نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۱

بونگ جون هو از دلایل سبک‌ های مختلف سینمای خود می‌گوید

بونگ جون هو، کارگردان فیلم تحسین‌شده Parasite (انگل)، از دلیل ساخت این فیلم و البته دلایل چند ژانری بودن سینمای خود سخن گفت.

فیلم Parasite (انگل) به‌کارگردانی بونگ جون هو، موفق شد جایزه نخل طلای هفتادودومین دوره جشنواره فیلم کن را به‌دست بیاورد و در جشنواره‌های مختلف امسال بدرخشد. پس از نمایش در اکثر کشورها و حضور در جشنواره‌های سینمایی مختلف و البته بردن جوایز بسیار، سرانجام روز چهارشنبه هفته گذشته فیلم Parasite در سینمای آرک‌لایت شهر لس آنجلس به نمایش درآمد.

Bong Joon-ho

شخصیت کی وو به امید بیرون کشیدن خانواده‌ٔ فقیرش از باتلاق زندگی در جایگاه آدم‌هایی سطح پایین در جامعه، به‌شکلی حساب‌شده قدم به پارک خانوادگی یک خانواده‌ٔ ثروتمند می‌گذارد و تک‌تک وسایل قرارگرفته در آن‌جا را با لوازم متعلق به خودش، خواهرش، مادرش و پدرش جایگزین می‌کند. تا جایی که این تهاجم آرام‌آرام، اما توقف‌ناپذیر که تماشای آن برای تمامی تماشاچیان سرگرم‌کننده خواهد بود، سرانجام در یک شب طوفانی، جلوه‌ٔ عجیب و حقیقی‌ خود را نشان همگان می‌دهد. همان لحظاتی که ناگهان ژانر «انگل» را دچار تغییر می‌کنند و آن را به‌جای فیلمی اجتماعی درباره‌ٔ دو خانواده‌ی متضاد، در جایگاه اثری ترسناک، خشن و استرس‌زا، مقابل تماشاگر می‌گذارد. همچون اکثر ساخته‌های بونگ جون هو، این فیلم نیز چند ژانر مختلف کمدی سیاه، درام، وحشت و جنایی را درهم‌ می‌آمیزد و درنهایت نیز معجون ساخته‌شده هوش از سر همه می‌برد و روز چهارشنبه نیز همین بلا را بر سر تماشاچیان آمریکایی آورد و آنان را روی صندلی‌های خود میخکوب کرد.

در همین راستا خبرنگار سایت خبری هالیوود ریپورتر (THR)، گفتگویی کوتاه با کارگردان فیلم Parasite داشت و دلیل ساخت این فیلم را از بونگ جون هو پرسید که وی در پاسخ چنین گفت:

به‌عنوان یک هنرمند، فکر می‌کنم کار من روایت داستان‌ها است؛ من یک داستان‌سرا هستم. این روزها فیلمسازان زیادی هستند که در مورد زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم سخن می‌گویند، مثل جردن پیل با فیلم Us (ما) و هیروکازو کورئیدا با فیلم Shoplifters (دزدان فروشگاه). سخن گفتن از ثروتمند و فقیر و مشکلاتی این چنینی اطرافمان، امری بسیار عادی برای ما است. من فقط تصمیم گرفتم داستان را از راهی نامعمول و عجیب روایت کنم.

Parasite

سپس خبرنگار هالیوود ریپورتر از باز هم چند ژانری بودن ساخته‌ٔ این کارگردان پرسید که این موضوع چرا برای وی تا این اندازه جذاب است که بونگ جون هو گفت:

کره جنوبی باشد یا آمریکا یا کشوری اروپایی، هر کشوری مشکل تضاد طبقاتی دارد، مشکلی که در آن فاصلهٔ قشر ثروتمند و فقیر از همیشه بیشتر شده است؛ من تنها این سؤال را مطرح کردم که چرا این فاصله کم نشده و شرایط بهتر نمی‌شود؟ به نظر من تضاد طبقاتی امری گريزناپذير است. قصد ساخت فیلمی سیاسی با استفاده از برخی اهداف انقلابی را نداشتم. من واقعاً در پی امر زیبایی سینما و سرگرمی که این حوزه با خود به همراه می‌آورد هستم، اما دراین‌میان می‌خواستم موضوعی مهم را نیز مطرح کنم.

اگر بخواهیم به‌شکلی سطحی نگاهی به ساخته‌هایم داشته باشیم، من فیلم های علمی تخیلی و فیلم‌های هیولایی نیز ساخته‌ام، ولی صادقانه بگویم که شخصاً همین الان نیز همان کاری را انجام می‌دهم که همیشه انجام داده‌ام. در طول برگزاری جشنواره فیلم کن، خبرنگاری آمریکایی گفت که لزومی ندارد فیلم‌های بونگ جون هو را در ژانری خاص طبقه‌بندی کنیم؛ بونگ جون هو خودش یک ژانر است.

پس از اکران فیلم Memories of Murder (خاطرات قتل) در سال ۲۰۰۳، بونگ جون هو مورد توجه مخاطبان غربی قرار گرفت و در ادامه او فیلم‌های تحسین شده دیگری مثل فیلم The Host (میزبان)، فیلم Mother (مادر)، فیلم Snowpiercer (برف شکن) و فیلم Okja (اوکجا) را کارگردانی کرد. جالب اینجا است که چندی پیش طبق گزارشی که سایت خبری گاردین منتشر کرد، اداره پلیس شهر هواسئونگ منطقه گیونگی‌دو در کشور کره جنوبی، پس از گذشت ۳۰ سال توانست هویت قاتل زنجیره‌ای مشهور این کشور را که از وی به‌عنوان «زودیاک کره‌ای» یاد می‌شد شناسایی کند؛ لی چون جاء، یکی از متهمان به تجاوز و قتل ۱۰ زن بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ بود که بونگ جون هو در سال ۲۰۰۳ فیلم فوق‌العادهٔ Memories of Murder براساس آن ساخت.

کره جنوبی باشد یا آمریکا یا کشوری اروپایی، هر کشوری مشکل تضاد طبقاتی دارد، مشکلی که در آن فاصلهٔ قشر ثروتمند و فقیر از همیشه بیشتر شده است؛ من تنها این سؤال را مطرح کردم که چرا این فاصله کم نشده و شرایط بهتر نمی‌شود

زومجی در نقد فیلم Parasite چنین نوشته است:

در نگاه کلی می‌توانیم فیلم را یک کمدی سیاه بدانیم. در دل این مسیر از ژانر وحشت و جنایی هم گذر می‌کنیم. درنهایت با درامی تأثیرگذار رو‌به‌رو می‌شویم که در درجه اول هم سرگرم‌کننده است و هم جزئیات زیادی را برای تماشای چندین باره دارد که کمک می‌کند فیلم ابداً یکبار مصرف نباشد. با چنین طیفی از ژانر، طیف زیادی از مخاطبان هم می‌توانند از تازه‌ترین ساخته بونگ جونگ هو لذت ببرند. در فیلمی که شخصیت‌هایش ظاهری آرام، اما عقده و خشونتی پنهان در دلشان دارند، تلفیق چندین ژانر مختلف به تناقض این حال‌وهوا کمک زیادی کرده است.

فیلم Parasite در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ (۱۹ مهر ماه ۱۳۹۸) به‌صورت محدود در سینماهای آمریکای شمالی اکران خواهد شد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده