مدیر سابق یوبیسافت: بازار بازی های ویدیویی در اروپا زیر سایه آمریکا قرار دارد
امروزه صنعت سرگرمی بدون شک یکی از پرسودترین حوزههای تجاری دنیا محسوب میشود و افراد زیادی در جهان هستند که بخش ثابت و قابل توجهی از درآمد خود را صرف اوقات فراغت و تفریح میکنند. یکی از بخشهای این صنعت که در سالهای اخیر با رشد چشمگیری مواجه بوده، بازار بازیهای ویدئویی است. از جمله بازارهای پیشتاز در مقیاس جهانی بازارهای اروپا و آمریکا هستند. به تازگی راب استیونسون، مدیر پیشین صدور مجوز در کمپانی یوبیسافت، طی صحبتهایی به مقایسهی این دو پرداخته و عنوان کرده است که اگر اروپا میخواهد بازار تجاری بزرگی در حوزهی گیم داشته باشد باید از آمریکاییها الگوبرداری کند.
به گفتهی استیونسون بریتانیا به دلیل اینکه ناشران و خردهفروشانش هنوز به بازیهای ویدئویی به چشم برندهای بازار سرگرمی نگاه نمیکنند از آمریکا عقب مانده است. او در این مورد میگوید:
بازار تجاری اروپا هنوز یک بازار نوپا و در حال رشد است. برآیند این بازار خوب است اما مشکل آنجاست که در جایی که باید خوب عمل کند اینگونه نمیشود. بازار اروپا هنوز درگیر مسائلی مانند پیدا کردن قیمت مناسب، بهترین محصول چیست و مخاطب چه می خواهد است و هنوز چیزهای زیادی مانده تا عمده و خرده فروشان و سازندگان یاد بگیرند. این صنعت باید پژوهش و بررسیهایی انجام دهد تا به ارزش گیمینگ پی ببرد. هنوز هم این تفکر قدیمی وجود دارد که «اصلا بازی دیگر چیست؟» اروپاییها هنوز به بازیها به عنوان یک برند نگاه نمیکنند و به چشم یک بازی صرف آن را میبینند. در حالیکه مثلا جنگ ستارگان را یک برند تجاری میدانند. اما اخیرا متخصصان حوزه ی فروش (در اروپا) دارند چیزهای خوبی درمورد فرصتها و پتانسیلهای توسعهی این تجارت یاد میگیرند.
استیونسون همچنین اضافه میکند که آمریکا در این بازار تجاری بسیار جلوتر است و به خردهفروشی گیم استاپ به عنوان یک نمونهی موفق اشاره میکند. او در این خصوص میگوید:
با تصاحب ThinkGeed توسط گیماستاپ و رشد و توسعهی فروشگاههایشان در سرتاسر دنیا، مدیران این خردهفروشی سعی میکنند تا به یک فروشگاه متنوع و چند-کاناله تبدیل شوند.
منبع: MCV UK