سرنوشت عجیب بازی The Day Before | از معرفی تا سقوط

سرنوشت عجیب بازی The Day Before | از معرفی تا سقوط

جمعه, ۲۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۹

در این مقاله قصد داریم به یکی از پدیده‌های اخیر صنعت اخیر ویدیوگیم بپردازیم که می‌توان آن را یکی از بزرگ‌ترین کلاه‌برداری‌های این صنعت نامید.

تقریبا در سال‌های اخیر عادت کرده‌ایم که سازندگان محصولی با تبلیغات پرزرق و برق را در چشمان ما فرو کنند و ما هم یک دل نه صد دل شیفته نحوه معرفی آن محصول و چشم‌انتظار برای تجربه‌اش باشیم. البته که این اتفاق به شکل عجیبی در بیشتر موارد به یک اثر مأیوس‌کننده تبدیل شده و آن محصول به فهرست بلندبالای بازی‌های شکست خورده تبدیل می‌شود. البته وقتی که صحبت از بازی The Day Before ساخته استودیو Fntastic می‌شود،‌ شاید عبارت شکست خورده یا مأیوس‌کننده برای دیگر بازی‌ها کمی بی‌انصافی باشد، چرا که ما درباره اثری صحبت می‌کنیم که با اختلاف چشم‌گیری به بدترین بازی سال تبدیل شده است. اثری که از همان ابتدا و به واسطه نحوه معرفی خود به یکی از مورد انتظارترین آثار صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شد. 

معرفی بازی The Day Before

اجازه دهید مقاله را از همان ابتدا و زمان معرفی اولیه بازی شروع کنیم. درواقع این وب‌سایت IGN بود که برای اولین‌بار در ژانویه ۲۰۲۱ با انتشار تریلری در کانال رسمی یوتیوب خود از بازی جدید The Day Before رونمایی کرد. مگر می‌شود وقتی که یکی از مورد اعتماد‌ترین وب‌سایت‌های دنیای سرگرمی تریلری از یک بازی جدید و ناشناخته منتشر کند و ما نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم؟ این‌گونه شد که بازی بی‌نام و نشان The Day Before در مدت زمان اندکی نزدیک به ۲.۵ میلیون بازدید برای تریلر خود دریافت کرد.

دانلود ویدیو از آپارات

تریلری که نوید یک اثر چندنفره و شوتر تمام‌عیار را می‌داد. یک بازی آنلاین سبک بقا با گرافیکی چشم‌نواز که در جریان آن بازیکنان و زامبی‌ها باید به نبرد یکدیگر بروند. در این تریلر شما می‌توانستید بارش آهسته برف در خیابان‌های سرد و خیس شهر درون بازی مشاهده کنید که به‌شدت شما را یاد بازی دیویژن شرکت یوبی‌سافت می‌انداخت. درواقع چیزی نگذشت که مخاطبان بسیاری در رابطه با این بازی چندنفره سبک بقا شروع به صحبت کردن کردند و حتی عده‌ای از همان ابتدا معتقد بودند که امکان ندارد این بازی با این جلوه‌های بصری عرضه شود و بدون شک سازنده درنهایت از گرافیک بصری آن خواهد کاست.

چیزی نگذشت که در جریان IGN Fan Fest 2021 باری دیگر تریلری جدید از گیم‌پلی بازی در کانال IGN منتشر شد که حتی از اولی هم شگفت‌انگیزتر بود! مبارزات بازی حالا به بیرون شهر منتقل شده بودند و علاوه‌بر جزئیات شگفت‌انگیز، شاهد رانندگی با خودروها، قابلیت تعمیر آن‌ها و ویژگی شخصی‌سازی سلاح‌ها بودیم. پس از انتشار این دو تریلر نوبت به انتشار سومین تریلر رسید که این‌بار استودیو Fntastic در آن درکنار معرفی قابلیت ساخت پایگاه و مراکز اجتماعی، زمان انتشار بازی را هم اعلام کرد. اگر قرار بود که تمامی این موارد حقیقت داشته باشند، باید ظاهرا در آن زمان انتظار یکی از بهترین بازی‌های چندنفره سبک بقا را می‌کشیدیم که در ماه ژوئن ۲۰۲۲ در اختیار بازیکنان قرار گیرد.

دانلود ویدیو از آپارات

استودیو Fntastic

البته که درکنار تمامی چیزهای خوبی که این بازی قرار بود به مخاطبان ارائه دهد، نگرانی‌های مختلفی هم وجود داشت. The Day Before نوید یک اثر زیبا در عین حال فوق‌العاده را می‌داد. اثری که باتوجه‌به محتویات به‌نمایش درآمده از آن، طبیعی بود که انتظار رود یک تیم توسعه‌دهنده قدرتمند با سرمایه‌ای هنگفت پشت آن وجود داشته باشد. اما واقعیت این است که Fntastic حتی ذره‌ای هم نزدیک به انتظارات مخاطبان نبود. این استودیو درواقع توسط دو برادر روسی به‌نام‌های ادوارد و آیسن گوتوفسف (Eduard & Aisen Gotostsev) تأسیس شده است که درمجموع چهار بازی در کارنامه خود دارد. پروژه‌های کوچکی که فاصله بسیار زیادی با کیفیت The Day Before داشتند و حتی دو مورد آن‌ها قبل از آن‌که از حالت Early Access خارج شوند، توسط این استودیو به‌طور کامل کنار گذاشته شدند.

ادوارد و آیسن گوتوفسف خالقان استودیو Fntastic

Fntastic یک ماه مانده به انتشار بازی، به بهانه انتقال به موتور آنریل 5،‌ زمان انتشار آن را ۱۰ ماه عقب انداخت

درواقع بزرگ‌ترین و موفق‌ترین بازی قبل از The Day Before اثری به‌نام The Wild Eight بود که با دوربین بالا به پایین و سبک بقا خود از المان‌های کوآپ بهره می‌برد. این بازی با جمع‌آوری ۵۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۶ و حمایت ناشری به‌نام Hypertrain، در فوریه سال ۲۰۱۷ به‌صورت Early Access وارد استیم شده بود. اگرچه تنها ۹ ماه پس از انتشار بازی، Fntastic اعلام کرد که روند توسعه آن متوقف شده است و تمامی حق و حقوق آن به ناشر بازی یعنی Hypertrain فروخته می‌شود.

در اینجا قصد نداریم چندان به بازی‌های قبلی این استودیو بپردازیم و بیشتر می‌خواهیم سرآغاز و سرنوشت بازی The Day Before این استودیو را مورد بررسی قرار دهیم. Fntastic به واسطه توسعه بازی Propnight با یک استودیو روسی دیگر به‌نام Mytona به‌عنوان ناشر وارد همکاری شد. اثری که با پشتیبانی مداوم Fntastic در بازه‌ای حتی نزدیک به هفت هزار کاربر همزمان را به‌خود دید. تا اینجای کار اوضاع بر وفق مراد Fntastic و پیرو آن ناشر بازی یعنی Mytona بود. با شکل‌گیری این اعتماد دوطرفه، Mytona قصد داشت تا به Fntastic بودجه‌ای عظیم‌تر را برای کار روی The Day Before اختصاص دهد. تریلرهای اولیه منتشر شده از بازی آن‌قدر نظرهای مثبتی را به خود جلب کرده بودند که کم‌تر کسی توجهی به تیم کوچک توسعه‌دهنده بازی داشت.

Fntastic پس از انتشار تریلر زمان عرضه بازی، در سکوت خبری فرو رفت و هیچ دمو، تریلر، نسخه بتا یا محتوای خاصی از بازی منتشر نکرد. تنها یک ماه مانده به انتشار بازی، Fntastic اعلام کرد که زمان عرضه بازی The Day Before تا مارس ۲۰۲۳ تأخیر خورده است. براساس اعلامیه Fntastic دلیل این تأخیر انتقال بازی به موتور گرافیکی Unreal 5 بود که سازنده این موتور یعنی Epic به هیچ‌وجه انجام آن را توصیه نمی‌کرد. درست است که Fntastic قرار نبود از یک موتور کاملا متفاوت همانند Unity به آنریل 5 کوچ کند، اما اتخاذ این تصمیم آن‌ هم در مدت زمان کوتاه مانده به انتشار بازی، کمی گیج‌کننده بود. درواقع این موضوع که آن‌ها قرار بود این تغییر را در مدت زمان ۱۰ ماه انجام دهند، هم به خودی خود جای بحث داشت.

وقتی که این خبر در شبکه اجتماعی X (توییتر) پخش شد، تعدادی از توسعه‌دهندگان روی این برنامه زمان‌بندی نظر دادند. همگی آن اتفاق نظر داشتند که از نظر تئوری مهاجرت از موتوری مثل آنریل 4 به آنریل 5 در مدت زمان ۱۰ ماه امکان‌پذیر است، اما به شرطی که نسخه آنریل پایه با کم‌ترین تغییرات به نسخه جدید انتقال پیدا کند که این موضوع بسیار بعید بود. اینجا بود که باری دیگر شاهد ناپدید شدن Fntastic بودیم و این موضوع باعث شد شک و تردید بین کاربران افزایش پیدا کند.

کاراکتر بازی The Day Before مشغول نواختن گیتار

درخواست داوطلب برای توسعه بازی

نزدیک ماه ژوئن ۲۰۲۲ بود که داستان از این هم عجیب‌تر شد. صفحه جدیدی در وب‌سایت Fntastic بالا آمد که درخواست داوطلب برای کمک به پروژه در دست اجرای آن‌ها کرده بود. درست است که بسیاری از مردم حاضر هستند تا چندساعتی از عمرشان را صرف توسعه یک بازی ویدیویی کنند، اما این موضوع برای استودیو Fntastic ظاهر جالبی نداشت. البته براساس وب‌سایت Fntastic، کل فرهنگ سازمانی شرکت حول داوطلب شدن می‌چرخید و ظاهرا معنای این گفته این بود که «تمامی اعضای Fntastic یک داوطلب هستند.»

در صفحه سایت نوشته شده بود که دو نوع داوطلب مورد نیاز است: تمام وقت و پاره وقت. موقعیت تمام‌وقت حقوق سالانه دریافت می‌کند و تعداد این موقعیت هم بسیار محدود است. درواقع بزرگ‌ترین مشکل این اعلامیه این بود که مگر برای موقعیت شغلی داوطلبانه حقوق درنظر گرفته می‌شود؟ در مورد دومی هم اشخاص می‌توانند کد رایگان بازی، گواهی و جایزه‌های مختلف در ازای کمک‌هایی همانند ترجمه کردن و مدیریت شبکه‌های اجتماعی دریافت کنند.

خب انتشار این اعلامیه باری دیگر نگرانی‌ها را بین جامعه کاربری افزایش داد. ما با شرکتی طرف بودیم که در حال توسعه یک بازی AAA بود و حالا برای تقویت تیم خود به‌دنبال داوطلب می‌گردد! از سویی دیگر هم Fntastic اطلاعات زیادی در مورد تعداد نفرات تیم خود ارائه نکرده بود. بنابراین هیچ‌کس نمی‌دانست که عملیات آن‌ها به‌صورت دونفره در یک آلونک انجام می‌شد یا چندصدنفر با پشتکار در آن‌جا در حال فعالیت بودند.

در جریان توسعه بازی The Day Before شاهد انتشار اعلامیه درخواست داوطلب برای پیش‌برد روند توسعه بازی بودیم

Fntastic با صدور بیانه‌ای که نتوانست چیزی را توجیه کند، تلاش کرد تا این اشتباه روابط عمومی را برطرف کند. Fntastic در این خصوص اعلام کرد: «در طول تاریخ کوتاه شرکت ما، افراد زیادی بوده‌اند که به ما مراجعه کرده‌اند و می‌خواستند که به‌روش‌های مختلف به ما کمک کنند. این به کدنویسی یا خود توسعه بازی مربوط نمی‌شود، بلکه به چیزهای مهم دیگری همانند مدیریت شبکه‌های اجتماعی، بومی‌سازی بازی‌ها یا صرفا ریشه‌یابی مشکلات بازی‌ها یا شاد کردن فضای کاری ما مربوط می‌شود.»

باید توجه داشت که نقش‌های بومی‌سازی، مدیریت اجتماعی و غیره معمولا موقعیت‌های شغلی با حقوق مشخص در یک شرکت هستند و براساس قسمت دوم بیانیه Fntastic به نظر می‌رسد آن‌چه که این استودیو واقعا نیاز داشت، بیشتر تشویق‌کننده بود تا چیز دیگری! پس از مدتی تیم توسعه‌دهنده Fntastic مصاحبه‌ای را با وب‌سایت Eurogamer انجام دادند و تلاش کردند تا در جریان آن به شفاف‌سازی بپردازند. آن‌ها در جریان این مصاحبه گفتند که: «هرکسی می‌تواند داوطلبانه به تیم Fntastic ملحق شود و در اینجا ما دو نوع داوطلب درنظر گرفته‌ایم. امروز ما بیش از ۱۰۰ داوطلب تمام‌وقت داخلی (کارمند) از کشورهایی همانند سنگاپور، روسیه،‌ هلند، تایلند، اوکراین، فنلاند، قزاقستان و بلاروس در اختیار داریم که به‌عنوان مهندس،‌ هنرمند، متخصص منابع انسانی و غیره فعالیت می‌کنند. همچنین ۴۰ نفر هم از کشور امریکا و دیگر کشورهای جهان به‌عنوان حمایت‌کننده عضو تیم ما هستند که وظیفه دارند تا محصول را در مراحل اولیه تست و بررسی کنند. این افراد علاوه‌بر تست کردن، به محلی‌سازی محصول‌ها و ترجمه آن‌ها به زبان‌های دیگر نیز کمک می‌کنند.»

«سال گذشته، ما بومی‌سازی بازی Propnight را به یک استودیوی بزرگ معروف و متخصص در زمینه ترجمه سپردیم. پس از مدتی مشخص شد که نتیجه کار آن‌ها چندان هم عالی نبود. بیشتر کار بومی‌سازی باید با کمک داوطلبان (حامیان) مشتاق ما دوباره انجام می‌شد. در Propnight همراه‌با این حامیان ما باگ‌ها را پیدا کردیم، با متقلبان برخورد کرده و حتی جوامع Discord را سازمان‌دهی کردیم.»

حذف بازی The Day Before از فروشگاه استیم به‌دلیل عدم ثبت علامت تجاری

با گذشت زمان، صدای اعتراض کاربران به‌خاطر سکوت خبری Fntastic درخصوص بازی The Day Before دوباره بالا گرفت. کاربران انتظار داشتند با گذشت زمان نگاه درستی به محتوای بازی داشته باشند و البته که حق هم داشتند. بالاخره پس مدتی سکوت، Fntastic اعلام کرد که قرار است یک ویدیو از گیم‌پلی خام بازی را به نمایش درآورند که این موضوع باعث شد امیدواری بین مخاطبان منتظر باری دیگر شکل بگیرد. اما خب طبیعتا قرار نیست ما در این مقاله به هیچ نکته امیدبخشی از این بازی اشاره کنیم و ناگهان شاهد حذف شدن بازی The Day Before از پلتفرم استیم بودیم!

با حذف ناگهانی بازی از استیم، گمانه‌زنی‌ها درخصوص کلاهبرداری بودن The Day Before به بالاترین میزان خود رسید. با این وجود Fntastic اعلام کرد که این اتفاق یک خطای جزئی بوده است و به‌زودی شاهد بازگشت بازی به فروشگاه استیم خواهیم بود. سپس Fntastic دوباره ظاهر شد تا اعلام کند که بازی درواقع به‌دلیل درخواست یک فرد خصوصی علیه نام The Day Before حذف شده است. Fntastic ادامه داد که وقتی‌که The Day Before در ژانویه ۲۰۲۱ معرفی شد، علامت تجاری آن در دسترس بود. توجه داشته باشید که آن‌ها گفتند که این علامت تجاری در آن تاریخ در دسترس بوده است، نه آن‌که آن‌ها این علامت تجاری را دریافت کرده باشند!

درواقع شاید برای‌تان خنده‌دار باشد که بدانید اتفاقی که افتاد این بود که یک شخص کره‌ای به‌نام Sun Jae Lee در تاریخ ۲۱ ماه مه ۲۰۲۱ چندماه پس از معرفی رسمی بازی در ژانویه ۲۰۲۱، درخواست ثبت یک علامت تجاری با عنوان THE DAY BEFORE با توضیح «نرم‌افزار بازی کامپیوتری قابل دانلود» را ارائه می‌کند و این درخواست هم در تاریخ یک نوامبر ۲۰۲۲ به‌شکل کامل به‌عنوان یک کالای کلاس ۹ (این کلاس‌بندی محدوده حمایت از علامت تجاری را تعریف می‌کند) ثبت می‌شود.

مبارزه با زامبی‌ها در خیابان‌های شهر The Day Before

واضح است که این اتفاق تا چه اندازه واکنش کاربران را در فضای اجتماعی به‌همراه داشت. هر شرکتی به‌عنوان سازنده یک محصول در ابتدای امر باید علامت تجاری آن محصول یا حق اختراع آن را به نام خود ثبت کند که Fntastic به شکل عجیبی این فرصت را در اختیار شخص دیگری قرار داده بود. با ایجاد این کشمکش، Fntastic دوباره اعلام کرد که به‌دلیل اختلاف حق امتیاز بازی توانایی پخش ویدیوهای وعده داده شده را ندارد و به‌عنوان یک ضربه اساسی به مخاطبان، تاریخ انتشار بازی را هم تا هشت ماه بعد یعنی ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ عقب انداخت.

تا اینجا به اندازه کافی کاربران نسبت به Fntastic بدبین شده بودند و حالا کاربران معتقد بودند که تمامی این ماجرا داستانی از جانب این استودیو برای مخفی کردن بازی خود بوده است. کمی نگذشت که Fntastic طی مصاحبه‌ای که با IGN انجام داد،‌ اعلام کرد که آن‌ها قبل از درگیری حق امتیاز قصد داشتند تا زمان انتشار بازی را عقب بیاندازند. ناتوانی این استودیو در مدیریت جامعه کاربری و توسعه بازی خود باعث شده بود تا فضای بی‌اعتمادی سنگینی بین کاربران شکل بگیرد و بسیاری The Day Before را تنها یک کلاهبرداری محض خطاب کنند. کار به جایی رسیده بود که مدیر ارشد سرور دیسکورد بازی که پیش‌تر انتشار تریلر جدید گیم‌پلی بازی را اعلام کرده بود، اعتراف کرد که او هم نسبت به وجود بازی دچار تردید شده است!

انتشار تریلر گیم‌پلی واقعی از بازی

با فشار شدید کاربران بالاخره رهبران استودیو Fntastic قول دادند که در فوریه ۲۰۲۳، در قالب یک تریلر گیم‌پلی، ویدیویی ده دقیقه‌‌ای از دنیای بازی را به ما نشان خواهند داد. فرصتی که به‌واسطه آن بالاخره کاربران می‌توانستند ببینند از زمان معرفی اولیه The Day Before دقیقا باید انتظار عرضه چه محصولی را داشته باشند.

دانلود ویدیو از آپارات

گیم‌پلی بازی بالاخره به نمایش درآمد و همانند یک آوار بر سر کاربران خراب شد! یک نمایش خسته‌کننده از دنیایی با فضاهای خالی که با حداقل اکشن PvP ممکن، شما حتی یک زامبی را هم در آن نمی‌توانستید مشاهده کنید. بیشتر زمان تریلر در حال مشاهده فشردن کلید F جهت غارت کردن آیتم‌های مختلف بودیم که آن هم به شکل عجیبی به آهستگی انجام می‌شد. این نمایش تریلری بود که تفاوت فاحشی را با نمایش اولیه بازی در زمان معرفی داشت و انگار سازندگان آن را دقیقه نود و بدون آمادگی از قبل تهیه کرده بودند.

جلوه‌های بصری و گرافیک بازی به‌شدت نسبت به نسخه نمایش داده شده اولیه، دانگرید شده بودند و شاید این نمایش از لحاظ ظاهری محصول بسیار بدی به‌نظر نمی‌رسید، اما واضح بود که تفاوت آن با نمایش اولیه از زمین تا آسمان است. صحنه‌های شاد کریسمس تریلر اولیه از بین رفته بود و دیگر خبری هم از انعکاس نور و بارش برف‌های زیبا نبود. درواقع در مقایسه با نمایش اولیه ما با یک اثر بسیار معمولی و عادی طرف بودیم.

همان‌طور که انتظار می‌رفت کاربران به هیچ وجه واکنش خوبی نسبت به این نمایش از خود نشان ندادند و تریلر در مدت زمان اندکی با امتیازهای منفی بسیاری مواجه شد. بسیاری از کاربران نارضایتی خود را از این تریلر سطحی و دانگرید شده در فروم‌های دیسکورد و ردیت ابراز کردند و بسیاری هم معتقد بودند که بازی هیچ‌وقت در حد و اندازه نمایش اولیه نبوده است و آن نمایش به‌عنوان بخش کوچکی از طراحی اثری بوده که بتواند توجه مخاطبان را جلب خود کند. در سال‌های اخیر ما بارها حتی از جانب استودیوهای بزرگ‌ بازی‌سازی با نمایش‌هایی فراتر از کیفیت محصول نهایی روبه‌رو شده بودیم، اما در خصوص The Day Before مشکل اینجا بود که کاربران از پایه نسبت به وجود همچین اثری شک داشتند.

موضوع دیگری که پس از انتشار گیم‌پلی بازی بحث‌برانگیز شد، این بود که کاربران متوجه شدند که بسیاری از صحنه‌‌های به‌نمایش درآمده را در مجموعه Call of Duty مشاهده کرده‌اند. وقتی‌که مردم متوجه شدند که ویدیوی گیم‌پلی منتشر شده حاوی عکس‌های زیادی است که نه‌تنها از Call of Duty الهام گرفته شده‌اند، بلکه ظاهرا مستقیما از آن استخراج شده‌اند، وضعیت برای Fntastic حتی بدتر هم شد. اگر قرار باشد تشابه فونت نام بازی روی کاور آن را با بازی The Last of Us را نادیده بگیریم، این تنها باری نبود که Fntastic به سرقت ادبی متهم می‌شد. چرا که بعدها و با انتشار ویدیوی بیشتر از بازی که شامل صداگذاری‌های مختلف می‌شد، کاربران متوجه شباهت‌های بسیاری بین آن با بازی‌های دیگری همانند Read Dead Redemption 2 و Cyberpunk 2077 شدند.

نبرد با زامبی ها در بازی آخرالزمانی The Day Before

تأخیر مجدد و Early Access شدن بازی

Fntastic اعلام کرد که بازی قرار است به‌صورت Early Access در اختیار بازیکنان قرار گیرد! مسئله‌ای که تاکنون حتی یک‌بار هم به آن اشاره نشده بود و تمامی شواهد و اصرار سازنده به مدت زمان پنج ساله روند توسعه، کسی انتظار انتشار نسخه پیش از موعد The Day Before را در این تاریخ نداشت

با فرا رسیدن ماه اکتبر، بازی The Day Before تنها یک ماه با عرضه فاصله داشت و هنوز هم به استیم باز نگشته بود. البته که این موضوع جلودار Fntastic از اعلام ویژگی‌های جدید و متنوع بازی نبود. آن‌ها این‌بار اعلام کردند که در بازی شغل‌های مختلف قرار داده شده است و بازیکنان می‌توانند در محل‌های امن بازی شغل‌هایی همانند کارگر یا موزیسین اختیار کنند. تنها چند هفته مانده به زمان عرضه بازی بود که شاهد بازگشت The Day Before به پلتفرم استیم بودیم و به نظر می‌رسید Fntastic مشکل حق امتیاز و نام تجاری را حل کرده است. البته که با بازگشت این بازی به استیم استودیو Fntastic باری دیگر تاریخ انتشار The Day Before را عقب انداخت.

براساس تاریخ جدید، بازی قرار شد تا بالاخره در هفتم ماه دسامبر ۲۰۲۳ در اختیار کاربران قرار گیرد. البته که طبق معمول Fntastic دوباره هنر خود را خرج داد و اعلام کرد که بازی قرار است به‌صورت Early Access در اختیار بازیکنان قرار گیرد! مسئله‌ای که تاکنون حتی یک‌بار هم به آن اشاره نشده بود و تمامی شواهد و اصرار سازنده به مدت زمان پنج ساله روند توسعه، کسی انتظار انتشار نسخه پیش از موعد The Day Before را در این تاریخ نداشت.

مگر می‌شود به‌عنوان یک استودیو بازی‌سازی برای منفی کردن نظر مخاطبان نسبت به خود کار دیگری هم انجام داد؟ درواقع بازی قرار دادن بازی در حالت Early Access،‌ این اختیار به Fntastic داده می‌شد تا در ازای محصولی ناقص که قرار است در آینده آن را ذره ذره تکمیل کند،‌ پول دریافت کند. همه‌چیز یادآور محصول‌های قبلی این استودیو بود؛ از بازی‌هایی که در مرحله Early Access نیمه‌کاره رها شده بودند یا آثاری که هیچ‌وقت به محصولی که وعده داده شده بودند، نزدیک هم نشدند.

یک روز مانده با انتشار بازی

تنها یک روز به انتشار بازی باقی‌مانده بود و انتظار می‌رفت که Fntastic دیگر بیش از این در راستای بی‌اعتماد کردن مخاطبان خود کاری نتواند انجام دهد. اما خب راستش را بخواهید، سخت در اشتباهید! چرا که این استودیو تنها یک روز مانده به انتشار بازی، تمامی ویدیوهای قدیمی محصول خود را از کانال‌های رسمی خود پاک کرد و تنها چند کلیپ کوتاه و کاربردی را روی کانال یوتیوب خود باقی گذاشت. تنها توضیح منطقی برای این اتفاق این بود که Fntastic در تلاشی نادرست و احمقانه تلاش می‌کرد که مردم محصول نهایی را با ویدیوهای منتشر شده اولیه مقایسه نکنند. ویدیوهایی که در سرتاسر اینترنت پخش شده بودند و یکی از اصلی‌ترین مراجع پخش آن‌ها کانال یوتیوب IGNی بود که اولین‌بار این بازی را معرفی کرده بود. در همان‌روز Fntastic از طرفداران و بازیکنان احتمالی خود بابت صبری که به‌خرج دادند، تشکر کرد و از مردم تقاضا کرد که بازی آن‌ها را کلاهبرداری خطاب نکنند، چرا که تیم توسعه‌دهنده نزدیک به پنج سال برای The Day Before زحمت کشیده است.

محیط‌های پُرجزئیات بازی The Day Before

انتشار بازی The Day Before

بالاخره روز موعود فرا رسید و در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۲۳، بازی The Day Before به‌طور رسمی روی فروشگاه استیم منتشر شد و حالا ظاهرا حماسه طولانی و گیج‌کننده Fntastic ظاهرا به پایان راه خود رسیده بود. اکنون مردم می‌توانستند بازی را از نزدیک تجربه کنند و ببینند که نتیجه زحمت پنج ساله توسعه‌دهندگان چه محصولی بوده است. همان‌طور که در جریان هستید بازیکنان بلافاصله به دیسکورد، استیم و ردیت رفتند تا وضعیت وحشتناک بازی، از مشکلات فنی بی‌شمار آن که بسیاری از آن‌ها خنده‌دار بودند گرفته تا هوش مصنوعی فاجعه‌انگیز دشمنان و اینکه می‌توانستند تمامی مأموریت‌ها را بدون دیدن زامبی‌ها انجام دهید، توصیف کنند. عملا قبل از اینکه حتی به سرورهای استیم برسد،‌ بازی The Day Before با رتبه «بیش از حد منفی» روی این پلتفرم مواجه شد.

درواقع بزرگ‌ترین شکایت مخاطبان نسبت به محصولی که سال‌ها به‌عنوان یک اثر MMO سبک بقا بازاریابی شده بود، این بود که این بازی چیزی نبود که وعده‌اش داده شده بود. The Day Before فاصله زیادی با سبک‌های MMO و بقا داشت و بیشتر شبیه شوتری بود که در جریان آن بازیکنان با پذیرفتن یک سری مأموریت‌های تصادفی در نقطه‌ای از شهر قرار می‌گرفتند و باید یک سری آیتم را غارت می‌کردند. شما می‌توانستید مراحل بازی خسته‌کننده بازی را بدون رویارویی با حتی یک زامبی به پایان برسانید و نتیجه کار هم اثری حوصله‌سربر شده بود که در آن باید یک سری فعالیت تکراری را انجام دهید.

شاید با خود بگویید که قطار اشتباهات Fntastic دیگر به مقصد رسیده بود و آن‌ها دیگر از آن درس گرفته‌اند. اما خب این‌گونه نبود. چرا که آن‌ها در میان انبوهی از نظرات منفی، تصمیم گرفتند تا بی‌سروصدا تگ‌های MMO و جهان‌باز بازی را حذف کنند. دو توصیفی که از ابتدا ما The Day Before را با آن شناخته بودیم!

با تمامی این اوصاف، The Day Before موفق شد تا به رقم ۴۰ هزار بازیکن همزمان در استیم دست پیدا کند. این یعنی ۴۰ هزار نفر پول پرداخت کرده و The Day Before را باوجود تک‌تک کارهای مبهمی که Fntastic انجام داده بود، با وجود تأخیرهای متعدد، اتهام سرقت ادبی و هرچیز دیگری بازی کردند. صادقانه بگوییم که این رویداد روز تاریکی برای صنعت ویدیوگیم بود، چرا که این بازی موفق شده بود تا مخاطبان بسیار بیشتری را در مقایسه با دیگر آثار شایسته سال ۲۰۲۳ جذب خود کند.

برای مثال تعداد بازیکنان همزمان بازی Shadow Gambit: The Cursed Crew ساخته استودیو دوست‌داشتنی می‌می‌می گیمز از عدد ۴۰۰۰ نفر فراتر نرفت و بعد از انتشار این بازی به علت عدم سودآوری بازی‌های سبک تاکتیکی همزمان، شاهد خبر بسته شدن این استودیو بودیم. درخصوص مورد بعدی می‌توان بازی Immortals of Aveum ساخته استودیو Ascendent را مثال زد که هیچ‌وقت تعداد بازیکنان همزمان آن از عدد هزار نفر عبور نکرد و به‌علت فروش کم بازی شاهد تعدیل ۴۵ درصدی کارکنان این استودیو بودیم.

طراحی شخصیت در بازی The Day Before

واکنش بازیکنان به بازی

براساس آمارهای غیررسمی، The Day Before پس از چند روز گذشت از زمان انتشار، نزدیک به ۲۰۱ هزار نسخه فروش کرد که با قیمت ۴۰ دلاری بازی، مجموع درآمد آن به مبلغی حدود هشت میلیون دلار می‌رسد

تعداد بازیکنان بالای The Day Before ثابت می‌کند که یک تریلر پرزرق و برق چه کارهایی که نمی‌تواند انجام دهد. درواقع این مسئله خود به‌تنهایی می‌تواند برای مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان یک هشدار قلمداد شود. چرا که این روزها هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند یک محصول سطحی زیبا طراحی کند که درمقایسه با آثار واقعا خوبی که فروش مناسبی ندارند، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. با این وجود حداقل در مورد The Day Before این موضوع چندان طول نکشید و پس از آن‌که بازیکنان از نزدیک این محصول فاجعه را تجربه کردند، به سرعت از تجربه آن منصرف شدند.

واقعا شگفت‌انگیز است که یک خانه پوشالی چقدر سریع می‌تواند فرو بریزد. تنها در عرض سه روز بازی The Day Before هشتاد درصد از بازیکنان خود را از دست داد. رتبه استیم آن به‌واسطه ۲۰ هزار نفری که نظرات خود را در خصوص بازی منتشر کردند، بسیار بد بود و The Day Before را به یکی از پایین‌ترین نمرات این پلتفرم تبدیل کرد.

پس از مدت کوتاهی همان‌طور که انتظارش را می‌رفت بسیاری از افراد درخواست بازپرداخت مبلغ پرداخت شده خود در خصوص بازی را داشتند. براساس آمارهای غیررسمی، The Day Before پس از چند روز گذشت از زمان انتشار، نزدیک به ۲۰۱ هزار نسخه فروش کرد که با قیمت ۴۰ دلاری بازی، مجموع درآمد آن به مبلغی حدود هشت میلیون دلار می‌رسد. با گذشت زمان نزدیک به ۵۰ درصد خریداران درخواست بازپرداخت مبلغ پرداختی خود را ثبت کردند و در این بین Fntastic در تلاش بود تا بتواند حتی به اندازه‌ای اندک از مبلغ فروخته شده بازی را به جیب بزند. البته که مشکل پلتفرم ولو بود که درآمد حاصله از فروش بازی را حداقل یک ماه نزد خود نگه می‌دارد و بر این اساس، حتی اگر قرار بود که Fntastic پس از دریافت پول خود پا به فرار بگذارد، حداقل باید تا اوایل سال میلادی جدید صبر می‌کرد.

صفحه بسته American City Bundle شرکت اپیک

درحالی‌که برخی از افراد مشغول دریافت بازپرداخت خود بودند و برخی دیگر در تلاش بودند تا کمی از بازی لذت ببرند، تعدادی از کاربران ردیت و اعضای انجمن استیم مشغول موشکافی بازی و جمع‌آوری فهرست گسترده‌ای از دارایی‌های (Asset) بودند که Fntastic مستقیما آن‌ها را از فروشگاه Unreal خریداری کرده بود. <‌ترین ادعاهایی که کاربران درخصوص بازی مطرح کردند، استفاده سازندگان از باندل American City Packs فروشگاه آنریل بود می‌توانید همین الان آن را با قیمت ۳۹۹.۹۹ دلار خریداری کنید. بسته‌ای که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد در مدت زمانی کوتاه ساختمان‌ها، نقشه و درنهایت شهری بزرگ مشابه با مناطق مختلف شهر نیوریورک طراحی کنند. دلیل اهمیت این موضوع این است که این بسته تنها سه ماه پس از معرفی The Day Before در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و این تئوری را تایید می‌کند که سازندگان به‌جای صرف پنج سال در زمینه توسعه بازی، آن را در زمانی کوتاه سر هم کرده‌اند.

البته موضوع بحث ما محکوم کردن استودیو Fntastic به‌خاطر استفاده از این بسته‌های از پیش آماده نیست. درواقع این محتویات از پیش آماده یک موهبت واقعی برای توسعه‌دهندگان کوچک قلمداد می‌شود که با بودجه‌ای محدود قصد توسعه یک بازی را دارند. این نکته را هم بگوییم که نکته کلیدی این بسته‌ها، استفاده منطقی و محدود از آن‌ها است. چرا که بعضا درکنار هم قرار دادن بسته‌های مختلف از مراجع گوناگون مدت زمان بیشتری در مقایسه با توسعه و ساخت آن‌ها از پایه را می‌طلبد. با این وجود مشکل اساسی Fntastic در خصوص بازی The Day Before این بود که آن‌ها ادعا می‌کردند که این بازی را آن‌ها به‌تنهایی با صرف نیم دهه زمان توسعه داده‌اند و یک محصول کاملا اوریجینال محسوب می‌شود. >با گذشت سه روز از زمان عرضه بازی، شاهد ریزش شدید تعداد بازیکنان و درخواست‌های مکرر بازپرداخت هزینه‌های پرداخت شده بودیم. اتفاقی که بدون شک برای استودیو Fntastic خوشایند نبود، اما بسیاری منتظر بودند تا ببینند آیا این بازی هم می‌تواند مسیر Cyberpunk 2077 و No Man's Sky را طی کند یا خیر.

اعلام تعطیلی استودیو Fntastic

تنها چهار روز پس از راه‌اندازی The Day Before، توسعه‌دهنده Fntastic با انتشار تصویری در شبکه اجتماعی X این بیانیه را منتشر کرد: «امروز، ما تعطیلی استودیو Fntastic را اعلام می‌کنیم.» >بله. تنها چهار روز پس از انتشار اثری که بیشترین تعداد فهرست انتظار پلتفرم استیم را به خود اختصاص داده بود، سازنده آن اعلام کرد که ;ما از نظر مالی شکست خورده‌ایم و بودجه لازم برای ادامه کار را در اختیار نداریم. تمام درآمدهای دریافتی صرف پرداخت بدهی ها و شرکای ما می‌شود.» همان‌طور که چندین بار در چند سال گذشته گفته بودند، Fntastic تکرار کرد که هیچ پولی از مصرف‌کنندگان نگرفته است، زیرا بازی برای پیش‌خرید باز نبوده و در جذب سرمایه از روش سرمایه‌گذاری جمعی استفاده نشده است. همچنین از آنجایی که Valve پول نقدی را که از فروش The Day Before به‌دست می‌آورد نزد خود نگه می‌داشت، Fntastic از نظر فنی حق داشت؛ آن‌ها هیچ پولی از مشتریان پرداخت‌کننده واقعی دریافت نکرده بودند.

حرکت کاراکترهای بازی آخرالزمانی The Day Before به سوی کلبه در شب

پس از مدت کوتاهی از زمان انتشار بازی، فروش The Day Before در استیم متوقف شد تا شخص دیگری نتواند در ازای دریافت آن پولی پرداخت کند

بااین‌حال، باز هم این اتفاق با عقل جور در نمی‌آمد. از آن‌جایی که به‌نظر می‌رسید بازی با استفاده از دارایی‌های از پیش‌آماده در بازه زمانی نسبتا کوتاه آماده شده است،‌ هزینه‌های ساخت آن نباید خیلی زیاد شده باشد. حتی با وجود تمامی درخواست‌های بازپرداخت، استودیو Fntastic می‌توانست با کمی صبر و حوصله انتظار دریافت چند میلیون دلار به حساب خود را داشته باشد. در حالی‌که جامعه کاربری در حال انجام انواع و اقسام محاسبات مالی در خصوص این استودیو بودند، مشاهده شد که Fntastic در حال پاک کردن هر ردپایی از خود از فضای اینترنت هستند.

برادران مالک استودیو حساب کاربری خود در لینکدین را بستند، کانال یوتیوب آن‌ها ناپدید شد و به‌غیر از بیانیه تعطیلی، تمامی محتویات مختلف وب‌سایت آن‌ها حذف شد. تنها کورسوی امیدی که وجود داشت این بود که Fntastic و Mytona اعلام کردند که با همکاری استیم، این قابلیت را بازیکنان می‌دهند تا صرف‌نظر از زمان خرید بازی،‌ بتوانند مبلغ پرداختی خود را باز پس گیرند. در ادامه فروش The Day Before در استیم متوقف شد تا شخص دیگری نتواند در ازای دریافت آن پولی پرداخت کند. بااین‌حال آن‌طور که به‌نظر می‌رسید، قرار نبود به‌صورت خودکار بازپرداخت‌ بازی‌ انجام شود و هنوز هم شانسی وجود داشت تا Fntastic یا Mytona پولی به‌واسطه فروش بازی به جیب بزنند.

آیا Fntastic واقعا ورشکسته شده بود؟

اندکی پس از اینکه Fntastic تعطیلی خود را اعلام کرد، ابعاد این فاجعه جلوه بیشتری به خود گرفت. آلویسیوس لو (Aloysius Low) از یاهو نیوز تصمیم گرفت از دفاتر Fntastic در سنگاپور بازدید کند، چرا‌که این استودیو در وب‌سایت خود ادعا کرده بود که سنگاپور محل دفتر اصلی آن‌ها است. این درحالی بود که شواهد نشان می‌داد که روسیه پایگاه واقعی عملیات این شرکت است. لو دراین‌باره گفت «انتظار داشتم یک استودیوی توسعه‌دهنده بازی‌های معمولی را ببینم. استودیویی که مملو از میزهای خالی و توسعه‌دهندگانی است که به‌خاطر تصمیم‌های غلط خود در ناراحتی به‌سر می‌برند. همچنین انتظار داشتم یک دفتر بد بو با پوسترهایی از آثار هنری بازی در اطراف آن ببینم.» لو پس از به‌دست آوردن آدرس شرکت ازطریق مرجع نظارتی حسابداری و شرکتی سنگاپور (ACRA) برای بازدید از فضای خرده‌فروشی کوچکی در Balestier به‌راه افتاد. او پس از پیدا کردن ساختمان اصلی، از مدیر ساختمان استعلام این شرکت را گرفت و متوجه شد که Fntastic از این مکان تنها به‌عنوان یک دفتر مجازی استفاده می‌کرده است. لو دوباره تلاش کرد تا آدرسی از این استودیو را در پرونده‌های آن‌ها پیدا کند و سر از مکانی به‌نام Peninsula Plaza در آورد.

قدم زدن در شهر در بازی The Day Before

اسناد مالی Fntastic نشان می‌دهد که شک‌وشبهه‌های جدی درخصوص اینکه آن‌ها چگونه پس از انتشار بازی اعلام ورشکستگی کردند، وجود دارد. درواقع به‌نظر نمی‌رسید که آن‌ها پس از انتشار بازی با مشکل مالی جدی روبه‌رو شده باشند و حتی با وجود تمامی درخواست بازپرداخت‌هایی که از جانب بازیکنان ثبت شد، باز هم این شرکت می‌تواند یکی دو میلیون دلاری به جیب بزند

او با یک بررسی آنلاین متوجه شد که Fntastic در آن‌جا نیز وجود خارجی ندارد و آن مکان درواقع متعلق به یک مدیریت مرکز مشاوره‌ است. ادوارد گوتوفسف و برادرش آیسن گوتوفسف، بنیانگذاران Fntastic، هر دو دارای آدرس‌های خصوصی در کشور سنگاپور هستند و همچنین ویزای کاری آن‌ها در آن کشور تا سال ۲۰۲۶ اعتبار دارد. هنوز مشخص نیست که چرا Fntastic یک دفتر مرکزی در کشور سنگاپور ثبت کرده است. بیشتر کارمندان آن‌ها در کشور روسیه مستقر هستند و اسناد نشان می‌دهد که هیچ کمک مالی خاصی از جانب دولت سنگاپور به روند توسعه بازی اعطا نشده است.

با تمامی این اوصاف به احتمال زیاد Fntastic به‌واسطه این دفاتر مجازی تلاش کرده است تا تحریم‌ها را دور بزند. براساس اسناد مالی که آقای لو به‌دست آورده است، Fntastic اندکی بیش از ۳.۴ میلیون دلار سنگاپور (۲.۲۵۲.۰۴۸ دلار آمریکا) درآمد داشته است که احتمالا پرداخت آن از جانب Mytona صورت گرفته است و سود خالص آن چیزی کمتر از ۸۴۰ هزار دلار سنگاپور می‌شود. بایگانی‌ها همچنین نشان می‌داد که تا پایان سال ۲۰۲۲، Fntastic فقط در یک حساب بانکی خود ۱.۴ میلیون دلار سنگاپور (۱.۰۵۰.۹۵۶ دلار آمریکا) پول داشته است. لو همچنین در ادامه گزارش خود اعلام کرد که اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهد که هیچ کارمندی در کشور سنگاپور پولی دریافت نکرده است. درواقع براساس اسناد به‌دست آمده، مطابق با آن‌چه Fntastic آن را پرداخت بدهی‌ها اعلام کرده بود، تنها یک وام مدت‌دار به مبلغ حدودی ۴۸۱ هزار دلار سنگاپور را شامل می‌شد.

تمامی این اسناد نشان می‌دهند که شک‌وشبهه‌های جدی درخصوص اینکه Fntastic چگونه بودجه خود را بلافاصله پس از انتشار The Day Before از داده است، وجود دارد. درواقع به‌نظر نمی‌رسید که آن‌ها پس از انتشار بازی با مشکل مالی جدی روبه‌رو شده باشند و حتی با وجود تمامی بازپرداخت‌هایی که از جانب بازیکنان ثبت شد، باز هم این شرکت می‌تواند یکی دو میلیون دلاری به جیب بزند.

انتشار بررسی وب‌سایت IGN

پربیراه نیست که بگوییم IGN نقش به‌سزایی در افزایش محبوبیت The Day Before ایفا کرده و چندین بار در طول سالیان اخیر ویدیوهای مختلفی از آن را به نمایش گذاشته است. البته که نمی‌توان چندان به این وب‌سایت خرده گرفت، چرا که Fntastic در فریب دادن مخاطبان خود در سال‌های اخیر بسیار عملکرد خوبی از خود نشان داد و درنهایت این مخاطبان بودند که فریب این ویدیوها و تبلیغات را خوردند. با این‌وجود پس از انتشار بازی،‌ خود IGN بود که تصمیم به بررسی بازی گرفت و خب باید بگوییم که آن‌ها به هیچ‌وجه در بررسی خود با این بازی مهربان نبودند. IGN به این بازی نمره یک از ۱۰ را اعطا کرد که در دهه اخیر این اتفاق بی‌سابقه بود. گابریل ماس (Gabriel Moss) وظیفه نقد بازی را به‌عهده گرفته بود و در بررسی خود این‌گونه نوشت: «یکی از بدترین بازی‌های عمرم بود. از یک جایی به بعد از اجرای این بازی روی کامپیوترم می‌ترسیدم و اگر تاکنون آن را تجربه نکرده‌اید، خود را یکی از افراد خوش‌شانس قلمداد کنید.»

کاراکترهای بازی آخرالزمانی The Day Before در حال ورود به تونل

سرنوشت نهایی Fntastic

در یازدهم دسامبر، روزی که Fntastic بسته شدن خود را اعلام کرد، کاربر X Kypershot در شبکه اجتماعی X استودیو Fntastic را این‌گونه خطاب داد: «باور کردنی نیست که شما تا این اندازه این بازی را هایپ کردید و این نتیجه نهایی هایپ شما است. شما مایه شرمساری صنعت بازی‌های ویدیویی هستید.» Fntastic هم در پاسخ به این نوشته این‌گونه پاسخ داد: «این اولین تجربه بزرگ ما بود. اتفاق‌های بد پیش می‌آیند.» بله به همین سادگی! اتفاق‌های بد پیش می‌آیند! واکنشی تعمل‌برانگیز از سوی سازنده که به‌نوعی انگار همه را به تمسخر گرفته‌ است! در تاریخ ۲۲ دسامبر (اول دی‌ماه) بود که Fntastic اعلام کرد که سرورهای بازی در تاریخ ۲۲ ژانویه (۲ بهمن‌ماه) به طول کامل خاموش خواهند شد و تمامی بازیکنانی که بازی را خریداری کرده بودند، حالا می‌توانند برای دریافت پول پرداخت شده خود اقدام کنند. بالاخره ماجراجویی‌های استودیو Fntastic با بازی The Day Before به پایان خود رسید و در این بین همیشه یک سؤال بزرگ و جدی در ذهن مخاطبان باقی خواهند ماند. آیا بازی The Day Before واقعا یک کلاه‌برداری بزرگ چندساله بود یا صرفا نتیجه یک بلندپروازی بی‌برنامه از یک تیم برنامه‌نویس و بازی‌ساز کوچک بود که تعطیلی استودیو آن‌ها را دربرداشت؟

پیدا جواب این سؤال شاید کار چندان ساده‌ای نباشد، اما واقعیت این است که استودیوهای بزرگ و خوش‌نام هم حتی ممکن است در نحوه ارائه، توسعه و عرضه یک محصول دچار اشتباه‌های جبران‌ناپذیری شوند که برای‌شان بسیار گران تمام شود. در حال حاضر و با فرا رسیدن سال ۲۰۲۴ میلادی اوضاع بدون شک با دهه ۲۰۰۰ میلادی تفاوت بسیاری کرده است. تعداد استودیوهای سازنده بازی در سرتاسر دنیا بسیار زیاد شده است و انصافا هم محصول‌های باکیفیت متعددی را در این صنعت در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم. تمامی این حرف‌ها از این جهت زده می‌شود که رقابت در صنعت ویدیوگیم در مقایسه با گذشته بسیار دشوارتر شده است و از یک‌سو منتقدان و از سویی دیگر کاربران نیز بسیار سخت‌گیرتر از قبل شده‌اند. با بالا رفتن انتظارها و پیشرفت تکنولوژی، جلب نظر این جامعه کاربری نیاز به خلاقیت، پشتکار و از همه ‌مهم‌تر صداقت دارد که خب ظاهرا هیچ‌کدام این موارد در استودیو Fntastic و بازی The Day Before وجود نداشت.

منبع Yahoo زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده