پیش نمایش بازی Life is Strange 2
صنعت بازیهای ویدیویی ثابت کرده است که همیشه خلق یک داستان عالی، در کنار گیمپلی درگیر کننده، میتواند مخاطب را سرگرم کند. زمانی که عدهای از سازندهها سمت بازیهایی با روایت سینمایی رفتند، بعضی از مخاطبها بر این عقیده بودند که این دسته از بازیها نمیتوانند آن طور که باید و شاید سرگرم کننده باشند. در این میان بازیسازانی نظیر دیوید کیج با ساخت بازی Fahrenheit و در ادامه بازی Heavy Rain نشان دادند که صنعت بازیهای ویدیویی و مخاطباناش روز به روز در حال گسترش هستند و بازیهای سینمایی نیز میتوانند مخاطبین متعددی را سرگرم کنند. این دسته از بازیها تمرکز ویژهای روی داستان دارند و گیمپلی در آنها نقش کمرنگتری دارد. حال چند سالی میشود که بازیهای اپیزودیک سینمایی نیز توانستهاند جایگاه خود را در صنعت بازیهای ویدیویی پیدا کنند. استودیو تلتیل گیمز (Telltale Games)، سازنده آثاری همچون The Wolf Among Us، روایت یک داستان عمیق و درگیر کننده با کمترین استفاده از گیمپلی را در جایگاه جدیدی قرار داد تا اینکه در سال ۲۰۱۵، استودیو دونتناد اینترتینمنت (Dontnod Entertainment) با ساخت بازی Life is Strange فصل جدیدی از بازیهای اپیزودیک با روایت داستانی را آغاز کرد.
استودیو دونتناد با خلق لایف ایز استرنج نشان داد که در ارائه یک داستان عمیق، مهارت خاصی دارد
بازی Life is Strange روایتگر زندگی دو دوست قدیمی به نام مکسین کافیلد و کلوئی پرایس بود که پس از سالها دوری به صورت اتفاقی با یکدیگر ملاقات میکنند. مدتی بعد مکسین متوجه قدرت ماوراطبیعی خود و کنترل زمان میشود. استودیو دونتناد اینترتینمنت به واسطه به تصویر کشیدن یک رابطه دوستی بسیار خوب و فراز و نشیبهای آن، نشان داد که زندگی با تمام بدیهایش وجهه خوبی نیز دارد. از طرفی زمانی که یک قدرت خاص به شما اهدا میشود، به دنبال استفاده ازآن اتفاقات عجیبی نیز رخ میدهد؛ بازیکن در طول پنج اپیزود باید تصمیمهای مختلفی را میگرفت تا داستان بازی در مسیر نهایی خود قرار بگیرد و انتخاب پایانی Life is Strange چالشی سخت برای بازیکنان بود. حال سه سال از عرضه بازی Life is Strange میگذرد و پس از عرضه یک نسخه فرعی با نام Life is Strange: Before the Storm، استودیو سازنده نسخه اول فرصت این را پیدا کرد تا روی بازی Life is Strange 2 کار کند. قبل از اینکه نسخه دوم بازی تایید شود، تعداد زیادی از مخاطبان خواستار روایت مجدد داستان کلوئی پرایس و مکسین بودند اما استودیو دک ناین (Deck Nine) به خوبی هرچه تمامتر داستان مکسین و اتفاقات حول کلوئی را در نسخه Before the Storm به تصویر کشید و اپیزود جایزه این بازی، پایانی برای داستان این دو دوست قدیمی و صمیمی بود.
بازی Life is Strange 2 اثری است که بیش از پیش به مشکلات اجتماعی اشاره خواهد کرد
تیم سازنده برای خلق یک داستان هیجانانگیز و درام دیگر به سراغ دو برادر رفته است. داستان بازی پس از وقایع قسمت اول رخ میدهد؛ جایی که شان و دنیل دیاز ۱۶ و ۹ ساله، پس از اتفاقاتی جریانساز از سیاتل راهی پورتو لوبوس واقع در مکزیک میشوند. حال روایت داستان دو برادر را شاهد هستیم که وارد ماجراجویی جدیدی شدهاند و در این راه با خطرات و اتفاقات مختلفی روبهرو خواهند شد. در گیمزکام ۲۰۱۸ مایکل کخ یکی از کارگردانهای بازی Life is Strange 2 در مورد داستان بازی گفته بود که آنها با خلق شخصیتهای جدید، قصد دارند یک داستان تازه و اورجینال را خلق کنند؛ داستانی که مختص به خودشان است و میخواهند نشان دهند که Life is Strange، تنها حول شخصیتهای کلوئی و مکسین و منطقه آرکدیا بی نمیچرخد. در این میان شاید سوال پیش آید که اگر کارکترهای ذکر شده تعریف کننده سری لایف ایز استرنج نیستند، پس این مجموعه چه هدفی را پیش گرفته است؟ کارگردان بازی Life is Strange 2 در بخشی از صحبتهای خود به مورد جالبی اشاره کرده است؛ وی گفته است که Life is Strange در مورد کارکترهای قابل باور است؛ شخصیتهایی که بازیکنان به خوبی هرچه تمامتر میتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند و با اینکه در بعضی از قسمتها شاهد قدرتهای ماوراطبیعی بودهایم اما، همچنان شخصیتهایی را دیدهایم که قابل لمس بودهاند.
تیم سازنده به واسطه الهامگیری از مواردی نظیر عکسهای مربوط به سفر کردن در جاده و زندگی در خارج از شهر و جامعه، به ایده نهایی Life is Strange 2 رسیده است
تیم سازنده سری Life is Strange بر این باور است که بازیهای موجود در بازار کمتر از گذشته به مشکلات جامعه میپردازند. از این رو آنها با نسخه اول لایف ایز استرنج سعی کردند تا حدی این مشکلات را به تصویر بکشند اما بازی Life is Strange 2 اثری است که بر پایه مشکلات جامعه ساخته شده است. در اینجا دو برادر را میبینیم که وارد ماجراجویی طولانیای شدهاند. بازیکنان در Life is Strange 2 کنترل شخصیت شان را برعهده میگیرند. از این رو میتوانید نقش یک برادر بزرگتر را ایفا کنید و با تصمیمگیریهای خود در طول داستان، از دنیل محافظت کنید و روند داستان را پیش ببرید. در واقع تصمیمگیریها در نسخهی دوم نقش پر رنگتری را ایفا میکنند. نکته جالب دیگری که در این میان وجود دارد، نحوه رسیدن استودیو دونتناد به ایده فعلی داستان و شخصیتها است. تیم سازنده در جریان توسعه بازی Life is Strange 2 ایدههای مختلفی را مورد بررسی قرار داده است که یکی از آنها مشاهده عکسهای مایک برودی است؛ وی یک عکاس حرفهای است که عکسهای متعددی را از شخصیتهای در حال سفر و زندگیهای خارج از محدوده شهری و جامعه گرفته است. همچنین استودیو دونتناد با مشاهده فیلمهایی با محوریت سفر در جاده نظیر فیلم Into the Wild و رمان Of Mice and Men، به ایده نهایی داستان لایف ایز استرنج 2 رسیدهاند.
شخصیت پردازی و تغییر شخصیت شخصیتهای اصلی موردی است که با جلو بردن داستان Life is Strange 2 به خوبی آن را مشاهده میکنید
از حیث گیمپلی به لطف تغییرات در محیط بازی و شخصیتها، شاهد گیمپلی جدیدی هستیم. البته ساختار بازی همانند قبل است اما انتخابها، نوع تعامل شما با شخصیتها و همچنین قدرت ماوراطبیعی این نسخه نیز متفاوت است. استودیو دونتناد در مورد قدرت ماوراطبیعی موجود در نسخه دوم نیز اعلام کرده است که این قدرت همانند نسخه اول، به شکلی طراحی شده است که وابسته به داستان باشد و خللی در روند بازی به وجود نیاورد. تیم سازنده سعی کرده است داستان بازی را با گیمپلی به خوبی هماهنگ کند. در ابتدا شان شخصیتی منزوی است که اصول اخلاقی خودش را دارد و سعی میکند از جمع دوری کند. از طرفی فردی خجالتی است و پایبند اصول اخلاقی مختلفی است اما پس از اتفاقات رخ داده در سیاتل و آغاز سفرش با دنیل، مجبور به تغییر میشود. در طول گیمپلی و پیش بردن داستان بازیکنان به خوبی متوجه تغییرات شخصیتی شان میشوند. همچنین در بعضی از صحنههای بازی خود بازیکنان نحوه رفتار شان و تاثیر آن روی گیمپلی را انتخاب میکنند؛ برای مثال در یکی از سکانسهای داستان برای خوشحال کردن دنیل گزینهی دزدی از یک فروشگاه برای شما نمایان میشود (در این بخش باید یک آبنبات را بدزدید؛ حال این شما هستید که تعیین میکنید که برادرتان را با زیر پا گذاشتن اصول اخلاقیتان شاد کنید یا خیر.)
در انتها استودیو دونتناد اینترتینمنت مسیر سختی را برای بازی Life is Strange 2 در پیش گرفته است و باید تا تاریخ پنج مهر ماه (۲۷ سپتامبر) صبر کنیم و ببینیم جدیدترین نسخه از مجموعه Life is Strange 2 تا چه اندازه میتواند مخاطبان را سرگرم کند. آن هم زمانی که قبل از عرضه اولین اپیزود، قسمت پیش درآمد بازی را با نام The Awesome Adventures of Captain Spirit در دسترس کاربران قرار دادند. در این میان اشاره کنم که تمامی تصمیمهای شما در این اپیزود پیش در آمد داستانی، در بازی اصلی لحاظ خواهد شد. نظر شما کاربران زومجی در مورد این بازی چیست؟ تا چه اندازه به تغییرات نسخه دوم ایمان دارید؟