نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۲

تحلیل کنفرانس PC Gaming Show در E3 2017

کنفرانس اختصاصی پی‌سی در E3 2017 به شکلی برگزار شد که آرزو کنیم ای‌کاش از سال آینده دیگر خبری از این کنفرانس نباشد. با تحلیل کنفرانس همراه زومجی باشید.

زمانی که اولین بار در سال ۲۰۱۵ سایت پی‌سی گیمر خبر از برگزاری کنفرانس اختصاصی پی‌سی در نمایشگاه E3 دارد، همه طرفداران این پلتفرم خوشحال بودیم که می‌توانیم بالاخره در بین هیاهوی نمایشگاه‌های E3، اخباری هم از جدید‌ترین بازی‌های پی‌سی به دست بیاوریم. با این حال در سال اول، این کنفرانس به شکل ضعیفی برگزار شد که آن را پای بی‌تجربگی مسوولانش گذاشتیم و گفتیم که کنفرانس برای سال اول، خیلی هم بد نبود. اما این رویه سال گذشته و در دومین تجربه PC Gaming Show نیز تکرار شد و کنفرانسی حوصله‌سربر را شاهد بودیم. همین امر باعث شده بود تا پیش از کنفرانس امسال و در انتظارات‌مان، در مورد کیفیت برگزاری این مراسم دچار تردید شویم.

حال که نمایشگاه E3 2017 به پایان رسیده و کنفرانس اختصاصی پی‌سی هم در آن برگزار شده، فقط در توصیفش می‌توانم بگویم که فرشید معتمد، یکی از اعضای زومجی و از جمله عاشقان پی‌سی، در جایی از کنفرانس گفت که چرا این مراسم زودتر تمام نمی‌شود! همین کافی است تا بدانیم که با چه نمایش خسته‌کننده‌ای روبه‌رو بودیم که یک طرفدار پر و پا قرص پی‌سی را خسته کرده چه برسد به افرادی که قرار بود با این کنفرانس به پی‌سی و آخرین فناوری‌های مرتبط با آن علاقه‌مند شوند. کیفیت مراسم امسال ثابت کرد که فرقی نمی‌کند ای‌ام‌دی اسپانسر مراسم باشد یا اینتل، کنفرانس پی‌سی ایراد‌هایی هم در محتوا و هم در اجرا دارد که باعث شده هر ساله جزو ضعیف‌ترین کنفرانس‌ها قرار بگیرد و باعث شده تا فکر کنیم که آیا واقعا ضرورتی دارد که این رویداد با چنین کیفیتی برگزار شود یا خیر. البته امسال به لطف برگزاری کنفرانس دیوالور دیجیتال که شبیه هر چیزی غیر از کنفرانس بود، کنفرانس پی‌سی گیمینگ لقب ضعیف‌ترین اجرای مراسم را نمی‌گیرد اما جایگاه یکی مانده به آخر هم دستاورد بزرگی برای پی‌سی گیمر و اینتل نیست.

در ادامه مروری بر برنامه‌های این کنفرانس خواهیم داشت از نقاط ضعف و قوتش خواهیم گفت:

کنفرانس اختصاصی پی سی

با اینکه کنفرانس امسال کاملا هم بدون بخش‌های مثبت نبود، اما ریتم کند و خسته‌کننده آن باعث شد تا همین بخش‌های خوب نیز آن‌طور که باید دیده نشوند

کنفرانس سونی در مراسم سال گذشته و کنفرانس شرکتی مثل بتسدا در مراسم امسال، ثابت کردند که گیمر‌ها بیش‌تر از نمایش‌هایی خوش‌شان می‌آید که با محوریت بازی‌ها برگزار شوند و کار‌های جانبی در آن‌ها به حداقل برسند. از قضا شان پلات، مجری مراسم، کنفرانس امسال پی‌سی را به شکلی آغاز کرد که حس کردیم قرار است در این مراسم هم شاهد نمایشی با محوریت بازی‌ها باشیم. اولین نمایش مربوط به بازی XCOM 2 و بسته الحاقی جدید آن با نام War of the Chosen می‌شد که قرار است دشمنانی به اسم Chosen را به بازی اضافه کند که حسابی گیمر را به چالش خواهند کشید. تریلر زیبای این بسته الحاقی و اعلام تاریخ انتشار دقیق آن، باعث شدند تا مراسم با شتاب خوبی آغاز شود. اما دقیقا بلافاصله پس از اتمام این ویدیو، کنفرانس به همان مشکلی دچار شد که در طی دو سال گذشته نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. حضور یکی از توسعه‌دهندگان استودیو فیرکسیس گیمز و صحبت در مورد War of the Chosen، همان چیزی بود که انتظارش را پس از شروع خوب مراسم نداشتیم و همان چیزی بود که باعث شد تا کنفرانس روی ریتم کند سابق و مشهورش بیوفتد.

تریلر بسته الحاقی جدید XCOM 2 زمانی در حدود ۲ دقیقه داشت ولی پس از آن نزدیک به ۶ دقیقه باید توضیحات خسته‌کننده سازنده آن را تحمل می‌کردیم و همین امر هم وقفه نه چندان دلچسبی در بین نمایش بازی‌ها انداخت. پس از این صحبت‌ها نوبت به نمایش بازی Ooblets رسید که قرار است در سال ۲۰۱۸ برای پی‌سی و ایکس‌باکس وان عرضه شود و بلافاصله پس از آن هم ویدیویی هرچند کوتاه از بازی Battletech نمایش داده شد تا این امید در دل‌مان زنده شود که شاید قرار است از این به بعد کنفرانسی با محوریت نمایش بازی‌ها ببینیم. اما خب چنین امیدی خیلی زود از بین رفت و سازندگان بازی بتل‌تک روی صحنه آمده و توضیحات خسته‌کننده و طولانی‌ای در مورد مراحل ساخت بازی و برخی ویژگی‌های آن ارائه کردند تا دوباره ترمز مراسم کشیده شود.

Mount & Blade II: Bannerlord

اما بخش بعدی، یکی از نقاط قوت مراسم به حساب می‌آید. در انتظارات‌مان از کنفرانس امسال گفته بودیم که قرار است بازی Mount & Blade II: Bannerlord در مراسم حضور داشته و شاهد ارائه نمایشی از آن باشیم. این تریلر در این قسمت از برنامه پخش شد و گیم‌پلی نبرد‌های بازی را به تصویر کشید. درست است که تریلر سال گذشته جذاب‌تر به نظر می‌رسید، اما مساله‌ای که مخصوصا برای طرفداران نسخه قبلی این بازی خوشایند است، این است که هسته اصلی گیم‌پلی بازی که از قضا از جمله نقاط قوت آن هم به حساب می‌آمد، کاملا بدون تغییر به نظر می‌رسد و علاوه بر آن جلوه‌های بصری بازی نیز پیشرفت کاملا چشم‌گیری در مقایسه با قبل داشته‌اند. البته که اگر این تریلر به اعلام تاریخ انتشار بازی ختم می‌شد، جذاب‌تر و با ارزش‌تر بود، ولی به هر حال در میان ضعف‌های کنفرانس پی‌سی گیمینگ، همین ویدیو نیز غنیمت است. پس از این نمایش، دوباره شاهد حضور یکی از اعضای استودیو کریتیو اسمبلی بودیم که قصد داشت توضیحاتی در مورد دنباله بازی Total War: Warhammer ارائه کند. اجازه بدهید در این قسمت از متن، به این موضوع اشاره کنم که شخصا مشکلی با صحبت کردن افراد در جریان کنفرانس‌ها ندارم، اما مساله‌ای که در این بین وجود دارد، این است که برخی افراد قادر هستند با صحبت‌هایشان جذابیت را به مراسم تزریق کنند ولی برخی افراد، صرفا با ارائه توضیحاتی که واقعا اهمیت و جذابیت چندانی ندارند، فقط باعث الکی طولانی‌شدن مراسم می‌شوند. متاسفانه اکثر افرادی که در کنفرانس پی‌سی حضور داشتند، از دسته دوم بودند و همین امر هم باعث شده تا اینقدر از آن‌ها گله کنیم.

تریلر کوتاه بازی Total War: Warhammer 2 و اعلام تاریخ انتشار آن می‌توانست جذاب باشد ولی مشکل این‌جا است که تاریخ انتشار بازی چند ساعت قبل از مراسم مشخص شد و همین هم باعث شد تا این تریلر که چیز زیادی از گیم‌پلی واقعی بازی هم نشان نمی‌داد، جذابیتش را برای طرفداران بازی از دست بدهد. پس از این تریلر و توضیحات بیش‌تر عضو استودیو کریتیو اسمبلی (!)، یک نمایش کوتاه از بازی کارتی Shadowverse مشاهده کردیم که پنجمین بسته الحاقی آن را تایید می‌کرد و پس از آن نوبت به چیزی رسید که قبل از مراسم هم پیش‌بینی آن را کرده بودیم؛ حضور یکی از اعضای کمپانی اینتل و ارائه یک سخنرانی ۱۵ دقیقه‌ای و خسته‌کننده در مورد واقعیت مجازی و فناوری‌های روز که بیش‌تر شبیه به یک آیتم تبلیغاتی برای اینتل بودند و نه چیزی جذاب‌تر. پی‌سی گیمر اعلام کرده بود که قرار است در مراسم امسال اهمیت بیش‌تری به واقعیت مجازی داده شود ولی به شخصه فکر می‌کردم که شاهد رونمایی از موارد جذاب‌تری در این زمینه باشیم که خب چنین چیزی رخ نداد و همه‌چیز فقط به یک سری توضیحات خسته‌کننده خلاصه شد. معرفی بازی Tunic بخش بعدی مراسم بود که به نظر یک بازی جذاب می‌رسد.

بازی PlayerUnknown

نمایش بازی‌هایی که در کنفرانس مایکروسافت معرفی شده بودند، می‌توانست به جذابیت مراسم کمک بیش‌تری کند ولی تکراری بودن ویدیو‌ها باعث شد تا این اتفاق رخ ندهد

PlayerUnknown's Battlegrounds یکی از جذاب‌ترین بازی‌های این روز‌های پی‌سی است که البته برای ایکس‌باکس وان هم اخیرا تایید شده است. پس حضور بازی در مراسم امسال پتانسیل جذابیت بخشیدن به نمایش را داشت ولی حتی حضور این بازی و خالق آن نیز خیلی نتوانست کمکی به ریتم کند PC Gaming Show 2017 کند. سازنده بازی وعده اضافه شدن محتویات و نقشه‌های جدید به بازی در آینده را داد و تریلری نیز از بازی پخش شد که البته این ویدیو بیش‌تر در بین صحبت‌های سازنده بازی گم شد. بعد از آن نوبت به حضور یکی از اعضای استودیو تریپ‌وایر رسید تا وی هم سخنرانی خود را در کنفرانس ارائه و البته از یک رویداد برای بازی Killing Floor 2 رونمایی کند. راستش را بخواهید حس می‌کنم که مراسم امسال، از حیث حوصله‌سربر بودن حتی از مراسم سال گذشته نیز بدتر عمل کرد و بیش‌تر شبیه به یک همایش از جنس همایش‌های وطنی خودمان بود که در جریان آن، بیش‌تر توضیحاتی خسته‌کننده ارائه می‌شود. مراسم پی‌سی گیمینگ 2017 نیز دقیقا شبیه به همایشی با حضور بازیسازان مختلف و اینتل بود که هر از گاهی در لابه‌لای این صحبت‌ها یک تریلر و ویدیو نیز پخش می‌شد تا به‌مان یادآور شود که این یک کنفرانس در بزرگ‌ترین رویداد مرتبط با بازی‌های ویدیویی است. ولی در حالی که اکثر کمپانی‌های بزرگ امسال سراغ ارائه نمایشی با محوریت بازی‌ها رفته بودند، پی‌سی گیمر کماکان به همان روند همیشگی کنفرانس‌هایش پایبند مانده و در نتیجه نمایشی خسته‌کننده ارائه کرد.

حضور بازیسازان مرتبط با استودیو‌های مایکروسافت می‌توانست به بخش جذابی از کنفرانس تبدیل شود. ولی خب واقعیت این است که نمایش بازی‌های Forza Motorsport 7، Sea of Thieves و Last Night که همگی هم در پس‌زمینه پخش می‌شدند تا مبادا صحبت‌های سازندگان دیده نشود، همان چیزی بودند که در کنفرانس مایکروسافت هم دیده بودیم و به همین دلیل جذابیت‌شان از دست رفته بود. در ادامه نوبت به یکی دیگر از قسمت‌های خوب مراسم و رونمایی از بازی Ylands رسید که ایده بسیار خلاقانه و سبک طراحی خاصی دارد و می‌توان آن را از جمله شگفتی‌های کنفرانس PC Gaming Show امسال و نمایشی دانست که همه ما انتظار ارائه نمونه‌های مشابه آن را در این کنفرانس داریم. در اصل از این قسمت به بعد کمی کنفرانس پی‌سی ریتم بهتری گرفت و پس از Ylands، از بازی جدید کمپانی کِلِی اینترتینمنت نیز با نام Griflands رونمایی شد که این بازی هم اثر جذابی به نظر می‌رسد.

بازی LawBreakers - کلاس Assassin - شخصیت کیتسونه

از بازی Lone Echo و توضیحات خسته‌کننده سازندگانش که بگذریم، به حضور کلیف بیلزینسکی در مراسم می‌رسیم که از معدود افراد حاضر در این کنفرانس بود که صحبت‌هایش خسته‌کننده به نظر نمی‌رسید. مخصوصا که وی اطلاعات جدیدی از بازی LawBreakers ارائه کرد و در نهایت هم تریلری هیجان‌انگیز از بازی منتشر و از تاریخ انتشار دقیق آن رونمایی شد. معرفی بازی Wargroove توسط چاکل‌فیش گیمز از جمله بخش‌های جالب کنفرانس بود و خوشبختانه سازندگان این بازی به جای اینکه صرفا در مورد آن سخنرانی کنند، با حضور روی صحنه بخش‌هایی از بازی را بازی کرده و گیم‌پلی آن را نشان دادند. کاش حداقل در مورد دیگر بازی‌های کنفرانس هم چنین کاری صورت می‌گرفت و سازندگان به جای صرفا صحبت کردن در مورد بازی‌ها، آن را اجرا کرده و گیم‌پلی بازی را نشان‌مان می‌دادند. پیش از کنفرانس پیش‌بینی حضور بازی‌های بزرگی را در مراسم کرده بودیم و البته که انتظار دیدن آثار بیش‌تری را داشتیم، ولی خب هرچیز جالبی در کنفرانس PC Gaming Show غنیمت است و به همین دلیل هم می‌توان نمایش تریلر داستانی و جذاب بازی Middle-earth: Shadow of War را از جمله نقاط قوت کنفرانس دانست.

اما به جرات می‌توانم بگویم که حتی خود پی‌سی گیمر هم بعد از برنامه‌ریزی برای کنفرانس امسال، می‌دانست که یک نمایش تقریبا یک و نیم ساعته خسته‌کننده تدارک دیده است. برای همین هم نمایشی را برای آخر کنفرانس در نظر گرفته بود که بتواند تا حد زیادی از مخاطبین دلجویی کند. بله، منظورم رونمایی از بازی Age of Empires: Definitive Edition به مناسبت ۲۰ سالگی این بازی بود که قرار است ضمن پشتیبانی از رزولوشن‌های امروزی مثل 4K و ارتقای جلوه‌های صوتی و بصری تا حد بسیار زیاد، بهبود‌هایی هم در گیم‌پلی داشته باشد و بتواند طرفداران بازی‌های استراتژیک را کاملا راضی کند. درست است که چند نمایش نسبتا خوب را در مراسم امسال داشتیم، اما قطعا نقطه قوت اصلی آن رونمایی از این بازی بود که هنوز مشخص نیست در چه تاریخی عرضه می‌شود اما همین که بدانیم قرار است یک Age of Empires با گرافیک امروزی تجربه کنیم، خود یک خبر عالی است.

بازی age of empires definitive edition

پس از نمایش این بازی کنفرانس PC Gaming Show نیز به پایان رسید. نمی‌دانم مسوولان قصد برگزاری این رویداد در سال آینده را هم دارند یا خیر. اما این را می‌دانم که پی‌سی امروزه یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود و افرادی که دنبال اجرای بازی در بالاترین کیفیت ممکن هستند، سراغ این پلتفرم می‌روند. به همین دلیل هم طرفداران پی‌سی، لایق نمایشی به مراتب بهتر از چیزی که در سه سال اخیر دیده‌ایم، هستند. نمایشی که با محوریت بازی‌ها برگزار شود و سخنرانی‌های خسته‌کننده که واقعا برای هیچ‌کس جذابیتی ندارند، در آن به حداقل برسند. اولا امیدوارم که این کنفرانس از سال بعد دیگر جایی در مراسم به این شکل و شمایل فعلی نداشته باشد، اما حتی اگر قرار به برگزاری کنفرانسی باشد، امیدوارم شاهد نمایشی شایسته کاربران و علاقه‌مندان پی‌سی باشیم.

در پایان نظر شما در مورد کنفرانس اختصاصی پی‌سی چیست؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده