نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۸

تأثیر ماجرای گندالف در ارباب حلقه‌ ها روی خالق بازی تاج و تخت

جرج آر آر مارتین از تأثیر عظیم ارباب حلقه‌ها اثر جی آر آر تالکین روی کتاب‌های خود می‌گوید.

نویسنده سری کتاب‌های ترانه یخ و آتش (A Song of Ice and Fire) در گفتگویی با PBS از تأثیر ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings) اثر جی آر آر تالکین روی نوشته‌های خود صحبت کرده است.

شبکه PBS این روزها روی برنامه‌ای به نام The Great American Read کار می‌کند و قرار است مخاطبین آن از بین ۱۰۰ کتاب معروف، به گزینه مورد نظر خود رأی دهند. شبکه در همین راستا با خالق بازی تاج و تخت (Game of Thrones) مصاحبه کرده که در سال‌های اخیر به لطف سریال تلویزیونی آن به اوج محبوبیت رسیده است. جرج آر آر مارتین در صحبت‌های خود تا جایی که توانسته از تالکین قدردانی کرده و او را فردی می‌داند که با نوشته‌های خود توانست تأثیر زیادی روی بقیه گذاشته و به افرادی مثل مارتین کمک کند. خود مارتین در این زمینه به خاطرات دوران کودکی‌اش اشاره کرده و می‌گوید با وجود اینکه در آن دوران پول کافی برای سفرهای تابستانی نداشته، ولی از طریق همین کتاب‌ها نوع دیگری از سفر را تجربه می‌کرده است.

این کتاب‌ها من را با خود به هر جایی می‌بردند. بزرگترین ابتکار تالکین در ارباب حلقه‌ها خلق شخصیت‌هایی بود که با وسوسه به‌دست آوردن حلقه درگیر بودند و به این فکر می‌کردند که با آن چه کار کنند. همه آن‌ها در حال دست و پنجه نرم کردن با خود و نبردی درونی با قلب‌هایشان بودند و... ناگهان با مرگ گندالف مواجه شدیم!

مارتین ماجرای مرگ گندالف را اتفاق مهمی می‌داند که باعث شد حس تعلیق داستان ارباب حلقه‌ها هزاران برابر بیشتر شود و از آن لحظه به بعد، مخاطب انتظار مرگ هر شخصیت مهم دیگری را هم داشته باشد.

این موضوع تأثیر عمیقی روی من گذاشت و باعث شد بعدها در کتاب‌های خود به راحتی شخصیت‌های مهم را از بین ببرم. تالکین قاعده مهمی را در داستان‌نویسی شکست و تا ابد او را بابت این قضیه دوست دارم.

مارتین در ادامه مصاحبه خود از همه درخواست کرده که اگر هنوز ارباب حلقه‌ها را نخوانده‌اند، خیلی زود به سراغ آن رفته و به جای رأی دادن به بازی تاج و تخت (اولین کتاب از سری ترانه یخ و آتش) به کتاب تالکین رأی دهند.

این روزها خبرهای زیادی در مورد سریال ارباب حلقه‌ ها به گوش می‌رسد و آمازون در حال تدارک سریال عظیمی از این مجموعه است که احتمالاً تا قبل از سال ۲۰۲۱ خبری از آن نخواهد شد. سریالی که طبق بعضی شنیده‌ها به ماجراهای قبل از اولین کتاب ارباب حلقه‌ ها پرداخته و آراگورن جوان در آن حضور خواهد داشت.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده