نویسنده: آریا بهپور
// شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱

صحبت‌های اعضای ناتی داگ در مورد شرایط کاری سخت و طاقت‌فرسای استودیو

تعدادی از کارمندان فعلی و سابق ناتی داگ به کرانچ‌های شدید و شرایط کاری سخت استودیوی سازنده Uncharted اشاره کرده‌اند.

این روزها بحث‌های زیادی را در مورد شرایط کاری سخت استودیوهای بازی‌سازی و کرانچ‌های بی‌پایان آن‌ها شاهد هستیم و هر چند وقت یک‌بار اخبار و مقالاتی در این زمینه منتشر می‌شود. اکنون نوبت به یکی از محبوب‌ترین استودیوهای زیرمجموعه سونی یعنی ناتی داگ رسیده است؛ خالق مجموعه‌های کرش بندیکوت (Crash Bandicoot) و جک و دکستر (Jak and Daxter) که در دو نسل اخیر هم با سری بازی‌های آنچارتد (Uncharted) و The Last of Us تعدادی از باکیفیت‌ترین آثار این سال‌ها را ارائه کرده‌ است، ولی به‌نظر می‌رسد شرایط کاری در این استودیو چندان هم جالب و دلچسب نیست.

سایت CogConnected در گزارشی به‌سراغ تعدادی از کارمندان سابق و فعلی ناتی‌داگ رفته و از زبان آن‌ها به بررسی شرایط کاری استودیو پرداخته است؛ گزارشی که نشان می‌دهد کرانچ در ناتی‌داگ هم تا حد زیادی به‌چشم می‌خورد، به این معنی که اعضای استودیو مجبور هستند برای رساندن بازی به زمان عرضه مورد نظر، به اضافه‌کاری بپردازند و ساعات زیادی را در استودیو بمانند تا تولید بازی از برنامه‌ریزی‌های قبلی عقب نماند. یکی از این افراد می‌گوید:

در سه تا شش ماه پایانی تولید بازی، ساعات کاری من به هفته‌ای ۶۰ تا ۷۰ ساعت هم می‌رسید. بعضی از اعضای استودیو حتی از این هم بیشتر کار می‌کردند؛ موضوعی که می‌تواند آسیب زیادی به افراد وارد می‌کند.

کارمند دیگری هم اضافه می‌کند:

در مورد پروسه کرانچ در ناتی‌داگ به‌جای اینکه آن را به‌شکل سیاه و سفید ببینیم، بهتر است حالتی خاکستری را برای آن تصور کنیم. هرچند دستور اجباری در این زمینه وجود ندارد و کسی شما را وادار به این کار نمی‌کند، ولی فشار زیادی را از سمت بقیه تحمل می‌کنید. به این معنی که اطرافیان شما در استودیو که می‌توانند شامل مدیران آن هم بشوند، اوضاع را به‌شکلی جلو می‌برند که شما هم وظیفه پیدا می‌کنید در کرانچ‌ها حضور داشته باشید؛ مخصوصاً وقتی می‌بینید تیمی از افراد بااستعداد و درجه‌یک به‌سختی مشغول کار روی بازی هستند و با مشاهده‌ی سخت‌کوشی آن‌ها نمی‌توانید دست از اضافه‌کاری بردارید.

Uncharted 4

یکی دیگر از اعضای استودیو به این قضیه اشاره می‌کند که ناتی‌داگ ساختار مدیریتی مشخصی ندارد. هرچند افرادی در استودیو هستند که رهبر و مسئول بخش‌های مختلف آن محسوب می‌شوند، ولی آن‌ها هم با وجود نظارت روی پروژه سرگرم همان کارهایی هستند که سایر اعضای استودیو انجام می‌دهند. به گفته‌ی همین فرد، اعضای ارشد استودیو هم گاهی اوقات در این اضافه‌کاری‌ها و کرانچ‌ها شرکت می‌کنند و حضور آن‌ها باعث می‌شود بقیه اعضای استودیو هم چاره‌ای جز این کار نداشته باشند.

هرچند ساعات کاری زیاد می‌تواند هرکسی را خسته و ناتوان کند ولی به گفته‌ی یکی از کارمندان ناتی‌داگ، این استودیو از نظر رسیدگی به اعضای خود و مواردی چون تهیه غذا و خوراکی به میزان لازم برای آن‌ها کم‌کاری نمی‌کند و از این نظر تنوع زیادی در استودیو به‌چشم می‌خورد. طبق صحبت‌های فردی دیگر:

حقیقت این است که آن‌ها مستقیماً به شما نمی‌گویند باید فلان ساعت اضافه‌کاری کنید، ولی در هر حال مجبور هستید کار خود را تا انتها انجام دهید و تحمل این میزان از اضافه‌کاری‌ها گاهی اوقات به‌قدری سخت است که غیرممکن می‌شود. و اگر نتوانید در زمان تعیین‌شده به هدف مورد نظر برسید، اخراج می‌شوید. بنابراین فکر نمی‌کنم بتوان این پروسه را اختیاری دانست.

باز هم یکی دیگر از اعضای استودیو به نکته عجیبی اشاره می‌کند و از روزی می‌گوید که تعدادی از کارمندان به‌سراغ مسئول بخش منابع انسانی رفتند (این بخش وظیفه ارتباط با اعضای شرکت‌ها و رسیدگی به شکایات آن‌ها را برعهده دارد) و به او از اضافه‌کاری‌های بیش از حد خود گفتند و جواب هم این بود که اعضای ناتی‌داگ باید به شیوه‌ی کاری این استودیو عادت کنند و خود را با آن وفق دهند.

خیلی از ما احساس می‌کردیم که عضوی از استودیو نیستیم. ما به‌سختی کار می‌کردیم و در نهایت به‌شکلی با ما رفتار می‌شد که انگار به آنجا تعلق نداریم. واقعاً اوضاع خوبی نبود و ترکیب این شرایط با کرانچ‌های سخت هم باعث می‌شد آسیب بیشتری ببینیم. آن روزها در خانه همراه پدر و مادرم زندگی می‌کردم و شرایط به‌شکلی بود که گاهی اوقات تا یک هفته نمی‌توانستم آن‌ها را ببینم.

The Last of Us Part II

سازندگان بازی‌های آنچارتد 4 و The Last of Us تنها افرادی نبودند که این فشارهای شدید را تحمل می‌کردند و اعضای بخش کنترل کیفیت و تست بازی‌ها هم مجبور بودند ساعت‌ها در استودیو بمانند.

به گفته‌ی یکی از همین افراد که برای تست بازی‌های ناتی‌داگ به این استودیو رفته بود، ساعات کاری عادی آن‌ها از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب طول می‌کشید و این میزان حتی گاهی اوقات بیشتر هم می‌شد و ممکن بود تا ساعت یک نیمه شب هم ادامه پیدا کند. حتی افرادی بودند که در هفت هفته‌ی پایانی کار روی آنچارتد 4 در شیفت‌های ۲۴ ساعته کار می‌کردند و زندگی آن‌ها فقط به استودیو محدود شده بود و کاری با محیط بیرون از آن نداشتند. یکی از همین افراد می‌گوید:

بعد از اینکه کرانچ به‌پایان رسید، مدتی طول کشید تا بتوانم خود را با زندگی معمولی تطبیق دهم. در مجموع تجربه‌ای بود که به درد من خورد، ولی مطمئن نیستم که بعد از این بتوانم یک دوره‌ی کرانچ دیگر را هم تحمل کنم.

جدیدترین اثر ناتی‌داگ یعنی The Last of Us Part II این روزها مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذارد و طبق بعضی شایعات قرار است اوایل سال ۲۰۲۰ برای پلی استیشن 4 منتشر شود.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده