نویسنده: آرش عیاری
// شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۰

۲ اسفند: سالروز عرضه اولین نسخه سری افسانه زلدا

۲۹ سال پیش در چنین روزی یعنی در ۲۱ فوریه سال ۱۹۸۶ اولین نسخه سری بازی‌ افسانه زلدا (The Legend of Zelda) در ژاپن و برای کنسول نینتندو فامیکام دیسک سیستم عرضه شد و  یکی از نقاط عطف تاریخ بازی‌های ویدیویی را رقم زد.

افسانه زلدا یک بازی ماجرایی/اکشن بود که توسط نینتندو و به عنوان یکی از بازی‌های زمان عرضه کنسول فامیکام دیسک‌سیستم در ژاپن عرضه شد. این بازی توسط دو تن از مشاهیر صنعت بازی‌های ویدیویی یعنی شیگِرو میاموتو به عنوان کارگردان و تاکاشی تِزوکا به عنوان طراح ساخته شد. میاموتو بازی را تولید کرد و تِزوکا هم به نوشتن داستان بازی پرداخت. افسانه زلدا داستان شخصیت اول بازی با نام لینک بود که در سرزمین افسانه‌ای هیرول در پی نجات شاهزاده زلدا از بند گانون، شخصیت منفی بازی بود.

ption id="attachment_17953" align="alignleft" width="206"]nintendo-familiy-sistem افسانه زلدا اینجا متولد شد

افسانه زلدا یک سال بعد برای کنسول NES برای اروپا و آمریکای شمالی عرضه شد و به اولین بازی در تاریخ بازی‌های کنسول‌های خانگی تبدیل شد که با استفاده از باتری داخلی می‌توانست به ذخیره اطلاعات بازی بپردازد.  یکی از نکات جالب در خصوص شکل‌گیری و تولد افسانه زلدا این بود که تیم شاغل در این بازی و بازی Super Mario Bros یکسان بودند اما سعی داشتند تا دو ایده متفاوت را در این دو بازی پیاده کنند. ماریو در محیطی خطی و سبکی پویاتر به ایفای نقش پرداخت و داستان شاهزاده زلدا در محیطی بازتر و تمرکز روی مسائل نقش‌آفرینی و داستان معطوف شد و از این‌جا بود که نینتندو هم مانند زلدا به شاهزاده بازی‌های ویدیویی تبدیل شد. افسانه زلدا در فروش نیز بسیار موفق ظاهر شد و نینتندو توانست بیشتر ۶.۵ میلیون نسخه از این بازی را به فروش برساند. نسخه NES این بازی هم با فروشی فراتر از یک میلیون نسخه به اولین بازی این کنسول تبدیل شد که توانست به فروشی بالاتر از یک میلیون نسخه دست پیدا کند. افسانه زلدا به معنای واقعی کلمه به یک افسانه در بازی‌های ویدیویی تبدیل شد و توانست با آغوش باز بازیکنان و منتقدان رو‌به‌رو شود. وب‌سایت گیمز‌رادار این بازی را به عنوان سومین بازی برتر NES معرفی کرد و آن را به خاطر پیچیدگی‌های منحصربه‌فرد و طراحی جهان‌باز ستایش کرد و گرافیک آن را جدا از گذر زمان دانست. افسانه زلدا آن‌قدر خوب و خوش‌ساخت و البته نوستالژیک است که هرجا لیستی از بهترین‌های تاریخ‌ بازی‌های ویدیویی اعلام می‌شود، حتما نام این بازی هم در آن جای دارد. وب‌سایت گیم‌اینفومر نیز در دو سال مجزا (سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۹) این بازی را به عنوان بهترین بازی ساخته شده در تاریخ بازی‌های ویدیویی معرفی کرد. سری افسانه زلدا حضوری پر رنگ در کتاب رکوردهای گینس نیز دارد. این سری دارای پنج رکورد در این کتاب است که شامل بالاترین میانگین امتیاز و اولین بازی با قابلیت ذخیره اطلاعات می‌شود.

ption id="attachment_17952" align="alignright" width="256"]Legend_of_Zelda_NES لینک (شخصیت اول بازی) در حال حمله به هیولاهای اُکتوروک

افسانه زلدا را می‌توان به عنوان پدر معنوی سبک نقش‌آفرینی قلمداد کرد.این بازی اگرچه شباهت‌های بسیار و المان‌های مشترک زیادی با بازی‌های نقش‌آفرینی داشت اما به علت نبود اصلی‌ترین ویژگی بازی‌های نقش‌آفرینی یعنی افزایش سطح تجربه شخصیت بازی، در دسته بازی‌های نقش‌آفرینی جای نمی‌گیرد. البته این موضوع نمی‌تواند تاثیر بسزای این بازی روی بازی‌های نقش‌آفرینی را کتمان کند. افسانه زلدا بارها و بارها روی پلتفرم‌های مختلف عرضه شد و هر بار با محبوبیتی مضاعف پا به میدان بازی‌های ویدیویی گذاشت. اولین بازعرضه این بازی به سال ۱۹۹۴ برمی‌گردد که در قالب کارتریج و برای کنسول NES عرضه شد. آخرین بازعرضه افسانه زلدا نیز به آگوست سال ۲۰۱۳ میلادی برمی‌گردد که در قالب طرح کنسول مجازی برای نینتندو Wii U عرضه شد. به جز این کنسول‌ها و کنسول مبدا این بازی یعنی فامیکام دیسک سیستم، افسانه زلدا برای کنسول‌های گیم‌بوی اَدوَنس، نینتندو Wii و نینتندو 3DS عرضه شد. افسانه زلدا بارها و بارها بازگو شد و هنوز هم پس از گذشت ۲۹ سال از تولد این افسانه، زلدا همچنان شاهزاده بازی‌های نینتندو شناخته می‌شود. منبع: ویکی‌پدیا


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده