نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۰

گزارش دایرک از مقایسه میزان مصرف بازی در ایران با سایر کشور‌ها در TGC 2017

موسسه آماری دایرک در نمایشگاه TGC 2017 حضور داشت و اطلاعاتی از میزان مصرف بازی‌ها در بین گیمر‌های ایرانی را به اشتراک گذاشت. 

دایرک یک موسسه آماری است که تحقیقاتی را در حوزه بازی‌های ویدیویی در ایران انجام می‌دهد و پیش از این هم در زومجی گزارش‌های مختلفی از جانب این موسسه را خوانده‌اید. حال دایرک در نمایشگاه TGC 2017 هم حضور دارد و گزارشی از میزان مصرف بازی‌های ویدیویی در ایران و مقایسه آن با کشور‌های دیگر با نام Digital Games In Motion ارائه کرده است. در این مقایسه، کشور‌های آمریکا و کانادا از قاره آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزیلند از قاره اقیانوسیه، اسپانیا، آلمان، فرانسه و انگلیس هم از قاره اروپا آمار‌های مصرف خود را ارائه کرده‌اند و موسسه دایرک هم آن‌ها را با آماری که خودش از ایران جمع‌آوری کرده، مقایسه کرده است. 

سید حسینی، مدیر دایرک، ضمن اعلام این اطلاعات اشاره کرد که چون دایرک خودش مستقیما آمار را از ایران جمع‌آوری کرده، قادر بوده که آن‌ها را برای مقایسه بهتر با آمار ارائه‌شده توسط کشور‌های خارجی دسته‌بندی کند. برای مثال، برخی کشور‌ها در جمع‌آوری آمار فقط مخاطبین بالای ۱۸ سال را در نظر گرفته بودند و به همین دلیل دایرک هم این افراد را در مقایسه لحاظ کرده است. 

دایرک

با اینکه گزارش دایرک مفصل است، اما یک بخش جالب آن مقایسه میزان مصرف بازی‌ها روی پلتفرم‌های مختلف است. به این صورت که کاربران ایرانی، در مقایسه با گیمر‌های سایر کشور‌ها علاقه نسبتا کم‌تری به بازی‌های کنسولی و پی‌سی دارند. اما در نقطه مقابل، ایرانی‌ها در مقایسه با دیگر کشور‌ها علاقه به مراتب بیش‌تری به بازی‌های موبایل دارند و این پلتفرم، پلتفرم محبوب بین ایرانی‌ها است. به همین دلیل هم گزارش دایرک بیش‌تر روی پلتفرم موبایل منعطف شده است. 

طبق گفته حسینی، عوامل زیادی روی محبوبیت بازی‌های موبایل تاثیر دارند. برای مثال، یکی از این عوامل، کوتاه بودن پروسه ساخت این بازی‌ها یا هزینه پایین‌تر ساخت آن‌ها است. علاوه بر این در مورد بازی‌های موبایل، حذف ناشر هم رخ می‌دهد و بازیساز قادر است مستقیما بازی خود را منتشر کند. ضمنا در مورد مخاطبین هم گوشی موبایل در مقایسه با پی‌سی یا کنسول، بیش‌تر در دسترس است و به همین دلیل کاربران علاقه زیادی به بازی‌های موبایل دارند. 

حسینی همچنین در نهایت از نحوه اجرای نمایشگاه TGC 2017 ابراز رضایت کرده و اعتقاد دارد که این نمایشگاه باعث خواهد شد تا ارتباط ایران با سایر کشور‌های جهان در زمینه صنعت بازیسازی بهتر شود و علاوه بر آن، اجرای نمایشگاهی در این وسعت، موجب خواهد شد تا ایران در آینده هم بتواند نمایشگاه‌های دیگر را بهتر اجرا کند. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده