نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۴

معرفی مستند The California Reich | زندگی با نئونازیست‌ها

در این مقاله به‌معرفی مستند The California Reich، مستندی به‌کارگردانی کیث کریچلو و والتر اف. پارکز می‌پردازیم که زندگی و عقاید گروهی از نئونازی‌ها را در ایالت کالیفرنیا آمریکا به‌تصویر می‌کشد.

مستند The California Reich (رایش کالیفرنیا)، یک فیلم مستند محصول سال ۱۹۷۵ است که زندگی و عقاید گروهی از نئونازی‌ها را در ایالت کالیفرنیا آمریکا نشان می‌دهد. این گروه از نئونازی‌ها از اعضای حزب «ناسیونال سوسیالیست مردم سفید» بودند که درواقع عنوان دیگری برای حزب نازی آمریکا است و توسط جرج لینکلن راکول پایه‌گذاری شد. این فیلم مستند نامزد جایزهٔ اسکار شد و در جشنواره کن نیز به‌نمایش درآمد. فیلم مستند «رایش کالیفرنیا» هیچ روایتی ندارد و درعوض به‌اعضای نئونازی‌ها اجازه می‌دهد خودشان آنچه در سر و دل دارند بازگو کنند و به‌نوعی خود این اشخاص راوی مستند شوند.

برخی از منتقدان این فیلم مستند را به‌دلیل نمایش چهره‌ای ترسناک و بی‌احساس از نازی‌ها تحسین کردند، درحالی‌که برخی دیگر آن را به‌دلیل دوسوگرایی و نگاه نرم و ملایم به‌نازی‌ها داشتن مورد انتقاد قرار دادند. جالب اینجا است برخی صحنه‌های فیلم کمدی The Blues Brothers (برادران بلوز) محصول سال ۱۹۸۰، برگرفته از مستند The California Reich است.

تصویری از یک نئونازی در مستند The California Reich

نئونازیسم و نازیسم هر دو براساس ایدئولوژی فاشیسم، نژادپرستی، یهودستیزی و اولترناسیونالیسم بنا شده‌اند. بااین‌حال، نئونازیسم یک جنبش مدرن است که پس از جنگ جهانی دوم ظهور کرد و سعی می‌کند برخی از جنبه‌های حزب نازیسم را احیا کند یا با شرایط فعلی اجتماع تطبیق دهد. نازیسم، نظام سیاسی اصلی آلمانِ نازی در زمان آدولف هیتلر بود که ادعا می‌کرد نژاد خالص آریایی را نمایندگی می‌کند و سعی در نابودی یهودیان و سایر دشمنان آلمانِ دوران هیتلر داشت. برخی از تفاوت‌های نئونازیسم و نازیسم عبارت‌اند از: نئونازی‌ها ممکن است از همه دکترین‌ها یا سیاست‌های نازیسم پیروی نکنند، بلکه عناصری را انتخاب کنند که برای آن‌ها جذاب است، مانند برتری سفیدپوستان، ضد کمونیسم بودن یا انکار هولوکاست. نئونازی‌ها ممکن است به آدولف هیتلر یا آلمان وفادار نباشند، بلکه به‌کشور یا منطقه خود یا به‌یک جنبش ملی‌گرای سفیدپوستان وفادار باشند. نئونازی‌ها ممکن است از نمادها، شعارها یا استراتژی‌های متفاوتی نسبت به‌نازی‌ها استفاده کنند، مانند صلیب سلتیک، عدد ۸۸ یا امروزه بهره‌بردن از اینترنت برای تسریع در گسترش افکار خود. حزب نازی آمریکا یک حزب سیاسی نئونازی در ایالات متحده است که توسط جرج لینکلن راکول در سال ۱۹۵۹ تأسیس و این حزب براساس ایدئولوژی و سیاست‌های حزب نازی آدولف هیتلر در آلمان در دوران نازی‌ها پایه‌ریزی شد. از زمان ترور راکول در سال ۱۹۶۷، چندین بار نام و رهبری نئونازی‌ها تغییر داشته است.

رهبر فعلی حزب نازی آمریکا، راکی سهیدا است که ادعا می‌کند جانشین راکول است. حزب نازی آمریکا هولوکاست را انکار می‌کند، از تفکیک نژادی و برتری سفیدپوستان حمایت می‌کند و با جنبش حقوق مدنی، مهاجرت و چندفرهنگی مخالف است و همچنین حزب نازی آمریکا در فعالیت‌های خشونت‌آمیز و جنایتکارانهٔ مختلفی مانند جنایات ناشی از نفرت، بمب‌گذاری، قتل و سرقت شرکت داشته است.

تصویری از کیث اف کریچگلو در مستند The California Reich

فیلم مستند «رایش کالیفرنیا» را کیث کریچلو و والتر اف. پارکز کارگردانی کردند که این دو شخص تهیه‌کنندگی و تدوین فیلم را نیز برعهده داشتند. آن‌ها بیش از یک سال را با نئونازی ها گذراندند و سپس از خانواده‌ها و مراسمات آن‌ها فیلم‌برداری کردند. درواقع باید این‌طور گفت که کیث کریچلو و والتر اف. پارکز می‌خواستند نازی‌ها را به‌عنوان بخشی از جامعه نشان دهند، نه صرفاً با تعریف هیولاهای انسانی به‌داوری بپردازند و هدف مستندسازی چیزی جز بی‌طرفی و نمایش واقعیت بدون قضاوت نیست.

کیث کریچلو، هنرمند، مدرس، نویسنده و استاد معماری بریتانیایی بود که به‌هندسه مقدس (در معماری اسلامی) و هنر اسلامی علاقه داشت. او کارگردانی مستند «رایش کالیفرنیا» را برعهده داشت، فیلمی مستند که زندگی و باورهای گروهی از نئونازی‌ها در ایالت کالیفرنیا در آن به‌تصویر کشیده می‌شود. او همچنین دپارتمان هنرهای تجسمی اسلامی و سنتی (VITA) را در کالج سلطنتی هنر و آکادمی تِمِنوس، یک مؤسسه خیریه آموزشی که ارزش‌های سنتی در هنر و علم را ترویج می‌کند، تأسیس کرد. او در سال ۲۰۲۰ و در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

تصویری از والتر اف پارکز، کارگردان مستند The California Reich

والتر اف. پارکز، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و مدیر رسانه‌ای آمریکایی است که روی بیش از ۵۰ فیلم سینمایی و ازجمله سریال Men in Black (مردان سیاه‌پوش) و فیلم Minority Report (گزارش اقلیت) کار کرده است. او همچنین یکی از بنیان‌گذاران و رئیس مشترک شرکت Dreamscape Immersive، یک شرکت فعال در زمینهٔ واقعیت مجازی است.

او کار خود را به‌عنوان کارگردان و تهیه‌کننده با ساخت همین مستند The California Reich آغاز کرد که در سال ۱۹۷۵ برای این فیلم نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد. او همچنین نامزدی اسکار را برای نوشتن فیلم‌نامهٔ اصلی WarGames (بازی‌های جنگ)، فیلمی در ژانر مهیج و علمی-تخیلی به‌کارگردانی جان بدهام و محصول ۱۹۸۳ در کارنامه دارد. والتر اف. پارکز همراه همسرش، لوری مک‌دونالد، از سال ۱۹۹۱ روی فیلم‌هایی چون Awakenings (بیداری)، Gladiator (گلادیاتور)، The Ring (حلقه) و Flight (پرواز) کار کردند و با یکدیگر همکاری داشتند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده