نویسنده: بخش تبلیغات
// یکشنبه, ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۰

دوره دیجیتال مارکتینگ | مراحل آموزش دیجیتال مارکتینگ

کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ یک تجربه عالی برای کسانی است که به آن علاقه‌مند هستند. 

امروزه این رسته شغلی یکی از پرطرفدارترین شغل‌های دنیا است و سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی به دلیل گسترده‌تر شدن تجارت الکترونیک در سطح دنیا به متخصصان این حوزه نیاز دارند.

تبدیل‌شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال نیاز به تلاش و کار سخت زیادی دارد. متخصص دیجیتال مارکتینگ بهترین شغل بازاریابی دیجیتال است که می‌توانید در صنعت بازاریابی آنلاین داشته باشید.

در این راهنما، خواهید آموخت که یک متخصص دیجیتال مارکتینگ چه‌کاری انجام می‌دهد و چگونه مهارت‌های لازم را کسب کنید تا به یک فرد حرفه‌ای در این حوزه تبدیل شوید. پس با ما همراه باشید.

یک متخصص دیجیتال مارکتینگ چه‌کاری انجام می‌دهد؟

متخصص دیجیتال مارکتینگ، یک فرد حرفه‌ای با مجموعه‌ای از مهارت‌ها است که مسئولیت تبلیغ آنلاین یک وب‌سایت (کسب‌وکار یا محصولات) را با استفاده از تمامی کانال‌های بازاریابی دیجیتال موجود بر عهده دارد.

او باید دانش خوبی از تمام رشته‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال داشته باشد. مسئولیت‌های شغلی برای یک دیجتال مارکتر عبارت‌اند از:

  • طراحی، پیاده‌سازی و نظارت بر کمپین‌های سئو
  • تجزیه‌وتحلیل و بهینه‌سازی کمپین‌های PPC
  • نظارت بر کمپین‌های بازاریابی محتوایی
  • توانایی استفاده از شبکه‌های اجتماعی (برای ترافیک، آگاهی و فروش)
  • مدیریت سایر اعضای تیم بازاریابی دیجیتال
  • هماهنگی فعالیت‌های همه کمپین‌های بازاریابی
  • توانایی هدف‌گذاری و تجزیه‌وتحلیل عملکرد همه کانال‌های بازاریابی دیجیتال

تفاوت بین یک متخصص دیجیتال مارکتینگ، یک متخصص SEO یا یک متخصص PPC در این است که یک متخصص بازاریابی دیجیتال باید در بیش از یک زمینه متخصص باشد و دانش گسترده‌ای از نحوه عملکرد بازاریابی دیجیتال به‌طورکلی و نه‌فقط در یک‌رشته واحد داشته باشد.

مراحل آموزش دیجیتال مارکتینگ

تبدیل‌شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ نیازمند تلاش‌های بی‌وقفه زیادی است که بسته به اینکه شما در چه سطحی از مهارت هستید کاملاً یادگیری آن برای شما فرق می‌کند. ممکن است فردی یک متخصص سئو باشد و بخواهد به یک دیجیتال مارکتر تمام عیار تبدیل شود که کارش کمی نسبت به شخصی که هیچ پیش‌زمینه‌ای از دیجیتال مارکتینگ ندارد آسان‌تر است. برای تبدیل‌شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ، مراحل آموزش دیجیتال مارکتینگ زیر ایده فوق‌العاده خوبی به‌حساب می‌آید.

  • آشنایی با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ و اصول کلی
  • کار به‌عنوان یک متخصص سئو
  • کار در حوزه تبلیغات PPC
  • کسب مهارت‌های بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • اجرای کمپین‌های بازاریابی محتوایی
  • یادگیری راه‌اندازی ایمیل مارکتینگ
  • ایجاد مهارت‌های مدیریت تیم
  • کسب مهارت استفاده از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل بازاریابی
  • دریافت گواهی دیجیتال مارکتینگ در صورت لزوم
  • به‌روز ماندن و مطالعه همیشگی در حوزه دیجیتال مارکتینگ

1. آشنایی با اصول کلی و اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

اولین قدم برای تبدیل‌شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال این است که بدانید بازاریابی دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند. دیجیتال مارکتینگ یک‌رشته نیست، بلکه اصطلاحی است که تعدادی تکنیک و روش را در برمی‌گیرد که می‌توانید از آن‌ها برای تبلیغ یک وب‌سایت یا محصولات  به صورت آنلاین استفاده کنید.

همچنین یادگیری اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ و مفهوم هرکدام از آن‌ها نیز برای یک متخصص دیجیتال مارکتینگ یک امر ضروری است و از طرفی باید با کانال‌های مهم بازاریابی دیجیتال به‌خوبی آشنا باشد.

مهم‌ترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ عبارت‌اند از:

  • بازاریابی از طریق وب‌سایت
  • بازاریابی موتورهای جستجو (شامل تبلیغات SEO و PPC)
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی وابسته
  • بازاریابی ویدئویی

به‌عنوان یک مدیر بازاریابی دیجیتال، باید بدانید که نقش هر کانال چیست، چه‌کاری انجام می‌دهد و چگونه از آن استفاده کنید.

جامع‌ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

برای اینکه شما به جامع‌ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ مسلط باشید نیازمند آن هستید که مطالعات خود را به‌روز نگه‌دارید و مدام در حال یادگیری باشید چون هر روز ممکن است یک اصطلاح جدید وارد چرخه دیجیتال مارکتینگ شود.

2. کار به‌عنوان یک متخصص سئو

هنگامی‌که یک ایده کلی از اینکه بازاریابی دیجیتال چیست، به دست آوردید و به اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ مسلط شدید، گام بعدی تسلط بر سئو و تبدیل‌شدن به یک متخصص سئو است. سئو نقش مهمی در موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ دارد، به همین دلیل مهم است که یاد بگیرید چگونه یک وب‌سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

ایجاد مهارت‌های سئو نیز کار با سایر تکنیک‌های بازاریابی آنلاین را آسان‌تر می‌کند. اگرچه به‌احتمال‌زیاد شما در شرکت یا سازمان خودتان متخصصان سئوی اختصاصی در تیم خودخواهید داشت، اما به‌عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال باید بر آن‌ها نظارت داشته باشید و کارآمدترین راه برای انجام این کار داشتن تجربه کاری با سئو است.

3. آگاهی از نحوه کار تبلیغات PPC

مقدار قابل‌توجهی از زمان و بودجه شما در یک شرکت بزرگ احتمالاً به مدیریت کمپین‌های PPC در Google Ads یا Facebook اختصاص می‌یابد. به‌عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، باید در مورد انواع مختلف کمپین‌هایی که می‌توانید اجرا کنید و نحوه اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل صحیح نتایج آن‌ها بدانید.

بسته به‌اندازه تیم و صنعت شما، معمولاً رایج است که یک متخصص بازاریابی دیجیتال، کمپین‌های PPC را اجرا کند، بنابراین تسلط بر PPC بسیار مهم است.

4. کسب مهارت‌های بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

علاوه بر کسب مهارت در استفاده از تبلیغات کلیکی در کانال‌های مختلف، همچنین باید یاد بگیرید که بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چگونه کار می‌کند. بسته به نوع وب‌سایتی که باید تبلیغ کنید یا نوع مخاطبین هدف شما، ممکن است مجبور باشید نحوه بازاریابی در سایر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، پینترست یا لینکدین، اینستاگرام و... را نیز یاد بگیرید و بنابراین داشتن مهارت‌های لازم در این زمینه بسیار مهم است.

5. توانایی اجرای کمپین‌های بازاریابی محتوایی

برای تقویت تمام کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود، به محتوایی نیاز دارید که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • نیت و هدف کاربر را برآورده می‌کند
  • خواندن برای کاربران جالب و جذاب است
  • بهینه‌شده برای هر پلتفرم (SEO، FB و غیره)
  • رتبه‌بندی، سرنخ و تبدیل ایجاد می‌کند

محتوا می‌تواند به‌صورت متن، ویدئو یا صوتی باشد و می‌تواند در قالب‌های مختلف مانند مقاله، ویدئوهای یوتیوب، صفحات فرود، پادکست و غیره باشد.

به‌عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ، باید برنامه‌ای در مورد نوع محتوای تولیدی و زمان و نحوه سنجش عملکرد هر نوع محتوا تهیه کنید. مهارت بر این تکنیک‌ها برای یک متخصص دیجیتال مارکتینگ بسیار حائز اهمیت است.

در یک تیم بازاریابی دیجیتال با ساختار مناسب، وظیفه شما ارائه و تولید محتوا نخواهد بود (شما نویسندگان اختصاصی برای این کارخواهید داشت)، اما این مسئولیت شماست که تعیین کنید محتوای مناسب برای کمپین‌های مختلف تولید شود.

6. کسب مهارت ایمیل مارکتینگ

ایمیل هنوز هم یکی از محبوب‌ترین ابزارهای فروش است. علیرغم ظهور شبکه‌های اجتماعی، بازاریابان از بازاریابی ایمیلی برای نهایی کردن فروش، به دست آوردن سرنخ‌های بیشتر و تعامل با مشتریان خود استفاده می‌کنند.

ایمیل مارکتینگ معمولاً آخرین مرحله قیف فروش بازاریابی است. همه کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ دیگر (SEO، PPC، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی)، منجر به ایجاد سرنخ برای بازاریابی ایمیلی می‌شوند و بازاریابی ایمیلی فروش (هر شکلی از تبدیل) را از طریق یک سری ایمیل‌های هدفمند انجام می‌دهد.

در اکثر تیم‌ها، نقش متخصص بازاریابی ایمیلی گم‌شده است، بنابراین مسئولیت اجرای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی مستقیماً تحت نظارت مدیر دیجیتال مارکتینگ است.

تحلیل آمار روی لپ تاپ

7. یادگیری مهارت‌های مدیریت تیم

برای تبدیل‌شدن به یک حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال، باید مهارت‌های خوبی در مدیریت تیم داشته باشید. دلیل آن این است که بخشی از مسئولیت‌های شغلی شما رهبری و مدیریت تیمی متشکل از متخصصان دیگر خواهد بود که یک تیم بازاریابی دیجیتال را تشکیل می‌دهند.

در آژانس‌های بزرگ دیجیتال مارکتینگ، مدیر بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتر، اساساً مدیر تیم است و علاوه بر دانش فنی، باید مهارت‌های لازم برای مدیریت یک تیم از افراد را نیز داشته باشد.

این بدان معنی است که بدانید چگونه با ابزارهای مدیریت پروژه کارکنید، اهداف و روش‌ها را تعیین کنید، تیم خود را آموزش دهید و همه وظایف دیگری که یک فرد در یک موقعیت مدیریتی قرار است انجام دهد را نیز یاد بگیرید.

برای تیم‌های کوچک یا کارشناسان بازاریابی دیجیتال که به‌عنوان فریلنسر کار می‌کنند، ممکن است مجبور نباشید افراد را مدیریت کنید، اما باید بدانید که چگونه برنامه‌های پروژه را تعریف و مدیریت کنید، همچنین باید بدانید نقاط عطف در پروژه تعیین کنید و پیشرفت پروژه را نظارت کنید.

8. یادگیری کار با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

علاوه بر نظارت و بهینه‌سازی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ، بخشی از وظایف روزانه یک متخصص بازاریابی دیجیتال، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تهیه گزارش است.

یک مدیر بازاریابی دیجیتال باید به مجموعه‌ای از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل داده باید آگاه باشد و بتواند از آن‌ها نهایت استفاده را ببرد.

ابزارهایی که باید بدانید عبارت‌اند از:

  • گوگل آنالتیکس
  • Google Data Studio
  • کنسول جستجوی گوگل یا همان سرچ کنسول گوگل
  • کار با ابزار گزارش تبلیغات فیس‌بوک
  • توانایی استفاده از ابزارهایی مانند SEMRUSH یا مشابه (Ahrefs، Moz، HubSpot و غیره)

9. دریافت گواهی دیجیتال مارکتینگ

یکی از سریع‌ترین و کارآمدترین راه‌ها برای تبدیل‌شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال، دنبال کردن یک دوره جامع بازاریابی دیجیتال است یا دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ است.

یک دوره دیجیتال مارکتینگ هر آنچه را که باید در مورد بازاریابی دیجیتال بدانید بدون نیاز به خواندن راهنماهای جداگانه یا جستجوی منابع اضافی به شما آموزش می‌دهد. دریافت گواهی دیجیتال مارکتینگ از یک شرکت قابل‌اعتماد، راهی عالی برای تبدیل‌شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ است.

دریافت گواهینامه نشان نمی‌دهد که شما یک حرفه‌ای بازاریابی دیجیتال خوب هستید، اما نشان می‌دهد که دانش لازم برای این کار رادارید؛ بنابراین استفاده از یک دوره عالی در کنار اجرای یک پروژه عملی یک‌راه ایده آل برای تبدیل‌شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال است.

همچنین برای به دست آوردن موقعیت در یک آژانس یا شرکت بزرگ، باید چندین سال تجربه کاری و روش‌هایی برای نشان دادن تخصص خود داشته باشید. به صورت کلی برای این شغل و پیداکردن یک جایگاه مناسب شما باید یک رزومه ایده آل برای خود بسازید.

10. به‌روز ماندن در حوزه دیجیتال

گوگل سالانه هزاران به‌روزرسانی را برای نتایج جستجو و الگوریتم‌های خود ایجاد می‌کند، فیس‌بوک دائماً ویژگی‌های جدید را اضافه می‌کند/ یا تغییر می‌دهد. هم‌اکنون تبلیغات گوگل به سمت هوش مصنوعی حرکت می‌کند و دیجیتال مارکتینگ رفته‌رفته با این فن‌آوری دگرگون‌تر می‌شود.

تغییراتی که در صنعت دیجیتال مارکتینگ اتفاق می‌افتد، یک امر پیوسته است و زیاد اتفاق می‌افتد. یادگیری مهارت‌ها برای متخصصان بازاریابی دیجیتال هرگز نباید متوقف شود و این چیزی است که این حرفه را بسیار جالب و چالش‌برانگیز می‌کند. شما در این حوزه هرگز خسته نمی‌شوید زیرا همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارد.

اگر به‌روز ماندن و مطالعه برای شما سخت است، پس تبدیل‌شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال انتخاب خوبی برای شما نخواهد بود.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

اهمیت دیجیتال مارکتینگ این است که می‌توان به روشی مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اندازه‌گیری به مخاطب هدف دست‌یافت. از دیگر مزایای بازاریابی دیجیتال می‌توان به افزایش وفاداری به برند و افزایش فروش آنلاین اشاره کرد.

اما به‌صورت کلی اهمیت دیجیتال مارکتینگ و مزایای اصلی آن عبارت‌اند از:

  • دسترسی جهانی
  • هزینه کمتر
  • نتایج قابل‌ردیابی و قابل‌اندازه‌گیری
  • شخصی‌سازی بازاریابی
  • گستردگی و توانایی کار با کانال‌های مختلف
  • بهبود نرخ تبدیل
  • امکان بازگشت سرمایه در زمان کم

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده