نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۷

معرفی پردازنده دیتاسنتر انویدیا Grace با ۱۴۴ هسته و پهنای باند یک ترابایتی

انویدیا در جریان رونمایی از معماری پردازنده گرافیکی دیتاسنتر Hopper، از اولین پردازنده ویژه دیتاسنتر خود با نام Grace رونمایی کرد و آن را یک ابرتراشه به شمار می‌آورد.

پردازنده Grace، اولین تراشه مخصوص کاربری دیتاسنتر از شرکت انویدیا است که برای پردازش High-Performance داده‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پکیج این پردازنده که انویدیا آن را یک سوپرچیپ یا ابرتراشه خطاب می‌کند، شامل دو تراشه‌ی Grace است که هر یک ۷۲ هسته دارند. این پردازنده بر پایه معماری Arm Neoverse طراحی شد و علاوه‌بر مجموع ۱۴۴ هسته‌ی ساختار دوگانه‌ی خود، پهنای باندی بالغ بر ۱ ترابایت را ارائه می‌کند.

تراشه‌های Grace در ساختار این پردازنده ازطریق کانکتور NVLink به هم متصل شدند که شباهت زیادی به پیکربندی تراشه M1 Ultra اپل دارد. این دو پردازنده درکنار هم بیش از ۷۴۰ امتیاز را در بنچمارک SPECrate2017 به‌دست آوردند که از تمام رقبای فعلی ابرتراشه انویدیا بالاتر است. هسته‌های مبتنی بر معماری Arm v9 پردازنده گریس، با تراشه‌های حافظه LPDDR5x با ECC احاطه شدند که در حال حاضر اطلاعاتی از آن‌ها در دست نیست.

جنسون هوانگ، بنیانگذار و مدیرعامل انویدیا در جریان رونمایی از پردازنده گریس گفت: «با معرفی ابرتراشه Grace شاهد ظهور نوع جدیدی از دیتاسنترها خواهیم بود که به‌عنوان کارخانه‌های هوش مصنوعی، کوهی از داده‌ها برای تولید اطلاعات، پردازش و پالایش می‌کنند. ابرتراشه Grace بالاترین سطح عملکرد و پهنای باند حافظه را با پلتفرم نرم‌افزاری انویدیا ارائه می‌کند و به‌عنوان یک CPU در زیرساخت هوش مصنوعی جهان خواهد درخشید».

پیکربندی پردازنده گریس انویدیا

پردازنده NVIDIA Grace از کانکشن کش NVLink-C2C بهره می‌برد که پهنای باند بیش از ۹۰۰ گیگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. این رقم هفت برابر بیشتر از استاندارد PCIe 5.0 است که در به روزترین پردازنده‌های مصرف‌کننده حال حاضر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پردازنده دیتاسنتر انویدیا قرار است در نیمه نخست سال آینده میلادی به بازار عرضه شود.

انویدیا علاوه‌بر این، در کنفرانس GTC 2022 جزئیاتی از معماری گرافیکی جدید Hopper (هاپر) را منتشر کرد و اولین پردازنده گرافیکی مبتنی بر این معماری به نام H100 را به نمایش گذاشت. پردازنده گرافیکی H100 از ۸۰ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد و اولین GPU با پشتیبانی از PCIe Gen5 محسوب می‌شود. این GPU از حافظه اختصاصی HBM3 استفاده می‌کند که پهنای باند ۳ ترابایت بر ثانیه را به‌دنبال دارد. همچنین H100 با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC ساخته شد و به‌گفته انویدیا، این GPU نسبت به نسل قبلی یعنی A100 در محاسبات FP32 وFP16 و FP64 تا ۳ برابر سریع‌تر است.

در پایان می‌توانید نظرات خود راجع به جدیدترین اخبار سخت‌افزار را با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده