نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۵

بهبود شرایط کاری استودیو راک استار نسبت به گذشته

بعد از گزارش‌های سال قبل در مورد شرایط کاری نامساعد استودیوهای راک‌استار، به‌نظر می‌رسد اوضاع آن‌ها کمی بهتر از قبل شده است.

اواخر سال گذشته بود که گزارشی در مورد شرایط کاری نامساعد و کرانچ‌های طاقت‌فرسا در شعبه‌های مختلف استودیو راک استار (Rockstar Games) منتشر شد؛ گزارشی که توسط جیسون شرایر تهیه شده بود و از مشکلات فراوان اعضای راک‌استار و اضافه‌کاری‌های آن‌ها خبر می‌داد. اکنون در جدیدترین اخبار بازی مطلع شدیم که وضعیت کاری این استودیو نسبت به آن زمان بهبود پیدا کرده است، حداقل در شعبه لینکلن.

شعبه لینکلن راک استار را بیش از هرچیز به‌خاطر تست بازی‌های این استودیو مثل Red Dead Redemption 2 و Grand Theft Auto V می‌شناسیم و کارمندان این شعبه وظیفه تست و امتحان آثار مختلف را دارند تا پیش از ورود به بازار، هرگونه ایراد و اشکال آن‌ها برطرف شود؛ شعبه‌ای که طبق گزارش سه نفر از اعضای آن، کارمندانش به‌تازگی از حالت قراردادی به حالت دائمی تغییر پیدا کرده‌اند. چنین چیزی باعث می‌شود این افراد نگرانی کمتری نسبت به پایان کار خود در استودیو و اخراج از آن داشته باشند و بتوانند با خیالی آسوده‌تر به کار خود بپردازند.

اعضای شعبه لینکلن راک‌استار تا مدتی پیش مجبور بودند تلفن‌های همراه خود را پیش از ورود به استودیو در قفسه‌های مخصوص قرار دهند

طبق اطلاعاتی که از منابع مختلف به‌دست آمده، این تغییرات از اول آگوست (۱۰ مرداد) شروع شده است و البته هنوز مشخص نیست چه تعداد از اعضای استودیو شامل این موضوع می‌شوند و آیا در سایر استودیوهای راک‌استار هم چنین تغییراتی رخ داده است یا خیر. در هر حال چنین امری را باید اتفاقی مثبت در صنعت بازی در نظر گرفت و در حالی‌که هر روز شاهد اخبار متعددی در مورد شرایط کاری سخت و کرانچ‌های شدید در استودیوهای مختلف هستیم، راک‌استار می‌تواند با این کار زمینه‌ساز حرکت بقیه شرکت‌ها به‌سمت فضایی بهتر برای تولید بازی‌های ویدیویی شود. در گزارش سال قبل به نقل از بعضی کارمندان شعبه لینکلن شنیده بودیم که آن‌ها مجبور به اضافه‌کاری هستند و این قضیه نه برای مدتی محدود، بلکه حتی به‌اندازه‌ی یک سال هم می‌تواند طول بکشد و شامل کار اضافه در بعدازظهرها و آخر هفته‌ها شود. یکی از اعضای راک‌استار در آن زمان گفته بود:

تعداد زیادی از کارمندان این بخش به‌شکل موقتی استخدام شده‌اند و امیدوار هستند بتوانند در ادامه هم به کار در شرکت ادامه دهند تا با درآمد خود از عهده‌ی تأمین هزینه‌ی اجاره خانه‌ برآیند. ولی در مجموع امید خیلی زیادی برای استخدام دائمی در استودیو وجود ندارد و حتی گاهی اوقات به کارمندان موقت راک‌استار گفته می‌شود که آن‌ها خیلی هم خوش‌شانس هستند که توانسته‌اند به‌طور موقت در این استودیو کار کنند.

همچنین در گزارش سال ۲۰۱۸ متوجه شده بودیم که اعضای شعبه لینکلن حق استفاده از تلفن‌های همراه خود را درون استودیو ندارند و حتی نمی‌توانند آن‌ها را در کشوی میز خود قرار دهند؛ بلکه باید پیش از ورود به محل کار، گوشی خود را در قفسه‌های مخصوصی بگذارند. اکنون طبق شنیده‌ها، این مشکل هم حل شده است و دیگر چنین سخت‌گیری شدیدی در این شعبه به‌چشم نمی‌خورد.

به گفته‌ی یکی از منابعی که هفته‌ی گذشته با سایت کوتاکو در تماس بوده، گزارش‌های قبلی در مورد شرایط کاری نامساعد راک‌استار باعث شده است مسئولان شعبه لینکلن به فکر تغییرات زیادی بیفتند و تحت فشار ناشی از این ماجرا، دست به انجام کارهای مثبتی در این زمینه بزنند. حتی کار به جایی رسیده است که راک‌استار این روزها در حال بررسی زمان کاری متغیر است، به این معنی که کارمندان استودیو در صورت نیاز بتوانند شیفت کاری خود را با یکدیگر جابه‌جا کنند و ساعات کار خود را تغییر دهند.

با توجه به اوضاع و احوال صنعت بازی و پیچیدگی تولید بازی‌های عظیم و سنگین، متأسفانه روز به روز شاهد اخبار بیشتری در زمینه‌ی کرانچ و اضافه‌کاری هستیم؛ از جمله خبری که چند روز قبل در مورد شرایط کاری استودیو ناتی داگ منتشر شد. ولی انتشار این خبر جدید در مورد بهبود اوضاع کاری راک‌استار می‌تواند امیدها را نسبت به بهتر شدن اوضاع در سایر استودیوها هم افزایش دهد و شاهد فرا رسیدن روزی باشیم که هیچ شرکت بزرگ یا کوچکی با چنین مسائلی درگیر نباشد.


منبع Kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده