نویسنده: مسیح کریمی
// دوشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

11 کایجو برتر و مرگبار فیلم‌های گودزیلا

در این مقاله به ۱۱ کایجو برتر و قدرتمند مجموعه فیلم‌های گودزیلا خواهیم پرداخت و بیشتر با این هیولاهای غول آسا آشنا می‌شویم.

مدتی می‌شود که اکران جهانی فیلم Godzilla: King of the Monsters (گودزیلا: پادشاه هیولاها) آغاز شده است و با اینکه این فیلم عملکردی پایین‌تر از انتظار در نزد منتقدان و گیشه داشته، اما در آن شاهد رویارویی گودزیلا با سه کایجوی محبوب بودیم. در دنباله فیلم Godzilla (گودزیلا)، سه کایجو به‌نام‌های کینگ گیدورا، رودان و ماترا حضور داشتند که ریشه در فیلم‌های کلاسیک گودزیلا دارند، اما در فیلم، این کایجوها با نام تایتان که موجوداتی تاریخی هستند و پیش از این روی زمین حکمرانی می‌کردند، شناخته می‌شوند. گودزیلا درواقع یک مارمولک رادیواکتیوی است که برای اولین‌بار در فیلم‌های کلاسیک و ژاپنی Godzilla که در سال ۱۹۵۴ منتشر شد، شاهد حضور آن بودیم. با اینکه این هیولای نه چندان زیبا خیلی زود محبوبیت زیادی به‌دست آورد، اما این فیلم‌ها حاوی پیام دنیای پساجنگ و نمایش نتایج حملات اتمی به کشور ژاپن در طول جنگ جهانی دوم بود و در ادامه فیلم‌های زیادی براساس مجموعه Godzilla تولید و منتشر شد که در آن‌ها شاهد معرفی موجوداتی مانند گودزیلا بودیم که با نام کایجو شناخته می‌شدند و عواملی مانند لحن فیلم و پرداختن به موضوعات روز، مشکلات محیط زیست و غیره باعث شد که این مجموعه خیلی سریع محبوبیت زیادی به‌دست آورد و همچنین بخشی از این کایجوها در فیلم‌های اسپین آف و مستقل خود معرفی شدند که باعث آشنایی بهتر با این موجودات شده بود.

در فیلم Godzilla: King of the Monsters شاهد حضور کینگ گیدورا، رودان و ماترا هستیم

علاوه‌بر این، در آن زمان شاهد معرفی کایجوهای محبوبی مثل کینگ گیدورا بودیم که یک اژدهای سه سر و پر قدرت بود که درواقع به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین دشمن گودزیلا از آن یاد می‌شود. در طول دهه ۷۰ میلادی شاهد معرفی نسخه‌های رباتی کایجوها بودیم که در زمان خود محبوبیت زیادی را توانستند به‌دست آورند و در فیلم Godzilla: Final Wars که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، شاهد نبرد چندین کایجوی محبوب در نبرد پایانی فیلم بودیم. حال هالیوود نیز با فیلم Godzilla: King of the Monsters دست به چنین حرکتی زده که گودزیلا باید با رودان، ماترا و کینگ گیدورا مواجه شود که بدون درنظرگرفتن نتیجه آن، قطعا می‌تواند برای طرفداران این مجموعه اتفاق خوبی باشد و در ادامه گودزیلا باید با کینگ کونگ در فیلم Godzilla vs Kong (گودزیلا علیه کونگ) مواجه شود که پیش از این در فیلم های ژاپنی Godzilla نیز شاهد چنین موضوعی بودیم. بااین حال، ریشه این هیولاها، سینمای ژاپن است هنوز کایجوهای بیشتری وجود دارند که بارها گودزیلا را به چالش کشیده‌اند و در این مقاله قصد داریم تا ۱۱ کایجو کلاسیک و ژاپنی این مجموعه فیلم‌ها که بزرگ‌ترین و قدرتمند‌ترین دشمنان گودزیلا به حساب می‌آیند، را معرفی کنیم. در ادامه با این مقاله همراه باشید.

Anguirus

11. Anguirus

اولین حضور: فیلم Godzilla Raids Again (محصول سال ۱۹۵۵)

Anguirus اولین کایجویی بود که پس از گودزیلا معرفی شد و او اولین دشمن گودزیلا نیز بود

Anguirus دومین کایجویی است که خلق و در دنیای گودزیلا معرفی شده و این قطعا افتخار بزرگی برای او خواهد بود که پس از گودزیلا، دومین کایجویی هست که خلق و معرفی شده که درواقع اولین دشمن هیولایی گودزیلا نیز است. این کایجو برای اولین‌بار در فیلم Godzilla Raids Again (هجوم دوباره گودزیلا) که در سال ۱۹۵۵ اکران شد، با گودزیلا مبارزه کرد. این کایجو درواقع بر گرفته از دایناسور آنکیلوسور (Ankylosaurus) است که قدی کوتاه با پوستی سخت و با ظاهری خشن، اما قدرتمند دارد که او درواقع اولین دشمن رسمی گودزیلا بوده که با او مبارزه کرده است. بااین‌حال، Anguirus مدتی بعد دیگر به‌عنوان دشمن گودزیلا نبود و او به همکار و دوست وفادار گودزیلا تبدیل شد که شاهد حضور پر رنگ این کایجو در فیلم‌های دهه ۷۰ میلادی این مجموعه بودیم که Anguirus در نبردهای بسیاری به یاری گودزیلا آمده است.

Godzilla vs. Hedorah

10. Hedorah

اولین حضور: فیلم Godzilla vs. Hedorah (محصول سال ۱۹۷۱)

Hedorah از هراس و نگرانی از فاجعه زیست محیطی خلق شده است

همان‌طور که گودزیلا از هراس و نگرانی از جنگ اتمی متولد شد، شخصیت Hedorah (هدورا) نیز از نگرانی در مورد خطرات فاجعه زیست محیطی خلق و متولد شده است. این کایجو با نام Smog Monster یا هیولای مه‌دود (نوعی از آلودگی هوا است که از گازهای خروجی موتورهای درون‌سوز و دودهایی که از کارخانه‌های صنعتی تولید می‌کنند که در هوا و در اثر نور خورشید تبدیل به نوع دومی از آلودگی می‌شود) نیز شناخته می‌شود که نام هدورا از کلمه ژاپنی hedoro آمده که معنای گل و لای، لجن یا آلودگی شیمیایی می‌دهد و درواقع ظاهر این کایجو به شکل یک توده‌ از لجن و گل و لای است که قدرت ویرانگری دارد و او را نباید دست کم گرفت. در فیلم Godzilla vs. Hedorah که در سال ۱۹۷۱ منتشر شد، هدورا با خشم و دیوانگی خود باعث کشته شدن هزاران نفر در ژاپن ازطریق انتشار گازهای سمی می‌شود.

Mothra

9. Mothra

اولین حضور: فیلم Mothra (محصول سال ۱۹۶۱)

ماترا می‌توانست با انسان‌ها ارتباط برقرار کند

برخلاف بسیاری از کایجوهای این فهرست، ماترا مرتب در نقش محافظ جزیره محل زندگی خود یعنی ژاپن و همچنین دنیا دربرابر حمله کایجوها ظاهر شده است. ماترا درواقع در فیلم Mothra که در سال ۱۹۶۱ منتشر شد، برای اولین‌بار معرفی شد که درواقع یکی از معدود کایجوهایی بود که پس از گودزیلا در فیلم مستقل خود معرفی شده است. برای خلق ماترا از کرم پیله الهام گرفته شده است که پس از آن به یک شاپرک تبدیل می‌شود. ماترا درواقع یک کایجو ماده بود که پس از فیلم اول تخم گذاری کرد و در فیلم Mothra vs. Godzilla که در سال ۱۹۶۴ منتشر شد، ماترای اصلی توسط گودزیلا کشته شد، اما هر دو کرم که فرزندان ماترا بودند، متولد شدند و با گودزیلا جنگیدند. پس از حوادث این فیلم، مشخص شد که یکی از ۲ لارو نتوانسته زنده بماند و تنها یک ماترا زنده مانده است. ماترا قابلیت برقراری ارتباط با انسان‌ها را داشت و به‌نوعی می‌توانست صحبت‌های آن‌ها را ترجمه کند. با اینکه در ابتدا قدرت‌های ماترا محدود بود، اما در ادامه قدرت‌های بیشتری به او مثل صدای کر کننده یا پرتاب تار به دشمنان خود مثل گودزیلا حمله کند و همچنین او می‌تواند از ناحیه دم به گودزیلا آسیب زیادی بزند. ماترا یکی از برترین و محبوب‌ترین کایجوها است که در فیلم‌های زیادی حضور داشته و در فیلم Godzilla: King of the Monsters نیز شاهد حضور این کایجوی محبوب با ظاهری کاملا متفاوت نیز بودیم.

Gigan

8. Gigan

اولین حضور: فیلم Godzilla vs. Gigan (محصول سال ۱۹۷۲)

گیگان منشا غیر زمینی داشت

اگر قرار بود فهرستی از ظاهر کایجوها قرار دهیم، قطعا گیگان در رتبه‌های اول آن قرار داشت. او یک هیولای بیگانه با ظاهری سایبورگی است که سلاح‌های مخوف و فوق‌العاده‌ای مثل اره برقی که از وسط شکمش بیرون زده تا دستانی با داس‌های غول پیکر و دهانی منقاری شکل که بسیار کشنده به نظر می‌رسد، را حمل می‌کند. متاسفانه برای اینکه این سلاح‌ها واقعا تاثیر موثر و واقعی روی دشمنانش بگذارند، باید به آن‌ها بسیار نزدیک شود و شاید به همین دلیل است که تنها در سه فیلم شاهد حضور گیگان بودیم. دو فیلم Godzilla vs. Gigan و فیلم Godzilla vs. Megalon در دهه ۷۰ میلادی و فیلم Godzilla: Final Wars در سال ۲۰۰۴ شاهد حضور گیگان بودیم که در هر سه فیلم این هیولا شکست خورد، اما به نظر من، گیگان واقعا ظاهر فوق‌العاده‌ای را داشته است.

Megaguirus

7. Megaguirus

اولین حضور: فیلم Godzilla vs. Megaguirus (محصول سال ۲۰۰۰)

Megaguirus درواقع نسخه جهش یافته و شیطانی‌تر Meganulon است

اگر رودان معروف‌ترین کایجویی باشد که پرواز می‌کند، اما قطعا Megaguirus ترسناک‌ترین کایجویی است که تا به امروز خلق و معرفی شده است. اکثر کایجوهای معروف در بین دهه ۵۰ تا ۷۰ میلادی معرفی شدند، اما تا سال ۲۰۰۰ شاهد حضور Megaguirus نبودیم. درواقع ریشه این شخصیت به دهه ۵۰ میلادی باز می‌گردد که این کایجو یک نسخه جهش یافته از کایجوی دیگری به نام Meganulon است که در اولین فیلم Rodan شاهد حضور آن بودیم. Megaguirus اساسا یک نسخه شیطانی و غول پیکر از سنجاقک است که سرعت باورنکردنی دارد و بال‌های او امواج صوتی ویران کننده‌ای را ایجاد می‌کنند و او همچنین می‌تواند انرژی دشمنانش را جذب کند. Megaguirus در ابتدا در فیلم Godzilla vs. Megaguirus که در سال ۲۰۰۰ به روی پرده‌های سینما رفت، معرفی شد و تنها در فیلم Godzilla: Final Wars، محصول سال ۲۰۰۴ شاهد بازگشت او بودیم.

Orga در فیلم Godzilla 2000

6.  Orga

اولین حضور: فیلم Godzilla 2000 (محصول سال ۱۹۹۹)

ارگا با تغییر ژنتیکی DNA گودزیلا خلق و معرفی شده است

یکی از موضوع‌هایی که بارها در گالری هیولاهای گودزیلا تکرار شده، خلق یک کایجو براساس DNA گودزیلا بوده است. زمانی‌که فیلمسازان به یک ریشه ساده برای خلق شخصیت خود نیاز دارند، آن‌ها با کمک دانشمندان و تغییر ژنتیکی باعث تولد یک موجود جدید و وحشتناک می‌شوند. Orga (ارگا) یکی از بهترین و جالب‌ترین نمونه‌های این موضوع است. او یک بیگانه جهش یافته با بدنی بسیار غول پیکر است که شکل و نوع حرکت آن شباهت زیادی به گوریل دارد. ارگا قدرت باورنکردنی دارد که می‌تواند جهش بسیار بلندی نیز کند. همچنین بهتر است بدانید که ارگا می‌توانید دهان خود را بسیار باز کند و هر دشمن خود را به‌راحتی ببلعد. فیلم Godzilla 2000 محصول سال ۱۹۹۹، اولین حضور Orga بود و این هیولا تنها در فلشبک به گذشته، در انیمیشن Godzilla: Planet of the Monsters حضور کوتاهی داشت و درواقع دیگر شاهد بازگشت این کایجوی غول پیکر در فیلم‌های آن نبودیم.

Godzilla vs. Destoroyah

5. Destoroyah

اولین حضور: فیلم Godzilla vs. Destoroyah (محصول سال ۱۹۹۵)

مرگ گودزیلا در پایان فیلم Godzilla vs. Destoroyah باعث خشم و اعتراض طرفداران و یک جنجال بزرگ شد

با اینکه ممکن است Destoroyah چندین سال پس از دوره کلاسیک گودزیلا معرفی شده باشد، اما او می‌دانست که چگونه باید تاثیر گذار باشد. در فیلم Godzilla vs. Destoroyah، این کایجو یک موجود غول پیکر بالدار، شاخدار با ظاهری کاملا شیطانی بود که درواقع او یک خرچنگ جهش یافته با استفاده از سلاح Oxygen Destroyer بوده است. این سلاح درواقع برای کشتن گودزیلا در فیلم سال ۱۹۵۴ استفاده شده بود و حال بشر به‌دنبال استفاده از Destoroyah برای متوقف و خنثی کردن گودزیلا است و Destoroyah درنهایت تا آستانه کشتن گودزیلا جونیور نیز پیش می‌رود، اما نابودگر متوقف می‌شود که البته در پایان گودزیلا نیز میمیرد که باعث خشم طرفداران شد و درنهایت توهو به تماشاگران وعده داد که گودزیلا در فیلم بعدی باز خواهد گشت تا آتش اعتراضات فروکش کند. این موضوع، یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات در مجموعه گودزیلا محسوب می‌شود و همچنین دیگر شاهد بازگشت Destoroyah نیز نبودیم.

Rodan

4. Rodan

اولین حضور: فیلم Rodan (محصول سال ۱۹۵۶)

برای جلوگیری از تداخل و سردرگمی، نام رادون در آمریکا به رودان تغییر پیدا کرد

رودان (Rodan) یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین کایجوها در دوران ظهور گودزیلا بود که در ابتدا در فیلم خودش نیز معرفی شد. رودان از یک غار زیر زمینی به بیرون آمد و آشوب زیادی را در ژاپن ایجاد کرد. درحالی‌که او پس از فیلم اول دیگر نقش اصلی را بر عهده نداشت، اما با سرعتی باور نکردنی و صدایی ویرانگر، به یکی از بهترین و خطرناک‌ترین کایجوها تبدیل شد. درواقع رودان در ژاپن با نام Radon (رادون) شناخته می‌شود که این نام و خود این کایجو از دایناسور Pteranodon (ترانادان) الهام گرفته شده است. بااین‌حال، در آمریکا برای اینکه نام این کایجو باعث سردرگمی و تداخل با رادون که یک عنصر شیمیایی است، نشود، نام این کایجو را به رودان تغییر دادند. رودان یکی از سه کایجویی بود که در فیلم Godzilla: King of the Monsters شاهد حضور آن بودیم که با گودزیلا قرار است در آن مبارزه کند و ظاهر متفاوت و البته جالب و جذابی نیز در این فیلم دارد و این برای اولین‌بار است که رودان دارای یک نسخه غربی شده است.

Godzilla vs. Biollante

3. Biollante

اولین حضور: فیلم Godzilla vs. Biollante (محصول سال ۱۹۸۹)

کایجو Biollante ترکیبی باورنکردنی از تغییر ژانتیکی DNA انسان، گیاهان و DNA گودزیلا بود که ترکیب جالبی و فوق‌العاده را تشکیل داده است. Biollante کایجویی با ده ها دندان مرگبار، بدنی سمی و توانایی احیا و بازسازی سریع است و در مجموع، این کایجو ظاهر متفاوت و بسیار جالبی داشت که توجه بسیاری از طرفداران را خیلی سریع به خود جلب کرد. با اینکه بیش از ۳۰ سال طول کشید تا گودزیلا با Biollante روبه‌رو شود،‌ اما قطعا ارزش آن را داشت که این کایجو در تنها حضورش در فیلم Godzilla vs. Biollante، حضور جذاب و فوق‌العاده‌ای را داشته باشد که نبرد این دو کایجو، به یکی از محبوب‌ترین نبردهای این مجموعه تبدیل شده است.

Mechagodzilla

2. Mechagodzilla

اولین حضور: Godzilla vs. Mechagodzilla (محصول سال ۱۹۷۴)

Mechagodzilla قابلیت حمل طیف گسترده‌ای از سلاح را دارد و نسخه‌های مختلفی نیز از آن معرفی شده است

مکاگودزیلا (Mechagodzilla) یکی از اولین کایجوهای رباتیکی بود که معرفی شد و خیلی سریع نیز توانست محبوبیت زیادی را نیز پیدا کند. Mechagodzilla یکی از اصلی‌ترین و قدرتمندترین دشمنان گودزیلا در طول این مجموعه بوده که بارها او را به چالش بسیار جدی کشیده است. برای خلق این شخصیت، سازندگان از نمونه موفق ربات کنگ در فیلم King Kong Escapes الهام گرفتند که طیف وسیعی از انواع سلاح‌ها را حمل می‌کرد که با ظاهر کاملا آهنی خود، تفاوت بسیاری با دیگر کایجوها داشت. در مجموع شاهد چندین نسخه مختلف از مکاگودزیلا بودیم که با گذر زمان نیز بسیار پیشرفته‌تر و مرگبارتر نیز شدند تا همچنان دشمنی قدرتمند برای گودزیلا باشد. مدتی پیش در فیلم Ready Player One (بازیکن شماره یک آماده) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، که شاهد ادای احترام گسترده و اشاره به فرهنگ عام بودیم، به Mechagodzilla نیز ادای احترام شد که در بخشی از فیلم شاهد حضور این موجود رباتی قدرتمند بودیم.

King Ghidorah

1. King Ghidorah

اولین حضور: فیلم Ghidorah, the Three-Headed Monster (محصول سال ۱۹۶۴)

کینگ گیدورا بزرگ‌ترین و مرگبارترین دشمن گودزیلا است

کینگ گیدورا (King Ghidorah) بدون شک بزرگ‌ترین و مرگبارترین دشمن گودزیلا است که برای اولین‌بار در سال ۱۹۶۴ معرفی شد. این موجود ترسناک و بسیار خطرناک، دارای سه سر و دمی دو سر بود که بالی شبیه به اژدها داشت که منشا غیر زمینی دارد و حال به زمین آمده و باعث آشوب در زمین شده است و او مانند گودزیلا قدرتی مثل نفس اتمی دارد که می‌تواند به‌راحتی گودزیل را با آن از پای در بیاورد. در طول سال‌ها شاهد داستان‌ها و نسخه‌های مختلفی از کینگ گیدورا مثل حمله بیگانه‌ها، موجودی باستانی که از انرژی زمین نیرو می‌گیرد و نسخه تقریبا مکانیکی و رباتی آن بودیم، اما کینگ گیدورا همیشه یک دشمن فوق‌العاده برای گودزیلا بوده و همیشه بزرگ‌ترین دشمن او به حساب آمده است و شاید او پس از گودزیلا، بهترین و فوق‌العاده‌ترین کایجویی باشد که خلق شده است. علاوه‌بر این، در فیلم Godzilla: King of the Monsters نیز شاهد حضور کینگ گیدورا نیز هستیم که او درواقع دشمن اصلی گودزیلا در این فیلم نیز است و ظاهر بسیار فوق‌العاده‌ای نیز در این فیلم دارد.

و حال به نظر شما کدامیک از این کایجوها دشمن بهتر و قدرتمندتری برای گودزیلا هستند؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده