نویسنده: رضوان دشتی
// پنجشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۱

ابراز رضایت دیزنی از عملکرد EA در مورد بازی های Star Wars

رئیس دیزنی در جلسه گزارش مالی این شرکت اعلام کرد که آن‌ها از قرارداد خود با الکترونیک آرتز راضی هستند و همچنان به این همکاری ادامه خواهند داد.

دیزنی در گذشته بازی‌هایی از قبیل Disney Infinity و Epic Mickey را توسط استودیوی داخلی خود به نام دیزنی اینتراکتیو (Disney Interactive Studios) که اکنون تعطیل شده است، منتشر می‌کرد، اما پس از مدتی حق امتیاز ساخت و انتشار بازی‌های خود را به شرکت‌های دیگر از جمله الکترونیک آرتز سپرد. در راستای این سیاست، EA در سال ۲۰۱۳ طی قراردادی ۱۰ ساله حق امتیاز ساخت و انتشار بازی‌های جنگ ستارگان را به‌دست آورد. حال باب ایگر (Bob Iger)، رئیس شرکت دیزنی، در رابطه با فلسفه انتشار بازی‌ها و همکاری خود با الکترونیک آرتز صحبت کرده است.

او در جلسه‌ای که به‌ مناسبت انتشار گزارش مالی شرکت برگزار شده بود اعلام کرد که استودیوهای داخلی دیزنی در توسعه و انتشار بازی‌ها عملکرد ضعیفی داشته‌اند؛ به همین خاطر آن‌ها به فکر فروش حق امتیاز بازی‌های تحت برند خود افتادند و از این اتفاق خوشحال هستند. او گفت:

سال‌ها در تلاش بودیم تا بازی‌هایمان را خودمان منتشر کنیم. شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان زیادی را برای رسیدن به این هدف خریدیم و بعدها مجبور شدیم آن‌ها را تعطیل کنیم یا بفروشیم. در طول این مدت طولانی موتوجه شدیم که ناشر خوبی برای بازی‌ها نیستیم، اما در فروش حق امتیاز بازی‌های خود که اتفاقا نیاز به زحمت زیادی ندارد، عملکرد فوق‌العاده‌ای داریم.

ایگر با اشاره به الکترونیک آرتز ادامه داد فارغ از مشکلات و شکایت‌های اخیر، رابطه آن‌ها با شرکت‌های طرف قراردادشان خوب است. او گفت:

ما رابطه خوبی با طرف‌های قراردادمان به خصوص الکترونیک آرتز داریم. از محصولات جنگ ستارگان راضی هستیم و به احتمال زیاد در آینده به این همکاری ادامه خواهیم داد و سرمایه خود را در جای دیگری هزینه خواهیم کرد.

هرچند دیزنی موفقیت بی‌شماری در ساخت فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، پارک‌ها و کشتی‌های تفریحی کسب کرده است، اما هیچ وقت موفق نشد در انتشار بازی‌ها موففق باشد. طبق گفته‌های ایگر آن‌ها هرگز نتوانستند در انتشار بازی‌ها مهارت خوبی را از خود نشان دهند.

شرکت EA تاکنون دو بازی از دنیای جنگ ستارگان به نام‌های Star Wars Battlefront و Star Wars Battlefront II منتشر کرده است. پروژه دیگری که تحت این برند منتشر می‌شود، Star Wars Jedi: Fallen Order نام خواهد داشت که توسط استودیوی ریسپاون (Respawn)، سازنده مجموعه Titanfall، در حال توسعه است. الکترونیک آرتز مدتی پیش اعلام کرد که ساخت بازی جنگ ستارگانی را که قرار بود به یک اثر جهان باز تبدیل شود لغو کرده است و استودیوی سازنده آن در حال حاضر به ساخت بازی‌هایی در مقیاس کوچک‌تر که زمان کم‌تری برای توسعه نیاز دارند، روی آورده است. البته الکترونیک آرتز پس از آن رسما اعلام کرد که همچنان به ساخت بازی‌های بیشتر تحت برند جنگ ستارگان ادامه خواهد داد.

بازی Star Wars Battlefront که سال ۲۰۱۵ منتشر شد، بیش از ۱۴ میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروخت و به موفقیت عظیمی دست پیدا کرد؛ این در حالی بود که قسمت بعدی آن به‌دلیل لوت‌باکس‌های فراوانی که داشت مورد سرزنش زیاد طرفداران قرار گرفت و تنها ۹ میلیون نسخه فروخت.

با فرض بر اینکه شرایط قرارداد بین دیزنی و EA تغییر نکند، حق امتیاز انتشار بازی‌های جنگ ستارگان تا سال ۲۰۲۳ به پایان خواهد رسید و الکترونیک آرتز برخلاف مجموعه‌های Battlefield و Dragon Age (که کاملا به خودش تعلق دارند) مجبور است برای تمدید این قرارداد مبلغ نامشخصی را به دیزنی پرداخت کند. جزئیات این توافق تاکنون به‌صورت عمومی منتشر نشده است.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده