نویسنده: مهرداد داودی
// پنجشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۵

بری دنن بازیگر سینما و تلویزیون در سن 79 سالگی درگذشت

Barry Dennen، خواننده و بازیگر سینما و تلویزیون در سن ۷۹ سالگی به دلیل عارضه‌ مغزی در گذشت. او از ماه ژوئن از این بیماری رنج می‌برد.

بری دنن در ۲۲ فوریه ۱۹۳۸ در شیکاگو متولد شد، او در کودکی به همراه خانواده‌اش به کالیفورنیا نقل مکان کرد. او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه کالیفورنیا، به نیویورک رفت. وی برای مدتی نیز رابطه‌ی عاشقانه‌ای با باربارا استریزند (خواننده‌ی سرشناس) داشت. دنن در توسعه‌ی یک کلاب کمک زیادی به باربارا کرد؛ همان کلاب بود که از باربارا یک ستاره ساخت. دنن پس از مدتی به لندن رفت و در آنجا فعالیت موفقیت آمیزی را در زمینه‌ی تئاتر آغاز کرد. او برای چند دهه در دو کشور ایالت متحده و انگلستان مشغول به فعالیت در زمینه‌های تئاتر، سینما و تلویزیون بود.

بری دنن در سال ۱۹۷۱ به ایفای نقش در نسخه‌ی سینمایی تئاتر موزیکال Fiddler on the roof پرداخت. او همچنین پیشنهاد ساخت نسخه سینمایی تئاتر موزیکال Jesus Christ Superstar (که خود او یکی از بازیگران این تئاتر بود) به کارگردان فیلم Fiddler on the roof یعنی نورمن جویسن ارایه داد. چندین سال بعد از این ماجرا، جویسن تصمیم به ساخت فیلم Jesus Christ Superstar گرفت. بری دنن در این فیلم به ایفای نقش پونشس پیلات پرداخت. او در ادامه نیز در سه فیلم Kentucky Fired ،Ragtime و The Shining حضور داشت. او همچنین در فیلم موزیکال Shock Treatment که دنباله‌ای بر فیلم The Rocky Horror Picture Show بود به ایفای نقش پرداخت.

بازی در این فیلم‌ها زمینه‌ی موقعیت‌های زیادی در حرفه‌ی صداپیشگی را برای بری دنن فراهم کرد. دنن در فیلم The Dark Crystal ساخته‌ی جیم هنسون وظیفه‌ی صدا پیشگی دو کاراکتر را بر عهده داشت. او در ادامه به عنوان بازیگر لایو-اکشن در فیلم‌هایی مانند Superman III و Trading Places حاضر شد. این موضوع اما او را از حرفه‌ی صداپیشگی دور نکرد، بری دنن در چندین قسمت از انیمه‌هایی مانند The New Scooby-Doo Mysteries، پلنگ صورتی و Sons به عنوان صداپیشه حضور داشت.

Barry Dennen

بری دنن در دهه ۸۰ میلادی حضور فعالی در عرصه تلویزیون نیز داشت، او به عنوان صداپیشه در مجموعه‌هایی مانند Johnny Quest، Duck Tales و Pound Puppies حضور داشت. دنن همچنین به عنوان بازیگر مهمان در مجموعه‌های تلویزیونی مانند Newhart، Tales from the Dark Side، Amazing Stories و L.A Law به ایفای نقش پرداخت.

زندگی حرفه‌ای دنن با آغاز دهه ۹۰ میلادی نیز به مانند قبل ادامه یافت، او نقش‌های کوتاهی را در فیلم Murder She Wrote و دو مجموعه‌ی Murphy Brown و Mr. Belvedere بازی کرد. او همچنین در آثاری چون The Smurfs ،Paddington Bear ،Batman Animated Series ،Animaniacs و Adventure of the gummi Bears به عنوان صداپیشه مشغول به کار بود. اواخر دهه نود میلادی بود که دنن مشغول به صداپیشگی در صنعت بازی‌های ویدیویی شد. علاوه بر حضور در چندین قسمت از سری بازی‌های Star Terk، دنن مسئولیت صداپیشگی کاراکتر فت‌من در بازی Metal Gear Solid 2 را برعهده داشت. او همچنین یکی از اعضای تیم صداپیشگی انیمه و بازی Avatar: The Last Air Bender بود. او تا سال گذشته‌ی میلادی نیز به عنوان صداپیشه در صنعت بازی‌های ویدیویی حاضر بود. آخرین حضور لایواکشن او در سینما نیز به سال ۲۰۱۶ میلادی و حضور در فیلم موزیکال Alleluia: The Devil’s Carnival باز می‌گردد. با اینکه او با این فیلم نتوانست به ریشه‌های آثار موزیکال باز گردد، اما او توانست به واسطه‌ی حضور در این فیلم یک‌بار در کنار دیگر تد نیلی بازیگر فیلم Jesus Christ Superstar قرار بگیرد. بری دنن این اواخر نیز در کنار دو فرزند و برادرش زندگی می‌کرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده