نویسنده: عارف حسین پور
// شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۵

تماشا کنید: نسخه‌ های بازسازی شده‌ Prototype و Prototype 2 چنگی به دل نمی‌زند

نسخه‌ی بازسازی شده‌ی دو بازی مجموعه‌ی Prototype اخیرا برای کنسول ایکس‌باکس وان منتشر شده است و به زودی روی پلی‌استیشن 4 نیز عرضه خواهد شد؛ حتی اگر از طرفداران این مجموعه باشید پیشنهاد می‌کنیم که فکر تجربه‌ی این نسخه را از ذهن‌تان بیرون کنید!

این نسخه از بازی‌های Prototype و Prototype 2 با نام Prototype Biohazard Bundle بدون کوچک‌ترین سروصدا و تبلیغاتی منتشر شد. در نگاه اول، Biohazard Bundle تفاوتی با سایر عناوین بازسازی شده ندارد؛ رزولوشن 1080p در این نسخه نسبت به 720p در نسخه‌های پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 نوید پیشرفت‌ در گرافیک بازی را می‌دهد، اما متاسفانه تمام خوبی‌های این بازسازی به همین موضوع ختم می‌شود و در عوض فهرست نکات منفی آن بسیار بلندبالا است. هر دو بازی همان عمق دید نسخه‌های اصلی را ارائه می‌دهند و کیفیت بافت‌ها و سایه‌ها نیز بدون تغییر باقی مانده است.

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر به این دو بازی نگاه کنیم، نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Prototype با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه روی ایکس‌باکس وان اجرا می‌شود، اما هم‌زمان با یک انفجار در بازی، نرخ فریم به ۲۰ کاهش پیدا می‌کند و شکست‌ تصویر کاملا آزار دهنده می‌شود. این در حالی است که کیفیت انیمیشن‌ها، جلوه‌های بصری و بافت‌ها در این نسخه، حتی از استانداردهای کنسول‌های نسل قبلی نیز پایین‌تر است و این مسئله که سازندگان نتوانسته‌اند نرخ فریم بازی را بر روی ۳۰ ثابت نگه دارند، کمی عجیب به نظر می‌رسد. البته همانطور که در ویدئوی زیر نیز مشاهده می‌کنید، در بیشتر لحظات، بازی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود، اما با توجه به قدرت بسیار بالاتر ایکس‌باکس وان در مقایسه با کنسول‌های نسل قبل، حتی افت فریم‌های لحظه‌ای نیز قابل چشم‌پوشی نیستند.

دانلود ویدئو

اوضاع برای نسخه‌ی جدید Prototype 2 از این هم بدتر است. علاوه بر توقف‌های لحظه‌ای تصویر در میان‌پرده‌ها، نرخ فریم بازی در برخی محیط‌ها (مثل شهر منهتن با آسمان‌خراش‌های پرتعدادش) بین ۲۰ تا ۲۵ است و شکست‌های پی‌درپی تصویر نیز اجازه‌ی لذت بردن از بازی را نمی‌دهد. به طور کلی می‌توان بازسازی Prototype 2 را از نظر عملکرد فنی، بدترین بازی کنسول ایکس‌باکس وان تا به امروز نامید. با اینکه نورپردازی‌ها و فیزیک بازی نسبت به نسخه‌ی اولیه‌ی Prototype بهتر شده‌اند، اما مشاهده‌ی نرخ فریم پایین، آن هم روی ایکس‌باکس وان به هیچ وجه قابل تحمل نیست.

این مسئله واقعا ناامیدکننده است که نسخه‌ی ایکس‌باکس وان Prototype 2 در مقایسه با هر دو نسخه‌ی کنسولی نسل هفتمی به وضوح بازنده است. در هنگام پرواز بر فراز آسمان شهر، نرخ فریم Prototype 2 روی ایکس‌باکس وان به ۱۸ می‌رسد، در حالی که این بازی بر روی ایکس‌باکس 360 و با تنظیمات گرافیکی بالا، با نرخ ثابت ۲۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شد. اختلاف ایکس‌باکس وان نسبت به پلی‌استیشن 3 از این هم بیشتر است؛ کنسول سونی به لحاظ نرخ فریم عملکرد بسیار بهتری نسبت به ایکس‌باکس وان دارد و Prototype 2 را بدون شکست تصویر اجرا می‌کند. این مسئله روی کیفیت گیم‌پلی بازی نیز تاثیر مستقیم دارد، به طوری که حتی با وجود رزولوشن پایین‌تر، ترجیح می‌دهید آن را روی پلی‌استیشن 3 انجام دهید. در ویدئوی زیر مقایسه‌ی سه نسخه‌ی بازی را مشاهده می‌کنید.

دانلود ویدئو

تمام این مسائل دست به دست هم داده‌اند تا Prototype Biohazard Bundle یک بازسازی کم‌ارزش باشد که به جز رزولوشن بالاتر، هیچ ویژگی جدیدی را ارائه نمی‌دهد. نرخ ثابت ۳۰ فریم بر ثانیه حداقل چیزی است که سازندگان می‌توانستند برای نسخه‌ی ایکس‌باکس وان در نظر بگیرند. امیدواریم نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 بازی که چند روز دیگر منتشر می‌شود مشکلات کمتری داشته باشد.

هر دو بازی Prototype (سال ۲۰۰۹) و Prototype 2 (سال ۲۰۱۲) توسط استودیوی رادیکال اینترتینمنت ساخته شده‌اند.

منبع: EuroGamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده