نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به انیمیشن The Grinch - گرینچ

چند روز پیش، انیمیشن مورد انتظار گرینچ (The Grinch) به روی پرده سینماها رفت. با این حال، این اثر نتوانست امتیازات خوب و مثبت زیادی را از طرف منتقدان دریافت کند.

انیمیشن The Grinch یا در زبان فارسی گرینچ یکی از جدیدترین آثار درام، فانتزی، کمدی، انیمیشن، خانوادگی و موزیکال کمپانی یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست اسکات موژر و یارو چنی ساخته شده است. در انیمیشن گرینچ، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون بندیکت کامبربچ صداپیشه شخصیت گرینچ، کامرون سیلی صداپیشه شخصیت سیندی لو هو، راشیدا جونز صداپیشه نقش دانا لو هو، کنان تامپسون صداپیشه شخصیت بریکلباوم، آنجلا لنسربری صداپیشه شخصیت شهردار مک‌گرکل، تریستن اوهاره صداپیشه شخصیت گروپرت، رامون همیلتون صداپیشه شخصیت اکسل، سم لاوگنینو صداپیشه شخصیت اوزی، اسکارلت استیوز صداپیشه شخصیت ایزی و فارل ویلیامز صداپیشه شخصیت راوی و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

انیمیشن گرینچ تا به امروز امتیاز ۵۰ را از بین ۲۹ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۸ آبان ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. انیمیشن The Grinch براساس رمان چگونه گرینچ کریسمس را دزدید (How the Grinch Stole Christmas) اثر دکتر سوس (Dr. Seuss) تولید و ساخته شده است. مایکل لزیر نیز کار نوشتن فیلمنامه این انیمیشن را بر عهده داشته است. در ابتدا قرار بر این بود که در کنار یارو چنی، پیتر کندل لند هم وظیفه کارگردانی این انیمیشن را بر عهده داشته باشد اما در سال ۲۰۱۸ اعلام شد اسکات موژر (در ابتدا نقش تهیه کننده پروژه را بر عهده داشت) قرار است جایگزین پیتر کندل لند شود و وظیفه کارگردانی را در کنار یارو چنی بر عهده داشته باشد.

از آنجا که چند وقتی است که از اکران عمومی انیمیشن The Grinch در سینماهای ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد انیمیشن و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این اثر منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد انیمیشن The Grinch از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این انیمیشن را که منتشر شده هم بخوانید:

شخصیت گرینچ (با صداپیشگی بندیکت کامبربچ) در یک غار که در Mt. Crumpet قرار دارد، کاملا تنها به همراه سگ وفادار خود به نام مکس زندگی می‌کند. طولی نمی‌کشد که این غار، با اختراعات و ابتکارهای مختلف که برای برطرف نیازهای گرینچ ساخته شده‌اند، پر می‌شود. داستان دیگر به جایی می‌رسد که گرینچ به دیدن همسایه‌های خود در شهر Who-ville می‌رود؛ زیرا دیگر غذاهایش به اتمام رسیده است. هر ساله و در ایام کریسمس، آنها تنهایی پر از آرامش گرینچ را با جشن‌های بسیار بزرگ، روشن و به‌شدت پر سر و صدای خود خراب می‌کنند. زمانی که اعضای خانواده هو اعلام می‌کنند که قصد دارند امسال مراسم کریسمس خود را سه برابر بزرگتر از سال‌های پیش برگزار کنند، گرینچ متوجه شد که او تنها یک راه دارد تا در آن زمان کمی آرامش و سکوت به دست بیاورد و آن هم چیزی نبود جز: دزدیدن کریسمس. گرینچ برای اینکه بتواند این کار را انجام دهد تصمیم گرفت که در روز کریسمس، خود را به شکل بابانوئل دربیاورد. او حتی تا جایی پیش رفت که یک گوزن شمالی خسته و بی‌حال هم گیر انداخت تا او سورتمه‌اش را بکشد. در همین حال، دختر جوانی به نام سیندی لو هو در شهر Who-ville با دوستان خود سرشار از ذوق و شوق مراسم کریسمس بود و تصمیم گرفته بود که در این روز، بابانوئل را به تله بیندازد تا از او به خاطر کمک‌هایی که به مادر تنها و سخت‌کوشش می‌کرد، تشکر کند. با این حال، همینطور که کریسمس نزدیک می‌شد، احتمال این وجود داشت که نقشه‌ی خوب و دوست‌داشتنی سیندی با برنامه شیطانی گرینچ تداخل پیدا کند. آیا سیندی در نهایت می‌تواند بابانوئل را ملاقات کند؟ آیا گرینچ می‌تواند یک بار برای همیشه جشن و سرور کریسمسی را خاموش کند؟

The Grinch

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از انیمیشن The Grinch بیندازیم:

رابی کالین | تلگراف

۸۰ از ۱۰۰

اگه بهترین انیمیشن را تغذیه‌ای برای روح و روان در نظر بگیریم، داستان این انیمیشن دوست داشتنی را که از کتاب دکتر سوس اقتباس شده معادل معنوی یک صبحانه پر از شکلات خوشمزه در نظر بگیرید؛ نمی‌توانید آن را تمیز بخورید، اما نمی‌توانید در برابر مزه خوب آن مقاومت کنید.

پت پادوا | واشینگتون پست

۷۵ از ۱۰۰

با توجه به اینکه در انیمیشن The Grinch شخصیت انیمیشنی بسیار جذابی وجود دارد و مسیر هنر متفکرانه‌ای در آن به کار رفته است، می‌توان گفت که این اثر پیشرفت بسیار زیادی نسبت به لایو اکشن ران هاوارد که براساس همین داستان ساخته شده، کرده است و یک نسخه خیلی بهتر نسبت به آن به حساب می‌آید.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

خطاب به افرادی که با داستان How the Grinch Stole Christmas بزرگ شدند باید گفت که این اثر، جایگزین آن نسخه نخواهد شد. با این حال می‌توان گفت که فیلم گرینچ یک اثر زیرکانه و پرمحبت به حساب می‌آید؛ به طوری که با احضار و بیدار کردن یک احساس آشنا، می‌تواند توجه تعداد زیادی از کودکان امروز و حتی بزرگسالان زیادی را به خود جلب کند.

کلینت گیج | آی جی ان

۶۳ از ۱۰۰

فیلم The Grinch دکتر سوس، یک اثر سرگرم کننده و زیبای مناسبتی برای تعطیلات است. این فیلم با داستان خود، قصه کلاسیک را برای مخاطبان و بینندگان به روز کرده است. با این حال، این به‌روزرسانی کمی دستانِ به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های داستان دکتر سوس را بسته و جهت این داستان ۳۰ صفحه‌ای کودکانه را کمی تغییر داده است.

The Grinch

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۵۰ از ۱۰۰

با دیدن این اثر، شاید شما گاه گاه به خنده بیفتید و حتی گاهی اوقات از شدت خنده اشک هم بریزید اما این فیلم، آن گرینچی نیست که شما بخواهید هر سال در زمان تعطیلات آن را تماشا کنید.

کیت تیلور | گلوب اند میل (تورنتو)

۵۰ از ۱۰۰

یک نقد، تنها چند کلمه نیاز دارد تا فیلم گرینچ را توصیف کند: نسخه‌ی اولیه‌ی این فیلم واقعا بد و فوق‌العاده خسته کننده بود.

فرانک لووس | فیلم ژورنال اینترنشنال

۳۸ از ۱۰۰

سازندگان این اثر معتقد هستند که در پایان داستان، صحنه‌های احساسی بهتری را نسبت به داستانی که دکتر سوس خلق کرده، ساخته‌اند. آنها در روند انجام این کار، شخصیت گرینچ را رقت‌انگیز و عملا پست به تصویر کشیده‌اند.

کیث واتسون | مجله اسلنت

۲۵ از ۱۰۰

دید این اثر سینمایی نسبت به کریسمس خیلی بی‌روح و بی‌مزه است. تصور و فکر کردن به اینکه چرا اصلا گرینچ باید انقدر به خودش زحمت بدهد تا کریسمس را بدزدد، خیلی سخت و دشوار است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که انیمیشن The Grinch نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با انیمیشن نسبتا ضعیفی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها، از آن ناراضی خواهند بود. به هر حال اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

THE GRINCH


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده