نویسنده: میثم سبحانی
// یکشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۱

هیدئو کوجیما: Death Stranding آزادی عمل فراوانی به گیمرها خواهد داد

هیدئو کوجیما اطلاعات جدیدی از مراحل توسعه Death Stranding، بازی آینده خود برای کنسول پلی‌استیشن 4 ارائه داد.

در خلال رویداد دو روزه‌ RTX Sydney که‌ به وسیله Rooster Teeth در شهر سیدنی در حال برگزاری است، هیدئو کوجیما، سازنده بازی Death Stranding، درباره وضعیت کنونی این بازی صحبت کرد.

اول از همه، کوجیما اشاره کرد که خیلی دوست دارد هواداران تریلرهای منتشر شده از بازی را به دقت بررسی کنند، چرا که این تریلرها شامل نشانه‌های بسیاری از داستان بازی هستند. نیت کوجیما از این کار این است که اطلاعات بیشتری از بازی در اختیار طرفداران قرار دهد. کاراکترهای موجود در بازی که توسط گیمرها کنترل می‌شوند، همچنان برای عقب راندن دشمنان‌شان از اسلحه یا چوبی در دست‌شان استفاده می‌کنند. با پیدایش بازی‌های آنلاین، این مکانیزم تبدیل شد به جمعی از گیمرها که برای عقب راندن یکدیگر از اسلحه استفاده می‌کنند، یا که با همکاری یکدیگر، به مقابله با دشمنی قوی‌تر می‌روند.

Death Stranding یک بازی جهان‌باز است که سطح بسیار بالایی از آزادی عمل را در اختیار گیمر قرار می‌دهد، به طوری که شما تقریبا می‌توانید هر کاری که بخواهید در بازی انجام دهید

کوجیما آن نوع گیم‌پلی را دوست دارد، اما او می‌خواهد ارتباطاتی را معرفی کند که موجب تولید نوع جدید از گیم‌پلی خواهد شد. نخستین اختراع نوع بشر برای مبارزه چوب بود. دومین اختراعش طناب بود، که فرصت‌های بیشتری در اختیار بشر قرار داد و آن‌ها را به هم متصل کرد. بازی Death Stranding هم در رابطه با «رشته‌ها» (strand) است، که می‌توانند افراد را به هم متصل کند، همان‌طور که در تریلرها نشان داده شده است. کوجیما همچنین اضافه کرد که Death Stranding یک بازی جهان‌باز است که سطح بسیار بالایی از آزادی عمل را در اختیار گیمر قرار می‌دهد، به طوری که شما تقریبا می‌توانید هر کاری که بخواهید در بازی انجام دهید. کوجیما احساس می‌کند که برای آن دسته از گیمرهایی که به انجام بازی‌های AAA بر روی پلتفرم‌های گران‌قیمت و با کیفیتی همچون پلی‌استیشن و ایکس‌باکس عادت کرده‌اند، دو سه ساعت طول می‌کشد تا با این بازی احساس راحتی کنند. آن‌ها پس از مدتی متوجه می‌شوند که تفاوت‌های کوچکی در این بازی وجود دارد. او همچنین تصریح کرد که Death Stranding بازی‌ای درباره استفاده از طناب‌ها برای بستن افراد نیست و توضیح داد که گیمرها، همچنان می‌تواند از سلاح و چوب برای مبارزه با دشمنان استفاده کنند.

کوجیما همچنین گفت که ساخت یک بازی زمان زیادی می‌برد، به همین دلیل تیزرهای تبلیغاتی برای بررسی و اندازه‌گیری میزان بازخورد هواداران در نظر گرفته شده است. برای استودیو کوجیما پروداکشنز، خلق رابطه‌ای مستحکم با مخاطبین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

death stranding

هر چند که آن‌ها الزاما همه بازخوردهای دریافتی را در بازی اعمال نمی‌کنند اما مسلما به آنچه که هواداران می‌گویند، گوش فرا می‌دهند. در واقع کوجیما از بازخوردهایی که نسبت به تریلرها شده خوشحال است و از اینکه هواداران دائما در حال گمانه‌زنی و پیش‌بینی در مورد داستان و گیم‌پلی این بازی هستند، بسیار خشنود است. تکه‌هایی از یک معمای پیچیده، در تریلرهای منتشر شده از این بازی مخفی شده است، اما هواداران هنوز موفق نشده‌اند که آن‌ها را درست در کنار یکدیگر قرار دهند. البته کوجیما کمی نگران است که شاید دیر یا زود، شخصی بتواند این تکه‌ها را درست در کنار یکدیگر قرار دهد و معمای بزرگ وی را کشف کند.

استفاده از تیزرهای پیش از عرضه بازی، برای بررسی و اندازه‌گیری میزان بازخورد مخاطبان، چیزی است که کوجیما عاشق انجام آن است و به او انرژی می‌دهد که به جلو حرکت کند. به تازگی مشخص شده که دو تریلر ساخته شده برای بازی به وسیله همان افرادی که بازی را می‌سازند، ساخته شده است، و نه توسط افرادی دیگری در استودیوهایی خارج از کوجیما پروداکشنز (گاهی اوقات استودیوهای بازی‌سازی، ساخت تریلرها و تیزرهای تبلیغاتی برای بازی‌های خود را به شرکت‌های دیگر سفارش می‌دهند)، بنابراین از این لحاظ، این تریلرها «نشان‌دهنده مفهوم اصلی بازی» هستند.

تیم بازی‌سازی کوجیما پروداکشنز، سال قبل آزمایشات بسیاری را برای استفاده از موتور دسیما (Decima Engine) ساخت کمپانی گوریلا گیمز (Guerrilla Games)، انجام داد و با اینکه آن‌ها دریافتند که دسیما اینجین، موتور فوق‌العاده‌ای برای ساخت بازی آن‌هاست، اما می‌خواستند بازی‌ متفاوتی نسبت به بازی Horizon Zero Dawn که توسط استودیو گوریلا گیمز در حال ساخت بود و طبیعتا در ساخت آن از این موتور استفاده شده بود، بسازند. این کار به زمان بسیار زیادی نیاز داشت تا آزمایشاتی به منظور ساخت تصاویری فوتو-رئالیستیک (فوتورئالیسم سبکی از نقاشی است که در آن تصویری از طبیعت، انسان‌ها یا حیوانات با جزئیات فوق‌العاده بالا کشیده می‌شود به طوری که بسیار شبیه به عکس واقعی آن‌ها باشد) از بازی با همان موتور انجام شود. Horizon: Zero Dawn بازی‌ای فوق‌العاده پر رنگ و لعاب و هنرمندانه است. در حالی که Death Stranding بسیار متفاوت به نظر می‌رسد، به همین دلیل بسیاری از ابزارهای داخلی موتور بازی یا باید با خواسته‌های بازی‌سازان سازگار می‌شد یا که کلا تغییر می‌کرد.

زمانی که این تغییرات صورت گرفت، آن‌ها موتور دستکاری شده را به گوریلا گیمز فرستادند و گوریلا گیمز نیز این موتور را بهبود بخشید و دوباره آن را برای کوجیما و تیمش پس فرستاد. در واقع دو کمپانی متفاوت در بهبود موتور این بازی نقش داشتند.

Death Stranding

برخی از طرفداران کوجیما معتقدند که او فردی بسیار کمال‌گرا است و به همین دلیل این بازی تا زمان عرضه دائما تاخیر خواهد خورد، اما طبق گفته خود کوجیما، این موضوع اصلا صحت ندارد

بازی در حال حاضر بر روی موتور دسیما در حال توسعه است. Death Stranding همان‌طور که در بالا اشاره شد یک بازی جهان‌باز است و شما می‌توانید فواصل خیلی دوری را در بازی مشاهده کنید. هم‌اکنون تیم کوجیما پروداکشنز در حال کار بر روی بخش منطق (Logic) بازی است. آن‌ها همزمان در حال انجام آزمایشاتی بر روی سامانه‌ها و مکانیزم‌های مختلف بازی نیز هستند و چارچوب کلی بازی طراحی شده است، بنابراین سال جاری تماما به ساخت بازی پیرامون این چارچوب اختصاص خواهد داشت.

علاوه بر این، در بخشی از این مصاحبه، کوجیما فاش کرد که قبل از تماس با نورمن ریداس برای ایفای نقش اصلی بازی، طرح کلی داستان بازی تعیین شده بود.

برخی از طرفداران کوجیما معتقدند که او فردی بسیار کمال‌گرا است و به همین دلیل این بازی تا زمان عرضه دائما تاخیر خواهد خورد، اما طبق گفته خود کوجیما، این موضوع اصلا صحت ندارد. او اکنون تهیه‌کننده، کارگردان و طراح بازی است و علاوه بر طراحی بازی، باید برنامه زمانی استودیو و وجوه در گردش (نقدینگی) کمپانی را به دقت زیر نظر داشته باشد. بنابراین اکثر بازی‌هایش طبق برنامه منتشر خواهند شد. داشتن برنامه زمانی منسجم، فشار مثبتی برای کوجیما محسوب می‌شود. او و تیم سازنده‌اش در کوجیما پروداکشنز به خوبی می‌دانند که برنامه زمانی عرضه بازی چگونه است و چه زمانی به هدف نهایی می‌رسند. رفتن به همایش‌های مختلف همچون E3 و انتشار تریلرهای گوناگون، این فشار را همچنان حفظ می‌کند و این سیگنال را به تیم توسعه می‌دهد که آن‌ها نمی‌توانند از برنامه زمانی‌ای که خودشان تنظیم کرده‌اند، فرار کنند و باید برای رویارویی با آن سخت کار کنند. با این وجود، برای اینکه هواداران مطمئن شوند، مستقیما از کوجیما سوال شد که آیا ممکن است که بازی Death Stranding برای پلی‌استیشن 5 عرضه شود؟ وی این احتمال را رد کرده و در پاسخ گفت که «این بازی برای پلی‌استیشن 4 منتشر خواهد شد.»

نظر شما درباره صحبت‌های جدید هیدئو کوجیما درباره بازی Death Stranding چیست؟ آیا این بازی در موعد مقرر عرضه خواهد شد؟


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده