نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۸

به گفته انویدیا، تا امروز چهار میلیون هدست‌ واقعیت مجازی کامپیوتر فروخته شده است

بنابر آمارهای کمپانی انویدیا، هدست‌های واقعیت مجازی کامپیوتر از سال ۲۰۱۶ تا امروز چهار میلیون واحد فروش داشته‌اند.

جن سون هوانگ، موسس و مدیرعامل کمپانی انویدیا (Nvidia) در جریان کنفرانس خبری خود در CES 2019 به ارائه اطلاعاتی در زمینه بازی‌های ویدیویی و بخش‌های مختلف این صنعت پرداخت. یکی از موارد مطرح شده هم به فروش هدست‌های واقعیت مجازی (VR) مخصوص کامپیوتر برمی‌گشت که طبق اطلاعات انویدیا، تاکنون چهار میلیون عدد از این هدست‌ها به دست مشتریان رسیده است.

نسل جدید هدست‌های واقعیت مجازی که شامل مواردی مثل آکیولس ریفت (Oculus Rift) و اچ تی سی وایو (HTC Vive) می‌شوند، کار خود را از اوایل سال ۲۰۱۶ آغاز کردند و تا امروز مدل‌های متنوعی از این هدست‌ها به بازار عرضه شده‌اند. عجیب نیست که انویدیا به عنوان کمپانی‌ای که به تولید کارت‌های گرافیک می‌پردازد و آشنایی زیادی با صنعت بازی دارد، به سراغ چنین آمارهایی برود. این کمپانی در کنار عرضه کارت‌های گرافیک، در سال ۲۰۱۳ کنسول دستی Nvidia Shield را عرضه کرد و یک سال بعد از آن هم تبلت شیلد را به مخاطبین خود ارائه داد و بنابراین شناخت خوبی از بازار سرگرمی دارد.

به جز آمار چهار میلیون هدست واقعیت مجازی کامپیوتر که اخیراً اعلام شده است، تا امروز اطلاعات زیادی از میزان فروش این هدست‌ها نداشته‌ایم و کمپانی‌های مختلف هم خیلی مایل به انتشار اطلاعات دقیق نیستند. ولی از طرف دیگر سونی در آگوست ۲۰۱۸ آمار دقیقی از پلی استیشن VR منتشر کرد که حکایت از فروش سه میلیون واحدی این هدست تا آن زمان داشت. همچنین در ماه دسامبر هم اعلام شد که ۱.۳ میلیون هدست پلی استیشن 4 در سال ۲۰۱۸ فروخته شده است. پرفروش‌ترین بازی‌های این هدست هم VR Worlds، Farpoint و Batman: Arkham VR بوده‌اند.

یکی از دلایل عدم انتشار اطلاعات دقیق از طرف سایر کمپانی‌ها را می‌توان زیر سایه قرار گرفتن توسط هدست سونی دانست. بد نیست یادآوری کنیم که در همان ماه‌های اولیه‌ عرضه پلی استیشن VR هم که فروش آن به ۳۷۵ هزار عدد رسیده بود، موسسه SuperData اعلام کرد این میزان از مجموع فروش دو هدست آکیولس ریفت و اچ تی سی وایو بیشتر بوده است. بعدها که فروش هدست سونی به بالای یک میلیون رسیده بود هم اندرو هاوس از جلوتر بودن این کمپانی در رقابت با سایر سازندگان هدست‌ها صحبت کرده بود.

در کنار عدم ارائه اطلاعات کامل از طرف کمپانی‌های مربوطه، آمارهای سایت آمازون هم نشان می‌دهد که محبوبیت این هدست‌ها در حال کاهش است و طبق اطلاعات SuperData، سرعت فروش آن‌ها نسبت به قبل کمتر شده است. البته شاید در آینده بتوان منتظر افزایش فروش این هدست‌ها بود، زیرا در حال حاضر از آن‌ها به جز صنعت بازی در مواردی مثل آموزش در مدارس و بیمارستان‌ها هم استفاده می‌شود.

این روزها هر دو کمپانی بزرگ تولیدکننده هدست‌های کامپیوتر، محصولات جدیدی را تولید کرده‌اند که می‌توانند بازار آن‌ها را گسترش دهند. از یک طرف هدست مستقل Oculus Quest را از طرف کمپانی آکیولس VR داریم که در فصل بهار به دست مشتریان خواهد رسید و از طرف دیگر هم HTC هدست Vive Pro را در آوریل ۲۰۱۸ با قیمت ۷۹۹ دلار ارائه کرد و هدست مستقل Vive Focus را بعد از مدتی حضور انحصاری در بازار چین، در ماه نوامبر به شکل جهانی عرضه کرد.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده