نویسنده: رضا علمی
// چهار شنبه, ۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

تماشای فیلم Avatar 2 نیازی به عینک سه بعدی ندارد

قسمت دوم فیلم Avatar (آواتار) از تکنولوژی جدیدی برای نمایش تصاویر 3D استفاده خواهد کرد که در آن نیازی به استفاده از عینک 3D برای تماشای فیلم نیست.

گویا جیمز کامرون باز هم قرار است انقلابی جدید در سینما به وجود آورد و در دنباله‌ی فیلم Avatar (آواتار) برای اولین بار تکنولوژی جدیدی را معرفی کند که تماشاچی را از زدن عینک 3D فارغ می‌سازد.

از جیمز کامرون به عنوان یکی از فیلمسازان پیشگام و به نوعی مخترع در تاریخ سینما یاد می‌کنند. وی سازنده‌ی تعدادی از آثار بسیار پرسروصدا و کلاسیک سینما نیز است؛ از فیلم حماسی-عاشقانه‌ی Titanic (تایتانیک) گرفته که دومین فیلم پرفروش تمام دوران محسوب می‌شود و به همراه دو فیلم Ben-Hur (بن هور) ساخته‌ی ویلیام وایلر و The Lord of the Rings: The Return of the King (ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه) ساخته‌ی پیتر جکسون، برنده‌ی ۱۱ جایزه‌ی اسکار شد، تا کارگردانی قسمت دوم فیلم بیگانه با عنوان Aliens (بیگانگان) در سال ۱۹۸۶ و نیز فیلم اکشن و علمی-تخیلی Terminator 2: Judgement Day (نابودگر ۲: روز داوری) که یکی از آثار متفاوت و بسیار معروف دهه‌ی ۹۰ میلادی محسوب می‌شود و جلوه‌های ویژه و گرافیک رایانه‌ای این فیلم انقلابی بزرگ را در سینمای هالیوود و تاریخ سینما به وجود آورد. جیمز کامرون با ساخت چنین فیلم‌هایی نام خود را در سینما ثبت کرد و نشان داد کارگردانی نوآور، خلاق و صاحب سبک است. وی دیگر فیلم معروف خود، یعنی آواتار را در سال ۲۰۰۹ ساخت که با فروش بیش از ۲.۷ میلیارد دلار، همچنان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما محسوب می‌شود. جلوه‌های ویژه این فیلم نیز در زمان اکران، بهترین تجربه را برای تماشاچیان رقم زد.

Avatar

با اینکه چیزی در حدود ۸ سال از ساخت قسمت اول فیلم آواتار می‌گذرد، ولی این فیلم همچنان تازگی خود را حفظ کرده و تأثیر آن بر صنعت سینما کاملاً مشهود است. با اینکه از آخرین فیلم جیمز کامرون که همین فیلم آواتار است زمان نسبتاً زیادی می‌گذرد، ولی این‌طور به نظر می‌رسد که وی تصمیم دارد چهار دنباله بر این فیلم بسازد. گویا در قسمت دوم این فیلم، جیمز کامرون مرزهای فیلم سه‌بعدی را درمی‌نوردد و سرانجام می‌تواند به آرزوی بزرگ خود که دیدن این دسته از فیلم‌ها بدون نیاز به عینک مخصوص است، جامه‌ی عمل بپوشاند.

طبق گزارش سایت اینکویزیتر (Inquisitr)، شرکت سینمایی لایت‌استورم اینترتینمنت (Lightstorm Entertainment) که متعلق به جیمز کامرون است، همکاری خود را با شرکت کریستی دیجیتال (Christie Digital) که سازنده‌ی ادوات صوتی و نیز ویدئو پروژکتور است بیش‌تر کرده و هر دو شرکت در حال کار روی قسمت‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم آواتار به صورت سه‌بعدی هستند؛ ولی این بار بدون نیاز به عینک سه بعدی مخصوص. در واقع برای دستیابی به این تکنولوژی انقلابی، شرکت کریستی دیجیتال اجازه‌ی استفاده از سیستم جدید پرتاب لیزر آر جی بی (RGB) خود را به شرکت لایت‌استورم اینترتینمنت داده است.

3d-Glasses

سیستم جدید شرکت کریستی دیجیتال به دلیل قابلیت استفاده از ۶۰۰۰۰ لومن (معیار سنجش میزان پخش نور) با عنوان «لیزر خالص» (Pure Laser) در جوامع تکنولوژی شناخته می‌شود که این ویژگی سبب خلق تصاویری درخشان می‌شود و به طرزی باورنکردنی نرخ فریم بالایی را به وجود می‌آورد. در نتیجه، تصاویر نسبت به آنچه که اکنون تماشاچی روی پرده‌ی سینما می‌بیند بسیار واضح‌تر می‌شود؛ علی‌الخصوص در تماشای فیلم‌های سه‌بعدی. هنوز اطلاعات جزئی از اینکه این تکنولوژی چگونه کار می‌کند و همچنین در ابتدای کار تا چه اندازه برای همه و در تمام سینماها قابل استفاده است، مشخص نیست. با در نظر گرفتن تعداد سینماهایی که باید برای سازگاری با تکنولوژی جدید، پروژکتورهای خود را عوض کنند، می‌توان بدین نتیجه رسید که جا افتادن این تکنولوژی امری زمان‌بر است و در آغاز کار با سرعت کمی پیشرفت خواهد داشت.     

جیمز کامرون با ساخت قسمت اول فیلم آواتار، سینمای سه‌بعدی را کاملاً متحول و دگرگون ساخت. با خلق و استفاده از تکنولوژی جدید برای دیدن این دسته از فیلم‌ها بدون نیاز به عینک سه‌بعدی، باز هم انتظار می‌رود او انقلابی جدید در صنعت فعلی و شاید آینده‌ی ساخت فیلم‌های سه‌بعدی به وجود آورد. مطمئناً روی دادن این امر ارزش چند سال صبری را که طرفداران پروپاقرص قسمت اول فیلم آواتار برای دیدن قسمتی جدید گذرانده‌اند دارد. حتی اگر دنباله‌ی فیلم آواتار کیفیتی هم‌اندازه‌ی قسمت اول نداشته باشد و در گیشه هم به موفقیت تاریخی آن فیلم نرسد، باز هم سینمادوستان با این وقفه‌ی طولانی کنار خواهند آمد؛ اگر بدین معنا باشد که قرار است نحوه‌ی دیدن فیلم‌های سه‌بعدی تماماً دگرگون شود و دیگر نیازی به استفاده از عینک سه‌بعدی نباشد.

James-Cameron

طبق برنامه، تولید فیلم از ماه سپتامبر (شهریور یا اوایل مهرماه سال جاری) آغاز می‌شود و این بدین معنا است که احتمالاً به زودی جزئیات بیش‌تری از این تکنولوژی به بیرون درز خواهد کرد و همچنین این موضوع که با چه سرعتی این تکنولوژی در سینماها جا خواهد افتاد و مورد استفاده قرار خواهد گرفت نیز مشخص خواهد شد. البته جیمز کامرون بیش‌تر از اینکه نگران این موضوع باشد، باید به دنباله‌های آواتار فکر کند که قرار است قسمت دوم و سوم آن پشت سرهم و با فواصل زمانی نزدیک در سال ۲۰۲۰ به روی پرده بروند. لایت‌استورم، کریستی دیجیتال و جیمز کامرون سه سالی وقت دارند که به هر دو فیلم برسند و نمی‌توان گفت سه سال برای کار روی جزئیات زمان کمی است. جدای از هیجان دیدن فیلمی جدید از جیمز کامرون، فکر کردن به دیدن فیلم سه‌بعدی بدون نیاز به استفاده از عینک مخصوص می‌تواند دنباله‌ی آواتار را همچون فیلم اول بسیار مورد انتظار کند و شاید همچون هشت سال پیش، باز هم در گیشه اتفاقات عجیبی رخ دهد!

گفتنی است تاریخ اولیه اکران قسمت دوم فیلم آواتار ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۸ آذرماه ۱۳۹۹) در نظر گرفته شده است.    


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده