// شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۸

جان هیلرمن، بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون درگذشت

جان هیلرمن، بازیگر آثار مطرحی همچون آخرین نمایش فیلم (The Last Picture Show)، محله چینی‌ها (Chinatown) و همینطور سریال مگنوم پی. آی (Magnum, P.I) در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

جان هیلرمن، بازیگر کهنه‌کار دنیای سینما و تلویزیون، در روز نهم نوامبر در سن ۸۴ سالگی در خانه‌ی شخصی‌اش در هیوستون تگزاس درگذشت. دلیل مرگ وی، صرفا کهولت سن گزارش شده است.

جان در بیستم دسامبر سال ۱۹۳۲ در شهر دنیسون واقع در ایالت تگزاس به دنیا آمد. او که در کودکی و نوجوانی عاشق اپرا بود، همزمان با حضورش در نیروی هوایی آمریکا به تئاتر علاقه پیدا کرد. چهار سال از خدمت وی می‌گذشت که با درجه‌ی گروهبانی، نیروی هوایی را ترک کرد و به بازیگری حرفه‌ای روی آورد. او در ۱۲ سال حضور مداوم در صحنه‌ی تئاتر، در بیش از ۱۰۰ عنوان نمایش به ایفای نقش پرداخت که از درخشان‌ترین آنها می‌توان به قسمت دوم هنری چهارم (Henry IV, Part 2) اثر ویلیام شکسپیر و خدای بزرگ براون (The Great God Brown) اثر یوجین اونیل اشاره کرد. هیلرمن که به دنبال یافتن موفقیت‌‌های بزرگ‌تری بود در اواخر دهه‌ی ۶۰ وارد هالیوود شد. نخستین تجربه‌ی سینمایی جان در سال ۱۹۷۰ با ایفای نقش بسیار کوتاهی در فیلم آنها مرا آقای تیبس صدا می‌کنند (They Call Me Mister Tibbs) رقم خورد و در ادامه در چهار فیلم آخرین نمایش فیلم (The Last Picture Show)، تازه چه خبر دکتر؟ (What's Up, Doc)، ماه کاغذی (Paper Moon) و موزیکال در آخرین عشق طولانی (At Long Last Love) به کارگردانی فیلمساز موج نوی آمریکا، پیتر بوگدانوویچ که از دوران تئاتر با وی دوستی نزدیکی داشت ظاهر شد که همگی آنها متعلق به نیمه‌ی اول دهه‌ی هفتاد بودند. از دیگر فیلم‌های مطرح هیلرمن در این دوره می‌توان به زین‌های شعله‌ور (Blazing Saddles) به کارگردانی مل بروکس و محله چینی‌ها (Chinatown) به کارگردانی رومن پولانسکی اشاره کرد.

John Hillerman

هیلرمن کار تلویزیونی‌اش را با ایفای نقش در چند فیلم و همینطور حضور به‌عنوان بازیگر مهمان در سریال‌هایی نظیر حس ششم (The Sixth Sense) و منیکس (Mannix) آغاز کرد و این روند را به مدت دو دهه ادامه داد. او به مدت هشت سال در سریال مگنوم پی. آی (Magnum, P.I) محصول شبکه CBS نقش یک افسر سابق ارتش و عضور سابق سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا به نام جاناتان کویل هیگینز را ایفا کرد که نزدیک‌ترین دوست شخصیت اصلی داستان، محققی خصوصی به نام توماس مگنوم به حساب می‌آمد. هیلرمن که آمریکایی بود، با گوش دادن به صدای لارنس اولیویه و خواندن هملت، چنان به لهجه‌ی بریتانیایی مسلط شد که هیچ کس باور نمی‌کرد او اصالتی غیر بریتانیایی دارد. جان برای حضور در این مجموعه، نامزد ۴ جایزه امی و همینطور ۵ جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد که در نهایت، هر کدام از این جوایز را یک مرتبه از آن خود کرد. با محبوبیت فوق العاده‌ی Magnum, P.I که موفق‌ترین نقش‌آفرینی کارنامه‌ی هیلرمن نیز به حساب می‌آمد، این بازیگر در ادامه در ۱۳ اپیزود از سریال والری (Valerie) و همینطور در مینی سریال دور دنیا در ۸۰ روز (Around the World in 80 Days) حضور پیدا کرد.

John Hillerman

هیلرمن در دوران کار حرفه‌ایش به جز نیمه‌ی اول دهه‌ی هفتاد، باقی زمان خود را صرف تمرکز روی نقش‌های تلویزیونش کرد و در این میان، گاه به گاه سری هم به فیلم‌های سینمایی می‌زد. او در گذر سال‌ها با کارگردانان بزرگ و صاحب سبکی به همکاری پرداخت که از آن میان می‌توان به بلیک ادواردز، رابرت مولیگان، رابرت وایز، پیتر بوگدانوویچ، مل بروکس، کلینت ایستوود، استنلی دانن، رومن پولانسکی و جان شله‌زینگر اشاره کرد.

هیلرمن در اواخر دهه‌ی نود به طور رسمی از دنیای بازیگری خداحافظی کرد و در ادامه به تگزاس بازگشت و باقی روزهای زندگی‌اش را در شهر هیوستون سپری کرد.


منبع ScreenRant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده