نویسنده: سوگند مختاری
// سه شنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹

آخر هفته چه فیلمی ببینیم | از انیمه صدای خاموش تا اتاق دبیران

در این شماره از مقالات آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ به تماشای انیمه صدای خاموش، اتاق دبیران و سوار سرنوشت خواهیم نشست. با این مقاله همراه زومجی باشید.

در این قسمت از مجموعه مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» در ابتدا به‌دنبال یکی از جذابترین انیمه‌های ژاپنی رفته‌ایم. نمایشی که بعد از تمام شدن‌‌اش همچنان درگیرش خواهید بود و نمی‌توانید قهرمان‌اش را فراموش کنید. بعد از آن به‌سراغ سینمای آلمان و یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین فیلم‌هایش خواهیم رفت.

اتاق معلمان که بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های امسال است، به‌عنوان نماینده آلمان به اسکار معرفی شد. درنهایت به‌سراغ ژانر محبوب، سنتی و ریشه‌دار وسترن می‌رویم و با یکی از مهم‌ترین و بهترین شخصیت‌های این‌گونه‌ی سینمایی یعنی کلینت ایستوود همراه می‌شویم.

یانوکو در حال نگاه کردن در انیمه صدای خاموش

انیمه صدای خاموش

انیمه A Silent Voice

  • کارگردان: نائوکو یامادا
  • سال انتشار: ۲۰۱۶

خلاصه داستان: شویا که در دوران مدرسه، همکلاسی‌اش را آزار داده است، حالا به‌دنبال عذرخواهی و جبران است.

صدای خاموش از آن انیمه‌هایی است که مدت‌ها درگیرتان می‌کند. نمایشی دراماتیک و انسانی از داستان شخصیت‌هایی کوچک که درگیر مسائل بزرگی می‌شوند. صدای خاموش که براساس مانگایی به‌همین نام و نوشته‌ی یوشیتوکی اویما ساخته شده است، در فضایی عجیب، رئال و کاملا در دسترس اتفاق می‌کند. این انیمه داستان پسری نوجوان و دبیرستانی به‌نام شویا را روایت می‌کند که به‌خاطر رفتارهای ناهنجارش با دختری ناشنوا در دوران دبستان از همه جا طرد شده است. او به‌دنبال جبران اشتباهاتش در ابتدا تصمیم به خودکشی می‌گیرد اما بعد از آن پشیمان می‌شود و برای جبران اشتباهاتش به‌دنبال پیدا کردن دختر می‌رود.

صدای خاموش داستانی با ایده‌های مختلف است. انیمه‌ای که به طرز جذابی مسائل اجتماعی و روانی را درهم می‌آمیزد و بدون گسستگی ساختار روایتی جذاب را خلق می‌کند. رسیدن به رستگاری و مسیر دشوار آن شالوده‌ی اصلی این فیلم است. کسی که دختر معلولی را آزار داده است حالا برای جبران رفتارهایش وارد راهی سخت و پیچیده می‌شود. شویا حالا پشیمان است، احساساتش را می‌شناسد، دیگر خشمگین و ناراحت نمی‌شود و از تماس چشمی با همه دوری می‌کند. صدای خاموش در پس داستان پیچیده و اجتماعی‌اش به دوران نوجوانی و مسیر بلوغ می‌پردازد و مسئله‌ی خودکشی را مورد بررسی قرار می‌دهد، اتفاقی که دو بار در این انیمه تکرار می‌شود.

این انیمه گاهی با قاب‌هایی رویایی همراه است و اینگونه زندگی درونی قهرمان‌ها را توصیف می‌کند و از شدت غم‌شان برای مخاطب می‌کاهد. صدای خاموش، اثری تلخ، شیرین، زیبا، تکان‌دهنده و تأثیرگذار است. به تفسیری جالب و روانشناسانه به نتایج قلدری می‌پردازد و از دیدی متفاوت این مسئله را بررسی می‌کند. از افسردگی، ناامیدی، مشکلات معلولین در جامعه، اشتباهات گذشته و دوستی‌ها صحبت می‌کند و برای همه‌ی اینها درامی خود و جذاب می‌سازد. صدای خاموش در میان منتقدان اثری جذاب و قابل اعتناست، انیمه‌ای که جایزه‌ی منتقدان ژاپنی را به‌دست آورد و توانست در جشنواره‌های بین‌المللی مهمی نیز خود را مطرح کند.


معلم در حال فریاد زدن در فیلم اتاق معلمان

فیلم اتاق دبیران

فیلم The Teachers' Lounge

  • کارگردان: ایلکر چاتاک
  • بازیگران: لیونی بنش
  • سال انتشار: ۲۰۲۳

خلاصه داستان: در دبستانی مجموعه‌ای از سرقت‌ها اتفاق می‌افتد.

اتاق دبیران از آن فیلم‌هایی است که دید ما را نسبت به سینما عوض می‌کند. اگر فکر می‌کند که دیگر با ایده‌های ساده نمی‌توان فیلم ساخت، این فیلم نظرتان را به‌کلی تغییر خواهد داد. The Teachers' Lounge بار دیگر تاکید می‌کند که همه چیز در پرداخت یک اثر خلاصه می‌شود و اگر فیلمساز کاربلد باشد، می‌تواند با یک صندلی اثری بسازد که همگان درباره‌اش صحبت کنند. The Teachers' Lounge، ایده‌ی بسیار ساده‌ای دارد و از یک موقعیت نه‌چندان پیچیده، قصه‌ای پرتنش خلق می‌کند. فیلم از همان لحظه‌ی ابتدایی درام خود را شروع می‌کند و بدون معطلی به‌سراغ طرح مسئله‌اش می‌رود. در مدرسه‌ای ابتدایی یکسری دزدی‌های پی‌درپی رخ می‌دهد یکی از معلم‌های مدرسه ترفندی بکار می‌برد تا دزد را شناسایی کند که این کار رو تنش‌ها را بالا می‌برد و اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.

فیلم تماما در مدرسه اتفاق می‌افتد و فیلمساز به‌درستی می‌داند که از این لوکیشن محدود چگونه روایتی جذاب، پرتنش و پرکشش بیرون بکشد. تعلیق و اضطراب نیز که هر لحظه کار می‌کند و با اینکه اتفاق خاصی رخ نداده است، تماشاگر مدام در انتظار پیش آمدن اتفاق بدتری است. مرز بین دنیای کودکان و بزرگسالان در این فیلم از بین می‌رود، کودکان وارد دنیای بزرگسالان می‌شوند و کودکی برای حمایت از مادرش دست به کارهای بزرگسالانه می‌زند. از طرفی کارگردان به آسیب دیدن کودکان در کشاکش دعواهای بزرگسالان می‌پردازد و نقش آموزش‌وپرورش را نیز بررسی می‌کند. نکته‌ی مهم دیگر فیلم که از لحاظ ایده‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، بها دادن به دموکراسی، کودکان و دنیای آن‌هاست. قصه در جوار ایده‌های حقوق شهروندی و اجتماعی‌ کارکترها اتفاق می‌افتد و فیلمساز در این زیرمتن داستان‌اش را تعریف می‌کند.

اتاق معلمان فیلمی از سینمای آلمان است. لحن سرد آثار آلمانی را همراه خود دارد و اتمسفرش چیزی جدای از آن‌ها نیست. این فیلم برای اولین‌بار در هفتادوسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به‌نمایش درآمد، جائی که تحسین منتقدان را با خود همراه کرد و به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های امسال معرفی شد. The Teachers' Lounge، نماینده‌ی سینمای آلمان در نودوششمین دوره جوایز اسکار است.


محافظان کلانتر در فیلم سوار سرنوشت

فیلم سوار سرنوشت

فیلم Pale Rider

  • کارگردان: کلینت ایستوود
  • بازیگران: کلینت ایستوو
  • سال انتشار: ۱۹۸۵

خلاصه داستان: ساکنین دهکده‌ای از سمت یک شرکت معدنکاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

کلینت ایستوود شخصیت نام‌آشنای ژانر وسترن است. او بدون شک مهره‌ای کلیدی در پیشبرد وسترن بازنگرانه در اوج روزهای این‌گونه‌ی جذاب بود. در اوایل دهه هشتاد ژانر وسترن در حال افول بود و داشت مخاطبان خود را از دست می‌داد. تهیه‌کنندگان بعد از فیلم دروازه بهشت دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری روی فیلم‌های وسترن نداشتند، به‌همین دلیل ایستوود تصمیم گرفته بود تا قبل از پایان این ژانر، دین خود را به این‌گونه از فیلم‌ها ادا کند. قبل از تولید سوار سرنوشت بسیاری او را از این کار نهی کردند اما ایستوود تصمیم گرفته بود تا آخرین تلاش‌ها را برای دمیدن نفس تازه‌ای به روح این ژانر انجام دهد.

فیلم سوار سرنوشت که عنوان‌اش اشاره به چهار سوار آخرالزمان در کتاب مقدس دارد برای اولین‌بار در جشنواره کن به‌نمایش درآمد، توجه منتقدان را به خود جلب کرد و بعد از آن عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال را به‌دست آورد و درنهایت نیز در فهرست ۱۰ فیلم برتر وسترن دهه هشتاد جای گرفت. این فیلم وسترنی بازنگرانه است که قواعد گونه‌ی کلاسیک را بهم می‌ریزد و قوانین خودش را در جهان تازه‌ای پایه‌ریزی می‌کند. سوار سرنوشت در برف و جائی دور از صحرای سوزان اتفاق می‌افتد. کوه‌ها، مناظر برفی، خانه‌های چوبی و... همگی‌شان تصویری غیر از وسترن سنتی و کلاسیک را به مخاطب نشان می‌دهند.

داستان از این قرار است که در دهکده‌ای، مردمی که به‌دنبال طلا هستند، توسط یک شرکت معدن تهدید می‌شوند. در همین بین شخصی ناشناس و غریبه از راه می‌رسد و دوباره کهن‌الگوی همیشگی قهرمان آثار وسترن را به‌نمایش درمی‌آورد. نبردی بین خیر و شر رخ می‌دهد و کشیش تازه از راه رسیده به حمایت از مردم بی‌پشتوانه برمی‌آید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده