نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۸

انتشار طرح‌های اولیه دو مجموعه ترمیناتور و بیگانه بعد از چندین سال

طرح‌های اولیه دو مجموعهٔ محبوب و قدیمی Alien (بیگانه) و Terminator (ترمیناتور) که توسط جیمز کامرون کشیده شده بودند، بعد از چندین سال منتشر شدند.

جیمز کامرون، کارگردان برجستهٔ سینمای هالیوود، چند طرح منتشرنشده از دو مجموعهٔ Alien (بیگانه) و Terminator (ترمیناتور) را پس از سال‌ها با علاقمندان به اشتراک گذاشت. بعد از گذشت چند سال بی‌خبری از جیمز کامرون و درگیر بودن این کارگردان با نگارش فیلمنامه و توسعهٔ دنباله‌های فیلم Avatar (آواتار)، در یک سال اخیر نام وی زیاد به گوش می‌خورد و پروژه‌های زیادی در دست دارد. وی در حال حاضر مشغول فیلمبرداری قسمت دوم و سوم مجموعهٔ آواتار است؛ فیلم ابتدایی مجموعهٔ آواتار در سال ۲۰۰۹ اکران شد و به موفقیت تجاری بزرگی دست یافت. این فیلم در گیشه ۲.۷۹ میلیارد دلار فروش داشت که رقمی باورنکردنی است و هنوز پس از گذشت نزدیک به ۹ سال از اکران آن فیلم، هیچ فیلمی نتوانسته رکورد آواتار را بشکند. منتقدین نیز در مجموع نگاه مثبتی به این فیلم داشتند. قسمت ابتدایی مجموعهٔ آواتار در ۹ بخش هشتاد و دومین مراسم سالیانه اسکار نامزد دریافت جایزه شد و توانست سه جایزه را از آن خود کند، البته کاترین بیگلو، همسر سابق جیمز کامرون، با ساخت فیلم The Hurt Locker (گنجه درد) توانست ۶ جایزه هشتاد و دومین مراسم اسکار از جمله بهترین فیلم سال و بهترین کارگردانی را از آن خود کند.

جیمز کامرون همچنین تهیه‌کنندگی فیلم جدید مجموعهٔ ترمیناتور را که کارگردانی این فیلم به تیم میلر سپرده شده است بر عهده دارد. جیمز کامرون داستان فیلم دوم این مجموعه را به گونه‌ای خاتمه داد که دیگر شانسی برای کارگردانی فیلم‌های بعدی این مجموعه نداشته باشد، اما از آنجایی که در سال ۲۰۱۹ قرار است بار دیگر حقوق ساخت فیلمی بر اساس داستان ترمیناتور را به‌ دست بیاورد، در سری جدید این مجموعه، نقش تهیه‌کننده را در پروژهٔ جدید ایفا خواهد کرد. در کنار کامرون، دیوید الیسون از کمپانی اسکای دنس (Skydance) حضور دارد و تهیه‌کننده این پروژه خواهد بود. جیمز کامرون پس از مدت‌ها، سرانجام می‌تواند کنترل کاملی بر مجموعهٔ علمی تخیلی مورد علاقهٔ خود داشته باشد و تهیه‌کنندگی اجرایی فیلم جدید را بر عهده خواهد داشت. کارگردانی ریبوت فیلم ترمیناتور بر عهده تیم میلر، کارگردان فیلم Deadpool (دِدپول) خواهد بود. قسمت جدید فیلم ترمیناتور قرار است دنباله مستقیم فیلم Terminator 2: Judgement Day باشد و داستان و اتفاقات قسمت سوم تا پنجم این مجموعه را که شامل سه فیلم Terminator 3: Rise of the Machines (ترمیناتور ۳: خیزش ماشین‌ها)، فیلم Terminator Salvation (ترمیناتور: رستگاری) و فیلم Terminator Genisys (ترمیناتور: پیدایش) می‌شود، کاملاً نادیده خواهد گرفت. هنوز اطلاعات چندانی از داستان فیلم جدید به بیرون درز نکرده است و تنها می‌دانیم که دو بازیگر اصلی فیلم Terminator 2: Judgement Day، یعنی آرنولد شوارزنگر و لیندا همیلتون، برای ایفای نقش دوباره، در این فیلم بازخواهند گشت. مکنزی دیویس، دیگو بونتا و ناتالیا ریز، بازیگران جدیدی هستند که هر کدام قرار است نقشی مهم را در فیلم ششم مجموعهٔ ترمیناتور ایفا کنند.

جیمز کامرون هنرمندی بااستعداد در زمینهٔ طراحی و خلق موجودات مختلف نیز است و طراحی ربات تی‌-۸۰۰ را در مجموعهٔ ترمیناتور و همچنین ملکهٔ بیگانه‌ها در مجموعهٔ بیگانه را بر عهده داشت که طراحی‌های وی پس از سال‌ها منتشر شده‌اند. سایت SYFY برخی از طرح‌های این دو نماد تاریخی سینمای علمی تخیلی و وحشت را منتشر کرده است که این طرح‌ها پیش‌تر در کتاب Story of Science Fiction، نوشتهٔ جیمز کامرون، قرار داده شده بودند. این طرح‌ها را با هم مشاهده می‌کنیم:

Terminator

طرح بیگانه:

Alien

جیمز کامرون این روزها مشغول تهیه‌کنندگی فیلم Alita: Battle Angel‌‌ (آلیتا: فرشته جنگ) است؛ جیمز کامرون به‌عنوان تهیه‌کننده و نویسندهٔ فیلمنامه در این فیلم حضور داشته است و لیتا کالوگریدیس و رابرت رودریگز در نوشتن فیلمنامه این فیلم به کامرون کمک کرده‌اند. این فیلم اقتباسی از مانگای علمی تخیلی آلیتا فرشته جنگ، نوشته یوکیتو کیشیرو است. در انتها نیز وی میزبانی برنامهٔ James Cameron's Story of Science Fiction شبکهٔ AMC را بر عهده دارد و در این برنامه با بزرگان سینما چون ریدلی اسکات و جرج لوکاس صحبت می‌کند. در مجموع این روزها، شلوغ‌ترین روزهای کاری دوران جیمز کامرون است و البته این موضوع بسیار برای طرفداران این کارگردان خبر خوشی محسوب می‌شود.

این روزها جیمز کامرون مشغول چندین پروژه است، از ساخت دنباله‌های فیلم آواتار گرفته تا فیلم جدید مجموعهٔ ترمیناتور و حضور در برنامه‌ای تلویزیونی خودش

هم بیگانه و هم ترمیناتور نمادهای کلاسیک سینمای علمی تخیلی محسوب می‌شوند و این دو شخصیت و موجود در فیلم‌های سینمایی زیادی حضور داشته‌اند و حتی مجموعه‌های تلویزیونی و همچنین بازی ویدئویی آن‌ها ساخته شده است. در ابتدا ریدلی اسکات بود که زنومورف‌ها را به سینمادوستان معرفی کرد و فیلم ابتدایی را خود کارگردانی کرد. وی همچنین کارگردانی آخرین فیلم این مجموعه را بر عهده داشت؛ فیلم Alien: Covenant (بیگانه: کاوننت) مورد پسند منتقدان و تماشاچیان قرار گرفت، ولی فروش این فیلم در گیشه را نمی‌توان خیلی خوب قلمداد کرد. فیلم Alien: Covenant با بودجه ساخت ۹۷ میلیون دلاری، ۲۴۰ میلیون دلار فروش داشت. جالب است بدانید که جیمز کامرون چند سال پیش قصد داشت فیلمنامه‌ای جدید از مجموعهٔ بیگانه را به رشتهٔ تحریر درآورد که به ریشه‌های این مجموعه می‌پرداخت، اما اعلام خبر ساخت فیلم Alien Vs Predator (بیگانه علیه غارتگر) باعث شد به کل علاقهٔ خود را به این مجموعه از دست بدهد. اما اسکات دنبالهٔ کار را گرفت و دو فیلم Prometheus (پرومتئوس) و Alien: Covenant را ساخت.

یادآوری می‌کنیم کمپانی فاکس پیش از این، تاریخ اکران چهار دنباله‌ فیلم آواتار را اعلام کرده بود که بدین ترتیب بوده‌اند:

قسمت دوم فیلم آواتار در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۸ آذرماه ۱۳۹۹)، قسمت سوم فیلم آواتار در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۶ آذرماه ۱۴۰۰)، قسمت چهارم فیلم آواتار در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۴ (۳۰ آذرماه ۱۴۰۳) و سرانجام قسمت پنجم فیلم آواتار در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۵ (۲۸ آذرماه ۱۴۰۴) به روی پرده‌ سینما خواهد رفت.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده