بهترین فیلم های زامبی | از رزیدنت ایول تا جنگ جهانی زد

بهترین فیلم های زامبی | از رزیدنت ایول تا جنگ جهانی زد

شنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۱

در این مقاله ۴۰ مورد از بهترین فیلم های زامبی محور تاریخ را به شما معرفی کنیم که باعث می‌شود در چشم مرگ زل بزنید، جان خود را بردارید و پا به فرار بگذارید. همراه زومجی باشید.

مرگ، یکی از آن چیزهایی است که اکثر ما مدام در حال فرار از آن هستیم؛ ورزش می‌کنیم، به اندازه کافی می‌خوابیم، غذای سالم می‌خوریم و روش‌های متنوعی را امتحان می‌کنیم تا عمر خود را تا حد امکان بیشتر کنیم. شاید یکی از دلایل محبوبیت خیلی زیاد فیلم‌های زامبی محور همین باشد؛ اینکه در این فیلم‌ها، مرگ به چشمان ما زل می‌زند و با عزمی راسخ ما را دنبال می‌کند. زامبی‌ها به ما نشان می‌دهند که ممکن است بعد از مرگ، دوباره به حرکت در بیاییم و زیر خروارها خاک، به این شکل دچار می‌شویم.

واقعا نمی‌توان برای محبوبیت و جذابیت زیر ژانر زامبی دنیای سینما محدودیتی در نظر گرفت؛ زیرا هر زمان که فکر می‌کنیم سازندگان دیگر نمی‌توانند فراتر از این پیش بروند و اثر جذاب‌تری بسازند، می‌فهمیم که تصورمان اشتباهی بیش نبوده است. متحرک شدنِ انسان‌های مرده (خصوصا افراد نزدیک و عزیز) یک طرف، خطرِ خورده شدن توسط این موجودات (آن هم زنده زنده) در طرف دیگر؛ همین دو مورد، کافی است تا بهانه‌هایی ترسناک در دست سازندگان باشد که تا می‌توانند، آثاری بسازند و مخاطبان خود را آزار دهند. حالا ما در این مقاله قصد داریم ۴۰ مورد از بهترین فیلم های زامبی محور را به شما معرفی کنیم؛ بنابراین اگر شما هم از طرفداران این ژانر هستید، اصلا این مقاله را از دست ندهید.

فیلم‌ها براساس نظر تحریریه زومجی انتخاب و رتبه بندی شده‌اند.


بهترین فیلم های زامبی

بهترین فیلم های زامبی

۴۰. فیلم Warm Bodies

فیلم بدن های گرم

  • کارگردان: جاناتان لوین
  • نویسنده: جاناتان لوین
  • بازیگران: نیکولاس هولت، تریسا پالمر و راب کوردری
  • میانگین امتیازات Warm Bodies در  IMDB: ۶.۸

نمی‌دانم که در چنین اوضاع ترسناک و خطرناکی، چه کسی وقت عاشق شدن پیدا می‌کند اما اولین مورد از فهرست بهترین فیلم های زامبی محور، ژانری ماورایی، کمدی و رمانتیک، درکنار المان‌های زامبی‌طور دارد. داستان این فیلم که براساس رمانی با همین نام نوشته شده است، روی پیشرفت رابطه‌ی بین جولی (یک زن جوان) و آر که یک زامبی به شمار می‌رود، تمرکز دارد.

ارتباط این دو شخصیت به جایی می‌رسد که عاشق یکدیگر می‌شوند؛ به همین ترتیب هم آر کم کم به شکل انسانی خود بازمی‌گردد. منتقدان بعد از تماشا این فیلم، تا حد زیادی از آن استقبال کردند؛ خصوصا به خاطر بازیگران و پیچیدگی‌هایی که در آثار کلیشه‌ای این ژانر ایجاد کرده بود. چیزی که این اثر را نسبت به آثار مشابه خودش متمایز می‌کند، نحوه نمایش خصوصیات انسانی در شخصیت‌های زامبی است؛ اینکه چطور داستان از زاویه دید یک زامبی به ما نشان داده می‌شود. جالب است بدانید که رمان اقتباس شده، با الهام از کتاب رمئو و ژولیت از شکسپیر نوشته شده است.


فیلم های زامبی

۳۹. فیلم Zombie Flesh Eaters

فیلم زامبی های گوشت‌خوار

  • کارگردان: لوچو فولچی
  • نویسنده: اوگو توچی
  • بازیگران: تیسا فارو، ایان مک‌کالک و ریچارد جانسون
  • میانگین امتیازات Zombie Flesh Eaters در  IMDB: ۶.۸

«وقتی زمین مردگان را دور می‌اندازد، آن‌ها دوباره برای مکیدن خون زنده‌ها بازمی‌گردند.» روی یک قایق که در سواحل نیویورک متوقف شده بود، یک زامبی پیدا می‌شود؛ زامبی‌ای که به دانشمندی مشهور تعلق داشت. پیتر وست که یک روزنامه‌نگار به شمار می‌رفت، به همراه دختر آن دانشمند به نام آن، به آنتیل سفر می‌کند. آن‌ها در این مسیر با سوزان و برایان که یک قوم‌شناس بود، آشنا می‌شوند. وقتی آن‌ها به جزیره ماتول می‌رسند، دکتر منار را پیدا می‌کنند. علاوه‌بر این، آن‌ها یک بیماری وحشتناک را کشف می‌کنند که جزیره‌نشینان را به زامبی‌های ترسناکی کرده است.

این زامبی‌ها گوشت انسان‌ها را می‌خورند و نابود نشدنی به نظر می‌رسند. فیلم زامبی‌های گوشت‌خوار براساس فیلمنامه‌ای ساخته شده که قرار بود دنباله‌ای برای فیلم Dawn of the Dead (طلوع مردگان) از جورج ای. رومرو باشد. این فیلم که با ۴۱۰ میلیون لیره ایتالیا ساخته شده بود، توانست چندین برابر آن یعنی ۳ میلیارد لیره در باکس آفیس کسب کند. از طرف دیگر هم منتقدان با اینکه در ابتدا حاشیه‌های مختلفی برایش ایجاد کرده بودند و نظرات منفی زیادی داشتند، به مرور زمان نظرات خود را تغییر دادند و باعث شدند که این فیلم طرفداران زیادی کسب کند.


فیلم های زامبی محور

۳۸. فیلم زامبی کره ای #Alive

فیلم زنده

  • کارگردان: چو ایل-هیونگ
  • نویسنده: چو ایل-هیونگ و مت نیلور
  • بازیگران: یو آه-این، پارک شین-هه و لی هیون-ووک
  • میانگین امتیازات #Alive در  IMDB: ۶.۳

مردم ساکن در سئول، بدون هیچ هشدار قبلی‌ای، ناگهان به طرز وحشتناکی خشن و آدمخوار می‌شوند و در خیابان‌ها، درست همانند زامبی، به عابران حمله می‌کنند. یک مرد جوان که در آپارتمان طبقه چهارم پدر و مادرش تنها است، همه‌ی این اتفاقات را نظاره می‌کند. هیچ مواد غذایی خاصی در آپارتمان باقی نمانده است. به همین ترتیب او در اقدامی احمقانه، در خانه را باز می‌کند و درست در همان لحظه، یکی از همسایه در تلاش است تا به زور وارد خانه شود. ازطریق تلویزیون مطلع می‌شود که ویروس در سراسر کشور در حال گسترش است. با گذشت زمان، تلفن و اینترنت از کار میفتد و آب هم ته می‌کشد.

زمانی‌که دیگر امیدی وجود ندارد، این پسر جوان، دختر بامزه‌ای را در آپارتمان روبه‌روی خود می‌بیند. این فیلم کره‌ای براساس فیلمنامه‌ای نوشته شده که خود آن فیلمنامه هم به فیلمی با نام Alone تبدیل شده بود. این اثر کره‌ای که مورد دیگری از بهترین فیلم های زامبی محور به شمار می‌رود، توانست نظرات مثبت منتقدان زیادی را به خود جلب کند؛ آن‌ها از بازی بازیگران، داستان آزاردهنده و برخی اوقات خنده‌دار فیلم زنده تعریف کردند و به این موضوع اشاره داشتند که این اثر اثبات کرد این ژانر هنوز هم چیزهای جدیدی برای تعریف کردن دارد.


فیلم زامبی جدید

۳۷. فیلم Wyrmwood: Road of the Dead

فیلم وایرمود: جاده مردگان

  • کارگردان: کیا روش-ترنر
  • نویسنده: کیا روش-ترنر و تریستن روش-ترنر
  • بازیگران: جی گالاگر، بیانکا بریدی و لئون برچیل
  • میانگین امتیازات Wyrmwood: Road of the Dead در  IMDB: ۶.۲

بری یک مکانیک بااستعداد و مردی خانواده‌دار است که در آستانه‌ی آخرالزمان زامبی‌ها، زندگی‌اش از هم می‌پاشد. خواهر او به اسم بروک، توسط یک تیم شرور که از سربازهایی با ماسک‌های ضدگاز تشکیل شده، ربوده شده است؛ سربازهایی که توسط یک دکتر روان‌پریش آزمایش می‌شوند. درحالی‌که بروک نقشه‌ی فرار خود را طراحی می‌کند، بری به دل جاده و خیابان می‌زند که او را پیدا کند. در همین حین، با بنی متحد می‌شود؛ یک بازمانده‌ی دیگر که باید با هم، خود را مسلح کنند و برای نبرد بزرگی آماده شوند. در طرف دیگر این نبرد، هیولاهای گوشت‌خواری هستند که در یک منطقه جنگلی و خشن استرالیا زندگی می‌کنند.

وایرمود یک اثر استرالیایی است که اولین فیلم سینمایی روش-ترنر به شمار می‌رود. این فیلم نظر مثبت منتقدان زیادی را به خود جلب کرد؛ آن‌ها به این موضوع اشاره داشتند که فیلمنامه اصیل و المان‌های آن بسیار هوشمندانه است. به اعتقاد آن‌ها با اینکه فیلم وایرمود پا به زمینی آشنا گذاشته، اما باز هم اوقات خوشی را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.


جاش گد با کت و شلواری سبز رنگ در حال خندیدن در فیلم Little Monsters

۳۶. فیلم Little Monsters

فیلم هیولاهای کوچک

  • کارگردان: ایب فورسیث
  • نویسنده: ایب فورسیث
  • بازیگران: لوپیتا نیونگو، الکساندر اینگلند و جاش گد
  • میانگین امتیازات Little Monsters در  IMDB: ۶.۳

دیو تصمیم گرفته که با پناه بردن به برادرزاده‌اش یعنی فیلکس و همراه شدن با او در یک سفر مدرسه‌ای، از جدایی اخیر خود عبور کند و سختی‌های آن را راحت‌تر پشت سر بگذارد. او قصد دارد که با حضور در این اردو و انجام کارهای مختلف، به یکی از معلم‌های این مدرسه یعنی خانم کارولین نزدیک شود. همه چیز عادی به نظر می‌رسید؛ حداقل تا زمانی‌که یک حمله‌ی زامبی رخ می‌دهد و نقشه‌های دیو را برای نزدیک شدن به خانم کارولین به خطر می‌اندازد. منتقدان که این مورد از بهترین فیلم های زامبی محور را تماشا کرده بودند، حسابی آن را مورد تحسین قرار دادند و بیشتر از هر چیزی بازی هنرمندان را دوست داشتند.

هیولاهای کوچک هم از آن دسته آثاری بود که باعث شد منتقدان به جذابیت ژانر زامبی باری دیگر پی ببرند؛ به اینکه این ژانر در عین قدیمی بودن، هنوز هم حرف تازه‌ای برای گفتن دارد. تهیه کنندگان در ابتدا نتوانستند تیلور سوئیفت را راضی کنند که از آهنگ معروفش در فیلم استفاده کنند؛ اما از آنجایی که لوپیتا نیونگو از طرفداران بزرگ این خواننده بود و احساس می‌کرد که وجود این آهنگ ضروری است، خودش شخصا دست به کار شد و درنهایت به مقصودش رسید.


فیلم زامبی ترسناک

۳۵. فیلم Dead Snow

فیلم برف مرده

    • کارگردان: تامی ویرکولا
    • نویسنده: تامی ویرکولا و استیگ فرود هنریکسن
    • بازیگران: ویگار هوئل، استیگ فرود هنریکسن و شارلوت فروگنر
    • میانگین امتیازات Dead Snow در  IMDB: ۶.۳

برای آشنایی با این مورد از فهرست بهترین فیلم های زامبی محور باید به نروژ سفر کنیم. داستان حول محور گروهی از دوستان می‌چرخد که به کوه می‌روند و تصمیم می‌گیرند که شب را در منطقه‌ای دور افتاده، به دور از همه سپری کنند؛ تا بتوانند درکنار هم کمی استراحت کنند و خوش بگذرانند. آرامش آن‌ها خیلی طولانی نمی‌شود زیرا یک پیرمرد مرموز به سراغ آن‌ها می‌رود و اطلاع می‌دهد که در طی جنگ جهانی دوم، مهاجمان نازی در این منطقه بسیار روش‌های وحشیانه و خشنی داشتند. براساس یک افسانه، این وحشی‌گری آنقدر ادامه داشت که شورش یکی از روستایی‌ها، مهاجمان را به سمت سرما و تاریکی کوه‌ها سوق داد؛ تا جایی که تک تک آن‌ها از بین رفتند.

اما حالا شایعه‌ای وجود دارد که می‌گوید آن‌ها در قالب زامبی‌ها، بازگشتند؛ زامبی‌های شرور نازی. این فیلم با اینکه یک دنباله هم در سال ۲۰۱۴ داشت، اما آنقدرها اثر مشهوری نشد؛ بنابراین احتمالا خیلی از شما آن را ندیده‌اید. نظراتی هم که منتقدان برای آن ثبت کرده بودند، میانگین نمره متوسطی را برایش به ارمغان آورد.


سارا پلی و وینگ ریمز در حال هدایت کامیون در فیلم Dawn of the Dead

۳۴. فیلم Dawn of the Dead

فیلم طلوع مردگان

  • کارگردان: زک اسنایدر
  • نویسنده: جیمز گان
  • بازیگران: سارا پلی، وینگ ریمز و جیک وبر
  • میانگین امتیازات Dawn of the Dead در  IMDB: ۷.۳

«وقتی که دیگر جایی در جهنم نباشد، مرده‌ها به زمین پا می‌گذارند.» آنا به خانه‌ی آرام خود در حومه‌ی شهر می‌رود. صبح روز بعد، همسرش به‌طرز وحشیانه‌ای مورد حمله‌ی همسایه‌شان که زامبی شده بود، قرار می‌گیرد؛ اتفاقی که شدیدا او را بهت‌زده می‌کند. از آنجایی که چنین هرج و مرجی در محله‌ی زیبایش رخ داده، آنا تصمیم می‌گیرد که از آن‌جا فرار کند و در همین مسیر با یک افسر پلیس به نام کنث برخورد می‌کند؛ به همراه دیگر بازماندگانی که متوجه شدند بهترین راه آن‌ها برای زنده ماندن، این است که در مرکز خرید متروکه‌ای پناه بگیرند و ساکن شوند.

زمانی‌که ذخایر کم کم رو به اتمام می‌رود و سایر بازمانده‌های گیر افتاده، نیاز به کمک پیدا می‌کنند، اعضای گروه متوجه می‌شوند که نمی‌توانند برای همیشه یک جا ساکن باشند؛ بنابراین مجبور می‌شوند که نقشه‌ای برای فرار طراحی کنند. درست است که حالا همه زک اسنایدر را می‌شناسیم اما در سال ۲۰۰۴ و پیش از فیلم طلوع مردگان، هیچکس او را نمی‌شناخت و با این فیلم بود که پا به دنیای سینما گذاشت. این فیلم، بازسازی اثری است که جورج ای. رومرو با همین نام، در سال ۱۹۷۸ آن را اکران کرده بود. این فیلم که با ۲۶ میلیون دلار ساخته شده بود، ۱۰۲ میلیون دلار از باکس آفیس کسب کرد و نظرات مثبت منتقدان زیادی را هم به‌دست آورد.


اعضای خانواده انیمیشن ParaNorman در ماشین وحشت کردند

۳۳. فیلم ParaNorman

فیلم پارانورمن

  • کارگردان: سم فل و کریس باتلر
  • نویسنده: کریس باتلر
  • بازیگران: کودی اسمیت-مک‌فی، تاکر البریزی و آنا کندریک
  • میانگین امتیازات ParaNorman در  IMDB: ۷

«تو با عادی بودن نمی‌توانی به یک قهرمان تبدیل شوی.» نورمن بابکاک پسری است که می‌تواند با مرده‌ها حرف بزند. اما هیچکس به جز دوست جدید عجیب و غریبش به اسم نیل، واقعی بودن توانایی او را باور نمی‌کند. یک روز، عموی عجیب و غریب نورمن، درباره‌ی یک مراسم مهم سالانه برایش می‌گوید؛ مراسمی که باید برگزار شود تا بتوانند از شهر دربرابر یک طلسم محافظت کنند. این طلسم جادوگری اجرا می‌شود که قرن‌ها پیش، شهر را به چنین سرنوشتی محکوم کرده بود. سرانجام، نورمن تصمیم می‌گیرد که با او همکاری کند اما همه چیز آنطور که برنامه‌ریزی شده بود، پیش نمی‌رود.

حالا یک طوفان جادویی از طرف همان جادوگر، شهر کوچک آن‌ها را تهدید می‌کند؛ طوفانی که باعث می‌شو مردگانِ نفرین شده بیدار شوند. نورمن با همراهان جدید و غیرمنتظره‌اش تلاش می‌کند تا شهر را نجات دهد اما در همین حین به حقیقت وحشتناک این نفرین پی می‌برد. منتقدان، خیلی انیمیشن و طنز آن را دوست داشتند و نقدهای مثبت زیادی برایش ثبت کردند. این انیمیشن در باکس آفیس هم موفق بود و با ۶۰ میلیون دلار بودجه، به ۱۰۷ میلیون دلار درآمد رسید.


کوئنتین تارانتینو به همراه یک بازیگر دیگر در فیلم Planet Terror

۳۲. فیلم Planet Terror

فیلم سیاره وحشت

  • کارگردان: رابرت رودریگز
  • نویسنده: رابرت رودریگز
  • بازیگران: رز مک‌گووان، فردی رودریگز و مایکل بین
  • میانگین امتیازات Planet Terror در  IMDB: ۷.۱

بعد از اینکه یک گاز عصبی و زیستیِ آزمایشی در یک پایگاه نظامی دور افتاده ایالات متحده در تگزاس به‌صورت تصادفی آزاد می‌شود، آنهایی که در معرض این گاز قرار می‌گیرند به زامبی تبدیل می‌شوند؛ زامبی‌هایی که جهش پیدا کردند و به‌دنبال آدم‌ها می‌گردند که آن‌ها را بکشند و گوشت آن‌ها را بخورند. مجموعه‌ای از افراد مختلف که شامل چری، نامزد سابق مکانیک او یعنی ری، یک دکتر با اراده قوی، کلانتر محلی و غیره می‌شود، باید با هم متحد شوند و عقل خود را روی هم بگذارند؛ برای اینکه بتوانند شب را پشت سر بگذارند. زیرا این موجوداتی که با نام «روانی‌ها» شناخته می‌شوند، قصد دارند که نه‌تنها کل شهر بلکه کل دنیا را تسخیر کنند.

این اثر قرار بود به‌عنوان بخشی از فیلم Grindhouse (گرایند هاوس) نمایش داده شود؛ اثری که فیلم سیاره وحشت و فیلم Death Proof (ضد مرگ) از کوئنتین تارانتینو را ترکیب کرده بود. اما از آنجایی که گرایند هاوس اصلا عملکرد خوبی در باکس آفیس نداشت، سازندگان تصمیم گرفتند که سیاره ترور را به‌صورت مستقل در دیگر کشورها نمایش دهند. منتقدان، نظرات مثبت زیادی درباره آن داشتند و حتی معتقد بودند که چند سر و گردن از فیلم گرایند هاوس بالاتر است.


شخصیت اصلی فیلم La Horde در حال کشتن زامبی‌ها با دو اسلحه

۳۱. فیلم La Horde

فیلم طایفه

  • کارگردان: بنجامین روچر و یانیک داهان
  • نویسنده: آرناد بورداس، یانیک داهان، استفان مویساکیس و بنجامین روچر
  • بازیگران: کلود پرون، ژان پیر-مارتینز و اریک ابونی
  • میانگین امتیازات La Horde در  IMDB: ۵.۹

گروهی از پلیس‌های نادرست، گانگسترهای بدخواه و انبوهی از مردگان متحرک در مرکز این اثر ترسناک و سراسر اکشن قرار دارند؛ فیلمی که داستان مجازات و فرار را حکایت می‌کند. این دو گروه، در ابتدا مقابل یکدیگر قرار دارند و در یک جای متروکه مثل حیوان برای هم غرش می‌کنند و شاخ و شانه می‌کشند. مدت زیادی نمی‌گذرد که متوجه می‌شوند دیگر تنها نیستند و در لانه‌ی زامبی‌های تشنه به خون قرار دارند؛ زامبی‌هایی که در راهروهای مرگ به انتظار آن‌ها ایستادند. آن‌ها دیگر مجبور می‌شوند که برای نجات پیدا کردن با هم متحد شوند؛ زیرا یا باید با هم به سطح زمین برسند یا از صفحه روزگار محو شوند.

آن‌ها که پر از رفتارهای خشن، اسلحه، تبر و توانایی‌های زیادی در نبرد تن به تن هستند، باید همه‌ی تلاش خود را برای نجات پیدا کردن به خرج دهند؛ برای اینکه بتوانند از جای اشتباه در زمان اشتباه فرار کنند. این فیلم با اینکه نظرات متنوعی از منتقدان دریافت کرد، اما توانست دو جایزه گارنر برای بهترین فیلم‌برداری/جلوه‌های ویژه و همچنین بهترین فیلمنامه دریافت کند.


یکی از شخصیت‌های فیلم Dead & Buried با صورتی کاملا پانسمان شده

۳۰. فیلم Dead & Buried

فیلم مرده و دفن شده

  • کارگردان: گری شرمن
  • نویسنده: رونالد شوست و دن اوبانون
  • بازیگران: جیمز فارنتینو، ملودی اندرسون و جک آلبرتسون
  • میانگین امتیازات Dead & Buried در  IMDB: ۶.۵

کلانتر دن گیلیس با همسرش، جانت گیلیس که یک معلم به شمار می‌رود، زندگی خیلی خوبی را در یک شهر ساحلی و دوستانه دارند. زمانی‌که بازدیدکنندگان به‌طور مرموزی در شهر کشته می‌شوند، کلانتر گیلیس تحقیقات خود را درباره این پرونده‌ها آغاز می‌کند و همه چیز را با دقت پیش می‌برد. او در طی همین تحقیقات متوجه می‌شود که افراد مرده دوباره به حرکت افتادند و تک تک دارند به زندگی بازمی‌گردند. دن کتابی با مضامین جادوگری و ساحرگی در کشوی همسرش پیدا می‌کند؛ به این موضوع شک می‌کند که شاید همسرش در حال تمرین جادوی سیاه باشد.

دن به ملاقات پزشکی قانونی یعنی ویلیام جی. دابز می‌رود و به حقایق وحشتناک و شگفت‌انگیزی پی می‌برد. این فیلم در اوایل دهه ۱۹۸۰ و در کشور انگلیس به‌عنوان یک اثر نامناسب شناخته شد و نمایش آن ممنوع بود؛ اما بعدها این مشکل برطرف شد و به نمایش درآمد. درست است که این مورد از فهرست بهترین فیلم های زامبی محور نتیجه خیلی خوبی در باکس آفیس نداشت اما نظرات مثبت منتقدان بزرگ زیادی را به خود جلب کرد؛ خصوصا به خاطر جلوه‌های ویژه و بازی آلبرتسون (کسی که ۶ ماه بعد از نمایش فیلم از دنیا رفت).


شخصیت‌های اصلی فیلم The Battery با تجهیزات مبارزه با زامبی‌ها

۲۹. فیلم The Battery

فیلم باتری

  • کارگردان: جرمی گاردنر
  • نویسنده: جرمی گاردنر
  • بازیگران: جرمی گاردنر، آدام کرانهایم و داگلاس ای. پلامیتالو
  • میانگین امتیازات The Battery در  IMDB: ۶.۳

بن و مایکی که دو بازیکن سابق بیسبال هستند، مسیری بی‌هدف را آغاز می‌کنند و از نیوانگلندِ متروکه می‌گذرند. آن‌ها در همان مسیرهای فرعی و جنگل‌ها راه راه ادامه می‌دهند تا از اجساد درهم ریخته‌ای که زمانی در شهرها و شهرک‌های مختلف می‌چرخیدند، دوری کنند. آن‌ها برای زنده ماندن، باید تفاوت‌های فاحش و بزرگی را که بین شخصیت‌هایشان وجود دارد، نادیده بگیرند و بر بحث‌ها غلبه کنند. بن سبک زندگی عشایری، بی‌قانون و وحشیانه جدید را می‌پذیرد اما مایکی نمی‌تواند واقعیت‌های خشن دنیای جدید را قبول کند؛ او دربه‌در به‌دنبال همان آرامش و امنیتی می‌گردد که زمانی آن را یک چیز مسلم می‌دانست.

او از دنیا فقط یک تخت و جای امنی برای زندگی می‌خواست. آن‌ها ازطریق رادیو متوجه می‌شوند که یک جامعه‌ی ظاهرا پررونق و محافظت‌شده وجود دارد. به همین دلیل هم میکی عزم خود را جزم می‌کند تا آن‌ها را پیدا کند؛ با اینکه کاملا مشخص است که اصلا از او استقبال نمی‌شود. یکی از منتقدان عنوان کرد که فیلم باتری، نمونه‌ی فوق‌العاده‌ای از اثری است که واقعا می‌توان آن را فیلم زامبی ترسناک دانست. دیگری هم نوشت، با اینکه این فیلم زامبی‌گونه برای همه‌ی سلیقه‌ها نیست، اما قطعا چیزهای زیادی برای دوست داشتن در آن وجود دارد.


جری در حال صحبت با تلفن در فیلم جنگ جهانی زد

۲۸. فیلم World War Z

فیلم جنگ جهانی زد

  • کارگردان: مارک فارستر
  • نویسنده: متیو مایکل کارناهان، درو گودارد و دیمن لیندلوف
  • بازیگران: برد پیت، دده گاردنر و جرمی کلینر
  • میانگین امتیازات World War Z در  IMDB: ۷

به نظر می‌رسد که بازپرس سابق سازمان ملل یعنی گری لین و خانواده‌اش زندگی خیلی خوبی دارند. ناگهان، جهان گرفتار یک عفونت مرموز می‌شود که کل جمعیت انسانی را به زامبی‌های بی‌فکر و وحشی تبدیل می‌کند. لین بعد از اینکه به سختی از این هرج‌و‌مرج فرار می‌کند، متقاعد می‌شود که برای بررسی این بیماری به مأموریت برود. این فیلم رسما بمبی موفق در باکس آفیس بود که توانست با ۲۷۰ میلیون دلار بودجه ساخت، ۵۴۰ میلیون دلار از فروش بلیط کسب درآمد داشته باشد؛ فروشی که آن را به پرفروش‌ترین فیلم زامبی محور تاریخ تبدیل کرد.

به‌دنبال این موفقیت، سازندگان تصمیم گرفتند که دنباله‌ای برای آن بسازند و در سال ۲۰۱۹ اکران کنند اما به خاطر مشکلات مالی و کمبود بودجه، ساخت این اثر با شکست روبه‌رو شد. این فیلم علاوه‌بر موفقیت مالی، نظرات مثبت منتقدان زیادی را هم گرفت؛ کسانی که از بازی برد پیت و احیا شدن ژانر زامبی توسط این اثر حسابی رضایت داشتند. اما نسبت به اوج داستان، جلوه‌های ویژه‌ی قدیمی و همچنین عدم وفاداری به منبع اصلی، انتقاداتی داشتند.


مردم در حال رفتن به پناهگاه در فیلم 28 هفته بعد

۲۷. فیلم زامبی ژاپنی 28 Weeks Later

فیلم ۲۸ هفته بعد

  • کارگردان: خوان کارلوس فرسنادیو
  • نویسنده: رووان جوف، خوان کارلوس فرسنادیو، ای. ال. لاویگن و جیزز اولمو
  • بازیگران: رابرت کارلایل، رز بایرن و جرمی رنر
  • میانگین امتیازات 28 Weeks Later در  IMDB: ۶.۹

داستان این مورد از فهرست بهترین فیلم های زامبی محور، در ادامه‌ی ماجراهای فیلم 28 Days Later (۲۸ روز بعد) است که در سال ۲۰۰۲ اکران شده بود؛ شش ماه چالش برانگیز پس از رویدادهای وحشتناک اثر قبلی. زمانی‌که ویروس غیرقابل کنترل و غیرقابل توقف خشم، کل شر لندن را نابود کرد و به تسخیر خود درآورد، ارتش ایالات متحده نظم شرایط را در دست گرفت و بازسازی شهر قرنطینه شده را آغاز کرد تا افراد جدیدی در آن ساکن شوند. بااین‌حال، پس از موج اول پناهندگان بازگشتی، یک حامل ناآگاه که عامل بیماری‌زا را در بدنش داشت، وارد شهر مرده شد؛ ویروسی که تا حد زیادی قابل انتقال است.

او که کاملا از وضعیت خود بی‌خبر است، ناآگاهانه دوباره شیوع این عفونت مرگبار را آغاز می‌کند و آتش به جان این خاکستر می‌اندازد. درواقع، این ویروس هنوز نمرده است و این بار خطرناک‌تر از همیشه ظاهر شده است؛ آیا این کابوس دوباره آغاز می‌شود؟


زنی با صورتی خونی و تبر روی شانه در فیلم One Cut Of The Dead

۲۶. فیلم One Cut Of The Dead/Don't Stop the Camera!

فیلم دوربین را خاموش نکن!

  • کارگردان: شینیچیرو یودا
  • نویسنده: شینیچیرو یودا
  • بازیگران: تاکایوکی هاماتسو، مائو و هارومی سیوهاما
  • میانگین امتیازات One Cut of the Dead در  IMDB: ۷.۶

برای آشنایی با فیلم دوربین را خاموش نکن که مورد دیگری از فهرست بهترین فیلم های زامبی محور است، باید به کشور ژاپن سفر کنیم. این فیلم، یک اثر زامبی محور با بودجه‌ی کم را نشان می‌دهد که بهترین بازیگران ممکن را در خود دارد؛ بازیگرانی که نمی‌توانستند با پول آن‌ها را بخرند. اما مشکل اینجا بود که بازیگران این تیم نمی‌توانستند آنطور که باید با اعضای تولید کنار بیایند. داستان از این قرار است که گروهی از بازیگران و فیلمسازان، وظیفه دارند که یک اثر زامبی محور را برای یک برنامه تلویزیونی زنده فیلم‌برداری کنند؛ اثری که باید تنها در یک برداشت ضبط شود.

این فیلم با یک بودجه‌ی خیلی کم یعنی ۲۵۰۰۰ دلار و بازیگرانی شناخته نشده ساخته شد و تنها ۶ روز در یک سینمای کوچک نمایش داده شد. اما به مرور زمان در سینماهای بیشتری اکران شد و سرانجام توانست با آن بودجه کم، چیزی بیش از ۳۰ میلیون دلار درآمد کسب کند؛ این فیلم با کسب ۱۰۰۰ برابر هزینه ساخت خود، رکوردی را در تاریخ ثبت کرد. البته علاوه‌بر موفقیت در باکس آفیس، نظرات منتقدان را هم به خود جلب کرد؛ خصوصا برای اصالت، نگارش فیلمنامه و همچنین طنزی که در داستان داشت.


شخصیت‌های فیلم Night of the Creeps در میان درختان پارک

۲۵. فیلم Night of the Creeps

فیلم شب خزنده‌ها

  • کارگردان: فرد دکر
  • نویسنده: فرد دکر
  • بازیگران: جیسون لایولی، استیو مارشال و جیل ویتلو
  • میانگین امتیازات Night of the Creeps در  IMDB: ۶.۷

«خبر خوب این است که مهمان‌های شما رسیدند. خبر بد این است که... آن‌ها مردند.» در سال ۱۹۵۹ یک آزمایش بیگانه در زمین سقوط کرد و یکی از اعضای انجمن را آلوده کرد. آن‌ها بدن این فرد را منجمد کردند اما در عصر مدرن، دو نفر که تعهد خاصی با یکدیگر بسته بودند و خوره‌ی این چیزها را داشتند، تصادفی انجماد این جسد را آب می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که کل محوطه آلوده شود و مورد حمله انگل‌ها قرار بگیرند؛ انگل‌هایی که میزبانان خود را به زامبی‌های قاتل تبدیل می‌کند. فیلم شب خزنده‌ها که اولین اثر سینمایی فرد دکر به شمار می‌رود، درکنار زامبی محور که ژانر اصلی آن محسوب می‌شود، المان‌های ژانر اسلشری و تهاجم بیگانگان را هم دارد.

این فیلم با اینکه عملکرد خیلی خوبی در باکس آفیس نداشت، اما به مرور توانست طرفداران زیادی را جذب کند و به کالت کلاسیک تبدیل شود. منتقدان هم تا حد زیادی از آن استقبال کردند و تعلیق ایجاد شده در داستان، تنش‌ها و همچنین بازی چشمگیر بازیگران را تحسین کردند.


یک زامبی در حال خندیدن در فیلم The Plague of the Zombies

۲۴. فیلم The Plague of the Zombies

فیلم طاعون زامبی‌ها

  • کارگردان: جان جیلینگ
  • نویسنده: پیتر برایان
  • بازیگران: آندره مورل، دیان کلیر و بروک ویلیامز
  • میانگین امتیازات The Plague of the Zombies در  IMDB: ۶.۶

کارگران جوان به‌دلیل یک بیماری همه‌گیر و مرموز در دهکده‌ای کوچک در کورنوال، یکی یکی در حال مردن هستند. دکتر تامپسون که راهی برای نجات آن‌ها ندارد، از پروفسور جیمز فوربز درخواست کمک می‌کند. پروفسور و دخترش سیلویا، به سمت تامپسون پرواز می‌کنند. اما مدت زیادی نمی‌گذرد که اتفاقات وحشتناکی رخ می‌دهد؛ فراتر از تصور یا واقعیت. در نزدیکی یک معدن قدیمی اجساد مختلف پیدا می‌شد؛ معدنی که کسی از آن استفاده نمی‌کرد. به نظر می‌رسید که افراد مرده ناگهان زنده می‌شوند. پروفسور فوربز تصور می‌کرد که پای جادوی سیاه در میان است و کسی قدرت‌های ماورایی فراانسانی دارد.

البته او نمی‌دانست که چقدر به اصل ماجرا نزدیک شده است؛ افراد مرده به این علت زنده می‌شدند که یک مراسم و آیین جادویی اجرا می‌شد و آن‌ها باید به‌عنوان زامبی‌های بی‌مغزی به ارباب خود خدمت می‌کردند. از نکات مهم این مورد از بهترین فیلم های زامبی محور، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که طاعون زامبی‌ها، الهام‌بخش آثار خیلی زیادی در این ژانر بود. منتقدان هم نظرات مثبت مختلفی درباره آن داشتند؛ آن را یک اثر ترسناک خوش‌ساخت خواندند که فرمول بسیار جذابی در فیلمنامه‌نویسی خود دارد.


مردی کاملا خونی در فیلم Braindead توسط زامبی‌ها محاصره شده است

۲۳. فیلم Braindead

فیلم مخ‌تعطیل

  • کارگردان: پیتر جکسون
  • نویسنده: استیفن سینکلر، پیتر جکسون و فرانسیس والش
  • بازیگران: تیموتی بالم، دیانا پنیالور و الیزابت مودی
  • میانگین امتیازات Braindead در  IMDB: ۷.۵

«برخی چیزها هیچوقت آرام نمی‌مانند... حتی بعد از اینکه می‌میرند.» این مورد از بهترین فیلم های زامبی محور، ادعا دارد که اصلا شبیه هیچ چیزی نیست تا به امروز تماشا کردید؛ البته این ادعا به سال ۱۹۹۲ بازمی‌گردد... شاید در آن زمان این ادعا درست بود. لیونل کاسگرو که همچنان با مادر مستبد و سختگیر خود زندگی می‌کند، بالاخره با نیمه گمشده‌اش یعنی پاکیتا آشنا می‌شود. البته مدت زیادی نمی‌گذرد که زندگی لیونل ازاین‌رو به آن رو می‌شود؛ زندگی‌ای که قبلش هم آنچنان درست و حسابی نبود. وقتی مادر لیونل یعنی ورا به یک باغ وحش محلی می‌رود، یک میمون-موش صحرایی او را گاز می‌گیرد.

عفونت بدخیمی بلافاصله بدن او را فرا می‌گیرد و به یک مرده‌ی زنده‌ی گوشت‌خوار تبدیل می‌کند. کم کم شرایط غیرقابل کنترل می‌شود؛ زیرا به مرور زمان مرده‌ها و زامبی‌های بیشتری در زیرزمین خانه‌ی لیونل پیدا می‌شود. حالا با این اوصاف، آیا لیونل می‌تواند کنترل شرایط را در دست بگیرد، قهرمان شهر خود شود و دختر دلخواه‌اش را به‌دست بیاورد؟


کلمبوس در حال انتخاب سلاح در فیلم سرزمین زامبیها

۲۲. فیلم Zombieland

فیلم سرزمین زامبی‌ها

  • کارگردان: روبن فلیشر
  • نویسنده: رت ریس و پال ورنیک
  • بازیگران: وودی هارلسون، جسی آیزنبرگ و اما استون
  • میانگین امتیازات Zombieland در  IMDB: ۷.۶

در جستجوی خانواده. در اوایل قرن بیست و یکم، زامبی‌ها آمریکا را به تسخیر خود درآوردند. دراین‌میان، یک دانشجوی خجالتی کالجی در تگزاس توانست با پیروی از ۳۰ قانون خود، زنده بماند؛ این قوانین شامل «به صندلی عقب نگاه کن»، «دو بار ضربه بزن» و «از سرویس بهداشتی‌های عمومی دوری کن» می‌شد. او در چنین شرایطی تصمیم می‌گیرد که به اوهایو سفر کند و ببیند که آیا والدینش زنده هستند یا خیر.

او با یک زامبی‌کش وحشی و خشن که به سمت فلوریدا می‌رفت، هم‌سفر شد. خیلی زود آن‌ها با یک زن جوان برخورد می‌کنند که خواهرش توسط یک زامبی گاز گرفته شده است؛ او می‌خواهد که خواهر خود را از این رنج و عذاب نجات دهد. این خواهرها تصمیم داشتند که به پارک لس آنجلس بروند؛ جایی که ظاهرا هیچ خبری از زامبی‌ها در آن نیست. این فیلم با فروش ۱۰۳ میلیون دلاری دربرابر ۲۴ میلیون دلار بودجه فروش، به پرفروش‌ترین فیلم زامبی محور تبدیل شده بود؛ تا اینکه فیلم جنگ جهانی زد در سال ۲۰۱۳ اکران شد. منتقدان هم حسابی از آن تقدیر کردند و جنبه‌های مختلف زیادی از آن را دوست داشتند.


استیفن مک‌هتی در حال صحبت کردن مقابل یک میکروفن در فیلم Pontypool

۲۱. فیلم Pontypool

فیلم پونتی پول

  • کارگردان: بروس مک‌دونالد
  • نویسنده: تونی برگس
  • بازیگران: استیفن مک‌هاتی، لیزا هول و جورجینا رایلی
  • میانگین امتیازات Pontypool در  IMDB: ۶.۵

«وقتی کلمات را دوباره تکرار می‌کنی، معنی خود را از دست می‌دهند.» گرنت مازی یک ایستگاه رادیویی در زیرزمین خانه‌ی خود در شهر کانادایی پونتی پول دارد که در آن موسیقی‌های مختلف پخش می‌کند. یک روز که کار خود را آغاز کرده بود، تصور می‌کرد یک روز کاری معمولی دیگر است. اما وقتی گزارش‌هایی از یک ویروس خطرناک می‌شنود، خود را در غرفه‌ی رادیویی خود حبس می‌کند؛ زیرا این ویروس، چیزی است که افراد را به زامبی تبدیل می‌کند. او در همین حین تلاش می‌کند تا به شنوندگان خود درباره این ویروس اطلاع دهد. داستان این فیلم براساس رمانی با نام Pontypool Changes Everything نوشته شده که توسط خود تونی برگس منتشر شده بود.

پونتی پول توانست تحسین منتقدان زیادی را به‌دنبال داشته باشند؛ کسانی که این فیلم را هوشمندانه و مهارشده خواندند اما در عین حال آن را محکم و خنده‌دار هم دانستند. در سال ۲۰۱۹ یک قسمت فرعی با نام Dreamland اکران شد؛ درحالی‌که قسمت دوم آن در حال حاضر در دست تولید است.


زنی در حال جیغ زدن و زامبی در حال بریدن گلوی او در فیلم The Beyond

۲۰. فیلم The Beyond

فیلم ماوراء

  • کارگردان: لوچو فولچی
  • نویسنده: لوچو فولچی، داردانو ساکتی و جورجو ماریوتسو
  • بازیگران: کاترین مک‌کال، دیوید واربک و سارا کلر
  • میانگین امتیازات The Beyond در  IMDB: ۶.۶

«در پشت این دروازه، رازهای وحشتناک و ناگفتنی جهنم نهفته است. آنهایی که این رازها را می‌بینند، آنقدری زنده نمی‌مانند که بتوانند آن را توصیف و بازگو کنند. آن‌ها تا ابد در تاریکی زندگی خواهند کرد.» سرداب یک هتل قدیمی در بالای در آن به سمت ماوراء بنا شده است. زامبی‌های خونین در آن‌جا پرسه می‌زنند. دراین‌میان، یک زن جوان که وارث صاحب این هتل است، قصد دارد آن‌جا را بازسازی کند. خیلی نمی‌گذرد که با اتفاقات عجیبی روبه‌رو می‌شود: یک نقاش دچار یک سقوط مرگبار می‌شود، لوله‌کشی ناپدید می‌شود و گردن دوست خودش هم می‌شکند. زمانی‌که او با عجله به بیمارستان و یکی از دکترهای آشنا می‌رود، نمی‌داند که یک کابوس بزرگ انتظار بازگشت او را می‌کشد.

این فیلم، دومین قسمت از سه‌گانه‌ی Gates of Hell است؛ قسمتی که پیش از آن فیلم City of the Living Dead (شهر مردگان زنده) و بعد از آن هم فیلم The House by the Cemetery (خانه‌ی نزدیک قبرستان) اکران شده بود. منتقدان معاصر، کیفیت‌های سورئالیستی، جلوه‌های ویژه، موسیقی متن و همچنین فیلم‌برداری آن را تحسین کردند اما نسبت به روایت داستانی غیرمنسجم آن انتقاد داشتند.


مردی با صورت نیمه فلزی در فیلم Demons

۱۹. فیلم Demons

فیلم هیولاها

    • کارگردان: لامبرتو باوا
    • نویسنده: داریو آرگنتو، لامبرتو باوا، داردانو ساکتی و فرانکو فرینی
    • بازیگران: اربانو باربرینی، ناتاشا هووی و کارل زینی
    • میانگین امتیازات Demons در  IMDB: ۶.۶

«آن‌ها گورستان‌ها را به کلیساهای جامع خود تبدیل خواهند کرد و شهرها مقبره‌ی شما خواهند بود.» موضوع اصلی و محوری این مورد از فهرست بهترین فیلم های زامبی محور تاریخ، هنر تقلید است. این اثر شیطانی و ترسناک، داستان گروهی از مهمانان را بازگو می‌کند که برای نمایش یک فیلم وحشتناک دعوت شدند؛ اثری که طبیعت‌گرایی را به زندگی واقعی می‌آورد. آن‌ها در این مراسم، مورد طعمه قرار می‌گیرند و حبس می‌شوند. در همین حین هم احساساتی که قرار است به واسطه‌ی این فیلم به آن‌ها القا شود، به سرعت جیغ‌هایی تبدیل می‌شود که از سرِ ترس و وحشت کشیده می‌شود؛ زیرا آنهایی که مرده بودند، هوسِ گوشت بدن زنده‌ها را می‌کنند.

در این سینما که مقیاس کاملی از جهنم است، فقط زمان می‌تواند سرنوشت این مهمانان را رقم بزند؛ اینکه هرکدام به چه روشی کشته می‌شوند یا اصلا چه سرنوشتی در انتظار آن‌ها است. فیلم هیولاها آنقدر مشهور و محبوب شد که یک دنباله هم در سال ۱۹۸۶ ساخته و اکران شد. قرار بود قسمت سومی هم از این داستان اکران شود اما داستان آن به‌صورت کامل بازنویسی شد و در سال ۱۹۸۹ با نام The Church (کلیسا) و کارگردانی میکله سواوی به نمایش درآمد.


خوان در حال افتادن از یک ساختمان در میان زامبی‌ها در فیلم Juan of the Dead

۱۸. فیلم Juan of the Dead

فیلم خوان می‌میرد

  • کارگردان: الخاندرو برگس
  • نویسنده: الخاندرو برگس
  • بازیگران: الکسیس دیاز دی ویلگاس، الیسر رامیرز و آندرو پروگوریا
  • میانگین امتیازات Juan of the Dead در  IMDB: ۶.۴

«پنجاه سال بعد از انقلاب کوبا، یک انقلاب جدید در حال آغاز شدن است.» خوان یک آدم سست و تنبل است که می‌خواهد دوباره با دخترش ارتباط داشته باشد؛ کسی که قصد دارد به مادرش در میامی بپیوندد. لازارو، دوست خوان، از طرف دیگر در تلاش است تا با پسر خودش ارتباط بگیرد؛ کسی که دوستان خیلی زیادی دارد و همیشه وقتش پر است. آن‌ها کم کم متوجه می‌شوند که مردم محلی «دارند دیوانه می‌شوند»؛ این مردم، یکدیگر را می‌کشند و گوشت آن‌ها را می‌خورند و آنهایی هم که اخیرا مردند، دوباره به زندگی بازمی‌گردند. دولت کوبا و رسانه‌ها ادعا می‌کنند که این زامبی‌ها، مخالفانی هستند که علیه دولت شورش می‌کنند.

خوان بلافاصله تجارتی راه می‌اندازد که از کشتن زامبی‌ها پول در بیاورد؛ اما خیلی زود متوجه می‌شوند که جان خودشان هم در خطر است. این فیلم توانست جایزه‌ی بهترین اثر اسپانیایی زبان در سال ۲۰۱۲ و در جشنواره گویا برنده شود. منتقدانی هم که این اثر را تماشا کرده بودند، تا حد زیادی آن را مورد استقبال قرار دادند و جنبه‌های مختلف آن را تحسین کردند.


شخصیت‌های اصلی فیلم The Girl with all the Gifts با لباس نظامی روی پشت بام

۱۷. فیلم The Girl with all the Gifts

فیلم دختری با تمام موهبت‌ها

  • کارگردان: کولم مک‌کارتی
  • نویسنده: مایک کری
  • بازیگران: جما آرترتون، پدی کانسیداین و گلن کلوز
  • میانگین امتیازات The Girl with all the Gifts در  IMDB: ۶.۶

«بزرگ‌ترین تهدید ما، تنها امید ما است.» در آینده‌ای نزدیک که تقریبا همه چیز نابود شده، بشریت توسط یک بیماری قارچی مرموز ویران شده است. افراد آلوده، دیگر هیچ اختیاری روی تصمیمات خود ندارند و به یک سری «گرسنه» تبدیل شدند که از گوشت انسان تغذیه می‌کنند. تنها امید بشریت، گروه کوچکی از کودکان دو رگه است که با وجود تمایلی که به گوشت انسان دارند، موفق شدند همچنان توانایی فکر کردن و احساسات را کنترل کنند. بچه‌ها در یک پایگاه ارتش در روستاهای بریتانیا به مدرسه می‌روند و در آن‌جا تحت آزمایش‌های بی‌رحمانه‌ی دکتر کارولین کالدول قرار می‌گیرند.

معلم مدرسه یعنی هلن جاستینو به‌طور خاص با دختری استثنایی به نام ملانی ارتباط می‌گیرد و کم کم به او نزدیک می‌شود؛ به مرور زمان باعث می‌شود که ارتباطی خاص بین آن‌ها شکل بگیرد. اما زمانی‌که پایگاه مورد حمله قرار می‌گیرد، این سه نفر می‌توانند با کمک گروهبار ادی پارکس از آن‌جا فرار کنند. آن‌ها بعد از فرار به سفری خطرناک برای بقا می‌روند؛ سفری که در طی آن ملانی باید هویت خود را پیدا کند.


وینسنت پرایس کاملا تنها در دنیای نابود شده در فیلم The Last Man on Earth

۱۶. فیلم The Last Man on Earth

فیلم آخرین مرد روی زمین

  • کارگردان: سیدنی سالکو و اوبالدو بی. راگونا
  • نویسنده: لوگان سووانسون، ویلیام اف. لیسستر
  • بازیگران: وینسنت پرایس، فرانکا بتویا و اما دنیلی
  • میانگین امتیازات The Last Man on Earth در  IMDB: ۶.۷

زمانی‌که یک طاعون زمین را به تسخیر خود در می‌آورد و زندگی را نابود می‌کند، اکثر مردم یا جان خود را از دست می‌دهند یا به سری زامبی تبدیل می‌شوند که در تاریکی‌ها زندگی می‌کنند. دکتر رابرت مورگان، بازمانده منحصربه‌فرد و سالمی به شمار می‌رود که روی این سیاره زندگی می‌کند؛ کسی که یک زندگی تکراری و روتین دارد و برای زنده ماندن تلاش می‌کند. او موجودات شب را در روز می‌کشد تا بتواند به این طریق امنیت خانه‌ی خود را حفظ کند و در شب از خود محافظت کند. او دلتنگ دختر و همسر دوست‌داشتنی‌اش است؛ کسانی که به واسطه‌ی این شیوع از بین رفتند.

به همین ترتیب او سخت در تلاش است که با تنهایی‌اش کنار بیاید و سلامت روانی خود را حفظ کند. زمانی‌که دکتر مورگان، روث کالینزِ آلوده شده را پیدا می‌کند، از خون خود برای بهبود او استفاده می‌کند و به تنها امید روی زمین تبدیل می‌شود که می‌تواند دیگر بازماندگان آلوده را نجات دهد. اما نظم این جامعه‌ی جدید خیلی ترسناک است.


گابریل آفولایان در فیلم Ojuju در فضایی نیمه تاریک

۱۵. فیلم Ojuju

فیلم اوجوجو

    • کارگردان: سی. جی. اوباسی
    • نویسنده: سی. جی. اوباسی
    • بازیگران: گابریل آفولایان، اومووانمی دادا، کلچی اودگبه
    • میانگین امتیازات Ojuju در  IMDB: ۶

محله‌ی رومرو دچار مشکل شده است. مردم به‌طور ناگهانی علائم کوری را از خود نشان می‌دهند؛ اینطور به نظر می‌رسد که این نابینایی به واسطه‌ی آب آشامیدنی اتفاق افتاده است. رومرو به همراه دوستان خود یعنی امی و پجو، سخت در تلاش هستند تا بفهمند که چطور تنها منبع تأمین آب محله ممکن است آلوده شده باشد. از طرف دیگر، زمانی هم برای تفکر و وقت تلف کردن وجود ندارد. زیرا تک تک آن‌ها باید زنده بمانند و برای رسیدن به منطقه‌ای امن، بجنگند؛ آن‌ها باید تمام تلاش خود را بکنند که به طریقی از این محله‌ی آلوده فرار کنند.

این فیلم که در چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم آفریقایی نمایش داده شده بود، توانست جایزه‌ی بهترین اثر نیجریه‌ای را از آنِ خود کند. منتقدان که نظرات مثبت زیادی درباره آن داشتند، به این موضوع اشاره کردند که این فیلم با وجود محدودیت‌هایی که دارد، به خوبی توانسته زاویه دید و همچنین استعدادهای کارگردان خود را در معرض نمایش بگذارد. ایندی وایر در سال ۲۰۱۹، اوجوجو را به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های زامبی محور خود انتخاب کرده است.


روپرت اورت به عنوان نگهبان قبرستان در فیلم Cemetery Man

۱۴. فیلم Cemetery Man

فیلم مرد قبرستانی

  • کارگردان: میکله سواوی
  • نویسنده: جیانی رومولی
  • بازیگران: روپرت اورت، فرانسوا هادجی-لازارو و آلنا فالچی
  • میانگین امتیازات Cemetery Man در  IMDB: ۷.۱

این فیلم براساس رمانی از تیزیانو اسکلاوی ساخته شده است و همیشه «فلسفه اسکلاوی» را منعکس می‌کند؛ چیزی که توسط موفقیت‌ترین کمیک‌های ایتالیا پخش شده است. داستان از این قرار است که چیزی باعث می‌شود مرده‌ها، به‌عنوان زامبی‌های گوشت‌خواری از قبرهای خود بیرون بیایند. در چنین شرایطی، نگهبان قبرستان یعنی فرانچسکو دلامورت باید آن‌ها را بکشد؛ کاری که حسابی او را خسته کرده است، زیرا انگار اصلا کشتن آن‌ها تمامی ندارد. بااین‌حال، سیاستمداران شهر، اصلا به او گوش نمی‌دهند؛ در چنین شرایطی، او کاملا خودش مانده و خودش. یک روز، او با زن زیبایی برخورد می‌کند که اخیرا همسر خود را از دست داده است و خیلی زود به او دل می‌بندد.

یک بار که آن‌ها با هم هستند، لحظات خوششان به‌طرز غم‌انگیزی توسط زامبی‌ها قطع می‌شود؛ همین اتفاق باعث می‌شود که فرانچسکو به دام جنون و بدبختی پیش برود. مارتین اسکورسیزی، این اثر را یکی از بهترین فیلم‌های ایتالیایی دهه ۹۰ خوانده بود. در سال ۲۰۱۱ اینطور گفته شد که قرار است دنباله‌ای با کارگردانی میکله سواوی ساخته شود اما همچنان هیچ خبری از آن نشده است.


آن سو-هی در حال دویدن میان زامبی‌ها در فیلم Train to Busan

۱۳. فیلم زامبی کره ای Train to Busan

فیلم قطار بوسان

  • کارگردان: یئون سانگ-هو
  • نویسنده: پارک جو-سوک
  • بازیگران: گونگ یو، ما دونگ-سوک و جونگ یو-می
  • میانگین امتیازات Train to Busan در  IMDB: ۷.۶

سوک-وو، پدری است که وقت خیلی زیادی برای دخترش سو-آن، ندارد. آن‌ها به همراه هم سوار یک قطار سریع KTX می‌شوند که قرار است آن‌ها را از سئول به بوسان ببرد. اما در طی این سفر، آخرالزمان آغاز می‌شود؛ در طی این مسیر، اکثر جمعیت کل سیاره زمین، به زامبی‌هایی تبدیل می‌شوند که برای خوردن گوشت انسان، دست به هر کاری می‌زنند. درحالی‌که قطار KTX با سرعت در حال نزدیک شدن به بوسان است، مسافران مبارزه با یکدیگر را آغاز می‌کنند؛ مبارزه بر سرِ اعضای خانواده و زنده ماندن دربرابر زامبی‌هایی که قصد جان آن‌ها را دارند.

این مورد از بهترین فیلم های زامبی محور تاریخ در زمان اکران خود توانست رکورد بزرگی را به نام خود ثبت کند؛ اولین فیلم کره‌ای که توانست بیش از ۱۰ میلیون نفر را به سینماها بکشاند. با بودجه‌ای ۸.۵ میلیون دلاری، ۹۸.۵ میلیون دلار درآمد کسب کرد؛ باتوجه‌به چنین شهرت و موفقیتی، طبیعی بود که دنباله‌ای هم برای آن ساخته شود که با نام Peninsula (پنیسولا) در سال ۲۰۲۰ اکران شد.


کیلین مورفی با لباس بیمارستان در شهر لندن در فیلم 28 Days Later

۱۲. فیلم 28 Days Later

فیلم ۲۸ روز بعد

  • کارگردان: دنی بویل
  • نویسنده: الکس گارلند
  • بازیگران: کیلین مورفی، نائومی هریس و کریستوفر اکلستون
  • میانگین امتیازات 28 Days Later در  IMDB: ۷.۵

«ترس او زمانی شروع شد که تنها از خواب بیدار شد. وحشتش زمانی شروع شد که فهمید تنها نیست.» فیلم ۲۸ روز بعد داستان فروپاشی یک جامعه را به تصویر می‌کشد که به خاطر انتشار تصادفی یک ویروس بسیار مسری، دچار مشکل بزرگی شده است. داستان این فیلم بیشتر حول محور چهار بازمانده می‌چرخد که در تلاش هستند تا با نابودی زندگی‌شان که زمانی آن را می‌شناختند، کنار بیایند؛ این در حالی است که این چهار نفر باید از دست افرادی که با این ویروس آلوده شده‌اند، فرار کنند. خیلی‌ها بر این باور بودند که فیلم ۲۸ روز بعد، جان تازه‌ای به سبک زامبی‌محور ژانر وحشت داده است و دوباره به سراغ همان محبوبیت زامبی‌هایی که سریع حرکت می‌کنند، رفته است.

این اثر در بخش باکس آفیس هم خیلی خوب عمل کرد و توانست با بودجه ۸ میلیون دلاری خود چیزی حدود ۸۳ میلیون دلار به‌دست بیاورد؛ اتفاقی که باعث شد تا این فیلم به یکی از پرسودترین آثار ترسناک سال ۲۰۰۲ تبدیل شود. یکی دیگر از موارد بهترین فیلم های زامبی محور تاریخ، یعنی فیلم ۲۸ هفته بعد، دنباله‌ی همین اثر است.


زنی در حال تهیه کردن گزارش در ایستگاه آتش نشانی در فیلم Rec

۱۱. فیلم Rec

فیلم ضبط

  • کارگردان: ژاومه بالاگرو و پاکو پلاسا
  • نویسنده: پاکو پلاسا، لوئیس ای. باردیو و ژاومه بالاگرو
  • بازیگران: مانوئلا ولاسکو، فران ترازا و خورخه یامام سرانو
  • میانگین امتیازات Rec در  IMDB: ۷.۴

«هرچیزی دیدی... اصلا ضبط کردن را متوقف نکن.» فیلم Rec داستان یک گزارشگر تلویزیونی جوان به همراه فیلمبردار او را حکایت می‌کند که شیفت شب را در یک ایستگاه آتش‌نشانی محلی برعهده دارند و باید اتفاقات آن‌جا را پوشش دهند. در همین ساعت‌های شب، زن پیری با آن‌ها تماس می‌گیرد و اطلاع می‌دهد که در خانه‌اش گیر افتاده است. آن‌ها بلافاصله به سمت خانه او می‌روند اما صدای جیغ‌های وحشتناکی را از ساختمان او می‌شنوند؛ جیغ‌هایی که یک کابوس طولانی را آغاز می‌کند و یک گزارش دراماتیک تلویزیونی منحصربه‌فرد را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

این فیلم ترسناک اسپانیایی توانست موفقیت بزرگی را در میان منتقدان و باکس آفیس کسب کند؛ یکی از بهترین آثار در ژانر خودش و یکی از آثاری که در اوایل اکران خود موفقیت بزرگی کسب کرد. همین موفقیت و شهرت باعث شد که یک مجموعه از دل آن بیرون بیاید و ۳ قسمت دیگر هم بعد از آن ساخته و اکران شد. علاوه‌بر این، آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۸ این فیلم را بازسازی کردند و با نام Quarantine (قرنطینه) به نمایش درآوردند.


میشل رودریگز در فیلم Resident Evil اسلحه خود را به سمت شخصیت دیگری گرفته است

۱۰. فیلم Resident Evil

فیلم رزیدنت ایول

  • کارگردان: پاول دبلیو. اس. اندرسون
  • نویسنده: پاول دبلیو. اس. اندرسون
  • بازیگران: میلا یوویچ، میشل رودریگز و اریک میبیس
  • میانگین امتیازات Resident Evil در  IMDB: ۶.۶

در یک مرکز مخفی به نام «هایو» یک ویروس آزاد می‌شود و تک تک کارمندان را به زامبی‌های گرسنه تبدیل می‌کند؛ آن‌ها هم «حیوانات» جهش یافته‌ای را که در آزمایشگاه روی آن‌ها مطالعه می‌شد، آزاد کردند. رایانه‌ی پیچیده این مرکز، همه چیز را خاموش می‌کند تا از پخش بیشتر عفونت جلوگیری کند. به همین ترتیب، شرکت مادر هم یک واحد نظامی نخبه را به آن‌جا می‌فرستد. در همین حین، آن‌ها با آلیس آشنا می‌شوند؛ کسی که به خاطر قرار گرفتن در معرض گاز عصبی، حالا دچار فراموشی شده است. تیم ارتشی باید رایانه را خاموش کند و از آن‌جا بیرون برود.

آن‌ها در مسیر بازگشت باید با هرگونه زامبی، جهش یافته و حتی خود رایانه مبارزه کنند؛ پیش از اینکه ویروس به بیرون درز پیدا کند و تمام مردم جهان را آلوده کند. در همین میان، آلیس هم باید با خاطراتی که کم کم دارند به ذهنش بازمی‌گردند، کنار بیاید و آن‌ها را کنترل کند. این، اولین قسمت از سری فیلم Resident Evil است که تا حدودی براساس بازی‌های ویدیویی Resident Evil ساخته شده است. این فیلم با ۳۳ میلیون بودجه، ۱۰۳ میلیون دلار درآمد داشت و همین موفقیت باعث شد که ۵ دنباله برای آن ساخته شود.


زامبی در فیلم Day Of The Dead هدفون روی گوش‌های خود دارد

۹. فیلم Day Of The Dead

فیلم روز مردگان

  • کارگردان: جورج ای. رومرو
  • نویسنده: جورج ای. رومرو
  • بازیگران: لوری کاردیل، تری الکساندر و جو پیلاتو
  • میانگین امتیازات Day Of The Dead در  IMDB: ۷.۱

زامبی‌ها بر جهان حکومت می‌کنند؛ البته به جز گروه کوچکی از دانشمندان و پرسنل نظامی که در پناهگاهی زیرزمینی در فلوریدا ساکن هستند. دانشمندان از نامرده‌ها در آزمایش‌های وحشتناک خود استفاده می‌کنند؛ کاری که تا حد زیادی باعث ناراحتی ارتش شده است. بالاخره ارتش متوجه می‌شود که از افراد آن‌ها، در آزمایش‌های این دانشمندان دیوانه استفاده می‌شود. به همین دلیل هم دانشمندان را به همان غارهایی می‌اندازند و تبعید می‌کنند که خانه‌ی مردگان زنده به شمار می‌رود. متاسفانه، زامبی‌های روی زمین مسیر خود را به سمت پناهگاه باز کردند.

جورج ای. رومرو یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان ژانر ترسناک به شمار می‌رود. فیلم روز مردگان که یکی دیگر از بهترین فیلم های زامبی محور است، سومین قسمت مجموعه Night of the Living Dead (شب مردگان زنده) محسوب می‌شود. رومرو این فیلم را با بودجه‌ای ۴ میلیون دلاری ساخت و بدون هیچ درجه‌بندی سنی‌ای اکران کرد؛ درآمدی که این فیلم در باکس آفیس داشت، چیزی حدود ۳۴ میلیون دلار بود. از آنجایی که این اثر نتوانست به موفقیت قسمت‌های قبل خود برسد، سازندگان تا سال ۲۰۰۵ دیگر به سراغ ساخت قسمت جدید نرفتند. نظرات منتقدان به مرور زمان بهتر شد و حتی خود رومرو، آن را به‌عنوان اثر مورد علاقه‌ی خودش در سه‌گانه‌ی Dead عنوان کرد.


یک زامبی زن در حال حمله کردن به انسان مرد در فیلم Rabid

۸. فیلم Rabid

فیلم هار

  • کارگردان: دیوید کروننبرگ
  • نویسنده: دیوید کروننبرگ
  • بازیگران: مرلین چمبرز، فراک مور و جو سیلور
  • میانگین امتیازات Rabid در  IMDB: ۶.۳

«نمی‌توانی به مادرت اعتماد کنی... به بهترین دوستت اعتماد کنی... به همسایه‌ی کناری اعتماد کنی...» یک زن جوان، بعد از اینکه در یک حادثه موتورسواری دچار آسیب زیادی می‌شود، تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد؛ او بعد از اینکه جراحی پلاستیک خاصی روی خود انجام می‌دهد، تمایل زیادی به مزه‌ی خون انسان پیدا می‌کند. قربانیان او به یک سری زامبی‌هایی تبدیل می‌شوند که آن‌ها هم هوسِ خون انسان را دارند؛ سرانجام این اتفاق به یک اپیدمی در سطح شهر تبدیل می‌شود که روزبه‌روز تعداد زامبی‌ها افزایش پیدا می‌کند. این آلودگی و هرج‌و‌مرج گسترده از حواشی شهر کبک آغاز می‌شود و سرانجام به مونترال می‌رسد.

فیلم هار که یکی از آثار مستقل به شمار می‌رود، توانست ۱ میلیون دلار در کانادا درآمد داشته باشد و به یکی از پرفروش‌ترین آثار کانادایی تاریخ تبدیل شود. در سال ۲۰۱۹ جن و سیلویا ساسکا هم بازسازی این فیلم را ساخته بودند و با همین اسم اکران کردند. منتقدان با اینکه این اثر را فوق‌العاده خشن خواندند، اما درنهایت امتیازات خوب و مثبتی را برایش ثبت کردند.


شخصیت‌های فیلم Shaun of the Dead ادای زامبی‌ها را در می‌آورند

۷. فیلم Shaun of the Dead

فیلم شان می‌میرد

  • کارگردان: ادگار رایت
  • نویسنده: سایمون پگ و ادگار رایت
  • بازیگران: سایمون پگ، کیت اشفیلد و لوسی دیویس
  • میانگین امتیازات Shaun of the Dead در  IMDB: ۷.۹

«امروز از همان روزهایی است که تو یک مقدار حس می‌کنی... مرده‌ای.» شان که اصلا روز خوبی را سپری نمی‌کند، تصمیم می‌گیرد که با یک تغییر، زندگی خود را ازاین‌رو به آن رو کند. به همین دلیل هم از نامزد سابقش می‌خواهد که شانس دوباره‌ای به رابطه‌ی مرده‌شان بدهد. اما مشخص می‌شود که شان دقیقا زمانی این کار را انجام داده که آن‌ها وسط چیزی هستند که با نام آخرالزمان زامبی‌ها شناخته می‌شود.

اما برای او همه چیز به شکل دیگری معنا دارد. شان این آخرالزمان را فرصت بسیار مناسبی می‌بیند که به همه نشان دهد چقدر مفید است؛ او قصد دارد که با نجات دادن همه، فایده و خوب بودن خود را نشان دهد. تنها کاری که او باید انجام دهد، این است که زنده بماند و برای بازگرداندن نامزد خود تلاش کند. شان می‌میرد که مورد دیگری از بهترین فیلم های زامبی محور است، اولین قسمت از مجموعه Three Flavours Cornetto (سه طعم کورنتو) محسوب می‌شود که بعد از آن فیلم Hot Fuzz (پلیس خفن) و فیلم The World's End (پایان دنیا) اکران شد.


شخصیت‌های اصلی فیلم I Walked With a Zombie در حال صحبت کردن با یکدیگر

۶. فیلم I Walked With a Zombie

فیلم با یک زامبی راه رفتم

  • کارگردان: ژاک تورنر
  • نویسنده: کورت زیودماک و آردل ری
  • بازیگران: جیمز الیسون، فرانسیس دی و تام کانوی
  • میانگین امتیازات I Walked With a Zombie در  IMDB: ۷.۱

بتسی که یک پرستار جوان کانادایی است، به هند غربی می‌برود تا از جسیکا، همسر یکی از مدیران مزرعه یعنی پاول هالند، مراقبت کند. جسیکا که اخیرا تب شدیدی را پشت سر گذاشته بود، حالا به نظر می‌رسد که از یک نوع فلج روانی رنج می‌برد؛ فلجی که به واسطه‌ی همان تب به وجود آمده بود. هنگامی که بتسی عاشق پاول می‌شود، تصمیم قطعی می‌گیرد که جسیکا را درمان کند؛ حتی اگر نیاز شد که یک مراسم جادویی اجرا کند تا بلکه به این طریق بتواند چیزی را به پاول بدهد که فکر می‌کند همان را می‌خواهد.

داستان این فیلم براساس مقاله‌ای با همین عنوان نوشته شده که اینز والاس آن را منتشر کرده بود؛ البته بخش دیگری از آن هم تفسیری از رمان جین ایر از شارلوت برونته است که در سال ۱۸۴۷ منتشر شد. این فیلم به خاطر موضوعات برده‌داری و نژادپرستی که در خود داشت، مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت. هنگام اکران، نقدهایی که برای آن منتشر شده بود، اغلب نظراتی منفی داشت اما به مرور زمان، نظرات تغییر کرد و نقدهای مثبت بیشتری منتشر شد.


مرده‌های زنده  در حال راه رفتن در فیلم Night of the Living Dead

۵. فیلم Night of the Living Dead

فیلم شب مردگان زنده

  • کارگردان: جورج ای. رومرو
  • نویسنده: جان روسو و جورج ای. رومرو
  • بازیگران: دوین جونز، جودیت اودی و مریلین استمن
  • میانگین امتیازات Night of the Living Dead در  IMDB: ۷.۸

هفت نفر در یک خانه‌ی روستایی که در بخش غربی پنسیلوانیا قرار دارد، گیر افتادند. این هفت نفر که در این خانه گیر افتادند، توسط یک گروه خیلی بزرگ از جنازه‌های زنده و آدمخوار، مورد حمله قرار می‌گیرند. این فیلم که اثری ترسناک و مستقل به شمار می‌رود، با بودجه کم ۱۱۴ هزار دلاری نه‌تنها توانست همان پول را برگرداند، بلکه در باکس آفیس چیزی حدود ۳۰ میلیون دلار کسب کرد. منتقدان و علاقمندان به سینما، لقب یک کالت کلاسیک را به فیلم شب مردگان زنده دادند؛ آن هم با وجود آن همه انتقادی که در زمان اکران از آن کرده بودند و آن را به خاک و خون کشیدند.

نقدهای ابتدایی خیلی بد بودند اما به مرور زمان نظرات خود را تغییر دادند و خیلی طول نکشید که توسط آن‌ها مورد تحسین و تقدیر قرار گرفت. این فیلم آنقدر محبوب و مشهور شد که سرانجام ۵ فیلم دیگر هم پشت سر این اثر ساخته شود و تا سال ۲۰۰۹ فیلم شب مردگان زنده که در ابتدا هیچکس آدم هم حسابش نمی‌کرد، تبدیل به یک مجموعه محبوب شد.


جفری کمز در حال زنده کردن بافت‌های مرده بدن در فیلم Re-Animator

۴. فیلم Re-Animator

فیلم احیاگر

  • کارگردان: استوارت گوردن
  • نویسنده: دنیس پائولی، ویلیام نوریس و استوارت گوردن
  • بازیگران: بروس ابوت، باربارا کرمپتون و دیوید گیل
  • میانگین امتیازات Re-Animator در  IMDB: ۷.۲

یک دانشجوی فداکار و سخت‌کوش در یک کالج پزشکی به همراه نامزد خود، درگیر یک سری آزمایش عجیب و غریب می‌شوند. این آزمایش‌ها حول محور بازسازی بافت‌های مرده تمرکز دارد. همه‌ی این اتفاقات زمانی آغاز می‌شود که یک دانشجوی جدید و البته عجیب، پا به محوطه‌ی دانشگاه می‌گذارد. شاید اسم این مورد از فهرست بهترین فیلم های زامبی محور کمی برای شما آشنا باشد زیرا تا حدی براساس داستان اچ. پی. لاوکرفت به نام Herbert West–Reanimator است. این فیلم اولین قسمت از مجموعه Re-Animator است که بعد از آن فیلم Bride of Re-Animator در سال ۱۹۹۰ و فیلم Beyond Re-Animator در سال ۲۰۰۳ اکران شد.

این اثر از همان ابتدای اکران خود نظرات مثبت زیادی از منتقدان گرفت و اکثرا آن را تحسین کردند و درست از همان زمان به یک اثر کالت تبدیل شد و طرفداران زیادی پیدا کرد. البته در باکس آفیس موفقیت آنچنان زیادی کسب نکرد زیرا با بودجه حداکثر ۱.۳ میلیون دلاری که داشت، تنها ۲ میلیون دلار از فروش به‌دست آورد.


سه بازیگر فیلم The Return Of The Living Dead در حال صحبت کردن درباره فاجعه مردگان زنده

۳. فیلم The Return Of The Living Dead

فیلم بازگشت مردگان زنده

  • کارگردان: دن اوبانون
  • نویسنده: دن اوبانون
  • بازیگران: کلو گولاگر، جیمز کارن و دان کالفا
  • میانگین امتیازات The Return of the Living Dead در  IMDB: ۷.۳

«آن‌ها از قبر بیرون آمدند و حالا کاملا آماده‌ی مهمانی گرفتن هستند!» یک سری از کارمندان دست و پا چلفتی که در یک انبار تجهیزات پزشکی کار می‌کنند، به‌صورت تصادفی و اتفاقی، گاز کشنده‌ای را در هوا آزاد می‌کنند. همین گاز آزاد شده باعث می‌شود که مرده‌ها دوباره به حرکت در بیایند. این مرده‌ها که مغز و فکر ندارند، در سرتاسر لوئیزویلِ کنتاکی شورش می‌کنند و به‌دنبال غذای مورد علاقه خود یعنی مغز انسان می‌گردند. این شماره از فهرست بهترین فیلم های زامبی محور، اولین اثر سینمایی‌ای محسوب می‌شود که دن اوبانون کارگردانی کرده است.

از طرف دیگر هم با این عنوان شناخته می‌شود که اولین اثر سینمایی است که مفهوم محبوب مغز خوردنِ زامبی‌ها را معرفی می‌کند؛ در گذشته و تفسیرهای قبلی، زامبی‌ها فقط گوشت می‌خوردند. بازگشت مردگان زنده، اولین فیلمی بود که دویدن زامبی‌ها را نشان می‌دهد. منتقدان به‌طرز عجیبی آن را مورد تحسین قرار دادند؛ با وجود عملکرد متوسطی که در باکس آفیس داشت. همین شهرت و محبوبیت باعث شد که چهار دنباله دیگر هم از دل این اثر بیرون بیاید.


مردی با صورتی زخمی و خونی در فیلم Evil Dead 2

۲. فیلم Evil Dead 2

فیلم مرده شریر ۲

  • کارگردان: سم ریمی
  • نویسنده: سم ریمی و اسکات اسپیگل
  • بازیگران: بروس کمپبل، سارا بری و دن هیکس
  • میانگین امتیازات Evil Dead 2 در  IMDB: ۷.۷

اشلی ویلیامز به همراه نامزد خود به یک کلبه‌ی خلوت و دور افتاده در دل جنگل سفر می‌کنند. این دو جوان در این کلبه یک کتاب شیطانی و یک نواز ضبط شده از یک پروفسور را پیدا می‌کنند. همین دو مورد کافی است تا دسته‌ای از ارواح شیطانی آزاد شوند و به‌صورت مداوم اش را مورد آزار و اذیت و البته وحشت قرار دهند.

در همین حین، یک روزنامه‌نگار به آن منطقه می‌رود تا کتاب شیطانی را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. اش و نامزدش باید به هر شکلی که شده، خود را از دل این موج‌های شرارت نجات دهند و زنده بمانند تا اینکه بالاخره صبح از راه برسد. این اثر، دنباله‌ی فیلم The Evil Dead (مرده شریر) است که در سال ۱۹۸۱ اکران شده بود. این فیلم به خاطر خشونت بسیار بالایی که داشت، با درجه‌بندی سنی «فقط بزرگسالان» اکران شد. این هم درست مثل قسمت قبلی، مورد استقبال منتقدان زیادی قرار گرفت که طنز داستان، سبک کارگردانی و همچنین توانمندی بازیگران را تحسین کرده بودند.


بازمانده‌های آخرالزمان زامبی‌ها در مرکز خرید در فیلم Dawn of the Dead

۱. فیلم Dawn of the Dead

فیلم طلوع مردگان

  • کارگردان: جورج ای. رومرو
  • نویسنده: جورج ای. رومرو
  • بازیگران: دیوید امگ، کن فوری و اسکات راینیگر
  • میانگین امتیازات Dawn of the Dead در  IMDB: ۷.۸

در اولین مورد از فهرست بهترین فیلم های زامبی محور، آخرالزمان زامبی‌ها اکنون به زمین رسیده است. دو پرسنل از یک ایستگاه تلویزیونی و دو افسر پلیس با یک هلیکوپتر به راه افتادند تا مکانی امن برای مخفی شدن پیدا کنند. جستجوی مکانی امن، آن‌ها را به یک مرکز خرید هدایت می‌کند. جایی که آن‌ها برای مخفی شدن پیدا کردند، درست است که کاملا بدون زامبی نیست، اما حداقل نسبت به جاهای دیگر امنیت بیشتری دارد. تا اینجا همه چیز خوب است. طلوع مردگان، دومین اثر سینمایی در سری فیلم‌های زامبی محور رومرو به شمار می‌رود.

با اینکه هیچ شخصیت و المان‌هایی از قسمت قبلی یعنی فیلم Night of the Living Dead را ندارد، اما تاثیرات مخرب آخرالزمان زامبی‌ها روی جامعه را در مقیاس بزرگتری نشان می‌دهد. او از قصد چندین سال صبر کرد تا دنباله‌ی شب مردگان متحرک را بسازد؛ زیرا دوست نداشت که به‌عنوان کارگردانی شناخته شود که همیشه آثار ترسناک کار می‌کند. این اثر با ۶۴۰ هزار دلار بودجه ساخت، چیزی بیش از ۶۶ میلیون دلار درآمد کسب کرد. درست همانند قسمت قبل، منتقدان از این فیلم هم تا حد زیادی استقبال کردند و هنوز هم که هنوز است، آن را به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ عنوان می‌کنند.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های زامبی محور کدامند؟

از میان بهترین فیلم های زامبی می‌توان به فیلم طلوع مردگان، فیلم رزیدنت ایول، فیلم بازگشت مردگان زنده، فیلم احیاگر، فیلم شان می‌میرد، فیلم قطار بوسان و فیلم ۲۸ روز بعد اشاره کرد.

۲- زامبی به چه موجودی گفته می‌شود؟

در یک تعریف ساده، زامبی موجودی است که پس از مرگ زنده می‌شود. آدم‌هایی که مرده‌اند می‌توانند در قالب یک زامبی دوباره به این جهان برگردند. فهرست کامل ۴۰ فیلم زامبی محور را می‌توانید در زومجی بخوانید.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده