نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه The Moment

انیمیشن کوتاه The Moment، ساخته‌ی کریس اه، قصد دارد پیام مهمی را در رابطه با مفهوم واقعی «دیدن» به مخاطب بدهد. با معرفی این انیمیشن کوتاه با زومجی همراه باشید.

سال‌ها است که حکایتی قدیمی منصوب به ارنست همینگوی در اینترنت دست به دست می‌شود؛ روزی شخصی ارنست همینگوی را به چالشی دعوت کرد که تنها با ۶ کلمه، داستانی کوتاه بنویسد که خواننده را به گریه بیاندازد. ارنست همینگوی در پاسخ این جمله را نوشت:

برای فروش: کفش‌های کودکانه. هرگز پوشیده نشده‌اند.

با وجود اینکه نمی‌توان صحت این ماجرا را تائید کرد، اما کماکان مفهوم جالب و قابل تاملی در آن وجود دارد؛ احساسات و تفکرات عمیق و پیچیده را می‌توان با بیانی بسیار ساده و مختصر نیز بیان کرد. این مسئله، در مورد انیمیشن کوتاه این هفته یعنی The Moment (به فارسی؛ لحظه)، ساخته‌ی کریس اه، نیز صدق می‌کند. با وجود اینکه زمان انیمیشن The Moment تنها دو دقیقه و نیم است، که حتی در قیاس با اکثر فیلم‌ها و انیمیشن‌های کوتاه، کم به نظر می‌آید، اثری است سرشار از احساسات عمیق و درگیر کننده.

the moment

چارچوب اصلی انیمیشن The Moment روی یک پیچش داستانی پایدار است

از آنجایی که این اثر بیش از دو دقیقه و نیم طول ندارد، کوچک‌ترین اشاره به داستان مساوی است با لوس شدن تمام و کمالش، پس تصمیم گرفتم این بار از نوشتن خلاصه‌ی داستان صرف‌نظر کنم. چارچوب اصلی انیمیشن The Moment روی یک پیچش داستانی پایدار است. این پیچش داستانی خالی از کلیشه نیست و ممکن است یادآور آثار متعدد مشابهی باشد که در گذشته مشاهده کرده یا خوانده‌اید، بااین‌حال نمی‌توان قدرت و تاثیرگذاری آن را نادیده گرفت. اگر بخواهم با یک مثال این مسئله را بهتر تشریح کنم، اگر کارگردان The Moment فردی ناشی و کارنابلد بود، این انیمیشن به یکی از آن پیام‌های دور و دراز با یک نکته‌ی اخلاقی کلیشه‌ای تبدیل می‌شد که در دهه‌ی هشتاد بزرگ‌ترهای خانواده ازطریق پیامک یا شبکه‌های اجتماعی اولیه برای یکدیگر ارسال می‌کردند، اما خوشبختانه خانم کریس اه کارش را به خوبی بلد است. او در این اثر داستانی زیبا را از برخوردی انسانی روایت می‌کند و احساسات نهفته در داستانش را به بهترین نحو با جلوه‌ی بصری چشم نواز به تصویر می‌کشد.

این انیمیشن قصد دارد به بیننده یاد بدهد چگونه قدر دان دنیایی باشد که پیرامون وی را فرا گرفته است. این قدردانی نه فقط مختص هرآنچه است که در دور و بر خود می‌بینید و حس می‌کنید؛ The Moment از شما می‌خواهد تا عجایب دنیا را تا مغز استخوان حس کنید و زیبایی را فراتر از آنچه در سطح قرار دارد تجربه کنید. همان‌طور که می‌بینید، چنین مفهومی قابلیت تبدیل شدن به اثری کلیشه‌ای و غیرقابل لمس را دارد و بیننده می‌تواند با هزار و یک دلیل از این سخن بگوید که چنین مفاهیمی بسیار آرمان گرایانه هستند و از آنچه در زندگی واقعی جریان دارد، دور است. مسئله‌ای که باعث می‌شود ‌The Moment در چنین دامی گیر نیفتد، در دست اول، روایت متین و صبورانه‌ی مثالی است که به این راحتی‌ها نمی‌توان با آن مخالفت کرد و بعد، ترکیب لحن شاعرانه و سبک طراحی زیبایی است که خود جدای از داستان و پیچشش، که پایه‌ی اصلی The Moment است، به یکی از نقاط قوت آن بدل می‌شوند.

the moment

کریس اه درباره‌ی انگیزه‌اش از ساخت انیمیشن The Moment می‌گوید:

شاید این مسئله کمی حوصله سر بر به نظر بیاید اما منبع الهام من برای ساخت این انیمیشن زندگی هر روزم و دنیای پیرامونم بود. من هر روز به خارج از خانه می‌رفتم و مشغول کشیدن پرتره‌های مختلف می‌شدم؛ همین مسئله جرقه‌ی اولیه‌ی ایده‌ی داستانی The Moment را در سرم زد. قصد من از ساخت این اثر شروع مکالمه‌ای درباره‌ی معنای واقعی دیدن و مشاهده کردن با مردم بود. در این اثر به معنای واقعی کلمه عقل همه‌ی ما به چشمانمان است و هرچه را می‌بینیم باور می‌کنیم. بااین‌حال معنای واقعی دیدن، نه طرز کار چشم و ترجمه‌ای است که در لغتنامه قرار دارد؛ دیدن با تمام وجود و احساسات انسان صورت می‌گیرد. دیدن واقعی، نگریستن نادیدنی‌ها و دریافت روح آنان است.

ما با انیمیشنی روبه‌رو هستیم که پای خود را از استاندارد آثار دانشگاهی فراتر نهاده و با جزئیات و رفتار سینمایی خود، از نظر روایت و طراحی بصری جایی برای حرف خاصی باقی نمی‌گذارد

The Moment درواقع پروژه‌ی فارغ التخصیلی کریس اه از آموزشگاه هنرهای بصری (SVA) شهر نیویورک است. پروسه‌ی ساخت این انیمیشن، از به نگارش درآورده شدن فیلم نامه‌ی اولیه تا پایان پروسه‌ی ساخت انیمیشن، به مدت دو سال به طول انجامید. همه چیز در این انیمیشن ابتدا در فتوشاپ طراحی و سپس به وسیله‌ی After Effect متحرک سازی شد. از آنجایی که این پروژه اولین ساخته‌ی رسمی کریس اه به شمار می‌رود، با چالش‌های فراوانی برای وی همراه بود. او از طرفداران انیمیشن‌های دو بعدی است، پس از همان اول کار، گزینه‌ی استفاده از تکنیک‌های مدل سازی ساده‌ی کامپیوتری سه‌بعدی خط خورد. در دست دیگر، او اهمیت زیادی برای جزئیات در طراحی قائل است و همین مسئله موجب شد که مدت زمان ساخت این اثر با وجود تعداد شخصیت‌ها و مدت زمان کوتاهش، چیزی نزدیک به دو سال طول بکشد. البته این مسئله را نباید فراموش کرد که پروسه‌ی ساخت طولانی این اثر درنهایت ثمره داده و حال ما با انیمیشنی روبه‌رو هستیم که پای خود را از استاندارد آثار دانشگاهی فراتر نهاده و با جزئیات و رفتار سینمایی خود، از نظر روایت و طراحی بصری جایی برای حرف خاصی باقی نمی‌گذارد. کریس اه در حال حاضر در یک استودیوی مستقل مشغول به کار است و سعی در آموختن راه و روش رهبری پروژه‌هایی بزرگتر و کار کردن در محیط‌هایی را که کارهای تیمی حرف اول می‌زنند دارد. با وجود اینکه هنوز اطلاعات خاصی درباره‌ی پروژه‌ی شخصی بعدی‌اش در دسترس نیست، اما او مصمم است که ساخت انیمیشن‌های کوتاه را ادامه دهد و اوقات فراغتش را به ساخت‌ آن‌ها اختصاص دهد.

دانلود انیمیشن از آپارات

کریس اه در ساخت The Moment دقیقا به آنچه که در نظر داشته دست یافته است؛ روایت آرام و شمرده، داستان تکان دهنده، طراحی هنری چشم نواز، شخصیت‌ پردازی قابل لمس و محیط و تصویر پردازی پر جزئیات دوست داشتنی، The Moment را به آن اثری تبدیل می‌کند که بینندگان انیمیشن‌های کوتاه انتظار دارند ببینند. این اثر بدون پریدن به شاخه‌های اضافه و اتلاف وقت، داستانی خوب و مختصر را روایت می‌کند که نشستن به پای آن خالی از لطف نیست. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده