بهترین فیلم های موزیکال جدید و قدیمی

بهترین فیلم های موزیکال جدید و قدیمی

جمعه, ۱۱ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱

در این مقاله قرار است به معرفی بهترین فیلم‌های موزیکال تاریخ سینما بپردازیم و آن‌ها را معرفی کنیم. در ادامه با زومجی همراه باشید.

برای مخاطبی که می‌خواهد از خستگی‌های روزمره‌اش فرار کند شاید یک فیلم موزیکال بتواند گزینه‌ی مناسبی برای او باشد. فیلمی همراه با آهنگ‌ها و حرکات نمایشی که حتی بدبین‌ترین‌ مخاطبان را هم سر ذوق می‌آورد و اجراهایی روح‌بخش را خلق می‌کند. از زمان پیدایش فیلم‌های موزیکال تا به امروز، این ژانر افتان و خیزان زیادی را تجربه کرده است. به‌ طوری‌که زمانی مردم برای تماشای یک فیلم موزیکال در سینماها صف می‌کشیدند و زمانی هم کاملا آن را ژانری از مد افتاده می‌دانستند و دیگر تمایلی به دیدن چنین آثاری نشان نمی‌دادند.  

 اما امروزه فیلم‌های اینچنینی در سرتاسر دنیا مخاطبان خود را دارد و افراد زیادی هم در سینما‌ها به تماشای فیلم‌های موزیکال می‌نشینند. آثاری که می‌تواند با فرم و روایت خوبشان جوایز متعددی از جمله اسکار را هم نصیب سازندگانشان کنند.

در ادامه فهرست نسبتا جامعی از بهترین فیلمهای موزیکال سینما را ارائه خواهیم کرد. فیلم‌های موجود در این لیست بر اساس امتیاز IMDB رتبه بندی شده‌اند.


بهترین فیلم های موزیکال

مریلین مونرو در حال فکر کردن در فیلم دختران گروه کر

۳۰- فیلم Ladies Of The Chorus

فیلم دختران گروه کر

  • کارگردان: فیل کارلسون
  • نویسنده: هری ساوبر، جوزف کارول
  • بازیگران: آدل جرگنس، مرلین مونرو، رند بروکس
  • تاریخ انتشار: ۳۰ دسامبر ۱۹۴۸
  • میانگین امتیازات Ladies Of The Chorus در IMDB: ۶.۱

خلاصه داستان:  مریلین مونرو در یک گروه آوازخوانی دختران فعالیت می‌کند و تحت حمایت مادرش که او نیز هنرمندی میانسال است قرار دارد. بعد ازمدتی او دلباخته‌ی مردی می‌شود و مادرش بیم این را دارد که کم‌تجربگی دخترش باعث به‌وجود آمدن اتفاقاتی شود...

این فیلم اولین نقش برجسته‌ی مریلین مونرو است که در آن ظاهر می‌شود و با صدای دلنشینی در آن آواز می‌خواد. درست است که این فیلم می‌تواند کمی تکراری باشد اما بواسطه‌ی خط داستانی جذاب‌اش به عنوان فیلمی موزیکال سرگرم کننده خواهد بود. این فیلم بعد از اکران اولیه‌اش خیلی زود کنار رفت اما بعد از مدتی به‌واسطه‌ی شهرتی که مریلین مونرو در دیگر فیلمهایش کسب کرده بود دوباره سر زبان‌ها افتاد. مونرو در دختران گروه کر شگفت‌انگیز ظاهر می‌شود و دو ترانه‌ی فوق‌العاده را اجرا می‌کند. می‌توان گفت که این فیلم جز قدیمی‌های فیلمهای موزیکال است که می‌تواند مخاطب را در دنیای اکلیلی‌اش غرق کند. حال اگر از طرفداران مریلین مونرو هستید این فیلم می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای دیدن باشد.


پیرس برازنان در حال نگاه کردن در فیلم مامامیا

۲۹- فیلم Mamma Mia

فیلم ماما میا

  • کارگردان: فیلیدا لوید
  • نویسنده: کاترین جانسون
  • بازیگران: مریل استریپ، پیرس برازنان، کالین فرث، آماندا سیفرید
  • تاریخ انتشار: ۱۸ ژوئیه ۲۰۰۸
  • میانگین امتیازات Mamma Mia در IMDB: ۶.۴


خلاصه داستان: سوفی دختری جوان است که در آستانه‌ی مراسم عروسی خود قرار دارد. مادر او دونا (مریل استریپ) در یونان هتلی بی‌روح را اداره می‌کند و تا این زمان هویت پدر دخترش را از سوفی پنهان کرده است. سوفی برای اینکه پدرش را بشناسد یواشکی به خاطرات مادرش سرک می‌کشد و از کسانی که در گذشته با مادر خود به‌نحوی در ارتباط بوده‌اند می‌خواهد که به آنجا سفر کنند تا که متوجه حقیقت پدر خود شود که در این میان به ۳ نفر مشکوک می‌شود و...

این فیلم با اقتباس از یک نمایش موزیکال بریتانیایی به همین نام و ترانه‌های پرطرفدار گروه Abba (آبا) ساخته شده است. فیلم اگرچه ایراداتی روایی دارد اما نمی‌توان از زیبایی‌های اثر چشم پوشی کرد و موزیک‌ها و ترانه‌هایش را نادیده گرفت. مریل استریپ در ماما میا اوج هنرمندی خود را در بازیگری به‌نمایش می‌گذارد و آوازخوانی‌اش حسی دوچندان را به فیلم می‌دهد. او با اینکه در همه‌ی آثارش خوب ظاهر گشته است اما این فیلم باعث شده که استریپ تمام استعدادش را بروز بدهد. موزیک‌های گروه آبا (Abba)، بازیگران پرشمار و محبوب سینما در کنار یکدیگر، گشت‌وگذار در سواحل رویایی یونان، رقص و آواز و... تمام چیزی است که یک مخاطب خسته و کسل سینما، از فیلمی روح‌بخش انتظار دارد. رنگ و لعاب فیلم می‌تواند هر کسی را شیفته‌ی خود کند و تا مدتها تاثیر گرمای خورشید مدیترانه را روی تماشاگر بگذارد.


جادوگر  در حال جادو در فیلم افسون شده

۲۸- فیلم Enchanted

فیلم افسون شده

  • کارگردان: کوین لیما
  • نویسنده: بیل کلی
  • بازیگران: امی آدامز، پاتریک دمپسی، جیمز مارسدن
  • تاریخ انتشار:۱۷ نوامبر ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات Enchanted در IMDB: ۷

خلاصه داستان: جیزل دختر جوانی است که در جنگل زندگی می‌کند. روزی شاهزاده‌ای جانش را نجات می‌دهد و آن دو تصمیم می‌گیرند که با یکدیگر ازدواج کنند. اما نامادری شاهزاده ادروارد که نگران تاج‌وتخت خودش است از این اتفاق خشمگین می‌شود و جیزل را بوسیله‌ی جادو به دنیای ما می‌فرستد. او بعد از وارد شدن به این دنیا با مردی به‌نام رابرت آشنا می‌شود. ادوراد هم برای پیدا کردن جیزل به دنیای جدید می‌آید. ملکه‌ی بدجنس از ترس رسیدن این دو به یکدیگر ترتیبی می‌دهد و جیزل را مسموم می‌کند. حال باید عاشق واقعی جیزل او را نجات دهد و...

افسون شده از آن دست فیلم‌هایی است که علاقه‌مندان به قصه‌های پریان حتمن آن را خواهند پسندید. اثر از لحاظ از فرمی از دو قسمت انیمیشن (بخش کوتاه) و فیلم تشکیل شده است که همین استراتژی باعث شده دنیایی جالب برای مخاطب به‌وجود آید. افسون شده بیشتر ادای دینی به دیگر آثار  والت دیزنی است چرا که نمایش پر از ارجاعاتی به آثاری همچون سفیدبرفی، پری دریایی، زیبای خفته و... می‌باشد و بر همین اساس می‌توان تقریبا این اثر را فیلمی پست‌مدرن دانست. فیلم هم داستانی زیبا و جذاب دارد و هم در خود ترانه‌ای ماندگار که نامزد اسکار شده است را جای داده است. شخصیت‌ها هم همگی الهام گرفته از کارکترهای قبلی این کمپانی هستند و به‌همین دلیل ما با آنها احساس راحتی می‌کنیم و مشتاق این هستیم که تا پایان فیلم جلوی تلویزیون بنشینیم و شاهد عاقبت شخصیت‌های دیزنی باشیم.


آدری در حال تفکر در فیلم خنده‌رو

۲۷- فیلم Funny Face

فیلم خنده‌رو

  • کارگردان: استنلی دانن
  • نویسنده: لئونارد گرش
  • بازیگران: آدری هپبورن، فرد آبستر، میشل اوکلر، سوزی پارکر
  • تاریخ انتشار: ۱۳ فوریه۱۹۵۷
  • میانگین امتیازات funny face  در IMDB: ۷

خلاصه داستان: سردبیر یکی از مجله‌های مد برای اینکه تغییر و تحولی اساسی به مجله‌اش بدهد سراغ زنی (جو) کتابفروش می‌رود و از او می‌خواهد که به‌عنوان مدل در کوالیتی فعالیت کند. بعد از مدتی جو برای اینکه بتواند فیلسوف موردعلاقه‌اش را در پاریس ملاقات کند، راضی می‌شود که به‌همراه مجله کوالیتی در یک جشنواره‌ی مد و لباس که در پاریس برگزار می‌شود شرکت کند. اما همه چیز آنگونه که جو فکر می‌کند پیش نمی‌رود و متوجه می‌شود که فیلسوف مورد علاقه‌اش آنقدرها هم به علم توجهی ندارد.

این فیلم کاندیدای ۴ اسکار در سال ۱۹۵۸ شد و توانست توجه منتقدان را جلب کند. این اثر یک نمایش کمدی رمانتیکِ موزیکال است که قبل از موزیکال بودنش می‌توان به درام قدرتمندش و کشمکشهای کارکترهایش توجه کرد. این فیلم به‌قدری خود را در طراحی صحنه غرق کرده است که مخاطب در درجه‌ی اول محو زیبایی و انضباط ظاهری فیلم می‌شود و نمی‌تواند از این زرق‌وبرق چشم بپوشد. فانی فیس پارادوکس‌هایی از دو دنیای مد و تفکر را در مقابل هم قرار می‌دهد و بر اساس همین‌ها روایت خود را به‌پیش می‌کشاند. از طرفی بازی قدرتمند و هنرنمایی‌های آدری هپبورن نیز می‌تواند تا پایان فیلم توجه شما را به خود جلب کند البته بازی او در این فیلم نمی‌تواند به‌پای نقش‌آفرینی‌اش در بانوی زیبای من برسد. شما می‌توانید از رقص‌ها و موسیقی‌های فیلم لذت کافی را ببرید و در قصه فیلم هم غرق شوید. این اثر می‌تواند فیلمی خوب برای دیدن باشد.


شکارچی در حال دعوا در فیلم دیو و دلبر

۲۶- فیلم Beauty & The Beast

فیلم دیو و دلبر

  • کارگردان: بیل کاندون
  • نویسنده: استفان چبوسکی
  • بازیگران: اما واتسون، دن استیونز، لوک ایوانز، ایان مک کلن
  • تاریخ انتشار: ۱۷ مارس ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات Beauty & The Beast در IMDB: ۷.۱

خلاصه داستان: شاهزاده‌ای مغرور به‌واسطه‌ی شاخه گلی دچار طلسمی وحشتناک می‌شود و به دیو ترسناکی تغییر شکل می‌دهد و تمام خدمتکارانش نیز به اشیایی سخنگو تبدیل می‌شوند. روزی بل دختر زیبا و جوانی برای آزادی پدرش از زندان این دیو به قصر طلسم شده می‌رود و توسط دیو زندانی می‌شود. از طرفی دیگر مردی که عشقی دروغین به بل دارد در طی درگیری با این موجود، شاهزاده‌ی طلسم شده را از پای در می‌آورد و خودش هم می‌میرد. بل که در این مدت و به واسطه‌ی تیمار کردن دیو به او علاقه‌مند شده است از ته دل اشک می‌ریزد و به او عشقی واقعی را تقدیم می‌کند که همین اتفاق باعث می‌شود طلسم قصر بشکند و دیو به شکل قبلی خود بازگردد.

این فیلم نسخه‌ی بازسازی شده‌ی یک فیلم پویانمایی به همین نام در دهه‌ی ۹۰ میلادی است که آن هم اقتباسی از داستان دیو و دلبر ژون ماری نویسنده فرانسوی می‌باشد. این هم یکی دیگر از بازسازی‌های فوق‌العاده دیزنی است که برای طرفدارانش آماده کرده است. دیو و دلبر داستانی از پریان را در اتمسفری پر از موسیقی روایت می‌کند و فیلمی هیجان‌انگیز را با زیبایی تمام به نمایش می‌گذارد. اینجا همان جایی است که رویاها تحقق می‌یابند و قصه‌های فانتزی شروع می‌شوند. فیلم شاهکاری از طراحی صحنه و لباس و جلوه‌های ویژه است تصاویری که گویا از واقعیت آمده‌اند و تماشگرا را مسحور زرق‌وبرق خودشان می‌کنند. اما جدای از اینها دیو و دلبر ضعف‌هایی دارد که مخاطب را کمی دلسرد می‌کند و او را به‌سمت نسخه‌ی انیمیشن‌اش می‌کشاند. فیلم شخصیت‌هایی دارد که به‌دل مخاطب نمی‌نشیند و نمی‌تواند با او ارتباط برقرار کند.

این اثر سعی می‌کند که از کلیشه‌های آثار قدیمی دیزنی فاصله بگیرد و تغییروتحولی به کارکترهایش بدهد. بل اینجا زنی توانمند است و منتظر این نیست که کسی او را نجات بدهد و همچنین از شخصیتی سیاهپوست در فیلم استفاده شده است. دیو و دلبر موفقیت خود را مدیون موسیقی‌اش است موزیک‌ها و ترانه‌های این فیلم بیش از هر چیزی دیگری مخاطب را به خود جذب می‌کند. از سمتی دیگر نسخه‌ی موزیکال فیلم برای جذابیت بیشترش به روابط بل و دیو ورود می‌کند و سعی در پرداخت هرچه بیشتر آن دارد که این اتفاق به زیبایی اثر می‌افزاید.


گروه چهارفصل در حال خوانندگی در فیلم پسران جرسی

۲۵- فیلم Jersey Boys

فیلم پسران نیوجرسی

  • کارگردان: کلینت ایستوود
  • نویسنده: مارشال بریکمن، ریک الیس
  • بازیگران: کریستوفر واکن، جان لوید یانگ، اریش برگن، مایکل لومندا
  • تاریخ انتشار: ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۴
  • میانگین امتیازات Jersey Boys در IMDB: ۶.۸

خلاصه داستان: فیلم روایتگر داستان زندگی فرانکی والی و دیگر اعضای گروه موسیقی چهارفصل است که توانستند محبوبیت زیادی را برای خودشان دست‌وپا کنند. اما رفته‌رفته درگیر اختلافاتی می‌شوند و مسائل شخصی و مشکلات خانوادگی نیز گریبان‌شان را می‌گیرد.

این فیلم موزیکال از روی زندگی فرانکی والی خواننده گروه موسیقی چهارفصل و یک تئاتر  اجرا شده در برادوی  ساخته شده است. پسران جرسی قصه‌ای تکراری و کلیشه‌ای از فقر و حومه نشینی را روایت می‌کند. این فیلم موسیقی را راهی برای نجات آدمها نشان می‌دهد و ترانه را می‌ستاید. با اینکه پسران جرسی ترانه‌های کمی را در خود جای داده است اما همان تعداد کم توانسته حسی عجیب را وارد فیلم کند و دیگر ضعف‌های فیلم را بپوشاند تا جائیکه می‌توان گفت موسیقی اجرا شده در اثر نقش وزنه‌ای سنگین را  برای این نمایش ایفا می‌کند و مخاطب را به سالهای دوری می‌کشاند.

تراژدی حاکم بر فیلم هم فارغ از کلیشه‌ها و تکرارها در سینما دست به دیگر بخش‌های قوی پسران جرسی می‌دهد و تاثیری عالی را روی مخاطب‌اش می‌گذارد. این فیلم هم جز آن دسته از آثار بیوگرافی‌است که کم‌وبیش دچار خمودگی و ایستایی شده و گویا ایده و طرح‌اش روی کاغذ جا مانده است. پسران جرسی از متفاوت‌ترین آثار کلینت ایستوود محسوب می‌شود که می‌تواند بسیار  عجیب باشد چرا که ما ایستوود همیشگی را در آن نمی‌بینیم.


گروه پسران در حال خندیدن در فیلم گریس

۲۴- فیلم Grease

فیلم گریس

  • کارگردان: رندال کلایسر
  • نویسنده: جیم جیکوبز، وارن کیسی
  • بازیگران: جان تراولتا، الویا نیوتون جان، جف گانووی، ددی گودمن
  • تاریخ انتشار:۱۶ ژوئن۱۹۷۸
  • میانگین امتیازات Grease در IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان: والدین سندی وقتی که برای تعطیلات تابستانی به کالیفرنیا سفر می‌کنند، سندی و دانی یکدیگر را می‌بینند و دلبسته‌ هم می‌شوند. والدین سندی بعد از مدتی تصمیم می‌گیرند که در همانجا اقامت کنند. از قضا سندی در مدرسه‌ای ثبت نام می‌کند که دانی نیز در آن درس می‌خواند. بعد از اتفاقاتی که بین این دو در مدرسه رخ می‌دهد، دانی تصمیم میگیرد که دل سندی را دوباره به‌دست آورد.

فیلم یک کمدی رومانس و رقص و آوازی پر زرق‌وبرق است که داستانی پر از شور و نشاط مربوط به دنیای نوجوانان را روایت می‌کند. اثر با توجه به اینکه ضعف‌هایی در شخصیت‌پردازی دارد اما قطعا فیلمی سرگرم کننده خواهد بود. گریس فیلمی است که در زمان خود سودی زیاد را نصیب سازندگانش کرد و رکورد فروش فیلم اشک‌ها و لبخندها را شکست و تا سالها هم همین عنوان را برای خود حفظ کرد. گریس اقتباسی از نمایشنامه‌ای به همین نام است و به خاطر اتمسفر خاصی که ایجاد می‌کند در خاطر تماشاگر باقی می‌ماند. گریس سرشار از لحظه‌های قدرتمند موزیک و ترانه است و رقص‌های جان تراولتا هم خودش بردی برای فیلم محسوب می‌شود. گریس یکی از آثار جاودانه‌ی موزیکال سینمای جهان است که باعث شد مردم آشتی دوباره‌ای با فیلمهای این ژانر داشته باشند. این فیلم قطعا می‌تواند لحظات خوبی را با بیننده به اشتراک بگذارد چراکه جان تراولتا شهرتش را با این فیلم به‌دست آورد. 


وکیل پشت میز در حال خندیدن در فیلم شیکاگو

۲۳- فیلم Chicago

فیلم شیکاگو

  • کارگردان: راب مارشال
  • نویسنده: بیل کاندن
  • بازیگران: کاترین زیتا جونز، ریچارد گی یر، رنی زلوگر، کریستین برنسکی
  • تاریخ انتشار: دسامبر ۲۰۰۲
  • میانگین امتیازات Chicago در IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان: فیلم داستان دو زن متهم به قتل را روایت می‌کند که یکی از آنها فردی مشهور است و شوهرش را به قتل رسانده و دیگری هم زنی است که سودای شهرت را در سر دارد و متهم به قتل نامزد خود است. از قضا وکالت پرونده‌ی این دو نفر را وکیلی واحد در دست گرفته است وکیلی که هیچگاه در پرونده‌ای شکست نخورده و شیوه‌ای خاص برای حمایت از موکلانش دارد. روشی‌که اتفاقات فیلم را رقم می‌زند... 

شیکاگو نامزد دریافت ۱۳ جایزه اسکار شده است که در این بین توانست ۶ جایزه را نصیب خود کند. این فیلم بر اساس یک تئاتر موزیکال به همین نام ساخته شده است. فیلم در لایه‌های خود به مسائل اجتماعی اشاره می‌کند و به ماهیت فساد در آدم‌های مشهور و کسانی که می‌خواهند به این راه پای بگذارند می‌پردازد. شیکاگو قصه‌‌ی انحطاط جامعه‌ای است که اخلاقیات در آن از بین می‌رود. مسائل این فیلم کاملا ایده‌هایی جهان‌شمول دارند و می‌توانند در هر لحظه حرفی برای گفتن داشته باشند. شیکاگو شهرت را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد و آن را به‌نحوی آرام دستمایه‌ی خودش می‌کند. زرق‌وبرق فیلم هم به‌شدت در خدمت محتوا پیش می‌رود و باعث می‌شود که اثر حس‌اش را بهتر به مخاطب انتقال دهد. این نمایش یک کمدی موزیکال جنایی است که به‌راحتی نمی‌شود از کنارش گذشت.


بازیگران در حال خندیدن در کافه در فیلم یک آمریکایی در پاریس

۲۲- فیلم An American In Paris

فیلم یک آمریکایی در پاریس

  • کارگردان: وینسنت مینلی
  • نویسنده: آلن جی ترنر
  • بازیگران: ژن کلی، لسلی کارون، اسکار لوانت
  • تاریخ انتشار: ۱۱ نوامبر ۱۹۵۱
  • میانگین امتیازات An American In Paris در IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان: فیلم داستان جوانی (جری) آمریکایی را روایت می‌کند که در پاریس نقاشی می‌کشد و برای نشان دادن هنر خود تلاشهای زیادی را متحمل می‌شود. بعد از مدتی او با دختری زیبا (لیز) و آوازخوان آشنا می‌شود و کم‌کم به او دل می‌بندد. در این میان، هم لیز نامزد دارد و هم زنی ثروتمند به‌نام میلو در پی ارتباط با جری است.

این فیلم یکی از مهمترین فیلمهای پس از جنگ جهانی دوم است. این فیلم موسیقی‌های خیال‌انگیز جرج گرشوین همراه با شاهکاری از طراحی لباس، نورپردازی را با خود به‌همراه دارد. یک آمریکایی در پاریس ترکیبی از قصه و موسیقی است که باعث می‌شود مخاطب بیشترین لذت را ببرد. اثر پاریسی هنری را مصور می‌شود که شبیه یک رویا عمل می‌کند.

این فیلم یکی از قدرتمندترین فیلمهای موزیکال تاریخ سینما است که فرمی عظیم را به اجرا می‌گذارد. موسیقی‌های اجرا شده در یک آمریکایی در پاریس خودش به تنهایی خصیصه‌ای قوی محسوب می‌شود و می‌توان گفت که موزیک قدری جلوتر از فیلم حرکت می‌کند و درام نمی‌تواند به‌پای موسیقی فیلم برسد. از طرفی دیگر هم فیلمبرداری‌های قدرتمند و کارگردانی چشمگیر اثر، فیلم را تبدیل به اثری خاص و هنرمندانه کرده است. یک آمریکایی در پاریس نمایشی ریشه‌دار است که مخاطب را به پاریس آن روزها می‌برد. این فیلم نامزدی ۸ اسکار را به‌دست آورد که در این میان توانست ۸ تای آن را با خود به خانه ببرد.


مریلین مونرو در مهمانی در فیلم آقایان موطلایی‌ها را ترجیح می‌دهندهند

۲۱- فیلم Gentlemen Prefer Blonds

  • کارگردان: هاوارد هاکس
  • نویسنده: چارلز لدرر
  • بازیگران: جین راسل، مریلین مونرو، چارلز کوبرن
  • تاریخ انتشار: ۱۵ ژوئیه ۱۹۵۳
  • میانگین امتیازات Gentlemen Prefer Blonds در   IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان: دو دوست تصمیم می‌گیرند که با یک کشتی به پاریس سفر کنند. یکی از آنها دوست دارد با فردی زیبا با ظاهری بسیار مناسب ازدواج کند و دیگری ترجیح می‌دهد که شوهرش میلیونر باشد و در این بین هم کارگاهی در حال تعقیبشان است ...

 فیلم آقایان موطلایی‌ها را ترجیح می‌دهند اقتباسی از کتابی به همین نام  و نوشته‌ی آنیتا لووس است. فیلم مانند دیگر آثار زمان خود دچار کلیشه و تکرار شده است اما به‌واسطه‌ی ترانه‌ها و موزیک‌هایش می‌تواند در روح مخاطب باقی بماند. این اثر با بدبینی به دنیایی که جنبه‌های زنانه را موشکافی می‌کند وارد می‌شود و به طور نامحسوس هم به آن می‌پردازد. اثر ضعف‌هایی در درام دارد که با پرداخت بیشتر  می‌توانست این ضعفها را حل کند و مخاطب‌اش را راضی نگه‌ دارد. این فیلم جز آن دسته از نمایشهایی است که به‌واسطه‌ی بازی مریلین مونرو ستاره‌ی افسانه‌ای هالیوود آن روزها در خاطر مخاطب باقی می‌ماند و ترانه‌ها و آوازهایش هم به‌راحتی کمرنگ نمی‌شوند. این کمدی موزیکال سرشار از لحظاتی روح‌انگیز برای تماشاگر است که می‌تواند او را برای مدتی به دنیای خاص خودش ببرد.


شبح در اتاقش در فیلم شبح اپرا

۲۰- فیلم The Phantom Of The Opera

فیلم شبح اپرا

  • کارگردان: جوئل شوماخر
  • نویسنده: اندرو لوید وبر، جوئل شوماخر
  • بازیگران: جرارد باتلر، امی روسوم، پاتریک ویلسون
  • تاریخ انتشار: دسامبر ۲۰۰۴
  • میانگین امتیازات  The Phantom Of The Opera در IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان: کریستین دختری که به‌عنوان خواننده‌ی ذخیره در اپرای پاریس کار می‌کند، توسط شبح اپرا که یک نابغه‌ی موسیقی است و صورتی دفرمه دارد تحت آموزش قرار می‌گیرد. این شبه اجرای دیگر خوانندگان را بهم می‌ریزد و صحنه‌گردان را نیز به قتل می‌رساند تا که بتواند کریستین را معروف کند. در یکی از اجراهای اپرا رائول و کریستین یکدیگر را می‌بینند و به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند. شبح که شخصیتی انسانی دارد با فهمیدن این اتفاق دچار خشم و حسادت می‌شود و کریسیتین را به‌همراه خود به سردابه‌ی زیرین اپرا می‌برد که در این بین رائول برای نجات او به تلاش برمی‌آید. اما شبح او را هم گیر می‌اندازد و زندگی‌اش را در گرو انتخاب کریستین قرار می‌دهد و...

فیلم براساس رمانی به همین نام ساخته شده، رمانی که احتمال می‌رود داستان خود را بر اساس اتفاقات واقعی مرموزی در اپرای پاریس وام گرفته باشد. تاکنون فیلم‌های متعددی از روی این داستان ساخته شده است که این نسخه با توجه به دیگر نمایش‌ها وفادارترین اثر به داستان اصلی بوده است. فیلم سرتاسر پر از نماد است. نمادهایی که از درون و خاطرات بشر می‌آیند. شبح اپرا مسائل اجتماعی را با زبان خودش مطرح می‌کند و به پرداخت آنها می‌پردازد. این اثر از دو قسمت موزیک و فیلم تشکیل شده است که موزیک‌ها و ترانه‌های قوی‌اش مخاطب را شیفته خود می‌کند. فیلم پیش از آنکه توجه به عناصر روایی داشته باشد در فرم غوطه‌ور می‌شود و توجه آنچنانی به سایر قسمت‌ها نمی‌کند و همین اتفاق باعث خلق صحنه‌پردازی‌های مسحورکننده برای شبح اپرا می‌شود. این اثر پرهزینه را می‌توان جز اقتباس‌های پرقدرت دانست و از آن همیشه یاد کرد. شبح اپرا قصه‌ای در باب عشقی است که در فضایی اکسپرسیونیستی خودش را پیدا می‌کند و لایه‌هایی عمیق‌تر را هم به‌نمایش می‌گذارد. این فیلم جز آثاری است که تماشاگرش را پشیمان نخواهد کرد.


نوازده در کنسرت در فیلم راکت من

۱۹- فیلم Rocket man

فیلم راکت من

  • کارگردان: دکستر فلچر
  • نویسنده: لی هال
  • بازیگران: تارون اجرتون، جیمی بل، ریچارد مادن، برایس دالاس هوارد
  • تاریخ انتشار: ۳۱ مه ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات  Rocket man در IMDB: ۷.۳

خلاصه داستان: فیلم روایتگر داستان زندگی التون جان است که قسمت‌هایی از روزگارش را به‌تصویر می‌کشد.

 این فیلم اثری از کمپانی پارامونت پیکچرز است که به‌زیبایی داستان زندگی التون جان را به‌تصویر می‌کشد. فیلم قصه‌ی او را از وقتی که نامش رجینالد بوده تا جدایی پدر و مادر و تغییر نامش را پرداخت می‌کند اما عمده نگاه اصلی، فیلم قصه‌پردازی زندگی او بعد از رسیدن به شهرت و ثروت است زمانیکه التون دچار افسردگی شده و به اعتیاد و مشروبات پناه برده است. راکت من با توجه به اینکه فرصت این را داشت به اثری پرقدرت در گونه‌ی موزیکال تبدیل شود متاسفانه با خشکی‌های موجود در درام و ایستایی آ؛ن نتوانست که ایده‌ی خود را محقق کند و همین امر باعث شد که احساسات این فیلم قدرت تاثیرگذاری روی تماشاگر را نداشته باشد.

از طرفی صحنه‌های موزیک و ترانه هم اصلا به‌خدمت قصه در نمی‌آیند اما تماشای جدای آنها به‌عنوان اجراهای موسیقیایی می‌تواند بیننده را مشتاق خود کند. از ظاهر و فرم شیک و جذاب فیلم که بگذریم یکی دیگر از نقاط قوت راکت‌من را می‌توان گریزهای روانشناسانه‌ای که به‌طور نامحسوس در فیلم حرکت می‌کند و آینده‌ی التون جان را در جایی از دوران کودکی‌اش می‌بیند دانست. بازی خوب تارون اگرتون هم به کمک وزنه‌های فیلم می‌آید و اثری برازنده را به‌نمایش می‌گذارد.  راکت‌من جز آن دسته از فیلم‌هایی است که با نگاهی بدبین به شهرت و ثروت چشم دوخته است.


جانی دپ در حال اصلاح کردن در فیلم آرایشگر شیطانی

۱۸- فیلم Sweeney Todd: The Demon Barber Of Fleet Street

فیلم آرایشگر شیطانی خیابان فلیت

  • کارگردان: تیم برتون
  • نویسنده: استفان سندهایم، هیو ویلر، جان لوگان
  • بازیگران: جانی دپ، هلنا بونهام کارتر، ساشا بارون کوهن
  • تاریخ انتشار: ۲۱ دسامبر ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات Sweeney Todd: The Demon Barber Of Fleet Street در IMDB: ۷.۳

خلاصه داستان: بارکر آرایشگری است که یک قاضی او را با جرمی واهی به شهری دور تبعید می‌کند تا به‌راحتی بتواند همسر زیبایش را به چنگ بیاورد. او بعد از چندین سال با نام مستعار سوئینی تاد بازمی‌گردد تا انتقامش را بگیرد. بارکر بعد از مدتی متوجه می‌شود که همسرش خودکشی کرده و دخترش نیز توسط همان قاضی زندانی شده است. تاد به امید اجرایی کردن نقشه‌اش مغازه‌ی آرایشگری خود را بالای مغازه‌ی شیرینی فروشی خانم لاوت افتتاح می‌کند او که اختیار کارهایش را از دست داده است مشتریانش را می‌کشد و با کمک خانم لاوت از گوشت آنها پیراشکی‌هایی را می‌پزند و به‌فروش می‌رسانند تا اینکه روزی قاضی بدذات به مغازه‌ی تاد می‌آید و...

این فیلم اقتباسی از داستان استفان سندهایم و هیو ویلر می‌باشد و سرتاسر فضای سردی را با توجه به قصه‌اش به تصویر می‌کشد. تیم برتون امضای شخصی‌اش را هم در این فیلم جای داده و از بازیگران محبوب و همیشگی‌اش نیز استفاده کرده است. سوئینی تاد نقدی گزنده به جامعه‌ای که در آن عدالت برقرار نمی‌شود می‌زند و شهروندانی را به‌تصویر می‌کشد که نمی‌توانند به عدالت امیدوار باشند. این فیلم شاید خشن‌ترین اثر تیم برتون باشد، نمایشی که اصلا با دیگر آثار  او قابل مقایسه نیست. یکی از نقاط قوت اثر طراحی گوتیک مانند فضای فیلم است که باعث شده اتمسفری سنگین و رعب‌آور برای فیلم ایجاد شود و همین اتفاق محتوا نشینی روی فرم را با قدرتی زیاد رقم زده است. بازی‌های عالی هلنا کارتر و جانی دپ نیز دیگر برگ‌ برنده‌ی سوئینی تاد است که به زیبایی فیلم می‌افزاید و اما موسیقی استفاده شده هم به‌عنوان خصیصه‌ای عالی خودش را نشان می‌دهد و کاملا در اختیار تفکر برتون قرار می‌گیرد به‌طوریکه ترانه‌های فیلم قسمتی از فضای روایت سوئینی تاد را به‌دست می‌گیرند. 


باربارا در حال صحبت در فیلم دختر شوخ

۱۷- فیلم Funny Girl

فیلم دختر شوخ

  • کارگردان: ویلیام وایلر
  • نویسنده: ایزوبل لنارت
  • بازیگران:  باربارا استراسیند، عمر شریف، کی مدفورا
  • تاریخ انتشار: ۱۹ سپتامبر ۱۹۶۸
  • میانگین امتیازات Funny Girl در IMDB: ۷.۴

خلاصه داستان: داستان فیلم درباره‌ی دختری نه‌چندان جذاب به‌نام فانی برایس است که در نیویورک زندگی می‌کند و برای هدفش که به‌روی صحنه رفتن است از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند در این بین توجه مردی را به خود جلب می‌کند و اتفاقاتی رخ می‌دهد و...

فیلم اثری کمدی موزیکال است که بر اساس زندگی فنی برایس ساخته شده است. فیلمی که توانست یک جایزه اسکار را برای نقش اول زن‌اش به ارمغان آورد. فیلم در ذات خود حماسه‌ای از زندگی را به‌همراه دنیای جذاب موسیقی نمایش می‌دهد که دیدنش می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. صحنه‌های رقص و موزیک فیلم خودشان به‌تنهایی و جدای از فیلم، دنیایی دیگر دارند که می‌توانند تماشاگر را سر ذوق و هیجان بیاورند و حتی او را بخندانند. طراحی‌های صحنه و نورپردازی هم نکته‌ی مثبت دیگر فیلم است که نمی‌توان به‌راحتی از آن گذشت. فیلم اما موفقیت‌اش را مدیون بازی فوق‌العاده‌ی باربارا استراسیند است.

او یکی از بهترین بازی‌های خود را در این فیلم به‌نمایش می‌گذارد و سکانس‌های آواز را با مهارت تمام انجام می‌دهد به‌طوری‌که تماشاگر مسحور این لحظات می‌شود. عمر شریف و استراسیند در خلال این فیلم به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند که کارگردان از این اتفاق استفاده می‌کند و بازی‌های خوبی را از آنها می‌گیرد. این فیلم جز آثار برتر سینمای موزیکال به‌حساب می‌آید و تا مدت‌ها هم در خاطر بیننده باقی خواهد ماند.


دو گروه خیابانی در حال رقص در فیلم داستان وست ساید

۱۶- فیلم West Side Story

فیلم داستان وست ساید

  • کارگردان: جروم رابینز، رابرت وایز
  • نویسنده: ارنست لمان، آرتور لورانز
  • بازیگران: رابرت ویز، ناتالی وود، ریتا مورنو، جورج چاکتریس
  • تاریخ انتشار: اکتبر ۱۹۶۱
  • میانگین امتیازات  West Side Story در IMDB: ۷.۵

خلاصه داستان: فیلم داستان دو گروه از نوجوانان خیابانی را روایت می‌کند که با یکدیگر در جنگ و جدال هستند. در این بین پسری  از اعضای گروه سفیدها عاشق خواهر رهبر گروه پرتو می‌شود که اتفاقاتی در این بین رخ می‌دهد و...

فیلم، موزیکال عاشقانه‌ای است که براساس تراژدی کلاسیک شکسپیر، رومئو و ژولیت ساخته شده است. اثر مملو از موسیقی و رقص‌های خیره کننده است. موج احساساتی که این فیلم به‌همراه خود می‌آورد، کاری می‌کند که مخاطب قادر به کنترل عواطف خود نباشد. جدای از جنبه‌ی رومانس و موزیکالی فیلم، این اثر سرشار از مضامین تبعیض، فقر و... است که باعث شد در چند رشته جایزه اسکار را نصیب خود کند و جز پرافتخارترین‌ها در سینما باشد. از جهاتی هم درام فیلم اندازه‌ی موزیک‌اش قدرتمند نیست و کاستی‌هایی نیز در شخصیت‌پردازی دارد که باعث می‌شود مخاطب قدری از فیلم فاصله بگیرد. تراژدی فیلم هم خودش داستانی جدا دارد که می‌تواند اندازه‌ی دیگر قسمت‌های قدرتمند فیلم تماشاگر را سرذوق نگهدارد و در او نفوذ کند. همپوشانی فرم و محتوای داستان وست ساید نیز به مانند دیگر وزنه‌های فیلم مخاطب را درگیر خود کرده و تصویری خوب از خود به‌جای می‌گذارد.  این فیلم جز آثار ماندگار سینمای موزیکال به‌شمار می‌آید چرا که این فیلم تصویری همه جانبه از سینما را از خود به‌جای می‌گذارد.


نیکل کیدمن در حال صحبت در فیلم مولن رژ

۱۵- فیلم Moulin Rouge

فیلم مولن رژ

  • کارگردان: باز لورمان
  • نویسنده: باز لورمان، کریگ پیرس
  • بازیگران: ایوان مک گرگور، نیکول کیدمن، جیم برودبنت، جان لگویزمائر
  • تاریخ انتشار: ۱ ژوئن ۲۰۰۱
  • میانگین امتیازات Moulin Rouge در IMDB:۷.۶

خلاصه داستان: کریستین هنرمند گمنامی است که اتفاقی سر از کاباره‌ی بدنام مولن رژ در می‌آورد. آنجا (مشهورترین زن شهر) ساتین او را با دوک ثروتمندی اشتباه می‌گیرد و این اتفاق باعث شکل‌گیری عشقی واقعی میان آن دو می‌شود. دوک که خودش عاشق ساتین شده است به این ارتباط حسادت می‌کند و سعی دارد که کریستین را از میان بردارد. یکی از افراد کاباره به ساتین هشدار می‌دهد که برای نجات جان کریستین او را فراموش کند. ساتین که به بیماری سل پیشرفته‌ای مبتلا است در یکی از شبهای اجرایش و در مولن رژ اتفاقاتی رخ می‌دهد و...

فیلم ،داستانی کلاسیک، تکراری و عاشقانه‌ای همیشگی را تعریف می‌کند اما رفته‌رفته آهنگ‌ها و ملودی‌های فیلم که بازخوانی شاهکارهای هنر هستند بر درام اثر می‌چربد و مخاطب را محو خود می‌کند. مولن رژ قصه‌ای در ستایش عشق حقیقی است و به‌قدری تلخ است که احساسات بیننده را جریحه‌دار خواهد کرد. فیلم شاهکاری از طراحی‌های صحنه،لباس و... را در خود جای داده است و اتمسفری از قصه‌های پریان را برای به‌نمایش گذاشتن خود خلق می‌کند. مولن رژ رگه‌های از طنز و کمدی را در خود پیش می‌برد و همین باعث می‌شود که فیلم بر جذابیت خودش بیفزاید. یکی از نکات مثبت فیلم استفاده‌ از موزیک برای کنترل روایت فیلم است و ترانه در مولن رژ کاری می‌کند که احساساتمان تحت کنترل دربیاید و طبق خواسته‌ی کارگردان هدایت شود. شخصیت‌پردازی هم وزنه‌ی دیگر فیلم است که باعث شده مخاطب به کارکترها نزدیک شود و بیشتر در حس‌وحال فیلم قرار بگیرند.


شومن در حال اجرا در فیلم بزرگترین شومن

۱۴- فیلم The Greatest Showman

فیلم بزرگترین شومن 

  • کارگردان: مایکل گریسی
  • نویسنده: جنی بیکس
  • بازیگران: هیو جکمن، زک افرون، میشل ویلیامز، ربکا فرگوس
  • تاریخ انتشار: دسامبر ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات The Greatest Showman در IMDB: ۷.۶

خلاصه داستان: اثر روایتگر زندگی فردی است که از کودکی با فقر بزرگ شده است و حالا سیرکی به‌نام بارنوم و بیلی را راه‌اندازی می‌کند. فیلم با اتفاقات و آدم‌های سیرک پیش می‌رود.

این فیلم را می‌توان از دیدگاه موزیکال و ترانه‌هایش دوست داشت اما نمی‌توان از جنبه‌ی درام‌اش به آن دل بست. برترین شومن سرشار از ترانه‌هایی است که مخاطب بزرگسال و کودکان را به خود جذب می‌کند و تماشاگر تا مدتی این موزیک‌ها را با خود به‌همراه خواهد داشت. جنبه‌ی دیگر مثبت فیلم جو بصری آن است که مخاطب‌اش را به دنیایی می‌کشاند که گویی پریان در آن حضور دارند. این فیلم اقتباسی از  یک زندگی است که توانست جایزه‌ی بهترین ترانه را در گلدن گلوب ببرد و در اسکار هم نامزدی بهترین ترانه را به‌دست آورد. از طرفی هم در گرمی جایزه‌ی بهترین آلبوم موسیقی را از آن خود کرد.

بزرگترین نقطه ضعف فیلم نقطه قوت اصلی‌اش هم محسوب می‌شود. با توجه به اینکه خالقان موسیقی لالالند در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند بزرگترین شومن می‌تواند ترانه‌ها و موسقی‌های زیادی را با شما به اشتراک بگذارد اما همین اتفاق باعث شده که این نمایش از لحاظ قصه و درام نتواند تماشاگر را راضی نگه‌دارد و او را به عمق روایت ببرد. اثر با توجه به اینکه نمایشی بیوگرافی است به درون شخصیت بزرگترین شومن نفوذ نمی‌کند و بسط این کارکتر را به‌قدری ضعیف انجام می‌دهد که مخاطب از فینیاس تیلور بارنوم فاصله می‌گیرد و نمی‌تواند در زندگی او همراه شود. اما در عوض بازی قدرتمند هیو جکمن با قدرت تمام ما را سر هیجان می‌آورد و همین باعث می‌شود که گاهی فراموش کنیم فیلم ضعف‌هایی در پرداخت شخصیت‌ها دارد.


کوزت در حال نگاه کردن در فیلم بینوایان

۱۳- فیلم Les MiSerables

فیلم بینوایان

  • کارگردان: تام هوپر
  • نویسنده: ویلیام نیکلسون
  • بازیگران: هیو جکمن، راسل کرو، ان هاتاوی، هلنا بونهام کارتر
  • تاریخ انتشار: ۲۵ دسامبر ۲۰۱۲
  • میانگین امتیازات  Les MiSerables در IMDB: ۷.۶

خلاصه داستان: ژان والژان بعد از آزادی از زندان به کمک کشیشی تبدیل به فردی محترم و کارخانه‌داری ثروتمند می‌شود و سمت شهردار را هم به او می‌دهند. در این میان سربازرس ژاو هم همچنان به او مشکوک است و می‌خواهد او را در چنگال عدالت بیندازد. زنی قبل از مرگش سرپرستی کوزت دخترش را به والژان می‌سپارد و از او می‌خواهد که از او مراقبت کند. بعد از مدتی کوزت بزرگ می‌شود و دل به عشق پسری می‌بندد که می‌خواهد در انقلاب پاریس شرکت داشته باشد که در این بین والژان می‌ترسد دخترخوانده‌اش را از دست بدهد و....

بینوایان  اقتباسی از داستان مشهور  ویکتورهوگو است که با رویکردی اجتماعی پیش می‌رود و به‌خوبی دهک‌های جامعه را به‌تصویر می‌کشد و ناراضایتی و فریادهای مردم را ناشی از همین اختلافات طبقاتی می‌داند. بینوایان فیلم پرزرق‌وبرقی است که مخاطب را مسحور خودش می‌کند و جلوه‌های بصری و طراحی‌های زیبایش را به‌رخ همگان می‌کشد فیلم با بازی‌های قوی و استوار خود روی مخاطب تاثیری عجیب می‌گذارد و تماشاگر را به پاریس قرن نوزدهم ویکتورهوگو می‌برد. در فیلم بینوایان موسیقی و ترانه‌ها کاملا در خدمت درام فیلم قرار دارند و اصلا نمی‌توان آنها را از یکدیگر جدا کرد.

ترانه در این اثر نقشی خاص را برای پیشبرد درام ایفا می‌کند به طوریکه اگر موسیقی از فیلم حذف شود قصه‌گویی بینوایان چیزی را کم خواهد داشت. یکی از نقاط قوت فیلم که کارگردان توانسته با مهارت خوبی از پس‌اش بربیاید قراردادن محتوای گزنده‌ای از فقر و فلاکت در فرمی از موسیقی است که شاید از پس هر کسی برنیاید. بینوایان باتوجه به وزنه‌های سنگینی که دارد ضعف‌هایی همچون پرداخت شخصیت‌ها و تاحدودی هم داستان را نیز در خود جای داده است که البته در مقابل اصالت فیلم به‌چشم نمی‌آیند.


خواننده روی میز در فیلم کاباره

۱۲- فیلم Cabaret

فیلم کاباره

  • کارگردان: باب فاس
  • نویسنده: جی پرسن آلن
  • بازیگران: لایزا مینلی، مایکل یورک، هلموت گریم
  • تاریخ انتشار: فوریه ۱۹۷۲
  • میانگین امتیازات Cabaret در IMDB: ۷.۸

خلاصه داستان: سالی دختری که در آرزوی هنرپیشگی است با جوانی به‌نام برایان آشنا می‌شود و بعد از مدتی این دو نفر به یکدیگر دل می‌بندند و عاشق همدیگر می‌شوند. در این بین و در بحبوحه‌ی تسلط نازی‌ها در برلین با ورود شخصی به‌نام ماکس به رابطه‌ی این دو نفر اتفاقاتی بین آنها رخ می‌دهد که ادامه‌ی ارتباط را برایشان غیرممکن می‌سازد و...

کاباره فیلمی است که موفق به دریافت ۸ جایزه‌ی اسکار، ۶ بفتا و ۲ گلدن گلوب شده است و از مهمترین فیلم‌های ژانر موزیکالی به‌حساب می‌آید همچنین ترانه‌هایش جز برترین، موزیک‌های تاریخ سینما قرار گرفته‌اند. این اثر براساس نمایشنامه‌ی موزیکال من یک دوربین هستم و کتاب داستان‌های برلین نوشته شده است. فیلم درونمایه‌های سیاسی زیادی دارد و به برلینی که قرار است با ظهور نازی‌ها به‌ورطه‌ی سقوط کشیده شود ادای احترام می‌کند. کاباره تنها فیلمی موزیکال نیست بلکه لایه‌هایی عمیق‌تر را با خود به‌همراه دارد. اثر پیش از آنکه نمایشی موزیکال باشد استعاره‌ای درباره‌ی زمانی خاص از تاریخی هراس‌انگیز است. این فیلم از همه‌ی جنبه‌های فیلمسازی بهره می‌برد تا بتواند نگرش خودش را درباره‌ی درونمایه‌اش به‌تصویر بکشد. کاباره جز آن دسته از فیلمهای خاصی است که هیچگاه تاریخ مصرفشان تمام نمی‌شود و همیشه جایگاه خود را در بین فیلمهای فاخر حفظ خواهد کرد.


آدری در حال لبخند زدن در فیلم بانوی زیبای من

۱۱- فیلم My Fair Lady

فیلم بانوی زیبای من

  • کارگردان: جورج کوکور
  • نویسنده: آلن جی‌ لرنر
  • بازیگران: آدری هپبورن، رکس هریسون، استنلی هالووی، جرمی برت
  • تاریخ انتشار: ۲۱ اکتبر ۱۹۶۴
  • میانگین امتیازات My Fair Lady در IMDB: ۷.۸

خلاصه داستان: الیزا دختر گل‌فروش و زیبایی که رفتار و لهجه‌ای برخلاف مجلس‌های اعیانی دارد، تحت آموزش پروفسوری زبان‌شناس قرار می‌گیرد تا که او را تبدیل به زنی نجیب‌زاده و اصیل کند. همکار پروفسور با او شرط می‌بندد که نمی‌تواند الیزا را تبدیل به یک زنی اشراف‌زاده کند. بعد از مدتی الیزا رفتارش عوض و تبدیل به زنی باوقار می‌شود. او که کاملا شیفته‌ی پروفسور شده است به او دل می‌بندد اما هیگینز مغرور علاقه‌ی او را نمی‌بیند و...

فیلم بانوی زیبای من اقتباسی از نمایشنامه‌ی جرج برنارد شاو است که موفق به گرفتن چند جایزه‌ی اسکار شد. این فیلم با طراحی خاصی که دارد جز یکی از بهترین آثار موزیکال سینما است که بر دل و جان مخاطب می‌نشیند که البته بازی آدری هپبورن در این امر بی‌تاثیر نبوده است. فیلم علاوه بر جنبه‌ی موسیقیایی خود سعی دارد درونمایه‌هایی بزرگتر مانند طبقات مختلف جامعه و تفاوت‌های جنسیتی را به چالش بکشد. فیلم داستانی گزنده در لایه‌های خود دارد و با زندگی دختری که پشتوانه‌ی محکمی ندارد جلو می‌رود. ترانه‌های فیلم به‌همراه دیالوگ‌های آن تاثیر قصه را زیاد می‌کنند و مخاطب را در دل این اثر می‌کشاند. بانوی زیبای من یکی از فرح‌بخش‌ترین آثار موزیکال کلاسیک سینما است که همیشه جز آثار ماندنی خواهد بود. موزیک و ترانه‌ها اما کمی جدای از درام فیلم می‌افتند تا جائیکه بانوی زیبای من می‌تواند به‌تنهایی خودش یک فیلم بدون موسیقی باشد.


مری در حال خوشحالی کردن در فیلم مری پاپینز

۱۰- فیلم Mary Poppins

فیلم مری پاپینز

  • کارگردان: رابرت استیونسن
  • نویسنده: بیل والش، دان دگرادی
  • بازیگران: دیک ون دایک، جولی اندروز، کرن دوتریس
  • تاریخ انتشار:  اوت ۱۹۶۴
  • میانگین امتیازات Mary Poppins در IMDB: ۷.۸

خلاصه داستان: آقای بنکس به جست‌وجوی پرستاری جدی برای فرزندانش است. جین و مایکل که فرزندان او هستند آگهی دلخواه خود را برای پیدا کردن پرستاری مهربان می‌نویسند. طی اتفاقی مری پاپینز که در بالای ابرها زندگی می‌کند آگهی بچه‌ها را می‌بیند و برای استخدام به خانه‌ی آنها می‌رود. مری پرستار بچه‌ها می‌شود و لحظات خوب و روح‌بخشی را با آنان می‌گذراند و دنیایی فانتزی را می‌سازد و...

فیلم براساس قهرمان کتابهای کودکان پاملا تروارس که با باد می‌آید و می‌رود ساخته شده است. داستانی که توانست خوب ازپس خودش بربیاید و ۵ جایزه‌ی اسکار را از آن خود کند. مری پاپینز در دنیایی کودکانه و برای کودکان خود را تعریف می‌کند و به اهمیت شادی و خوشی می‌پردازد. فیلم از همه‌ی جنبه‌ها نمایشی سرگرم کننده است و به‌طور کاملا استاندارد لایه‌هایش را تقدیم مخاطب می‌کند. این اثر هنوز هم به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدات دیزنی شناخته می‌شود، دستاوردی که نوآوری‌هایی به همراه خود داشت. مری پاپینز یکی از معروفترین فیلمهایی است که برای کودکان ساخته شده و داستانی هیجان‌انگیز را برای آنان تعریف می‌کند. بازی درخشان جولی اندروز از طرفی دیگر نقطه‌ی قوتی برای فیلم محسوب می‌شود چرا که او با بازیگری‌اش نبض فیلم را در دست می‌گیرد و روحی دوچندان به اثر می‌بخشد. مری پاپینز اثری همه چی تمام است که ترانه‌هایش برای کودکان خاطره‌انگیز خواهد بود.


نوازنده گیتار در حال نگاه کردن در فیلم یکبار

۹- فیلم Once

فیلم یک بار

  • کارگردان: جان کارنی
  • نویسنده: جان کارنی
  • بازیگران: گلن هنسارد، مارکتا ایرگلووا
  • تاریخ انتشار: مارس ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات Once در IMDB: ۷.۸

خلاصه داستان: مردی جوان که در مغازه‌ی پدرش کار می‌کند برای زمانهایی در کنار خیابان گیتار می‌زند. روزی توجه دختری مهاجر و نوازنده به او جلب می‌شود. بعد از مدتی این دو روابطی صمیمانه و نزدیکی را با یکدیگر آغار می‌کنند و...

فیلم یکبار اثری مستندوار است و این باعث می‌شود که خود را غرق شده در اثر بیابید. این فیلم طوری با شما برخورد می‌کند که انگار در تمام صحنه‌ها حضور دارید و از نزدیک شاهد تمام اتفاقات و کشمکش‌ها هستید. یکبار درست است که برای ستایش دنیای روح‌بخش موسیقی ساخته شده است اما نمی‌توان از جنبه‌ی روایت‌گری‌اش در فیلم چشم‌پوشی کرد. فیلم جز آن دسته از نمایش‌هایی است که تنها با دیدن‌اش متوجه خواهید شد که می‌خواهد از چه چیزی صحبت کند. فیلم داستانی ساده و سرراست دارد و همین باعث می‌شود که مخاطب در بطن لایه‌ها نفوذ کند و به محتوای اصلی فیلم برسد. موسیقی در این اثر به‌شدت در اختیار درام قرار گرفته است و به‌عنوان تکه‌ای جداگانه به‌حساب نمی‌آید. موزیک فرمی است که می‌خواهد محتوا را به‌پیش ببرد و برای همین اصلا فراتر از فیلم جلو نمی‌رود. ترانه‌ی Falling Slowly یکی از موزیک‌های عمیق فیلم است که در جشنواره‌ها اجرا شد و تندیسی هم برای خود تصاحب نمود. یکبار از آن دست فیلمهایی است که می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند و فیلمی پر از معنا را به شما هدیه دهد.


ژنویه در چترفروشی در فیلم چترهای شربورگ

۸- فیلم The Umbrellas Of Cherbourg

فیلم چترهای شربورگ

  • کارگردان: ژاک دمی
  • نویسنده: ژاک دمی
  • بازیگران: کاترین دنوو، ان ورنون، نینو کاستکنوود، مارک میشل
  • تاریخ انتشار: ۱۹ فوریه ۱۹۶۴
  • میانگین امتیازات  The Umbrellas Of Cherbourg در IMDB: ۷.۸

خلاصه داستان: ژنویه و گای عاشق یکدیگر هستند و تصمیم گرفته‌اند که با یکدیگر ازدواج کنند. ژونویه در مغازه‌ی چترفروشی مادرش کار می‌کند و گای هم شاگرد مغازه‌ی مکانیکی است اما مادر ژنویه با ازدواج این دو مخالفت می‌کند. در همین بین گای به ارتش فراخوانده می‌شود و برای مدتی به جنگ الجزایر می‌رود. ژنویه که غرق در مشکلات شخصی شده‌ است چاره‌ای جز ازدواج با خواستگار ثروتمند خودش نمی‌بیند. مدتی می‌گذرد و گای از جنگ بازمی‌گردد و...

چترهای شربورگ (برنده‌ی نخل طلایی جشنواره‌ی کن) فیلمی غم‌انگیز و ناراحت کننده است و جز معدود آثار فیلم‌های موزیکالی محسوب می‌شود که موسیقی به کمک بسط‌ وگسترش درام آمده است و مشخصه‌ای جدا از قصه‌ی فیلم نیست. ترانه در این اثر جزئی از سبک روایی به‌حساب می‌آید به همین دلیل می‌توان گفت که چترهای شربورگ اثری متفاوت در گونه‌ی موزیکال است. فیلم با اتمسفر پاستیلی رنگارنگی که همراه خود دارد فضایی را می‌کشد که به هویت بصری‌اش می‌افزاید و چشم مخاطب را بر تکراری بودن قصه‌ی عاشقانه‌اش می‌بندد. چترهای شربورگ به‌طرزی ماهرانه نقدی گزنده دارد و تفکر ضد جنگ در این فیلم حاکم است. این فیلم تماما موزیکال اثری خاص برای طرفداران این نوع از فیلمهاست چراکه کارگردان اثر با توجه به تفکرات سبک موج نوی فرانسه‌ای خود این نمایش را ساخته است. شاید بتوان چترهای شربورگ را اثری نیمه شخصی از ژاک دمی دانست چراکه ردپای زندگی او را می‌توان در این فیلم جست‌وجو کرد.


گروه موسیقی در حال اجرای موزیک در فیلم خیابان آواز

۷- فیلم Sing Street

فیلم خیابان آواز

  • کارگردان: جان کارنی
  • نویسنده: جان کارنی
  • بازیگران: فردیا والش، آیدان گیلن، لوسی بونتون، ماریا دویل کندی
  • تاریخ انتشار: دسامبر ۲۰۱۶
  • میانگین امتیازات  Sing Street در IMDB: ۷.۹

خلاصه داستان: کانر نوجوانی است که در خانواده‌ای کارگر زندگی می‌کند و والدینش به‌ دلایل اقتصادی و ... در حال جدایی از یکدیگر هستند و دیگر نمی‌توانند هزینه‌ی مدرسه‌ی او را بپردازند. کانر به‌ناچار باید از مدرسه‌ی خصوصی خودش به دبیرستانی در حاشیه‌ی شهر که شاگردانش همگی اوباش هستند برود. او در آنجا مورد آزار و اذیت مدیر مدرسه و هم‌مدرسه‌ای‌ها قرار می‌گیرد. کانر که بعد از همه‌ی این اتفاقات زندگی خود را پایان یافته می‌بیند دختری را در نزدیکی مدرسه‌اش ملاقات می‌کند و برای تحت تاثیر قرار دادن او گروه موسیقی خودش را تشکیل می‌دهد. سپس بعد از مدتی تصمیم می‌گیرد که از راه دریا برای رسیدن به زندگی بهتر با این دختر به لندن فرار کند.

خیابان آواز هم جز آن دسته از فیلم‌هایی است که می‌توان گفت در ستایش موسیقی ساخته شده است و هنر و ترانه را فرشته‌ی نجاتی برای زندگی می‌داند. اگرچه نمی‌توان قصه‌ای استخوان‌دار از دل این فیلم بیرون آورد اما می‌توان گفت که ترکیب موسیقی با عناصر روایی به‌شدت توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و تماشاگر را به عمق حصارهایی که برای خود کشیده است می‌برد. این اثر می‌تواند شما را به لحظاتی خاص از زندگی متصل کند و حس‌وحال جوانی را با تماشاگرش به اشتراک بگذارد. خیابان آواز با حس طنزآمیز خود به‌طور نامحسوسی به‌جلو حرکت می‌کند اما به‌همین اندازه صحنه‌های تنش‌آفرینی هم در خود جای داده است و مجموعه‌ای از همه‌ی احساسات آدمی را دربرمی‌گیرد و تجربه‌ی اولین احساسات عاشقانه را به او به اشتراک می‌گذارد.

دنیای نوجوانانه‌ی این فیلم به‌قدری زیبا به‌تصویر کشیده شده است که مخاطب فکر می‌کند در حال زندگی در دنیای فیلم است و تمام بازیگران و شخصیت‌ها را نیز از نزدیک می‌شناسد و با آنها هم‌صحبت است. خیابان آواز فیلمی شخصی از جان کارنی است که با ایده‌هایی جهان‌شمول تبدیل به اثری عمومی شده است. این فیلم نیز مانند اولین اثر عمیق و تکان‌دهنده‌ی او Once (یکبار) انسان را مدیون موسیقی می‌داند و دنیای پرزرق‌وبرق آن را جایی برای زندگی در نظر می‌گیرد.


گروه برادران بلوز در حال ایستادن در فیلم برادران بلوز

۶- فیلم The Blues Brothers

فیلم برادارن بلوز

  • کارگردان: جان لندیس
  • نویسنده: جان لندیس، دن آیکروید
  • بازیگران: جان بلوشی، دن آیکروید، جیمز براون
  • تاریخ انتشار: ۲۰ ژوئن ۱۹۸۰ 
  • میانگین امتیازات The Blues Brothers در IMDB: ۷.۹

خلاصه داستان: داستان درباره‌ی دو برادری (جیک و الوود) است که متوجه می‌شوند یتیم‌خانه‌ای که در آن بزرگ شده‌اند به‌علت مسائل مالی در حال بسته شدن است. این دو برای جلوگیری از این اتفاق باید ۵ هزار دلار بدهی یتیم‌خانه را بپردازند. آنها تصمیم می‌گیرند که این پول را از راه برگزاری کنسرت و موسقی بدست بیاوند که در این بین مسائل و مشکلات زیادی از جمله درگیری با پلیس و... برایشان پیش می‌آید.

این فیلم براساس یک گروه موسیقی نمایشی ساخته شده است. برادران بلوز یک کمدی موزیکال است که روایتی پر زدوخورد دارد و در بین بهترین آثار کمدی موزیکال قرار می‌گیرد. این فیلم در زمان خودش جز فیلم‌های بسیار موفق و پرفروش بوده و نقد‌های مثبت زیادی را هم دریافت کرده است. اکشن فیلم به‌قدری جذاب است که مخاطب را مسحور خود می‌کند و باعث بالا رفتن آندرنالین او می‌شود. فیلم تمام چیزهایی که باعث می‌شود یک اثر تبدیل به فیلم خوبی شود را در خود جای داده است. کمدی، موزیک‌های عالی، اکشنی جذاب، درامی گیرا و... تمام خصیصه‌هایی است که یک تماشاگر می‌تواند از یک فیلم انتظار داشته باشد.

برادران بلوز همه چیز را با خود یکجا دارد و بیننده نمی‌تواند ایرادی ریشه‌ای از این اثر بگیرد. نکته‌ی حائز اهمیت در این فیلم همپوشانی تمام جنبه‌های اثر با یگدیگر است که این خصیصه باعث شده چیزی هجو در اثر وجود نداشته باشد. موزیک‌های استفاده شده در برادران بلوز خود دنیایی دیگر دارند و می‌توانند به‌تنهایی با مخاطب سخن بگویند.


دوروتی در حال صحبت با دوستانش در فیلم جادوگر شهر اوز

۵- فیلم The Wizard Of Oz

فیلم جادوگر شهر اوز

  • کارگردان: ویکتور فلمینگ
  • نویسنده: نوئل لانلگی، فلورانس رایرسون، ادگار آلان وولف
  • بازیگران: جودی گارلند، فرانک مورگان، ری بولگر، برت لار
  • تاریخ انتشار: اوت ۱۹۳۹
  • میانگین امتیازات The Wizard Of Oz در IMDB: ۸

خلاصه داستان: دوروتی همراه سگ‌اش توتو در مزرعه‌ای زندگی می‌کنند. روزی گردبادی آنها را به شهر اوز می‎‌برد. با اینکه آنجا شهری جذاب است اما دوروتی می‌خواهد که به خانه‌اش برگردد. او در آنجا دوستانی عجیب پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد که برای بازگشت به خانه از جادوگر نیکوکار شمال کمک بخواهد اما در این میان جادوگر بدجنس غرب که می‌خواهد انتقام مرگ جادوگر بدجنس شرق را بگیرد برایشان مشکلاتی به‌وجود می‌آورد که همین اتفاقات باعث می‌شود دوروتی در مقابل این جادوگر بدجنس بیایستد و...

فیلم با اقتباس خوبی که از داستان اصلی‌اش (جادوگر شگفت‌انگیز نوشته ال فرانک باوم) داشته است، نمایشی محکم و استوار را به تماشاگر نشان می‌دهد و همه‌ی رده‌های سنی را مشتاق خود می‌کند. جادوگر شهر اوز در موزیک و درام خوب عمل می‌کند و قصه‌اش را با نمادها به جلو می‌کشاند و با کدهایی که می‌دهد راهی برا سخن گفتن با مخاطب‌اش پیدا می‌کند.

این اثر با معنای نزدیک خود با کودکان و با معنای دور خود با بزرگسالان سخن می‌گوید. این فیلم موزیکال جز آن دست از آثار نوستالژیکی است که همیشه جای خود را در لیست بهترین‌ها حفظ خواهد کرد. جادوگر شهر اوز از دو قسمت رنگی و سیاه‌وسفید تشکیل شده است که قسمت فانتزی‌اش رنگ‌و لعابی زیبا دارد. ترانه‌ی Over The Rainbow (بر فراز رنگین کمان) که در این نمایش اجرا می‌شود جز ترانه‌های ماندگار هالیوود به‌شمار می‌آید. فرم و محتوای خوب فیلم دست در دست هم می‌دهند تا که اثری ماندگار را برای تمام دوران خلق کنند فیلمی که هم داستانش جذاب است و هم موزیک‌هایش مخاطب را به دنیایی پر زرق‌وبرق می‌برد.


ماریا در چمنزار در فیلم اشک‌ها و لبخندها

۴- فیلم The Sound Of Music

فیلم اشک‌ها و لبخندها

  • کارگردان: رابرت وایز
  • نویسنده: ارنست لمان
  • بازیگران: جولی اندروز، کریستوفر پلام، ریچارد هایدن
  • تاریخ انتشار: ۲ مارس ۱۹۶۵
  • میانگین امتیازات The Sound Of Music  در IMDB: ۸

خلاصه داستان: ماریا دختری است که به امید راهبه شدن در صومعه زندگی می‌کند. او عاشق رقص و آواز است و روحیه‌ای بسیار شاد دارد. او از طرف صومعه برای نگهداری از فرزندان کاپیتان فون تراپ به خانه‌ی آنها فرستاده می‌شود. در ابتدا بچه‌ها او را نمی‌پذیرند اما ماریا با روحیه‌ای که دارد دل آنها را بدست می‌آورد اما کاپیتان نمی‌تواند با او کنار بیاید برای همین ماریا خانه آنها را ترک می‌کند و به صومعه بازمی‌گردد. او در صومعه متوجه می‌شود که به کاپیتان علاقمند شده است برای همین تصمیم میگرد که به سر کار خود بازگردد... مدتی بعد با توجه به قدرت گرفتن ارتش نازی فون تراپ مجبور می‌شود که کشورش را ترک کند برای همین آنها همگی با هم به آمریکا می‌روند و...

این فیلم در زمان خودش توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را بدست بیاورد و رکورد فروش گیشه را در بیشتر کشورها بشکند. فیلم با توجه به نقدهای نه‌چندان مثبت خود ۵ جایزه‌ی اسکار را نصیب خود کرد و طرفداران زیادی را هم بدست آورد. داستان این فیلم برداشتی از کتابی‌است که ماریا فون تراپ درباره‌ی خانواده خود به نگارش درآورده است. اشک‌ها و لبخندها به‌واسطه‌ی لوکیشنی که دارد با روح انسان بازی می‌کند و مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فیلم فرم و محتوا را توامان با هم دارد و برای همین امر تا همیشه در خاطر مخاطبان باقی می‌ماند. اشک‌ها و لبخندها ترانه‌ها و موسیقی‌های بسیار سرزنده و شادی دارد به‌طوریکه می‌تواند تماشاگر را سرکیف بیاورد و حال او را عوض کند. این فیلم جز آن دسته از آثاری است که تا همیشه در لیست بهترینهای موزیکال و غیرموزیکال قرار می‌گیرد و ارزش چند باره دیدن خود را در بین دیگر فیلمها حفظ خواهد کرد.


گاسلینگ در کافه در فیلم لالالند

۳- فیلم La La Land

فیلم لالالند

  • کارگردان: دیمین شزل
  • نویسنده: دیمین شزل
  • بازیگران: اما استون، رایان گاسلینگ، رزماری دویت
  • تاریخ انتشار: ۹ دسامبر ۲۰۱۶
  • میانگین امتیازات La La Land در IMDB: ۸

خلاصه‌ی داستان: میا و سباستین هر کدام رویاها و آرزوهایی در هنر دارند. میا می‌خواهد بازیگری سرشناس شود و سباستین هم در موسقی جاز تلاش می‌کند. این دو که عاشقانه یکدیگر را دوست دارند برای رسیدن به اهداف خود به‌شدت تلاش می‌کنند. اما شهرت و آرزوها بین این دو فاصله می‌اندازد و سرنوشت آنها را از یکدیگر جدا می‌کند.

لالالند شاید آشناترین فیلم موجود در این لیست باشد. فیلمی که با داستان عاشقانه و کلاسیک خود توانست رقص‌ها و آوازهایش را بر دل مخاطب بنشاند و خود را در زمره‌ی فیلم‌های خاطره‌انگیز قرار دهد. این اثر قبل از هر چیز ادای دینی نوین به دوران طلایی فیلم‌های موزیکال هالیوود است و می‌توان تاثیر چترهای شربورگ را در سکانسهایی از این فیلم دید. لالالند عاشقانه‌ای غم‌انگیز است که رویاها و آرزوهای تمام نشدنی انسان را در روایتی آشناپندار به‌تصویر می‌کشد و ۶ جایزه و ۱۴ نامزدی اسکار را نصیب خود می‌کند. این فیلم قصه‌ای عاشقانه و جذاب دارد و گویی در دنیایی پر از جن و پری روایت می‌شود.

لالالند به‌طرزی نامحسوس آن روی دیگر شهرت و آرزوها را پرداخت می‌کند و از دلش داستانی غمگین بیرون می‌آورد. قصه‌ای که یادآور تمام داستانهای تلخ عاشقانه است. فیلم دو دنیا را روبه‌روی هم قرار می‌دهد، دنیایی رویایی و واقعی! که زهر این دنیای جدی خیلی بیشتر از لبخندهای دنیای اکلیلی میا و سباستین است. لالالند درست است که سینمای کلاسیک را فراموش نکرده اما به زندگی مخاطب امروزی بسیار نزدیک است و تماشاگر می‌تواند بیشتر از دیگر آثار این ژانر با این فیلم احساس نزدیکی داشته باشد. ترانه‌ها و موزیک‌های فیلم کاملا حساب شده و پرداخت شده به داخل فیلم وارد شده‌اند و می‌توانند طرفداران زیادی را به خود جلب کنند.


خواننده زیر باران در فیلم آواز زیر باران

۲- فیلم Sing In The Rain

فیلم آواز در باران

  • کارگردان: جین کلی، استنلی دانن
  • نویسنده: بتی کامدن، آدولف گرین
  • بازیگران: جین کلی، دانالد اوکانر، دبی رینولدز، جین هیگن
  • تاریخ انتشار: ۲۷ مارس ۱۹۵۲
  • میانگین امتیازات Sing In The Rain در IMDB: ۸.۳

خلاصه داستان: دان و لینا هر دو چهره‌های مشهور سینمای صامت هستند که بعد از ورود سینمای ناطق اوضاعشان بهم ریخته می‌شود چرا که لینا صدایی جذاب و قوی برای این سینمای جدید ندارد و نمی‌تواند مانند قبل بدرخشد. در این بین بازیگری با صدایی خوب و جذاب وارد فیلم می‌شود و دان هم بعد از مدتی رابطه‌ای محترمانه با او آغار می‌کند و اتفاقی در این بین رخ می‌دهد و...

فیلم قبل از اینکه اثری موزیکال باشد درباره‌ی روزهایی صحبت می‌کند که سینما در حال خداحافظی با دوران صامت خود بوده است. لحظات مصائب باری که کمپانی‌ها و بازیگران به‌دوش خود می‌کشیده‌اند. آواز در باران از آن دست فیلم‌هایی است که در زمان خود نتوانست به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند و تنها نامزد ۲ اسکار شد. اما در سالهای بعد از تولید این اثر رفته‌رفته بر محبوبیت‌اش افزوده شد. این فیلم از آن دست آثاری است که می‌تواند تا سالیان سال در لیست بهترین‌ها قرار گیرد چرا که مخاطب را با چندین لایه از عناصر فیلم‌سازی غافل‌گیر می‌کند.

آواز در باران فیلمی کمدی موزیکال است که یکی از ترانه‌های ماندگار تاریخ سینما در آن خوانده می‌شود و این اثر تا جائی پیش می‌رود که تروفو آن را اثری جاودانه می‌خواند. طراحی‌های قوی، طنزهایی قدرتمند، موزیک‌هایی ریشه‌دار همه‌وهمه این نمایش را تبدیل به اثری کلاسیک و ماندگار کرده است. از طرفی دیگر استعاره‌های فیلم خودشان معنای دوری را ساخته‌اند که برای مخاطب جدی و پیگیر سینما آواز در باران می‌تواند تاریخچه‌ای دراماتیزه شده برای درک برهه‌ای از وقایع سینما باشد.


بازیگران در حال اجرا در فیلم همیلتون

۱- فیلم Hamilton

فیلم همیلتون

  • کارگردان: توماس کیل
  • نویسنده: لین مانوئل میراندا رون چرنوو
  • بازیگران: لین مانوئل میراندا، فیلیپا سو، لزلی اودوم
  • تاریخ انتشار: جولای ۲۰۲۰
  • میانگین امتیازات  Hamilton در IMDB: ۸.۴

 خلاصه داستان: فیلم درباره‌ی زندگی الکساندر همیلتون یکی از بنیانگذاران آمریکا است که این کشور را به شکل کنونی امروز درآورده است.

این فیلم نمایش ضبط شده‌ای از زندگی الکساندر همیلتون است که از موسیقی بسیار خوبی بهره برده است و به جنبه‌هایی از سیاست می‌پردازد. همیلتون با سبک خاص خود می‌تواند تحسین تماشاگرش را برانگیزد. این اثر محصول شرکت دیزنی پلاس است که بر اساس کتاب زندگینامه‌ی الکساندر همیلتون ساخته شده است. همیلتون یکی از زیباترین نمایشهایی است که به‌روی صحنه رفته است و حتی می‌تواند بدبین‌ترین‌ها به تئاتر را به خود علاقمند کند. فیلم با زیبایی تمام روایت را جلو می‌برد و به زوایای زندگی همیلتون به‌شیوه‌ای دراماتیزه می‌پردازد و از طرفی دیگر هم با پرداختی قوی که به شخصیت‌ها می‌دهد مخاطب را با خود همراه می‌کند.

موزیک و ترانه‌های استفاده شده در این اثر کاملا در خدمت روایت فیلم هستند و ماموریت پرداخت شخصیت و درام را به‌خوبی به سرانجام می‌رسانند. همیلتون با توجه به اینکه اثری بیوگرافی است اما به دام کلیشه‌ها و ضعف‌های این گونه از فیلمها نمی‌افتد و به‌نحوی جلو می‌رو که مخاطب با خودش فکر می‌کند تمام این اتفاقات و گره‌ها ساخته و پرداخته‌ی ذهن سازندگان هستند. طراحی‌های صحنه، لباس و نورپرداری عالی در این فیلم دیگر نکته‌ی مثبت فیلم است که به‌شدت به‌چشم می‌آید. همیلتون اثری رویایی است که باتوجه به تئاتری بودنش نمی‌گذارد مخاطب خلا‌ای را حس کند. این فیلم جز آثار خاص سینما به‌حساب می‌آید.


پرسش‌های متداول

۱-بهترین فیلم های موزیکال جهان کدامند؟

از میان بهترین فیلم های موزیکال تاریخ می‌توان به فیلم‌ Sing In The Rain ، فیلم The Sound Of Music و فیلم Mary Poppins اشاره کرد.

۲- رقص های به یاد ماندنی در فیلم های موزیکال کدامند؟

از میان رقص‌های ماندگاری که در فیلم های موزیکال به یاد می‌آوریم می‌توان به رقص‌ فیلم‌هایی از جمله West Side Story، Sing In The Rain و Chicago می‌توان اشاره کرد.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده