نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۵

واکنش منتقدان به فیلم Dick Johnson Is Dead - دیک جانسون مرده است

مستند دیک جانسون مرده است (Dick Johnson Is Dead)، اثر جدید شبکه نتفلیکس اخیرا در این سرویس استریم به نمایش درآمد و تا حد زیادی توجه منتقدان را به خود جلب کرد.

فیلم Dick Johnson Is Dead یا در زبان فارسی «دیک جانسون مرده است» یکی از جدیدترین آثار درام و مستند سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست کارگردان هنرمند و تازه‌کاری به نام کریستن جانسون، که در رزومه خود همکاری در ساخت مستند Derrida (دریدا)، مستند Darfur Now (حالا دارفر)، مستند Pray the Devil Back to Hell (دعا کنید شیطان به جهنم بازگردد)، مستند The Oath (سوگند)، مستند Citizenfour (شهروند چهار)، مستند Ladies First (اول خانم‌ها) و مستند Cameraperson (فیلمبردار) و غیره را دارد، ساخته شده است. فیلم دیک جانسون مرده است، دومین اثر مستندی کریستن جانسون محسوب می‌شود و درکنار کار حرفه کارگردانی، فیلم‌برداری را هم انجام می‌دهد. در فیلم دیک جانسون مرده است، آنا هافمن، وستی مامپوینت، کریستن جانسون و ریچارد «دیک» جانسون حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم دیک جانسون مرده است در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ (۵ بهمن ۱۳۹۸) در جشنواره فیلم ساندنس که بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در آمریکا محسوب می‌شود، به نمایش در آمد. لازم به ذکر است که سازندگان تصمیم داشتند این فیلم را در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۲۰ (۱۱ مهر) در سرویس استریم محبوب نتیفلکس به نمایش در بیاورند. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۸۷ را از بین ۲۲ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود کریستن جانسون و نلز بانگرتر بوده است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم کتی چوینگنی به‌تنهایی فعالیت کرده بود. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که همه آن‌ها در بخش رو به بالا قرار داشتند. این فیلم در همان جشنواره فیلم ساندنس امسال، توانست در بخش نوآوری در داستان‌سرایی غیرداستانی جایزه ویژه هیئت داوران را برنده شود. از طرف دیگر هم ۴۷ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر مستند را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۱۰۰ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که اخیرا فیلم Dick Johnson Is Dead در سرویس استریم نتفلیکس به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Dick Johnson Is Dead از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

سابقه خیلی زیاد ساخت مستندهای مختلف باعث شده تا فیلمساز دارای جایزه یعنی کریستن جانسون را متقاعد کند که قدرت واقعی انجام این کار را دارد. حالا که این موقعیت برای کریستن جانسون مهیا شده است، او می‌تواند از تک تک روش‌های مختلفی را یاد گرفته، استفاده کند. او در این فیلم از روش‌های ابداعی و خارق‌العاده استفاده کرده تا کاری کند که پدر روانپزشک و ۸۶ ساله‌ی او، بمیرد؛ این در حالی است که امیدوار است تا سینما به او کمک کند که زمان را تغییر دهد، به دردها بخندد و کاری کند که پدرش برای همیشه زنده بماند.

کریستن جانسون به همراه دیک جانسون در فیلم Dick Johnson Is Dead

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Dick Johnson Is Dead بیندازیم:

جاستین چنگ | لس آنجلس تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم یک اثر خنده‌دار درباره مرگ است؛ همین باعث می‌شود که یک فیلم آزاردهنده درباره زندگی باشد.

تاد مک‌کارتی | هالیوود ریپورتر

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم دیک جانسون مرده است، یک اثر خنده‌دار، تکان‌دهنده و قطعا منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شود. جانسون‌ها هم بارها نشان می‌دهند که یک پدر و دختر خیلی خوش‌شانس هستند.

ابی السسی | اسلش فیلم

۹۰ از ۱۰۰

فیلم Dick Johnson is Dead یک اثر شاعرانه از مخالفت و نمایشی از عشق در پایان زندگی به حساب می‌آید.

گای لاج | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

در آنِ واحد هم جشن است هم سوگواری، همزمان هم شاد است هم فوق‌العاده غمگین؛ این فیلم، اثری است که حسابی ارزش تماشا کردن را دارد.

جاش لارسن | لارسن آن فیلم

۸۸ از ۱۰۰

آثار هنری مانند این‌ها، خیلی بیشتر از تلاش‌های خلاقانه هستند. آن‌ها به‌نوعی مانند مدرک و گواهی عمل می‌کنند: گواهی‌ای بر زندگی نمونه‌های خود، بر افتضاح بودن مرگ و بر روش‌های مختلفی که ما با آن‌ها به زندگی می‌چسبیم یا با مرگ روبه‌رو می‌شویم.

دیک جانسون در حال فلوت زدن در فیلم Dick Johnson Is Dead

پیتر بردشاو | گاردین

۸۰ از ۱۰۰

همه اجزای این فیلم درکنار هم یک کودتای چشمگیر علیه سینما را به وجود می‌آورند: یک پایان‌بندی به سبک بونوئل که حیرت‌انگیز و تکان‌دهنده است. این فیلم هم یک پروژه اکتشافی شخصی محسوب می‌شود و هم یک آزمایش فکری و ذهنی.

سن کویس | اسلیت

۸۰ از ۱۰۰

نتیجه این فیلم، به یک اثر غم‌انگیز منجر می‌شود؛ چیزی که غیرقابل تحمل نیست... در حقیقت به‌طرز عجیبی الهام‌بخش محسوب می‌شود.

ان هرنادی | واشینگتون پست

۷۵ از ۱۰۰

فیلم‌های خیلی زیادی وجود دارند که به بحث فانتزی‌ها و آرزوهای درونی می‌پردازند، اما کریستن جانسون اولین را خلق کرده است؛ یک فانتزی که ترس درونی را محقق می‌کند... اثری که با عشق، خنده و مهم‌تر از همه با زندگی پر شده است.

کیث واتسون | مجله اسلنت

۷۵ از ۱۰۰

فیلم Dick Johnson Is Dead یک اثر درباره فرایند ساخت خود است؛ فیلمی که بارها و بارها هنر خود را نمایش می‌دهد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Dick Johnson Is Dead نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی، سرگرم‌کننده و جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده