نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به فیلم Overlord - اورلرد

چندی پیش فیلم اورلرد (Overlord) با کارگردانی جولیوس اوری و تهیه کنندگی جی جی آبرامز به روی پرده سینما رفت اما نتوانست آنطور که باید و شاید، عملکرد خوبی داشته باشد.

 فیلم Overlord یا در زبان فارسی اورلرد یکی از جدیدترین آثار اکشن، علمی و تخیلی، اسرارآمیز، هیجان‌انگیز، جنگی و ترسناک کمپانی پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) است که به‌دست جولیوس اوری، کارگردان فیلم Son of a Gun (پسر یک اسلحه) ساخته شده است. در فیلم اورلرد، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون جوان ادپو در نقش سرباز اد بویس، وایت راسل در نقش سرجوخه فورد، ماتیلدا اولیویه در نقش کلوئی، جان ماگارو در نقش تیبت، جیانی تاوفر در نقش پائول، پیلو اسبک در نقش کاپیتان وافنر، ایان ده کیستکر در نقش چیس، دامینیک اپل وایت در نقش روزنفلد، جیکوب اندرسون در نقش داوسون، بوکیم وودبین در نقش گروهبان الدسون، اوا مگیار در نقش سیمون (عمه‌ی کلوئی) و اریک ردمن در نقش دکتر اشمیت و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم اورلرد در تاریخ ۲۲ سپتامبر سال جاری (۳۱ شهریور) در سالن فنتستیک فست (Fantastic Fest) که در ایالت تگزاس قرار دارد، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۵۸ را از بین ۲۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۸ آبان ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. این فیلم ترسناک و دلهره‌آور توسط جی جی آبرامز تهیه کنندگی شده است. اینگونه گفته شده که در این اثر، شاهد نمای متفاوتی از مبارزه و جنگ هستیم که هیچ شباهتی به آثار اکران شده در سال‌های گذشته مانند فیلم Saving Private Ryan (نجات سرباز رایان) یا فیلم Inglourious Basterds (حرامزاده‌های لعنتی) ندارد. مدتی پیش شایعه شده بود که این اثر، در واقع قسمت چهارم سری فیلم Cloverfield (کلاورفیلد) است اما مدتی بعد از آن، جی جی آبرامز تمام این شایعات و همچنین هرگونه ارتباط این اثر با دنیای کلاورفیلد را به طور کامل رد کرد.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Overlord در سالن نمایش فنتستیک فست و همچنین اکران عمومی آن در سینماهای ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Overlord از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در شامگاه روز پیاده‌سازی در نرماندی یا همان D-Day، پیاده‌نظام‌های چترباز آمریکایی پشت خطوط دشمن فرود آمدند تا ماموریتی را که به آنها محول شده بود، انجام دهند؛ ماموریتی که نقش مهمی در پیروزی تهاجم آنها داشت. با این حال، همانطور که آنها به هدف خود نزدیک می‌شدند، کم کم متوجه شدند که اتفاقات خیلی بیشتری در این روستا که توسط اعضای ارتش نازی‌ها اشغال شده، در حال رخ دادن است؛ خیلی بیشتر از آنچه که آنها از یک عملیات نظامی ساده اطلاع داشتند و انتظار می‌رفت. طولی نکشید که آنها متوجه شدند در حال مبارزه کردن در مقابل نیروهای فراطبیعی دشمنان هستند؛ نیروهایی که بخشی از آزمایش‌های نازی‌ها به حساب می‌آمدند.

Overlord

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Overlord بیندازیم:

ویلیام بیبیانی | TheWrap

۸۹ از ۱۰۰

اگر اورلرد به عنوان یک بازی ویدیویی ساخته می‌شد، یکی از پروژه‌های خیلی خوب و عالی به حساب می‌آمد. حال این اثر تبدیل به یک فیلم سینمایی شده و در نهایت می‌توان آن را به عنوان یکی از کارهای خیلی خوب به شمار آورد.

رافائل متامایور آگویتون | آی جی ان

۸۵ از ۱۰۰

اورلرد ممکن است آن فیلم Call of Duty: Zombies که شما انتظارش را دارید، نباشد اما می‌توان گفت که یک اثر سینمایی به شدت سرگرم‌کننده به حساب می‌آید؛ اثری که محوریت آن جنبه‌های ترسناک جنگ و همچنین هیجان حمله‌های زامبی‌ها است.

کریس ناشاواتی | اینترتینمنت ویکلی

۸۳ از ۱۰۰

یک اثر فوق‌العاده خوش ساخت که ترکیبی از المان‌های آثار جنگی قدیمی است. علاوه بر اینکه المان‌های جنگی در این اثر وجود دارد، شما شاهد صحنه‌های ترسناک و دلهره‌آور آثار سینمایی ترسناک هم خواهید بود. این اثر سراسر سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است.

دن کافری | کانسیکوئنس آو ساوند

۷۵ از ۱۰۰

در این اثر المان‌ها و فاکتورهایی وجود دارد که برای چنین ژانر زیرمجموعه‌ی به‌خصوصی، یک کار جدید و نوآورانه به حساب می‌آید؛ ژانری که معمولا کارهای آن به طنزها و جوک‌های بد و خشونت‌های بی‌محتوا ختم می‌شود.

OVERLORD

ریچارد ویتاکر | آستین کرونیکل

۴۰ از ۱۰۰

اگر شما جنبه‌ها و صحنه‌های ترسناک این اثر را حذف کنید، آن وقت اورلرد تبدیل به یک فیلم زشت می‌شود که به طرز عجیبی غیرقابل تحمل است.

سورن اندرسون | سیاتل تایمز

۳۸ از ۱۰۰

زامبی‌ها. نازی‌ها. کلیشه‌ها. خشونت‌های وحشیانه. فیلم اورلرد تعداد خیلی زیادی از این موارد را به حد بسیار زیادی ارائه می‌دهد.

مایکل اوردونا | سان فرانسیسکو کرونیکل

۲۵ از ۱۰۰

کمبود انرژی و همچنین تخیل داستانی‌ای که در این اثر وجود داشت، باعث شد تا لذت‌بخشی و هیجان‌انگیزی مبارزه سربازان داستان با موجودات وحشتناک مقابلشان، خیلی کم و کوتاه به نظر بیاید.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Overlord نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم نسبتا ضعیفی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها، از آن ناراضی خواهند بود؛ هرچند که تماشاگران از تماشای این فیلم لذت بردند و امتیاز نسبتا بیشتری را در مقایسه با منتقدان به این اثر داده‌اند. به هر حال اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

OVERLORD


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده