// پنجشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۵

شرکت AMD خنک‌ کننده پردازنده‌ Wraith Prism را معرفی کرد

معمولا سازنده‌های پردازنده‌ها تمایلی به ساخت خنک‌کننده پردازنده‌های خود ندارند یا آن را به شرکت‌های دیگر واگذار می‌کنند، اما اینبار AMD پا را فراتر از انتظارات گذاشته و خنک‌کننده‌ای با نورپردازی RGB ارائه کرده است.

معمولا هر یک یا دو سال یکبار شرکت‌های اینتل و AMD خط تولید پردازنده‌های خود را بروزرسانی می‌کنند، اما سخت‌افزاری که همیشه کم‌ترین تغییر را طی سال‌ها تولید داشته خنک‌کننده‌های پردازنده‌ی این دو شرکت هستند. شرکت Intel در این زمینه از زمان پردازنده‌های Ivy Bridge تقریبا هیچ گونه تغییری در خط تولید خنک‌کننده‌های خود نداشته که این تاریخ به زمان اولین پردازنده‌های سری Core برمی‌گردد. البته AMD در این مورد کمی بیشتر فعالیت از خودش نشان داده و چندی پیش خنک‌کننده‌های سری Wraith را نیر ارائه داده است. به تازگی و همزمان با معرفی سری 2000 پردازنده‌های رایزن، این شرکت یک خنک کننده پردازنده‌ی جدید از سری Wraith را با نام Prism معرفی کرده است که تنها به صورت جداگانه قابل خرید است. شرکت AMD اولین بار در نمایشگاه CES امسال اطلاعات کمی در مورد این خنک کننده جدید را ارائه کرده بود.

خوشبختانه شرکت AMD در ارائه خنک‌کننده‌های جدید کمی نسبت به اینتل متفاوت عمل می‌کند و گزینه‌های بیشتری را در این زمینه به جز خنک‌کننده‌های ساده در اختیار عموم قرار می‌دهد. حال این شرکت جدیدترین خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای و کیفیت بالای خود را با نام Wraith Prism را برای عموم ارائه کرده است. این خنک‌کننده در اصل همان خنک‌کننده مدل بالای این شرکت با نام Wraith Max است، اما با این تفاوت که در آن از دو ردیف LEDهای دارای نورپردازی RGB استفاده شده. البته خنک‌کننده‌ی Wraith Max نیز دارای LED و نورپردازی است، اما تنها یک رنگ دارد و RGB نیست؛ در حالی که در Wraith Prism علاوه بر تکنولوژی نورپردازی RGB، قابلیت کنترل این LEDها هم گنجانده شده است. 

Wraith Prism

LEDهای این خنک کننده جدید به وسیله‌ی نرم‌افزار Ryzen Master قابل کنترل است و اجازه می‌دهد که تغییرات روی هر دو ردیف از LEDها اعمال شود. همچنین این نورپردازی قابلیت همگام‌سازی و سازگاری با استانداردهای شرکت‌های سازنده مادربود مانند Asus Aura ،Gigabyte RGB Fusion ،MSI Mystic Light و غیره را دارد. این خنک‌کننده همچنین به شما این امکان را می‌دهد که در نرم‌افزار Ryzen Master پروفایل‌های مختلفی را برای آن تعیین کنید. در ساختار این خنک‌کننده نسبت به مدل قبلی خود یعنی ‌Wraith Max تغییرات اساسی زیادی به جز RGB LED صورت نگرفته؛ در نتیجه قیمت آن نیز تنها ۵ دلار از قیمت ۴۵ دلاری Wraith Max بیشتر است.

اینکه AMD به بازار خنک‌کننده‌های پردازنده علاقه نشان داده و در آن حضور دارد نکته‌ی جالبی به نظر می‌رسد؛ زیرا از سوی دیگر شرکت اینتل در این عرصه مشارکت خود را کاهش داده است. پس باید صبر کنیم و ببینیم که برنامه‌های آینده‌ی AMD برای بخش خنک‌کننده‌های پردازنده چیست و عکس‌العمل دیگر شرکت‌های تولیدکننده‌ی خنک‌کننده در مورد این موضوع چه خواهد بود.


منبع eteknix.com
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده