نویسنده: مریم اصلانی
// جمعه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۱

۱۵ انیمه با جهانی تیره و تاریک | از هیولا تا گابلین کش

سازندگان انیمه، طرفداران دنیای ترس و تاریکی را فراموش نکرده‌اند. درواقع می‌توان انیمه‌های متعددی را نام برد که بیننده‌ها را مجذوب تاریکی جاری در تاروپود خود کرده‌اند. در مرور بهترین انیمه‌های تاریک با زومجی همراه باشید.

دلایل بی‌پایانی وجود دارد که مخاطبان را برای تماشای مجموعه‌های انیمه‌ای وسوسه می‌کند. شاید مخاطب به‌دنبال هیجان، دنیای رنگارنگ و مجذوب کننده است، شاید هم جستجویش را محدود به موضوعات عمیق‌تری کرده که از تمرکز کردن روی پاسخ سؤالات تاریک هم واهمه ندارند، ‌به‌هرحال انیمه می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای همه اقشار و گروه‌های سنی باشد. البته انیمه ویژگی دیگری هم دارد که شاید چندان باب سلیقه همه نباشد. اینکه در دنیای انیمه چه شخصیت‌ها و چه داستان‌های شیرین و خوش رنگ و لعاب می‌توانند به‌سادگی اسیر تاریکی و ترس و وحشت شوند.

درست است که انیمه برای هر قشر و مخاطبی در هر سن و سالی مناسب است، اما برخی از محتواهای تولید شده چنان جسورانه به بیان ایده‌های بحث‌برانگیز خود می‌پردازند که شاید تماشای‌شان برای همه مناسب نباشد. پایان خوش برخی از آثار دنیای انیمه، درواقع پس ازپشت سرگذاشتن دوره‌هایی طولانی از درد و ناامیدی از راه می‌رسند. هرچند که برخی دیگر حتی همین پایان خوش را هم از مخاطبان دریغ می‌کنند تا نشان دهند دنیا می‌تواند تاچه اندازه غمگین، افسرده‌حال و ناامید کننده‌ای باشد.


تاریک ترین انیمه ها کدام‌اند؟

انیمه حمله به تایتان، انیمه الفن لید، انیمه دیگری و انیمه ترور طنین انداز از معروف‌ترین انیمه ها با جهان تیره و تار هستند.


این گروه از انیمه‌ها مناسب افراد ضعیف نیستند، درواقع بهتر است در تماشای آن‌ها جانب تعادل را نگه دارید تا به دام تاریکی جاری در تاروپودشان نیفتید. انیمه می‌تواند این تاریکی را ازطریق نمایش خشونت شدید، شخصیت‌های ترسناک یا دنیایی مملو از حس ناامیدی نشان دهد، جایی که پیروزی بر دردها و رنج‌ها حتی غیرممکن به نظر می‌رسد. درنهایت باید گفت اگرچه برخی از شیرین‌ترین انیمه‌های تمام دوران هم گاهی لحظاتی بیمارگونه را به نمایش می‌گذارند، اما مجموعه‌های بسیار تاریکی هم وجود دارند که تماشای‌شان به‌ویژه برای کسانی که روحیه‌ای حساس و لطیف دارند، به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اگر از قدرت روحی‌تان مطمئن هستید و خود را آماده تماشای چنین انیمه‌هایی می‌دانید، در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به تعدادی از این مجموعه‌های تاریک داشته باشیم.


شخصیت ساتو در انیمه زندگی شاد و شکری

۱۵- انیمه زندگی شاد و شکری (زندگی شاد و شیرین)

انیمه Happy Sugar Life

اجازه ندهید نام این انیمه فریب‌تان بدهد، چون هرچه باشد در این داستان خبری از شادی و شیرینی نیست. اتفاقا عنوان و همینطور جلوه‌های بصری زندگی شاد و شکری، از همان بدو امر مخاطب را درگیر حس امنیتی کاذب می‌کند. اما همه چیز با شروع قتل، آدم ربایی و شستشوی مغزی تغییر کرده و این امنیت دروغین رنگ می‌بازد.

ساتو نوجووانی است که به قدری شیفته یک دختر بچه بی‌گناه می‌شود که حاضر است برای محافظت کردن از او، دست به هر اقدام شریرانه‌ای بزند. درادامه مخاطب هم با ساتو و کارهای شریرانه‌اش همراه می‌شود که شاید حتی از سر مهر و دلسوزی انجام می‌شوند.


شیون یا خواهر دوقلویش با صورت خون آلود و خنده ترسناک از انیمه هیگوراشی وقتی آنها گریه میکنند

۱۴- انیمه هیگوراشی: وقتی آن‌ها گریه می‌کنند

انیمه Higurashi: When They Cry

داستان انیمه هیگوراشی در مورد گروهی از شخصیت‌های به ظاهر بی‌گناه است که در دهکده‌ای کوچک و آرام به نام هینامیزوا زندگی می‌کنند. سبک هنری نرم و دوستانه استفاده شده در خلق این انیمه، ناخودآگاه تماشاگران را به این فکر می‌اندازد که قرار نیست شاهد چیز ناخوشایندی باشند. اما خیلی زود و با شروع قتل‌های افسارگسیخته، گل وحشت دوباره شکوفه می‌زند. هیگوراشی میدان بازی شرارتی باستانی است که در یک حلقه زمانی به دام افتاده و شخصیت‌ها را وادار می‌کند که برای رسیدن به هدف خود، بارها و بارها وحشت را زندگی کنند.

انیمه اصلی هیگوراشی ۲۶ قسمت دارد، اما جهان به تصویر کشیده شده آن ازطریق اسپین آف، داستان‌های فرعی و دنباله‌ها به گسترش خود ادامه می‌دهد. بااین‌حال، هر اثر جدید همچنان انعکاسی از دنیای خالی از سکنه‌ای است که در سایه رحمت خدایان شریر، موجودیت پیدا می‌کند.


شوالیه و دختری زیر باران در انیمه گابلین کش

۱۳- انیمه گابلین کش

انیمه Goblin Slayer

  • ژانر: اکشن،‌ ماجراجویی
  • تعداد قسمت: ۱۲
  • میانگین امتیازات Goblin Slayer در IMDB: ۷/۵

یکی از جزئیات مهمی که تقریبا در هر انیمه تاریکی مورد توجه است، نگرش نیهیلیستی یا «هیچ انگاری» است. نگرشی که گاه تنها به‌عنوان بهانه‌ای برای عصبانی نشان دادن شخصیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و این همان موردی است که در انیمه گابلین کش شاهد آن هستیم. به‌عنوان مثال بیهودگی قربانی شدن کشیش در اولین قسمت این انیمه، همواره یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل در مورد انیمه‌های این چنینی بوده است که شهرت چندان خوبی هم ندارد.

مسئله دیگر در مورد این انیمه استفاده از عامل خشونت به‌عنوان منبعی برای رشد شخصیت‌ها است. خط داستانی انیمه گابلین کش شاید چندان فراز و نشیب خاصی نداشته باشد، اما درنهایت اعتبار و ارزش خود را حفظ کرده است. ضمن آنکه در روند پیشبرد داستان، شاهد استفاده بیش از حد از پیچش‌های داستانی دراماتیک هم نیستیم.


دختری با چتر و چهره خون آلود در انیمه دیگری

۱۲- انیمه دیگری

انیمه Another

  • ژانر: درام، ترسناک، خیال‌انگیز
  • تعداد قسمت: ۱۲
  • میانگین امتیازات Another در IMDB: ۷/۵

بعید است جزو علاقمندان انیمه‌های ترسناک باشید و اسم انیمه «دیگریم به گوش‌تان نخورده باشد، داستانی نامتعارفی از حضور ارواح که در تمام طول ۱۲ قسمت خود، مخاطب را در مورد زنده یا روح بودن شخصیت‌های دچار نوعی سردرگمی می‌کند.

کوئیچی ساساکیبارا دانش آموز تازه واردی است که خیلی زود با دختری به نام می میساکی آشنا و دوست می‌شود، اما چیزهای زیادی در مورد این کلاس عجیب و غریب وجود دارد که او هنوز چیزی در مورد آن‌ها نمی‌داند. کوئیچی به‌دنبال ثبات و آرامش است، اما در مقابل چیزی جز مرگ و ناامیدی سر راهش سبز نمی‌شود. معمای قتلی هولناک که با مرگ دهشتناک دانش‌آموزان بیگناه درهم آمیخته است و کوئیچی را درگیر پرسش‌های بزرگ‌تری می‌کند که رسیدن به پاسخ آن‌ها شاید تاوان سنگینی به‌همراه داشته باشد.


پسر جوان عصبانی روی پله ها در انیمه تکنولایز

۱۱- انیمه تکنولایز

انیمه Texhnolyze

  • ژانر: درام، علمی-تخیلی
  • تعداد قسمت: ۲۲
  • میانگین امتیازات Texhnolyze در IMDB: ۷/۶

دنیای انیمه تکنولایز تیره و تار و افسرده کننده است، بااین وجود همین جهان به تقویت انگیزه شخصیت‌های اصلی خود کمک می‌کند. مخاطبان در این انیمه با دیستوپیایی آینده‌نگر مواجه هستند، جایی که مقوله شادی و شاد بودن، حسی ممنوعه است. آن هم در دورانی که بیشتر ساکنان به شهری زیرزمینی تبعید می‌شوند که مملو از مشکلات متعدد بوده و زنده ماندن در آن شرایط، به‌طور فزاینده‌ای سخت و سخت‌تر می‌شود.

ایچیس جنگجویی است که حمله‌ای وحشتناک را تجربه می‌کند، حمله‌ای که تبعات آن زندگی او را به فناوری پروتز تکنولایز وابسته می‌کند. زندگی او در این مکان تیره‌وتار ادامه پیدا می‌کند، درحالی که هر روز مشکلات دیگری از راه رسیده و باعث می‌شوند او همچنان در ناامیدی دست و پا بزند.


پیرمرد شبه ربات که سرش از هم جدا شده در انیمه اینویاشیکی

۱۰- انیمه اینویاشیکی

انیمه Inuyashiki

  • ژانر: درام، اکشن
  • تعداد قسمت: ۱۱
  • میانگین امتیازات Inuyashiki در IMDB: ۷/۷

اینویاشیکی به مسائلی همچون اهمیت قدرت و مسئولیت پذیری پرداخته و سعی می‌کند نشان دهد چطور ایجاد فرصت‌های یکسان می‌تواند بسته به شرایط، عامل شر و فساد یا انگیزه نوع دوستی و همدلی شود.

یک رویداد شهاب سنگی عجیب و غریب یک مرد مسن و یک نوجوان را در موقعیتی سخت قرار می‌دهد. اینویاشیکی نوجوانی است که متعهد می‌شود از نیروی تازه یافته خود برای کمک به دیگران بهره ببرد، اما او خیلی زود باید اولیتی تازه برای خود پیدا کند. چون هیرو (مرد مسن) به‌شکلی بی‌پروا از قدرت خود برای قتل‌عام استفاده می‌کند. حالا اینویاشیکی به نماد امید تبدیل می‌شود و همان‌طور که هیرو دست به کشتاری بی‌معنی زده و تعداد اجساد بیشتر و بیشتر می‌شود، بار مسئولیت او هم برای مقابله سنگین و سنگین‌تر می‌شود.


شخصیت انیمه ترور طنین انداز با پس زمینه کلاغها و پرهای معلق در هوا

۹- انیمه ترور طنین‌انداز

انیمه Terror In Resonance

شینیچیرو واتانابه، کارگردان خلاق و داستان نویسی ماهر است که از جمله آثارش می‌توانیم به مواردی همچون «کابوی بیباپ» (Cowboy Bebop)، «سامورایی چامپلو» (Samurai Champloo) و «اسپیس دندی» (Space Dandy) اشاره کنیم. اما دربین این آثار شناخته شده و موفق، انیمه ترور طنین‌انداز خیلی کم مورد توجه قرار گرفته و به‌عبارتی چندان به چشم نیامده است.

داستان این انیمه در مورد دو تروریست کم سن و سال است که در اطراف شهر، دست به حملاتی هولناک می‌زنند. بااین‌حال اوج فعالیت‌های خرابکارانه آن‌ها ساخت یک سلاح هسته‌ای است. درادامه شاهد بازی موش و گربه میان این تروریست‌های آماتور و نیروی پلیس هستیم که سراسر از تعلیق است. دراین بین چیزی که جلب توجه می‌کند، برجسته نشان دادن مرگ‌های تصادفی است و اینکه چگونه گاهی زندگی کردن و زنده ماندن خود سخت‌ترین کار در جهان است.


لوسی و کوتا نشسته روی پله در حال صحبت کردن از انیمه الفن لید یا ترانه پریان

۸- انیمه الفن لید (ترانه پریان)

انیمه Elfen Lied

  • ژانر: اکشن، درام
  • تعداد قسمت: ۱۴
  • میانگین امتیازات Elfen Lied در IMDB: ۷/۹

همه قسمت‌های انیمه الفن لید را باید یک شکنجه عاطفی دانست که به انسانیت در حال سقوط، دهن کجی می‌کند. داستان در مورد آشنایی دو دانشجوی خون گرم و خوش بین با دختری به نام لوسی است. دختری که در ورای ظاهر آرام و بی‌گناهش، درواقع یک جهش یافته درگیر فراموشی پنهان است که از قدرت‌های فراوانی برخوردار بوده و به‌راحتی دست به کشتار می‌زند. مأموران یک آژانس دولتی سری به‌دنبال شکار لوسی هستند، اما این عملیات با خون و خونریزی فراوانی همراه است.

مجموعه‌های انیمه‌ای که چنین موضوعی را دست مایه کار خود قرار می‌دهند، معمولا کار را با نجات شخصیت اصلی یا نشان دادن اهمیت پذیرش تفاوت‌های دیگری به پایان می‌رسانند. اما الفن لید از این نظر هم متفاوت عمل کرده است و درخاتمه بشریت را محکوم می‌کند و حتی پیامی که مخابره می‌کند، نشان از غیرممکن بودن صلح دارد.


پسری با چوب دست خمیده و کلاه بیسبال

۷- انیمه عامل پارانویا

انیمه Paranoia Agent

ساتوشی کن یکی از داستان‌نویسان پیشرویی است که با ساخت فیلم‌های روان شناختی مهیج و سورئال همچون «پاپریکا» (Paprika) و «آبی کامل یا آبی تمام عیار» (perfect blue)، موجی نوین را در صنعت فیلمسازی به راه انداخت.

عامل پارانویا سریالی سیزده قسمتی از این نویسنده و کارگردان برجسته ژاپنی است که به شکلی درخشان از ساختار اپیزودیک تلویزیون برای ساختار شکنی استفاده کرده است. این انیمه نشان می‌دهد چگونه یک افسانه شهری می‌تواند قوی‌تر از هر شرور واقعی باعث ایجاد رعب و وحشت شده و از این وضعیت برای جاودانگی نهایت بهره را ببرد.

در این انیمه جامعه در ترس از حملات احتمالی «Lil' Slugge» فرو رفته است، مهاجم نوجوان چوب به دستی که ممکن است خیلی بی‌سروصدا وارد عمل شده و افراد را مورد آزار و اذیت قرار دهد. عامل پارانویا شخصیت‌ها را در آسیب‌پذیرترین حالت خود به نمایش گذاشته و درکنار آن به شرارت اجازه رشد و بالیدن می‌دهد.


لین و دوستانش از انیمه تجربیات سریالی لین

۶- انیمه تجربیات سریالی لین

انیمه Serial Experiments Lain

داستان انیمه تجربیات سریالی لین روایتی غم‌انگیز است. روایتی که به ایده‌ها و موضوعاتی می‌پردازد که معنا و مفهوم‌شان سال‌ها بعد مشخص می‌شود. لین ایواکورا دختری چهارده ساله است خود را در جهان بی‌حد و مرز دنیایی دیجیتالی به نام «The Wired» غرق می‌کند. لین را باید شهیدی دیجتیال دانست، چون او بخشی از چیزی بزرگ‌تر است که تلاش می‌کند به دیگران در شناخت و پردازش مفهوم درد کمک کند.

داستان اگرچه با حضور شخصیت‌های کم سن و سال جلو می‌رود، اما مفاهیمی همچون خودکشی و مورد سوءاستفاده قرار گرفتن را بیان می‌کند که در ذات، متعلق به دنیای افراد بالغ هستند. درمجموع انیمه تجربیات سریالی لین نگاهی روشنگرانه به فناوری و دنیای ارتباطات دارد، هرچند که برای بیان دغدغه‌های خود، از بیگناهی دنیای نوجوانان بهره می‌برد.


دختران جادوگر انیمه مادوکا مجیکا با چتر کلاه فارغ التحصیلی و هودی

۵- انیمه مادوکا مجیکا

انیمه Puella Magi Madoka Magica

دختران جادوگر، دست مایه ساخت سریال‌های انیمه محبوبی بوده و هستند، اما دنیای انیمه مادوکا مجیکا کمی متفاوت است. جایی که دختر جادوگر داستان با تاریکی هم در نبرد است. مادوکا مجیکا به شکلی تلخ، امتیاز تبدیل شدن به یک جادوگر را به حکم مرگ ابدی تبدیل می‌کند. این درواقع فداکاری بزرگ است که برای کمک به حفظ تعادل در جهانی پر هرج‌و‌مرج در نظر گرفته شده است.

کل سریال حول زندگی شخصیت اصلی آن است که شانس تبدیل شدن به جادوگر را از دست می‌دهد تا مبادا محکوم به فنا شود. به این ترتیب حتی زمانی‌که شاهد موفقیت هستیم، درواقع به شکستی خودخواسته می‌نگریم.


چند تصویر از قسمتهای مختلف فصل دوم انیمه ساخته شده در آبیس

۴- انیمه ساخته شده در آبیس

انیمه Made in Abyss

  • ژانر: اکشن،ماجراجویی
  • تعداد قسمت: ۲۵ قسمت به اضافه دو فیلم سینمایی
  • میانگین امتیازات Made in Abyss در IMDB: ۸/۴

با یک نگاه کلی به‌راحتی می‌توان حدس زد که انیمه ساخته شده در آبیس یک سریال ماجراجویی پرجنب و جوش است که شخصیت‌های جوان و شجاع آن قادر به انجام کارهایی باورنکردنی هستند. به واقع هم این چشم‌اندازی درست است چون ریکو، رگ و ناناچی در مسیر خود به عمق آبیس، شجاعت، درایت و فداکاری قابل توجهی را از خود نشان می‌دهند.

بااین‌حال انیمه ساخته شده در آبیس قرار نیست تنها مملو از تصاویر رنگارنگ و مزین به شهامت و شجاعت باشد، چون هرچقدر شخصیت‌ها بیشتر به اعماق این گودال بی‌سروته نزدیک می‌شود، نفرین حاکم بر آن هم با قدرت بیشتری به سمت آن‌ها هجوم می‌آورد و در این گیرودار، شاهد به بلوغ رسیدن هم شخصیت‌ها و هم ساختار کلی انیمه هستیم.

به‌این ترتیب چیزی که با مفهومی سرگرم کننده شروع می‌شود، رفته رفته به برخوردهای دلخراشی ختم می‌شود که وجود قهرمانان داستان را چه از نظر جسمی و چه ذهنی پاره پاره می‌کند، به‌طوری که گاهی حس می‌کنیم آن‌ها محکوم به فنا هستند. درواقع ترس و سیاهی، دائم روی سر آن‌ها خیمه زده است.


ربات پرنده در تصویری از غروب خورشید در انیمه نئون جنسیس

۳- انیمه نئون جنسیس اونگلیون

انیمه Neon Genesis Evangelion

  • ژانر: درام، اکشن
  • تعداد قسمت: ۲۶ به اضافه چند فیلم بازسازی شده
  • میانگین امتیازات Neon Genesis Evangelion در IMDB: ۸/۵

نئون جنسیس اونگلیون کالبد شکافی عمیق از مفاهیمی همچون انسانیت، دین و ماهیت وجودی انسان است. انیمه افسردگی را با اصالتی شجاعانه اما خام به تصویر می‌کشد که درنهایت، باعث می‌شود قسمت‌های پایانی آن مبدل به تجربه‌ای وحشتناک و نگاهی هیچ انگارانه شود.

هر شخصیت در اونگلیون از نقطه شکست خود عبور می‌کند، درحالی که میزان کشتار، ظرفیت فیزیکی و روانی آن‌ها را به مرز ویرانی می‌رساند. در انیمه‌های همچون نئون جنسیس، همواره شاهد این هستیم که چطور خلبان‌های انسانی قربانی می‌شوند، اما نمایش این قربانی شدن و نابودی در این انیمه بسیار تیره و تار است.


انیمه هیولا و دو شخصیت اصلی در منظره بیابانی که یکی قصد تیراندازی به دیگری را دارد

۲- انیمه هیولا

انیمه Monster

  • ژانر: درام، جنایی
  • تعداد قسمت: ۷۴
  • میانگین امتیازات Monster در IMDB: ۸/۷

انیمه هیولا در مورد جراح مشهوری است که مجبور است با عواقب عملکرد خود مواجه شود. دکتر کنزو تنما موفق به نجات جان بیماری به نام یوهان لیبرت می‌شود، مردی که سال‌ها بعد به‌عنوان یک قاتل زنجیره‌ای بی‌رحم شناخته می‌شود. تنما به طرزی ناامید کننده در قبال جنایت‌های لیبرت احساس مسئولیت می‌کند و همین آغازگر بازی موش گربه میان این دو ذهن درخشان در دنیایی تاریک می‌شود.

هیولا اجازه می‌دهد فلسفه پوچ انگاری آزادانه جولان دهد، به‌ویژه آنکه هرچه به پایان انیمه نزدیک‌تر می‌شویم، شاهد این هستیم که از تنما تنها پوسته‌ای غم‌انگیز باقی مانده است. در مجموع سازندگان از تمام ۷۴ قسمت انیمه نهایت استفاده را برده‌اند تا داستان خود را به بهترین شکل بازگو کنند، داستانی در مورد گم شدگی شخصیت‌های متضاد در نبردی که گویی پایانی به خود نمی‌بیند.


تایتانی که از بالای دیوار درحال تماشا کردن داخل دیوار است

۱- انیمه حمله به تایتان

انیمه Attack on Titan

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • تعداد قسمت: ۸۸ (هنوز ادامه دارد)
  • میانگین امتیازات Attack on Titan در IMDB: ۹/۱

حمله به تایتان ازهمان اولین قسمت، شروعی ناراحت کننده داشت که بیننده را افسرده می‌کرد، جایی که بشریت باید برای مقابله با عوامل تهدیدکننده غول‌پیکر و گوشت‌خوار آماده شود. اما تعهد ارن برای ایستادگی در مقابل این تهدید و ازبین‌بردن همه تایتان‌ها، نور امید را در دل‌ها روشن کرده و بیننده را به تماشای ادامه داستان امیدوار می‌کند. تماشای اینکه چطور ارن و دیگر شخصیت‌ها درگیر مبارزه‌ای سخت و طاقت‌فرسا شدند مهیج است، اما در مقابل آنچه دراین میان از دست می‌رفت هم دلخراش بود.

درحالی که خیانت به آرمان‌ها عادی شده و تحمل فساد برای مبارزان سخت و سخت‌تر می‌شود، ارن به‌عنوان شخصیتی که بسیاری به او دل بسته بودند، دچار یک دگرگونی وحشتناک می‌شود که کل سریال را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. با این تفاسیر مشخص است که عاقبت سریال حمله به تایتان، خونین و دردناک خواهد بود.

در پایان این مطلب خوشحال می‌شویم بدانیم کدام یک از این انیمه‌ها را دیده‌اید؟ تماشای آن برای شما چه حسی به همراه داشت؟ آیا جای مجموعه تاریک دیگری را در این فهرست خالی می‌بینید؟ حتما آن را به ما و دیگر دوستان‌تان در زومجی هم معرفی کنید. سپاس



منبع cbr زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده