مصاحبه کازونوری یامائوچی در مورد ویژگیهای بازی Gran Turismo 7
حدود چهار سال از انتشار بازی گرن توریسمو اسپرت (Gran Turismo Sport) میگذرد؛ یکی دیگر از ریسینگهای پرطرفدار استودیو پولی فونی دیجیتال (Polyphony Digital) که البته به علت کمبودهای فراوان خود در زمان عرضه و همینطور تأکید بیش از حد روی المانهای آنلاین، نتوانست آن طور که باید و شاید موفقیت نسخههای قبلی این مجموعه را تکرار کند. ولی بازی Gran Turismo 7 قرار است با عرضه برای پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4، یک بار دیگر دوستداران این مجموعه را با انواع و اقسام مسابقات تکنفره درکنار بخشهای آنلاین سرگرم کرده و بازگشتی باشد به روزهای خوش قدیم.
پولی فونی دیجیتال هشت سال بعد از انتشار Gran Turismo 6، نسخهی جدیدی را با همان حال و هوای کلاسیک ترتیب داده و همین فاصلهی طولانی هم باعث میشود عطش علاقمندان ریسینگ برای تجربهی بازی بیشازپیش شود. خبرنگار سایت یوروگیمر نیز به همین مناسبت به سراغ کازونوری یامائوچی، خالق و کارگردان سری بازیهای گرن توریسمو رفته و با او مصاحبهای را ترتیب داده که اطلاعات جالبی از بازی را در خود دارد.
مثل همیشه، باز هم موقعیت لذتبخشی است که با شما صحبت میکنم. بعد از تریلر فوقالعادهای که چند روز قبل در جریان نمایش بازیهای پلی استیشن 5 از Gran Turismo 7 پخش شد، سؤالاتی برای من پیش آمده که میخواهم در مورد آنها اطلاعات بیشتری بهدست آورم. اولین مورد به جملهای در بلاگ گرن توریسمو مربوط میشود که در آن گفته شده بخش GT Cafe نیازمند آنلاین شدن است (GT Cafe بخشی از بازی است که مخاطبان را بیشتر از قبل به ماشینهای خود نزدیک کرده و به آنها اطلاعات زیادی در مورد ماشینها و تاریخچهی آنها میدهد).
بازی نه فقط در بخش GT Cafe، بلکه در اکثر قسمتها نیازمند آنلاین شدن است و علت آن هم به جلوگیری از تقلب کاربران مربوط میشود و به این ترتیب جلوی مواردی مثل دستکاری فایل ذخیره توسط بعضی افراد گرفته خواهد شد.
در مورد GT Cafe هم اگر بخواهم توضیح بیشتری بدهم، باید بگویم که این بخش دو ویژگی دارد. یکی اهدافی که برای بازیکن مشخص میکند و از این طریق به او برای جمعآوری ماشینهای بیشتر کمک میکند، و دیگری اطلاعات و تاریخچهای که در مورد هرکدام از ماشینها و فرهنگ مرتبط با آنها به مخاطب میدهد تا او شناخت بیشتری نسبت به کلکسیون ماشینهای خود پیدا کند.
آیا این بخش از بازی حالتی اجتماعی هم دارد؟ به هر حال تهیهی کلکسیون ماشین و فرهنگ مرتبط با این کار را میتوان نوعی مفهوم اجتماعی دانست و مردم دوست دارند کلکسیونهای خود را به یکدیگر نشان دهند.
موضوعی که به آن اشاره کردید را ازطریق گاراژ گرن توریسمو 7 تدارک دیدهایم و شما میتوانید اجازهی ورود سایر بازیکنها را به گاراژ خود بدهید و خود نیز به گاراژ آنها سر بزنید و ماشینهای یکدیگر را ببینید.
بازی گرن توریسمو اسپرت اثر فوقالعادهای بود که تمرکز زیادی هم روی المانهای آنلاین داشت. ولی در حال حاضر خیلی از مخاطبان بازی به گرن توریسمو 7 به چشم اثری نگاه میکنند که قرار است حالت تکنفره (کمپین) عظیمی را به آنها ارائه دهد و این حالت را به هر شکلی که دوست دارند تجربه کنند. آیا قابلیت بازی کردن بخش تکنفره بهصورت آفلاین وجود دارد؟
برای دنبال کردن بخش کمپین گرن توریسمو 7 باید آنلاین شوید و تنها بخشی از بازی که نیازی به آنلاین شدن ندارد، قسمت آرکید است. چرا که این بخش ارتباطی با فایل ذخیرهی بازیکن ندارد و میتوان آن را بهطور آفلاین هم تجربه کرد. ولی سایر بخشها با فایل ذخیره در ارتباط هستند و بخشهایی مثل طراحیهای روی بدنهی ماشین هم بهطور مستقیم با سرورهای بازی مرتبط بوده و اطلاعات موردنیاز خود را دانلود میکنند.
موضوع دیگری که میخواهم در مورد آن شفافسازی کنید، چرخهی شبانهروز و آب و هوای پویا است؛ ویژگیای که در بازی گرن توریسمو اسپرت وجود نداشت.
در بازی گرن توریسمو 7 شاهد چرخهی شبانهروز و تغییرات آب و هوایی بهصورت همزمان (real time) خواهید بود (یعنی ممکن است مسابقه وسط ظهر شروع شده و نیمه شب تمام شود و دراینمیان از هوای آفتابی وارد آب و هوای بارانی شویم و مواردی از این دست).
خبر خیلی خوبی بود. پس میتوانیم شاهد مسابقات طولانی جذابتری با استفاده از این ویژگی باشیم؛ مثل مسابقات ۲۴ ساعته لمانز (لِما) و نوربرگرینگ.
البته هنوز در مورد قرار دادن مسابقات ۲۴ ساعته درون بازی تصمیم نهایی را نگرفتهایم، ولی در مورد آب و هوای پویا میتوانم بگویم که این قضیه واقعاً درون بازی شبیهسازی میشود، نه اینکه فقط شاهد تغییرات معمولی آبوهوا باشیم. فیزیک بازی و نحوهی حرکت ماشینها بهطور مستقیم در جریان تغییرات آب و هوایی وسط مسابقه تغییر پیدا میکند و این واقعاً تجربهی جالبی است. همچنین میتوانید سرعت تغییرات را تا ۱۰۰ برابر هم افزایش دهید و به این شکل نیازی نیست که مدتها منتظر بمانید تا در جریان یک مسابقهی طولانی، از هوایی آفتابی وارد آب و هوایی بارانی شوید، بلکه میتوانید این تغییرات را خیلی سریعتر ببینید.
پیست لمانز در شرایط آب و هوایی مختلف
خیلی جالب به نظر میرسد. میتوانید کمی بیشتر در مورد این تغییرات آب و هوایی توضیح دهید و مثلاً اینکه آیا تأثیری روی دمای سطح پیست هم میگذارند؟ یا مثلاً شاهد بر جای ماندن برادههای لاستیک روی سطح پیست خواهیم بود؟
شبیهسازی باران در Gran Turismo 7 به بهترین شکل ممکن به افزایش جذابیت مسابقات کمک میکند
ما سیستمی برای شبیهسازی میزان برادههای لاستیک بر جای مانده روی سطح پیست نداریم، ولی سیستم شبیهسازی آب باران را داریم که باعث میشود میزان طبیعی از آب روی سطح پیست جاری شود و وقتی ماشینها از روی آن عبور میکنند، آب به اطراف پاشیده شده و این قضیه باعث میشود خطوطی که ماشینها بیشتر روی آنها در حرکت بودهاند، خشکتر از سایر بخشهای پیست شوند. این موضوع روی فیزیک و گیمپلی بازی هم تأثیر میگذارد و بخشهای خشک پیست نسبت به بخشهای خیس آن تأثیر متفاوتی روی لاستیک ماشینها میگذارند. مواردی مثل دمای هوا، دمای سطح پیست و رطوبت را هم داریم که با تغییرات آب و هوایی در ارتباط هستند و ثابت نمیمانند.
این سؤال را از زمان Gran Turismo 5 Prologue تا امروز بارها از شما پرسیدهام و ببخشید که دوباره آن را تکرار میکنم. آیا مدل و نحوهی نمایش آسیب به بدنهی ماشینها در گرن توریسمو 7 تغییری نسبت به قبل داشته است؟
نحوهی آسیب دیدن ماشینها تقریباً مشابه گرن توریسمو اسپرت است و تنها کمی بهبود پیدا کرده است.
گرن توریسمو 7 یک بازی کراسپلتفرم است که هم برای پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد و هم پلی استیشن 4. آیا نسخههای نسل قبل و نسل جدید بازی تفاوت عظیمی دارند و مواردی مثل آب و هوای پویا و چرخهی شبانهروز در آنها متفاوت است؟
هر دو نسخه از نظر امکانات یکسان هستند و تنها از نظر کیفیت تفاوتهایی وجود خواهد داشت.
آیا در حالت چندنفره امکان بازی کردن افرادی که نسخهی پلی استیشن 4 را در اختیار دارند با دارندگان نسخهی پلی استیشن 5 وجود دارد؟
بله!
اتفاق خوبی است. در مورد واقعیت مجازی (VR) چه کار خواهید کرد؟ آیا این بار واقعیت مجازی به شکل کاملتری نسبت به محدودیتهای گرن توریسمو اسپرت در دسترس خواهد بود؟
هنوز برای صحبت در مورد پلی استیشن VR زود است و فعلاً نمیتوانم چیزی بگویم.
منطقی به نظر میرسد، ولی به هر حال دوست داشتم این سؤال را بپرسم! یک سؤال دیگر. گرن توریسمو 7 بعد از سالها اولین نسخهی شمارهدار این مجموعه محسوب میشود. کار روی این نسخه را از چه زمانی شروع کردید؟ احساس میکنم تولید بازی از مدتها قبل در سکوت شروع شده بود.
کار روی گرن توریسمو 7 از همان زمان پایان تولید گرن توریسمو اسپرت آغاز شد، یعنی اواخر سال ۲۰۱۷.
این بار در نسخهی جدید گرن توریسمو سعی داشتهاید به چه سمت و سویی بروید؟ از نظر فرهنگ ماشینها و عشق و علاقهای که به آنها دارید، در گرن توریسمو 7 به کجا خواهید رفت؟
GT Cafe جزو بخشهای مهم Gran Turismo 7 خواهد بود که مخاطبان را بیشتر از قبل با ماشینهای قدیمی و جدید آشنا میکند
در این نسخه بیش از هر زمان دیگری به فکر فرهنگ حاکم بر دنیای ماشینها و شناساندن مدلهای مختلف به مخاطبان خواهیم بود و در این راه تلاش زیادی میکنیم. اکنون شرایط نسبت به ۲۵ سال قبل (زمان انتشار اولین نسخهی بازی) تغییرات زیادی کرده و مجموعهی گرن توریسمو نیز بهعنوان سری بازیای که همواره این مسئولیت را بر دوش داشته که نسلهای جدید را به علاقمندان دنیای ماشین تبدیل کند، این بار هم در این راه قدم خواهد گذاشت.
بخش GT Cafe از مخاطبان میخواهد ماشینهای مختلف را جمعآوری کنند و به آنها اطلاعات جالبی در مورد تاریخچه و فرهنگ هرکدام از این ماشینها میدهد. ما انرژی زیادی را صرف طراحی این بخش کردهایم و یکی از دلایل آن هم این بوده که میخواهیم کودکانی که برای اولینبار ازطریق گرن توریسمو با این ماشینها آشنا میشوند، به شناخت خوبی از آنها رسیده و اطلاعات کاملی بهدست آورند.
وقتی بهطور کلی به صنعت ماشین در این سالها نگاه میکنیم، با دورانی مواجه میشویم که شاید بتوان گفت پر سر و صداترین و هیجانانگیزترین دوران ممکن از زمان اختراع موتورهای احتراقی است. این روزها با نمونههای متفاوتی از موتورها و ماشینهای الکتریکی مواجه هستیم و دوست دارم بدانم که گرن توریسمو به چه شکلی با این دوران جدید و متفاوت همراه میشود و خود شما چه احساسی نسبت به این تغییرات دارید؟
مجموعهی گرن توریسمو از همان اولین نسخه ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ ماشینها داشته، فرهنگی که قدمت آن به بیش از ۱۵۰ سال میرسد. این وظیفهی ما است که فرهنگ ماشینها را در قالب مجازی پیش ببریم و با شکل و شمایلی موزهمانند، مخاطبان را با آنها همراه کنیم. در همین راستا نمونههایی از ماشینهای الکتریکی مثل تسلا و پورشه تایکان را هم در بازی داریم، ولی فکر میکنم مأموریت اصلی ما چیزی فراتر از این است و باید تمام جنبههای صنعت ماشین را در محصول خود گردآوری کنیم.
موضوع دیگری که شما توجه ویژهای به آن دارید، رشد رقابتهای ریسینگ مجازی است؛ اتفاقی که این روزها در قالب ورزشهای الکترونیک (Esports) دنبال میشود و گرن توریسمو اسپرت هم کار فوقالعادهای را در ارتباط با آن انجام داد. برای گرن توریسمو 7 شاهد چه بهبودهایی در این زمینه خواهیم بود؟هر چیزی که برای گرن توریسمو اسپرت در نظر گرفته بودیم، در گرن توریسمو 7 نیز در دسترس خواهد بود و البته شکی نیست که به فکر بهبود بخشهای رقابتی نیز هستیم تا کیفیت بالاتری را در اتصال به شبکه و انجام مسابقات ارائه دهیم.
با نگاهی به تریلر بازی گرن توریسمو 7 میتوان متوجه جذابیت و زیبایی آن شد و همچنین امکاناتی که بازی برای علاقمندان فراهم خواهد کرد. ولی چیزی که تا زمان تجربهی بازی از آن مطلع نخواهیم شد، حس و حال گیمپلی و فیزیک بازی است. از زمان انتشار گرن توریسمو اسپرت تا امروز چه تغییراتی در گیمپلی و نحوهی هندلینگ و هدایت ماشینها دادهاید؟
بدون شک کیفیت گیمپلی و کنترل ماشینها در این مدت با بهبود فراوانی همراه شده و از لحظهای که بازی را شروع میکنید، متوجه این تفاوتها در نحوهی کنترل ماشینها و تیونینگ آنها خواهید شد و در مجموع این بخش از بازی یکی از لذتبخشترین بخشهای آن در مقایسه با گذشته خواهد بود؛ تجربهی رانندگی جذابتر و درعینحال واقعگرایانهتر از هر زمان دیگری.
روی پلی استیشن 5 با کنترلر دوال سنس (DualSense) به تجربهی بازیها میپردازیم که تفاوتهایی نسبت به کنترلر پلی استیشن 4 دارد. آیا از امکانات مختلف آن استفاده خواهید کرد؟
بله، برای مثال از تریگرهای تطبیقی برای شبیهسازی حس لرزش در زمان ترمز گرفتن استفاده میکنیم و البته دقت دوال سنس هم به مراتب بیشتر از قبل است و دست ما را نسبت به گذشته بازتر میگذارد. تا پیش از این در بازیهای ریسینگ میشد کارهایی را با کمک فرمان انجام داد که با کنترلر قابل اجرا نبود، ولی اکنون تمام آن کارها را میتوان با دوال سنس هم انجام داد.
گرن توریسمو اسپرت به شکلی طراحی شده بود که در طول حیات پلی استیشن 4، به تدریج کاملتر شده و بازیکنها را چندین سال با خود همراه میکرد. آیا گرن توریسمو 7 نیز چنین حالتی خواهد داشت و قرار است اثری با طول عمر بالا باشد که در آینده کاملتر میشود؟
دقیقاً همینطور است و گرن توریسمو 7 اثری خواهد بود که روی پلی استیشن 5 به پیشرفت و توسعهی خود ادامه میدهد. در درجهی اول که شک و تردیدی وجود ندارد که ما به تدریج ماشینها و پیستهای بیشتری را به بازی اضافه خواهیم کرد، ولی درکنار آنها به سراغ ویژگیهای بیشتری هم میرویم؛ از جمله مواردی که در نسخههای قبلی حضور داشتند و الآن خبری از آنها نیست و به تدریج به بازی اضافه میشوند. ما ایدههای زیادی برای آیندهی این بازی داریم که هنوز صحبت در مورد آنها زود است.
در طول ۱۸ ماه گذشته، دنیا به خاطر همهگیری ویروس کرونا دستخوش تغییرات زیادی شد. آیا این قضیه روی نحوهی تولید بازی گرن توریسمو 7 هم تأثیر گذاشت؟
پولی فونی دیجیتال استودیویی است که اعضای آن مثل یک خانواده درکنار یکدیگر به پیش میروند و به همین دلیل هم در چنین مواقع بحرانی با مشکل خاصی مواجه نمیشویم و ویروس کرونا هم تأثیر خیلی زیادی روی کار ما نگذاشت.
پیستهای واقعی در سراسر دنیا در این مدت با تعطیلی مواجه بودند و به همین خاطر نمیشد مثل قبل در آنها فعالیت طولانیمدت کرد. شما به چه شکلی عشق و علاقهی خود به دنیای ماشین و رانندگی را در این دوران حفظ کردید؟واقعیت این است که دوران همهگیری ویروس کرونا به من این فرصت را داد که حتی بیشتر از قبل با ماشینهای خودم رانندگی کنم. هنوز هم هر شب مشغول رانندگی با پورشه GT3 خودم در آزادراه توکیو هستم (آزادراه معروفی که در بازی گرن توریسمو اسپرت نیز طراحی شده بود).
احتمالاً به اندازهی قبل هم شلوغ نباشد و لذت بیشتری از رانندگی میبرید!
دقیقاً! وضعیت به شکلی است که کمتر ماشینی را میتوان در آنجا دید و رانندگی خیلی راحتتر از قبل شده است.
به نظر میرسد موقعیت خیلی دلپذیری برای سپری کردن غروب باشد. از وقتی که بابت مصاحبه به ما دادید ممنونم و در ادامهی روند تولید بازی هم برای شما آرزوی موفقیت میکنم.
بازی گرن توریسمو 7 قرار است در تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۲ (۱۳ اسفند ۱۴۰۰) برای پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 منتشر شود. پیشبینی شما همراهان زومجی نسبت به عملکرد بازی چیست و بازگشت گرن توریسمو به حال و هوای کلاسیک خود را پس از گذشت بیش از هشت سال به چه شکلی میبینید؟