یک پینت (چیزی شبیه لیوان اما کمی بزرگ‌تر) است که برای جبران خرابی‌هایی که پدرش به عنوان شاه بوجود آورده با یک توپ که همه چیز را به سمت خود جذب می‌کند به این طرف و آن طرف می‌رود و سعی در ساخت اشیای مقدس آسمانی را دارد.

این بازی با بودجه‌ای بسیار کم ساخته شد اما به چنان موفقیتی دست یافت که چند بازی در ادامه‌ی آن برای پلتفرم‌های مختلف منتشر شدند.

curse of the chocolate fountain

Icarus Proudbottom in The Curse of the Chocolate Fountain

داستان این بازی حول مردی جوان می‌چرخد که نفرین شده و به واسطه‌ی این نفرین مداوم به سمت آسمان یا فضا فرستاده می‌شود. در میانه‌ی راه او جغدی را ملاقات می‌کند که به حیوان روح و سلاح او تبدیل می‌شود و در مبارزه با دشمنانی بی شمار از جمله باراک اوباما، او را همراهی می‌کند.

گرافیک این بازی بسیار ساده است و اصلا این بازی طوری طراحی شده که هر کسی بتواند آن را تجربه کند. این بازی را هم‌اکنون می‌توانید به صورت رایگان دانلود کنید. اگر در کمال تعجب از این بازی خوشتان آمد و خواستید کمی بیشتر در دنیای آن سیر کنید، حتما به Icarus Proudbottom Teaches Typing و یا Icarus Proudbottom: Starship Captain نیز نگاهی بیاندازید.

LSD

LSD: Dream Emulator

به حق که عنوان این بازی بسیار مناسب انتخاب شده است؛ LSD: Dream Emulator. اگر پیش خودتان پرسیدید که چرا، حتما بروید و بخش‌هایی از گیم پلی این بازی را تماشا کنید. این بازی قدیمی پلی استیشن به بازیکنان اجازه می‌داد که وارد دنیای رویاهای هیروکو نیشیکاوا، از کارکنان استودیو، شوند و در آن به گشت و گذار بپردازند.

بسته به دلایل متعددی، رویاهای هیروکو هر بار به صورتی تغییر می‌کنند که دیگر هیچوقت عینا به آن صورت تکرار نخواهند شد که باعث می‌شود شما در هر بار بازی کردن این اثر، تجربه‌ای جدید و منحصر به فردی داشته باشید. بعضی اوقات این تجربیات بیش از اندازه عجیب و گاها ترسناک می‌شوند. ممکن است در دنیایی قدم بگذارید که شیاطین در آن پرواز می‌کنند یا چشمانی را ببینید که از دیوار بیرون می‌زنند. در این بازی نمی‌توانید انتظار هیچ چیز معقولی را داشته باشید.

the Stanley parable

The Stanley Parable

بهترین راه برای توصیف The Stanley Parable برای یک شخص آن است که او را مجبور کنی آن را بازی کند. در این بازی شما در نقش استنلی بازی می‌کنید؛ کارمندی که در یک دفتر کوچک مشغول به کار است و هر چیزی را که روی مانیتور کامپیوترش ظاهر می‌شود تایپ می‌کند. وقتی که دیگر هیچ پیامی روی مانیتور استنلی ظاهر نمی‌شود، او برای پیدا کردن جواب به جست‌وجو در ساختمان اداره می‌پردازد.

در کنار مسیر‌های متفاوتی که می‌توانید برای رسیدن به پایان‌های مختلف بازی طی کنید، صحبت‌های مکرر راوی درمورد حرکات شما (چه اوقاتی که او از رفتار شما ناامید می‌شود و چه موقعیت‌هایی که سعی می‌کند در کارهایی که شما می‌کنید دخالت کند) و زمان‌هایی که شخصیت استنلی تا مرز دیوانگی پیش می‌رود، این بازی را شایسته‌ی قرار گرفتن در این لیست می‌کند. به عنوان یکی از جدیدترین بازی‌های لیست، این اثر برای کسانی که حوصله‌ی بازی‌های قدیمی‌تر لیست را ندارند، مناسب‌تر است. 

Seaman

Seaman

بگذارید سریع برویم سر اصل مطلب!‌ Seaman با یک ماهی که سری شبیه صورت انسان دارد شروع می‌شود. این تصویری است که شما تمام مدتی که پای این بازی هستید، می‌بینید؛ تصویری که تا مدت‌ها از ذهن خیلی از افرادی که این بازی را در آن زمان روی کنسول Dreamcast تجربه کردند، پاک نخواهد شد.

Seaman یک حیوان خانگی مجازی است، ولی در این بازی هیچ دستور العملی برای نحوه‌ی نگهداری از آن به بازیکن داده نمی‌شود. شما بازی را آغاز می‌کنید و از همان ابتدا راه‌های مختلف را امتحان می‌کنید که بفهمید چطور می‌شود به این جانور کریه غذا داد و از آن نگهداری کرد. تنها کمکی که در این بازی دریافت می‌کنید، راهنمایی‌های کم راوی بازی یعنی لئونارد نیموی (بله، همان لئونارد نیموی معروف)، است. کمی بعد شما Seamanهای بیشتری تهیه می‌کنید تا با هم زاد و ولد کنند و آنقدر بزرگ شوند که به موجودات زشت قورباغه شکلی تبدیل شوند. البته تمام این اتفاقات وقتی می‌افتند که شما توانسته باشید Seamanهای خود را انقدر زنده نگهدارید که به این مرحله برسند.

Enviro-bear 2010

Enviro-Bear 2010

در سال‌های ابتدایی وجودش، فروشگاه اپلیکیشن‌های iOS چیزهای خیلی عجیبی را به چشم دید، اما شاید پای چیزی عجیب‌تر از بازی Enviro-Bear 2010 تا به حال به این فروشگاه باز نشده باشد. این بازی که به نظر می‌رسد تماما با نرم افزار Paint ویندوز ساخته شده باشد، درمورد خرسی است که قصد رانندگی در یک جاده‌ی خطرناک را دارد و بنا به دلایل مختلف حواس او مکررا پرت می‌شود.

شما تمامی حرکات خرس را کنترل می‌کنید، اما فراموش نکنید که شما در هر لحظه تنها می‌توانید یک حرکت انجام دهید. شما می‌توانید پدال گاز را فشار دهید تا با سرعت به حرکت خود ادامه دهید، اما بعد از آن مجبورید که پنجه‌ی خود را از روی پدال بردارید تا دنده را عوض کنید یا فرمان را بگیرید. همه چیز وقتی پیچیده‌تر می‌شود که شما مجبورید با چیزهایی مثل ماهی، سنگ و دست‌فروش‌های بیش‌فعالی که به درون خودروی شما پرتاب می‌شوند، سر و کله بزنید.

no more heroes

No More Heroes

اکثر بازی‌های Wii، تجربه‌ای خوب و به یاد ماندنی برای تمام اعضای خانواده عرضه کردند؛ البته همه به جز No More Heroes. این بازی اکشن خون آلود روایتگر ماجراجویی‌های شخصیتی به اسم تراویس تاچ داون است؛ مردی که همانقدر که مشتاق پیشرفت کردن در شمشیرزنی است سرگرمی‌های نامناسبی هم دارد. هدف اصلی او در زندگی این است که برای کسب مقام اول در لیست کلکسیون دار‌ها، رقبای خود را شکست دهد. برنده تمام داشته‌های حریف خود را تصاحب می‌کند و بازنده جان خود را از دست می‌دهد.

با وجود شمشیرهای نوری اقتباسی از سری جنگ ستارگان، سیلابه‌های خونی که جاری می‌شود و دشمنانی که شما را با سبد خرید می‌زنند، این یک بازی کاملا جدی است! برعکس آنچه که فکر می‌کنید، در عین عجیب بودن، این بازی، یک بازی خوب است که دست بر قضا نقد‌های بسیار مثبتی هم دریافت کرده است.

WarioWare

WarioWare: Smooth Moves

بازی‌های سری Mario به خودی خود آنقدر‌ها هم از لیست بازی‌های عجیب دور نیستند. ماریو یک لوله کش ایتالیایی است که با خوردن قارچ بزرگ می‌شود و روی لاک پشت‌های پرنده می‌پرد تا شاهزاده‌ای که بیشتر عمر خود را به گروگان گرفته شدن مشغول بوده است، نجات دهد. با این حال در قلمرو پادشاهی قارچ، کسی جز Wario، دشمن و رقیب اصلی ماریو، تاج عجیب بودن را بر سر نمی‌‌نهد.

WarioWare: Smooth Moves مجموعه‌ای از بازی‌های کوچیک (میکرو گیم) است که برای Wii منتشر شد. در این بازی با چالش‌های زمانی متعددی رو به رو هستیم. با استفاده از دستگیره‌ی Wii به روش‌های مختلف، شما باید یک جارو را در حالت تعادل قرار دهید، یک بینی را تمیز کنید، با جارو برقی به جان برگ‌های ریخته بیوفتید و بخش‌هایی از بعضی بازی‌های کلاسیک نینتندو را بازی کنید. شاید در ابتدا همه چیز برای شما خیلی عجیب به نظر بیاید، اما شما به سرعت به حال و هوای این بازی عادت کرده و از آن لذت می‌برید.

Who

Who's Your Daddy

تا به حال تصور کرده‌اید که پدر شدن برای اولین بار چه حسی دارد؟!‌ مخصوصا وقتی که نوزاد شما یکی از آن بچه‌های تخس و شیطان است که فقط اینطرف و آنطرف می‌رود و دردسر درست می‌کند؟ و یا اینکه شما یادتان رفته که دوران نوزادیتان چگونه بوده و دوست داشته باشید آن را دوباره تجربه کنید. خب، به زبان ساده Who's your daddy شما را در نقش یک پدر بخت برگشته و یا یک کودک پر دردسر قرار می‌دهد.

در این بازی مولتی پلیر، یک نفر نقش پدر را ایفا می‌کند که می‌تواند وسایل خانه را جابجا کند و وظیفه‌اش نگهداری از بچه و سالم نگه داشتن او است. در دست دیگر، بازیکن دوم در نقش کودک بازی می‌کند و باید به هر طریقی که می‌تواند خودش را به کشتن بدهد. از فرو کردن چنگال در پریز برق گرفته، تا رفتن به درون ماکرو ویو با شکمی پر از باطری. راه‌های زیادی برای مردن این کودک در بازی وجود دارد. Who's your daddy را همین حالا می‌توانید از Steam دریافت کنید.

آیا این بازی‌ها به اندازه‌ی کافی برای شما عجیب هستند؟ دوست دارید کدام یک از آن‌ها را تجربه کنید؟ آیا بازی‌های عجیب دیگری می‌شناسید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع cheatsheet
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده