// شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۲

MIT در حال کار بر روی هدست های واقعیت مجازی بی‌سیم است

مهندسین MIT در حال کار بر روی هدست‌های واقعیت مجازی بی‌سیم هستند.

در حال حاضر تمامی هدست‌های واقعیت مجازی با قدرت بالا که تجربه‌ای واقعی از بازی‌های واقعیت مجازی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، از سیم برای اتصال به دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. حال موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) در حال تحقیق و پیدا کردن راه حلی است که بتواند هدست‌های واقعیت مجازی بی‌سیم را وارد بازار کند.

در همین راستا بنظر می‌رسد بخش کامپیوتری و هوش مصنوعی این موسسه در حال کار بر روی یک نمونه اولیه بنام MoVR هستند. در واقع MoVR از طریق امواج رادیویی که به‌آن‌ها امواج میلی‌متر گفته می‌شود، قارد به فرستادن دیتا از هدست به پی‌سی و برعکس به صورت بی‌سیم است. نکته جالب اینجا است که MoVR قادر به استفاده از اینترنت پرسرعت 5G بوده و به‌خوبی و بدون قطع شدن می‌تواند امواج را دریافت کند.

پرفسور دینا کتبی، رهبر بخش تحقیقاتی این پروژه، در این مورد گفت:

ما بسیار هیجان زده‌ایم که توانستیم در زمینه ارائه یک هدست واقعیت مجازی با کیفیت و بی‌سیم پیشرفت‌هایی داشته باشیم. اینکه بتوان از یک هدست به صورت بی‌سیم و با راحتی بالا استفاده کرد، بسیار با ارزش است.

این نمونه اولیه از هدست با دو آنتن کار می‌کند. آنتن اول به‌عبارتی دیتاها را جمع آوری کرده تا هدست از آن استفاده کند، دومین آنتن امواج رادیویی میلی‌متر را به مقیاس میلی‌ثانیه تبدیل می‌کند. هیثم هسانیه، دستیار پروفسور بخش کامپیوتر و الکترونیکی دانشگاه ایلینویز در این باره می‌گوید:

جایگزین کردن کابل HDMI با فناوری بی‌سیم واقعا چالش برانگیز است. زیرا باید بتوانیم از این فناوری چند ویدیو را همزمان با رزولوشن بالا استریم کنیم. این کار نیازمند این است که یک پهنای باند با قدرت ۶ گیگابیت بر ثانیه آن هم زمانی که کاربر در حال تکان خوردن است در اختیار داشته باشیم که با سیستم‌های امروزی، همچین موردی امکان پذیر نیست.

از آنجایی که استفاده از امواج میلی‌متر سبب می‌شود تا دیتاها با کیفیتی بسیار بالا ارسال شوند، موانعی نیز بر سر راه وجود دارد که نمونه اولیه این هدست بی‌سیم (MoVR) این موانع را تا حدی از بین برده است و در واقع MoVR همانند یک آیینه‌ای است که برنامه‌ریزی شده و سینگال‌های موجود را به گیرنده هدست منعکس می‌کند. امید ابری، در این باره می‌گوید:

وقتی به‌ آیینه‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینم که آن‌ها نور را از همان زاویه‌ای که تابیده شده، منعکس می‌کنند. حال MoVR طوری طراحی شده است که امواج را در هر زاویه‌ای که قرار دارند دریافت کرده و به‌هدست انتقال می‌دهد.

در آخر نظر شما کاربران چیست؟


منبع Eteknix
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده