نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۶

شکست رکورد گران‌ قیمت‌ترین بازی ویدیویی جهان با ۸۷۰ هزار دلار

درحالی که پیش از این رکورد گران‌قیمت‌ترین بازی ویدیویی فروخته شده در تاریخ به یک کارتریج پلمپ Super Mario Bros تعلق داشت، حالا این عنوان به یک نسخه از بازی The Legend of Zelda محصول سال ۱۹۸۷ رسیده است.

یک نسخه پلمپ و دست نخورده از بازی The Legend of Zelda 1987 متعلق به کنسول NES روز جمعه و در حراجی Heritage Auctions به مبلغ خیره کننده ۸۷۰.۰۰۰ دلار به فروش رسیده تا از رکورد ۶۶۰.۰۰۰ دلاری مربوط‌به نسخه پلمپ و کمیاب Super Mario Bros عبور کند. این بازی که درست مثل بازی زلدا به کنسول NES تعلق دارد، تنها سه ماه پیش این رکورد را به ثبت رسانده بود.

مزایده‌ی بازی Zelda در حراجی این هفته با مبلغ بالای ۱۱۰ هزار دلار آغاز شد که البته باتوجه به نایاب بودن این نسخه، کاملاً مورد انتظار بود. این نسخه درواقع مربوط‌به بخشی از خط تولید این بازی در اواخر سال ۱۹۸۷ است که با کد «NES R» مشخص می‌شد. نسخه‌هایی که کد «REV-A» روی جعبه بسته‌بندی آن‌ها درج شده، به سال ۱۹۸۸ و همزمان با افزایش حجم تولید این بازی مربوط می‌شوند که نسبت به نسخه قبلی به مراتب بیشتر قابل دسترسی بودند. پوسته‌ی کارتریج هردو نسخه به رنگ طلایی چاپ شده بود، لذا نمی‌توان بدون جعبه‌ی اورجینال آن تشخیص داد که کدامیک از نسخه‌های بازی در اختیار شما است. البته که این نسخه‌ی حدوداً یک میلیون دلاری، پلمپ و کاملاً سالم و دست نخورده نیز بوده است.

نسخه پلمپ بازی The Legend of Zelda

کارشناسان تاریخ صنعت بازی می‌دانند قبل از نسخه‌ی NES R نیز یک سری دیگر از بازی‌های The Legend of Zelda با کد «NES TM» تولید شده بود، اما مشخص نیست که آیا نسخه‌ی مهر و موم شده و مشابهی از آن باقی مانده است یا خیر. بنابراین خود Heritage نیز در توضیحات خود نوشته که «این بازی عملاً قدیمی‌ترین نسخه‌ای است که انتظار می‌رود از ۳۴ سال پیش باقی مانده باشد.»

بنابراین نسخه NES R بازی Zelda به‌عنوان آخرین رکورد ثبت شده در معاملات حراجی Heritage به ثبت می‌رسد تا نتایج شگفت انگیز زیر را از خود به جا گذاشته باشد. این بازی‌های کلاسیک و گران‌قیمت عموماً از دو شاخصه اصلی برخوردار هستند که اولی جعبه‌ی مخصوص Nintendo Seal of Quality در برخی بازی‌های اولیه‌ی کنسول NES و دیگری برچسب گرد برند Nintendo روی آن‌ها است که ثابت می‌کند جعبه‌ی این بازی هرگز باز نشده است.

  • Super Mario World, SNES: $360,000
  • Super Mario Bros., NES ("No Rev-A"): $228,000
  • Final Fantasy, NES: $204,000
  • Mario Bros., NES: $156,000
  • Contra, NES: $150,000
  • Super Mario Bros. 3, NES: $120,000
  • Final Fantasy III, SNES: $96,000
  • Legend of Zelda: A Link to the Past, SNES: $96,000
  • Mike Tyson's Punch-Out!!, NES: $84,000
  • Tecmo Bowl, NES: $45,600
  • Battletoads, NES: $38,400
  • Tengen Tetris, NES: $33,600

منوی استارت The Legend of Zelda

علاوه‌بر این، یک کارتریج بسیار کمیاب Nintendo World Championship نیز در حراجی امروز به مبلغ ۱۸۰ هزار دلار معامله شد. در توضیحات این حراجی نوشته شده که صاحب این کارتریج، درنهایت آن را با یک کارت فوتبال کلکسیونی Tom Brady معامله کرده است. گفته می‌شود این کارت در یک حراجی دیگر با مبلغ ۵۵۵ هزار دلار فروخته شده است.

در حال حاضر، بخش گیمینگ این حراجی همچنان ادامه دارد و بازی‌های بسیار زیادی از تمامی نسل‌های کنسول‌های بازی در آن حضور دارند. نسخه‌های کلکسیونی Super Mario 64، Legend of Zelda: Ocarina of Time، Crash Bandicoot 1، Tomb Raider 1 و چندین بازی دیگر با صدها هزار دلار ارزش گذاری می‌شوند و کلکسیونرها برای تصاحب آن‌ها با هم رقابت می‌کنند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.  


منبع arstechnica
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده