نویسنده: فرشید معتمد
// جمعه, ۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۲

راهنمای خرید ماوس گیمینگ با بودجه های مختلف

در این مطلب بهترین ماوس‌های مخصوص بازی موجود در بازار ایران را برای رده‌های قیمتی مختلف معرفی می‌کنیم.

ابزارهای ورودی مثل ماوس و کیبورد برای پی‌سی و گیم‌پد برای کنسول‌ها، همیشه بخش مهمی از لوازم جانبی گیمرها هستند. داشتن بهترین گیم‌پد یا ماوس و کیبورد اگرچه ممکن است یک‌شبه شما را به یک بازیکن ماهرِ ورزش‌های الکترونیکی تبدیل نکند، اما ویژگی‌ها و عملکردی ارائه می‌دهند که تجربه و کیفیتِ بازی شما را به سطح بالاتری می‌برد و حتی به شما کمک می‌کند که بدون توجه به آنچه که بازی می‌کنید، امتیازات بالاتری در بازی‌ها کسب کنید.

بهترین مدل‌های ماوس مخصوصِ بازی، عموما راحتیِ استفاده را با سرعت و دقت ترکیب می‌کنند و قابلیت‌های جنبی مثل تنظیمِ کارکرد کلیدها، تغییر وزن یا نورپردازی رنگی را هم به آن اضافه می‌کنند. فرقی نمی‌کند که بازی داستان محوری را تجربه می‌کنید یا در حال رقابت در یک بازی آنلاین باشید، این روزها برندهای زیادی وجود دارند که برای برتری در این زمینه و کسب جایگاه اول رقابت می‌کنند. پیدا کردن ماوس گیمینگ مناسب برای سبکِ بازی شما به عوامل مختلفی بستگی دارد: ارگونومی و ابعادی که بیشتر با آن احساس راحتی می‌کنید، حالتی که ماوس را به‌دست می‌گیرید و البته بازی‌هایی که انجام می‌دهید.

در این مقاله سعی کرده‌ایم مدل‌هایی را معرفی کنیم که هم در بازار ایران به‌راحتی پیدا شوند و هم بتوانند تا حدود زیادی نیازِ گیمرها را برطرف کنند. مدل‌های رده پایین تا بالارده با امکانات بیشتر و کیفیت ساخت برتر را بررسی می‌کنیم که بازی در سبک‌های مختلف مثل تیراندازی اول شخص، استراتژی و شبیه‌سازی را پشتیبانی کنند و در عین اینکه بتوانند ظاهر زیبایی به ستاپ کامپیوتر گیمرها بدهند، در بازی‌ها هم قادر به نمایشِ عملکرد خوبی از خود باشند.

بهترین ماوس های گیمینگ - اسفند ماه ۱۴۰۱

ماوس ردراگون مدل M719

ماوس ردراگون مدل M719

نوع اتصال

باسیم - USB

نوع حسگر

اپتیکال

دقت پیمایش

10000DPI

وزن

۹۳ گرم

قیمت

۵۹۹ هزار تومان

ماوس ارزان‌قیمت ولی باکیفیتِ Redragon M719 از امکانات جنبی مناسبی مثل ۷ کلید قابل برنامه‌ریزی و نورِ پس‌زمینه‌ی RGB برخوردار است که آن را از رقبای خود در این رده قیمتی متمایز می‌سازد. همچنین کلیدهای تغییر دقت پیمایش یا همان میزان DPI روی بدنه می‌توانند حالت‌های ۵۰۰، ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ را مستقیما برای ماوس تعیین کنند. این ماوس سرعت نمونه‌برداری (polling rate) تا ۱۰۰۰ هرتز را پشتیبانی می‌کند. نورپردازی این مدل هم ۷ حالت ثابت را شامل می‌شود که ازطریق نرم‌افزار مخصوص قابل کنترل است.

ماوس هایپرایکس مدل Pulsefire Core

ماوس هایپرایکس مدل Pulsefire Core

نوع اتصال

باسیم - USB

نوع حسگر

اپتیکال

دقت پیمایش

6200DPI

وزن

۸۷ گرم

قیمت

۹۶۰ هزار تومان

طراحی ارگونومی و کیفیت ساخت قابل قبول از خصوصیات بارز ماوس هایپرایکس Pulsefire Core به شمار می‌آید که برای بیشتر گیمرهای رده متوسط و مخصوصا بازی‌های شوتر اول شخص گزینه‌ای مناسب خواهد بود. برای کلیدهای کلیکی راست و چپ در این مدل از سوئیچ‌های TTC با دوام بیست میلیون کلیک استفاده شده و حسگر نوری PixArt PAW3327 برای پیمایش سطح در آن انتخاب شده است که دقت و راندمانی عالی دارد. این مدل گزینشی بسیار مناسب در رده قیمتیِ پایین و بودجه‌های محدود خواهد بود.

ماوس ریزر مدل DeathAdder V2 Mini

ماوس ریزر مدل DeathAdder V2 Mini

نوع اتصال

باسیم - USB

نوع حسگر

اپتیکال

دقت پیمایش

8500DPI

وزن

۶۲ گرم

قیمت

یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان

همان‌طور که از نام این مدل هم برمی‌آید، این مدل طراحی کوچکتر و سبک‌تری از مدل مشهور DeathAdder V2 به شمار می‌آید که آن را برای استفاده در حین سفر یا با دست‌های کوچک مناسب‌تر می‌سازد. این مدل همچنین از تأخیر بسیار پایینی در عملکرد برخوردار است که آن را برای بازی‌های رقابتی و شوتر اول شخص هم بسیار مناسب می‌کند. اما برخی امکانات جزئی مثل تعداد کلیدهای قابل برنامه‌ریزی، از ۸ عدد در مدل بزرگتر V2 به ۶ عدد در مدل V2 mini کاهش یافته است و نورپردازی هم محدودتر شده است.

ماوس G102 لاجیتک

ماوس لاجیتک مدل G102

نوع اتصال

باسیم - USB

نوع حسگر

اپتیکال

دقت پیمایش

8000DPI

وزن

۸۵ گرم

قیمت

یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان

با وجود اینکه این مدل هم ابعاد کوچکتری نسبت به مدل‌های رایج دارد، اما هنگام کلیک کردن کم صدا نیست و در عینِ حال حس قدرتمندی هم ارائه می‌کند. راحتی کارکرد و خوش‌دستی از ویژگی‌های بارز این مدل محسوب می‌شود و امکانات آن همچون مدل‌های دیگر با نرم‌افزار Logitech G Hub قابل تنظیم است. سرانجام این مدل حافظه‌ی داخلی هم دارد که طبیعتا از آن برای ذخیره‌سازی پروفایل شخصی‌سازی شده‌ی شما استفاده می‌شود تا به هر دستگاهی که متصل شود، به‌سرعت قابل استفاده باشد.

ماوس G203 لاجیتک

ماوس لاجیتک مدل G203 LIGHTSYNC

نوع اتصال

باسیم - USB

نوع حسگر

اپتیکال

دقت پیمایش

8000DPI

وزن

۸۵ گرم

قیمت

یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان

Logitech G203 LIGHTSYNC یک ماوس گیمینگ عالی برای بازی‌های FPS است. این محصول نسبتا ارزان بدنه‌ی خوش ساخت و تأخیرِ کلیک فوق‌العاده پایینی دارد و طراحی متقارنِ آن هم برای هر نوع الگوی در دست گرفتن ماوس از جمله شیوه‌‌ی نوک انگشتی، صرف‌نظر از اندازه‌‌ی دست ایده‌آل است. همچنین دارای پایه‌های خوبی است که به خوبی روی میز یا موس‌پد می‌لغزند. متأسفانه کابل پلاستیکی آن چندان انعطاف‌پذیر نیست و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. به‌علاوه حسگر 8000DPI بکاررفته در آن هم آنچنان فوق‌العاده نیست، ولی در اکثر بازی‌های کژوال عملکردی قابل قبول دارد. نورپردازی G203 هم تمام‌رنگی است و حس خوشایندی را به فضای بازی شما اضافه می‌کند.

ماوس ام اس آی مدل Clutch GM11

ماوس ام اس آی مدل Clutch GM11

نوع اتصال

باسیم - USB

نوع حسگر

اپتیکال

دقت پیمایش

5000DPI

وزن

۸۹ گرم

قیمت

یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان

ماوس MSI Clutch GM11 نیز یکی دیگر از مدل‌های ارزان‌قیمت و رقیب Logitech G102/G203 به شمار می‌رود و از حسگر نوریِ PMW 3325 در آن استفاده شده است. به علت طراحی متقارن، این محصول هم برای افراد چپ‌دست و هم برای راست‌دست‌ها مناسب است، اما کلیدهای جنبی آن برای چپ‌دست‌ها قابل استفاده نخواهد بود. کابل ۱.۸ متری ماوس از جنس پلاستیکی است و از پوششِ بافته شده برای حفاظت و انعطاف بیشتر در آن استفاده نشده است.

ماوس GPro لاجیتک

ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل G PRO

نوع اتصال

بی‌سیم - دانگل وایرلس

نوع حسگر

اپتیکال

دقت پیمایش

25600DPI

وزن

۸۰ گرم

قیمت

دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان

Logitech G Pro یک ماوس مخصوص بازی بی‌سیم عالی است و برای بسیاری از گیمرها شناخته شده است. این مدل با وجود وایرلس بودن، تأخیر کلیکِ عالی دارد و می‌توانید تنظیمات آن را با استفاده از برنامه‌ی G Hub سفارشی‌سازی کنید. اندازه و طراحی آن استفاده‌اش را راحت کرده و تقریباً برای هر دستی با استفاده از هر نوع الگوی در دست گرفتن (نوک انگشتی یا جای‌دادن کامل در کفِ دست) مناسب است. همچنین دارای یک طراحی متقارن واقعی با یک جفت دکمه‌ی کناری در دو طرف است که آن را به گزینه‌ای عالی برای کاربران راست‌دست یا چپ‌دست تبدیل می‌کند.

مثل تمام مدل‌های دیگر شرکت لاجیتک، نرم‌افزار G Hub را می‌توان برای برنامه‌ریزی مجدد کامل هر دکمه در این محصول استفاده کرد و نورپردازی RGB و تنظیمات DPI (با مقادیر ۵۰ تا ۲۵۶۰۰) نیز در آن قابل تغییر است. همچنین Logitech G Pro عمر باتری مناسبی دارد و لاجیتک حدود ۴۵ ساعت با RGB روشن و ۶۰ ساعت بدون RGB را برای دوام باتری پیش‌بینی می‌کند که در آزمایش‌ها صحت این ادعا تایید شد.

ماوس بی سیم ریزر مدل Deathadder v2 pro

ماوس بی‌سیم ریزر مدل Deathadder v2 Pro

نوع اتصال

بی‌سیم - دانگل وایرلس

نوع حسگر

اپتیکال

دقت پیمایش

20000DPI

وزن

۸۸ گرم

قیمت

سه میلیون و ۶۶۰ هزار تومان

Razer DeathAdder V2 Pro نیز یک ماوس گیمینگ بی‌سیم تحسین شده و معروف از شرکت ریز است که انتخاب آن را در این رده قیمتی آسان می‌کند. طراحی آن تقریباً مشابه Razer DeathAdder V2 است، اما اکنون دارای اتصال بی‌سیم است و می‌تواند به‌طور همزمان به دو دستگاه متصل شود تا چندوظیفگی بهتری داشته باشد. همچنین دارای یک طراحی ارگونومیک برای راست‌دست‌هاست که استفاده از آن را بسیار راحت می‌کند.

بااین‌حال DeathAdder V2 Pro از نظر ابعاد در دسته‌ی مدل‌های بزرگ قرار می‌گیرد و بنابراین برای دست‌های متوسط تا بزرگ مناسب‌تر است. از بدنه‌ای سبک و پایه‌های باکیفیت برخوردار است که به آن اجازه می‌دهد به آرامی و بسیار روان روی سطوح حرکت کند. هر دکمه در این مدل قابل برنامه‌ریزی است و ویژگی Hypershift آن هم لایه‌ی دوم ورودی‌های قابل برنامه‌ریزی را به این محصول ارزشمند اضافه می‌کند.

ماوس بی سیم لاجیتک مدل G502 LIGHTSPEED

ماوس بی‌سیم لاجیتک مدل G502 LIGHTSPEED

نوع اتصال

بی‌سیم - دانگل وایرلس

نوع حسگر

اپتیکال

دقت پیمایش

25600DPI

وزن

۱۱۴ گرم

قیمت

چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

لاجیتک G502 LIGHTSPEED یک ماوس مخصوص بازی بی‌سیمِ بسیار خوش‌ساخت و راحت است که قبل از آن مدل سیمی هم داشته است. حسگر آن دارای محدوده‌ی CPI بسیار وسیع و به‌طور قابل توجهی پایدار است. همچنین دارای تأخیر کلیک عالی است که در نتیجه، حرکاتِ مکان‌نما بسیار نرم و با زمان پاسخگویی بالاست. لاجیتک G502 LIGHTSPEED به‌دلیل شکل و تعبیه‌ی جایگاهِ استراحت انگشت شست، احتمالاً برای گرفتن در کف دست مناسب‌تر است.

بااین‌حال از آنجایی که بدنه‌ی آن بسیار بزرگ است، دست‌های کوچک‌تر ممکن است برای استفاده از آن کمی مشکل داشته باشند. همچنین، درحالی‌که می‌توانید وزن ماوس را با استفاده از وزنه‌های ارائه شده بهینه کنید، حتی بدون وزنه‌ها هم مدلی نسبتاً سنگین رده‌بندی می‌شود. از سوی دیگر G502 محصولی منعطف در نوع ارتباط با رایانه است و می‌توانید از آن هم به‌صورت سیمی و هم به‌صورت بی‌سیم استفاده کنید و از جنبه‌ی سازگاری هم کاملاً با ویندوز و macOS سازگار است.

ماوس بی‌سیم ایسوس مدل TUF M4

ماوس بی‌سیم ایسوس مدل TUF M4

نوع اتصال

بی‌سیم - دانگل وایرلس - بلوتوث

نوع حسگر

اپتیکال

دقت پیمایش

12000DPI

وزن

۶۲ گرم

قیمت

چهار میلیون و ۹۹۵ هزار تومان

فرق اساسی TUF Gaming M4 با ماوس‌های بی‌سیم دیگر در این است که این مدل برای استفاده از باتری قلمی AAA یا باتری AA به‌جای باتریِ داخلی طراحی شده است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و می‌توانند وزن کلی ماوس را از حدود ۷۷ گرم به ۸۶ گرم تغییر دهند. این انتخاب شماست که عمر باتری بیشتر را به ازای وزن بیشتر داشته باشید. یک محفظه‌ی مخصوص برای استفاده از هر دو نوع باتری AAA و AA در این محصول وجود دارد که طراحی هوشمندانه‌ای برای انعطاف در تعیین وزنِ همزمان به‌شمار می‌آید.

در بالای TUF Gaming M4 Wireless یک دکمه‌ی مخصوص تنظیم DPI و در جلوی آن هم یک نشانگر LED قرار دارد که رنگ را تغییر می‌دهد تابه این شیوه به شما بگوید که ماوس را روی چه سطحی از DPI تنظیم کرده‌اید. به این ترتیب و با تغییر رنگ‌ها بین قرمز، بنفش، آبی و سبز، تا چهار مرحله‌ی قابل تنظیم DPI وجود دارد که ازطریق نرم‌افزار Armory Crate هم قابل دسترسی است. در پایان این مدل منتخب‌ِ ما قابلیت اتصال ازطریق ارتباط بلوتوث را هم دارد که ازطریق دکمه‌ای در زیر آن قابل تنظیم است.

ماوس بی‌سیم ریزر مدل Basilisk Ultimate

ماوس بی‌سیم ریزر مدل Basilisk Ultimate

نوع اتصال

بی‌سیم - دانگل وایرلس

نوع حسگر

اپتیکال

دقت پیمایش

20000DPI

وزن

۱۰۷ گرم

قیمت

پنج میلیون و ۶۵۰ هزار تومان

در دست گرفتن Basilisk Ultimate بسیار راحت است و به خوبی با شیوه‌های در دست گرفتنِ مدل کف دست یا پنجه‌ای سازگار است. ترکیب پلاستیکی بکار رفته در دو طرف ماوس، گرفتنِ محکم و راحت آن را در طول ساعات طولانی‌مدتِ بازی تضمین می‌کند. همچنین می‌توانید مقاومت چرخ اسکرول را با یک چرخ کوچکتر که در قسمت زیرین ماوس قرار دارد تنظیم کنید. این مورد از نظرِ ما یکی از علل برتریِ طراحی Basilisk Ultimate نسبت به G502 محسوب می‌شود.

Razer Basilisk Ultimate یک ماوس عالی برای بازی‌های سبک FPS است و تأخیر کلیک فوق‌العاده پایینی دارد. می‌توانید تنظیمات حساسیت CPI را در محدوده‌ی بسیار وسیعی تنظیم کنید و هر دکمه را هم به سلیقه‌ی خود برنامه‌ریزی کنید. ۱۴ منطقه‌ی RGB قابل تنظیم نورپردازی در تمام ماوس وجود دارند و پدهای زیرینِ ماوس هم نسبت به Razer Basilisk معمولی ارتقا یافته‌اند و به ماوس اجازه می‌دهند که راحت‌تر روی میز شما حرکت کند. این مدل تقریبا با هر اندازه دستی قابل استفاده است و فقط افرادی که دست‌های کوچکتری دارند، احتمالا فقط با در دست گرفتن این ماوس به شکل نوک انگشتی یا پنجه‌ای مشکل داشته باشند. این محصول یک پایه‌ی ایستاده‌ی مخصوص برای شارژ هم دارد و می‌توان بدون اتصالِ هرگونه سیم و تنها با شارژر بی‌سیم ماوس را شارژ کرد.

ماوس بی‌سیم ایسوس مدل ROG SPATHA X WIRELESS

ماوس بی‌سیم ایسوس مدل ROG SPATHA X WIRELESS

نوع اتصال

بی‌سیم - دانگل وایرلس

نوع حسگر

اپتیکال

دقت پیمایش

19000DPI

وزن

۱۶۸ گرم

قیمت

۱۲ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان

ماوس حرفه‌ای ایسوس با نام ROG SPATHA X را باید غولِ آخر از رده ماوس‌های گیمینگ به شمار آورد که قابلیت‌های برجسته‌ی آن را می‌توان ۱۲ دکمه قابل برنامه‌ریزی، نورپردازی فوق‌العاده‌ی RGB، یک پایه‌ی شارژ مخصوص وایرلس، به‌علاوه‌ی موارد دیگر عنوان کرد. البته اگر ماوس در هنگام استفاده راحت یا دقیق نباشد، داشتن این ویژگی‌ها برای ما بی‌معنی خواهد بود. حسگر بکاررفته در این محصول از سری اپتیکال با دقت 19000DPI است که همان پاسخگویی و دقتی را دارد که از یک محصول ROG ایسوس انتظار داریم.

ASUS ROG Spatha X همچنین یک ماوس بسیار مناسب برای بازی های MMO است. تعداد زیادی دکمه‌ی کناری و کلی دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی دارد که البته به اندازه‌ی برخی از ماوس‌های مخصوص MMO نیست. همچنین از لحاظ ساختار بسیار محکم به نظر می‌رسد و طراحی آن راست‌دست و مناسب برای انواع دست‌ها و همه‌ی اندازه‌های دست، به جز دست‌های کوچکتر است. از نظر عملکرد، تأخیر کلیک بسیار پایینی دارد و می‌توانید CPI را دقیقاً با میزانِ افزایش ۵۰ در محدوده‌‌ی وسیعی تنظیم کنید. همچنین استند مخصوص شارژ ایسوس هم باعث می‌شود تا گیمر نگران میزان شارژ باتری و اتصال کابل به آن برای استفاده‌های بعدی نباشد.

نظر شما در رابطه با فهرست ماوس‌های پیشنهادیِ زومجی چیست؟ این نکته را در نظر داشته باشید که در این فهرست سعی شده تا محصولاتی را معرفی کنیم که علاوه‌بر داشتنِ کیفیت، به‌سادگی در بازار ایران قابل تهیه باشند. با معرفی محصولات جدید و موجود شدن آن‌ها، این فهرست نیز بروز خواهد شد.


پرسش‌های متداول

۱-بهترین ماوس های گیمینگ بازار کدام‌اند؟

از میان بهترین ماوس‌های گیمینگ در بازار ایران می‌توان به TUF Gaming M4 از ایسوس و G502 LIGHTSPEED از شرکت لاجیتک اشاره کرد. شما می‌توانید فهرست کامل بهترین ماوس‌های گیمینگ بازار را در زومجی بخوانید.

۲-بهترین ماوس های گیمینگ ارزان در ایران کدام‌اند؟

از میان ماوس‌های گیمینگ ارزان‌قیمت در بازار ایران که ارزش کاربری بالایی داشته باشند، می‌توان به ماوس لاجیتک مدل G102 و Clutch GM11 از ام اس آی اشاره کرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده