نویسنده: کیان کاظمی
// چهار شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۲

رشد قابل توجه بازار کارت گرافیک در ماه های اخیر

به نظر می‌رسد وضعیت بازار کارت گرافیک‌های دسکتاپ در چند ماه اخیر سر و سامان گرفته و رو به رشد است.

امروزه سخت افزارهای گیمنیگ از بازار قدرتمندی برخوردار هستند و برخلاف روند رو به کاهش بازار رایانه‌های شخصی، تغییر جهت از کنسول‌ها به سوی رایانه‌های شخصی برای انجام بازی‌های ویدیویی رو به رشد است. موسسه آماری JPR در آخرین گزارش خود نشان داده است که برای اولین بار در تاریخ، فروش سخت افزارهای پی سی گیمینگ از مرز ۳۰ میلیارد عبور کرده و فروش کارت گرافیک‌ها رو به رشد است.

جان پدی (Jon Peddie)، مدیرعامل موسسه تحقیقاتی جان پدی، شرکتی که پژوهش و مشاوره در حوزه‌های گرافیک و چندرسانه‌ای ارایه می‌دهد، اظهار داشت:

بیش از یک سال می‌شود که بازار کارت گرافیک رو به رشد است و در حالی سود دهی و منفعت به دنبال دارد که بازار کلی رایانه‌های شخصی لغزش کرده و رو به کاهش است. خوشبختانه با توجه به آمار جدید، به زودی شاهد از بین رفتن افکار احمقانه رسیدن بازار کارت گرافیک‌های یکپارچه به کارت گرافیک‌های مجزا خواهیم بود.

آمار مربوط به بازار کارت گرافیک‌ها در سال ۲۰۱۶ رشد ۲۱.۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ را نشان می‌دهد. این در حالی است که بازار کارت گرافیک‌های workstation با رشد ۱۹.۲ درصدی مواجه شده‌اند. در مقایسه سه‌ماهه سوم ۲۰۱۶ با سه‌ماهه پایانی ۲۰۱۵، شاهد رشد ۵.۶ درصدی کل بازار کارت گرافیک هستیم.

کارت گرافیک

موسسه JPR در ادامه به تخمین سهم بازار حمل و نقل و تامین‌کنندگان کارت گرافیک‌های AIB (کارت گرافیک‌هایی که روی برد نصب می‌شوند) رایانه‌های شخصی پرداخته که این آمار هم نشان دهنده تغییر جهت سهم بازار است. علاوه بر این، شاهد تغییر جهت سهم بازار تامین‌کنندگان GPUهای مجزا هم هستیم.

AIBهایی را که از GPUهای مجزا استفاده می‌کنند می‌توان در رایانه‌های شخصی دسکتاپ، workstationها، سرورها و دستگاه‌های دیگری مانند ابزارهای علمی مشاهده کرد. آن‌ها به طور مستقیم و به عنوان محصولات بازار ثانویه به مشتریان فروخته می‌شوند یا توسط تولید کننده تجهیزات اصلی یا OEMها در کارخانجات نصب می‌شوند. در همه این موارد، در مقایسه با GPUهایی که روی پردازنده نصب می‌شوند و سیستم حافظه کندی دارند، AIBها سطح بالاتری از صنعت گرافیک را به لطف چیپ‌های گسسته و حافظه‌های پرسرعت و بزرگ خود، ارایه می‌دهند. 

امروزه بازار رایانه‌های شخصی AIB تنها سه تامین‌کننده چیپ دارد که به ساخت و فروش آن‌ها می‌پردازند. تامین‌کنندگان اصلی چیپ GPUها AMD و انویدیا هستند. با این حال تعداد تامین‌کنندگان AIBها به ۴۸ عدد می‌رسد که آن‌ها با دریافت چیپ‌های GPU و ایجاد تغییرات در آن‌ها، به فروش این محصولات پرداخته و اصطلاحا «همکار» محسوب می‌شوند (مانند کمپانی ایسوس یا گیگابایت). 

بسیاری از این تامین‌کنندگان محموله‌های کوچکتری به بازار عرضه می‌کنند. علاوه بر این، برخی از این تامین‌کنندگان AIBها را در برندهای خصوصی در سرتاسر جهان به فروش می‌رسانند. حدود ۱۲ تامین‌کننده قطعات رایانه‌های شخصی، AIBها را به عنوان بخشی از سیستم یا به عنوان انتخابی اختیاری و اضافی به مشتریان ارایه می‌دهند و برخی دیگر AIBها را به عنوان محصولاتی جدا از بازار ثانویه می‌فروشند. 

اخبار منتشر شده در رابطه با بازار کارت گرافیک‌ها در سه‌ماهه گذشته دلگرم کننده و قابل درک است. در مقایسه‌ بازه‌های زمانی سه ماهه، بازار AIBها ۵.۶ رصد رشد داشته است و بازار رایانه‌های شخصی دسکتاپ ۱۹.۴ درصد افزایش داشته است.


منبع Guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده