الکترونیک آرتز: در آینده نزدیک فروش دیجیتالی از فروش فیزیکی سبقت می گیرد
در جلسه سرمایهگذاران نزدک در اروپا که روز گذشته برگزار شده بود، بلیک جورگنسن، مدیر ارشد مالی کمپانی الکترونیک آرتز اعلام کرد که بیش از نیمی از درآمد این کمپانی از فروش دیجیتالی شامل نسخه کامل بازیها، بستههای الحاقی، اشتراک و بازیهای موبایل حاصل شده است. اما نیمه دوم درآمدهای کمپانی الکترونیک آرتز به فروش نسخههای فیزیکی تعلق دارد که به اعتقاد بلیک جورگنسن در آینده نزدیک سهم آن کمتر خواهد شد.
در جدیدترین آماری که کمپانی الکترونیک آرتز منتشر کرده، در سال مالی گذشته میزان ۲۵ درصد از نسخه کامل بازیهای این کمپانی به صورت دیجیتالی خریداری و از شبکههای Origin، ایکسباکس لایو و شبکه پلیاستیشن دریافت شدهاند. این رقم در سال مالی جاری به ۳۰ درصد افزایش یافته است. بنا به گفته بلیک جورگنسن «فروش دیجیتالی برخی بازیها بیشتر از نسخه فیزیکی» بوده که وی به نام آنها اشارهای نکرده است.
در حالی که محدودیتهایی مانند سرعت اتصال به اینترنت و الزام در اختیار داشتن کارتهای اعتباری همچنان پابرجاست، بلیک جورگنسن، آینده صنعت بازیهای ویدیویی را گرایش به سمت تماما دیجیتالی شدن، به دلیل راحتی خرید بازیها میداند:
بلیک جورگنسن پیشبینی میکند که ظرف پنج سال آینده در حدود ۵۰ درصد از بازیهای کمپانی الکترونیک آرتز به صورت دیجیتالی دریافت میشوند. رخداد مذکور از این جهت به نفع این کمپانی که میزان سود حاصل از فروش بازیهایی که تنها به صورت دیجیتالی عرضه میشوند، افزایش خواهد یافت. با اینحال برطبق گفته بلیک جورگنسن خردهفروشیها همچنان اهمیت خود را حفظ خواهند کرد:
گیماستاپ، به عنوان یکی از بزرگترین خردهفروشیهای فعال در حوزه بازیهای ویدیویی، اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۹ میلادی در حدود ۵۰ درصد از مجموع درآمدهای این کمپانی از فروش دیجیتالی حاصل خواهد شد. همچنین این خردهفروشی از کاهش درآمدهای خود به دلیل عدم تحقق فروش پیشبینی شده بازیهای بزرگ و مهم از جمله Call of Duty: Infinite Warfare خبر داده است. بلیک جورگنسن در ادامه اعلام میکند که به باور او شیوه معمول خرید بازیها، یعنی سوار ماشین شدن و مراجعه به مغازهها، به تاریخ خواهد پیوست:
در پایان بلیک جورگنسن از کنسولهایی که از هارد دیسکهایی با طرفیت بالا بهره میبرند، به عنوان اهرم کمکی فروش دیجیتالی بازیها نام برده و یک ترابایت فضای ذخیرهسازی را «استاندارد» حال حاضر معرفی میکند. این در حالی است که کمپانیهای مایکروسافت و سونی حجم بیشتر تبلیغات خود را به مدلهای ۵۰۰ گیگابایتی ایکسباکس وان S و پلیاستیشن 4 اسلیم اختصاص دادهاند.