نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۰

سونی برای تولید محتوای انحصاری ترد پارتی روی پلی استیشن 5 سرمایه‌گذاری سنگینی می‌کند

یکی از تحلیلگران شناخته‌شده‌ی صنعت بازی در گزارش اخیر خود به تمرکز ویژه‌ی سونی در سرمایه‌گذاری سنگین روی استودیوهای بزرگ ترد پارتی برای تولید محتوای انحصاری در پلی‌استیشن 5 اشاره کرده است.

به‌دنبال اخباری که در ارتباط با محتوای انحصاری پلی ‌استیشن 5 در بازی Marvel’s Avengers منتشر شده بود، به نظر می‌رسد که تمرکز و سرمایه‌گذاری ویژه سونی روی محتوای انحصاری استودیوهای ترد پارتی فراتر از این موارد بوده و بخش قابل توجهی از هزینه‌های این شرکت را در نسل نهم در بر خواهد گرفت. عمران خان (Imran Kahn) یکی از اینسایدرهای شناخته‌ شده‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی است که در گزارش جدید خود به این موضوع پرداخته است. بر این اساس، سونی به‌طور ویژه با توسعه‌دهندگان و ناشران ترد پارتی ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها بر سر تولید بازی‌ها یا بخشی از محتوای درون بازی‌های پلی ‌استیشن 5 به توافقاتی دست یافته است. طبق توضیحات خان، بخش PlayStation Advantage نقش مهمی را در رویکرد اقتصادی سونی در نسل نهم ایفا خواهد کرد.

تصویری از کاور بازی‌های انحصاری و ترد پارتی پلی استیشن 5

این خبر اولین‌بار توسط وبسایت Resetera و با گزارش Matt مبنی بر اینکه «محتوای انحصاری استودیوهای ترد پارتی برای پلی‌استیشن 5 در راه بوده و مقیاس و گستردگی آن بسیار چشم‌گیر خواهد بود» منتشر شد. بعد از آن، Kahn به تحلیل این موضوع پرداخته و بیشتر به عمق فعالیت‌های سونی در این زمینه اشاره کرده است. براساس اظهارت او، سونی قراردادهای بزرگ و مبالغ قابل توجهی را برای تولید محتوای انحصاری توسط استودیوهای ترد پارتی اختصاص داده است:

«در تأیید گفته‌های Matt باید توجه داشت که تقریباً هیچ استودیوی ترد پارتی بزرگی باقی نمانده که سونی با آن‌ها قرارداد تولید محتوای انحصاری امضا نکرده باشد. برخی از آن‌ها برای ساخت بازی‌ و برخی دیگر تنها برای تولید محتوای انحصاری درون بازی‌ها متعهد شده‌اند. البته اینگونه نیست که مایکروسافت در مقابل، برای بستن این قراردادها تمایلی نداشته باشد؛ درواقع موضوع بر سر میزان مبالغ این قراردادها بوده و سونی مقادیر به مراتب بالاتری را پیشنهاد کرده است.»

کاراکتر اسپایدرمن در بازی Marvel

به‌طور خلاصه، چیزی که «خان» برای تبیین آن تلاش می‌کند، این است که اصطلاحاتی مانند «PlayStation Advantage» و محتوای انحصاری کنسول‌ها نقش به مراتب پررنگ‌تری را در نسل جدید بازی‌های ویدیویی ایفا خواهند کرد. البته این موضوع تاحدودی چندان هم غیرمنتظره نبود. چرا که بسیاری از توسعه‌دهندگان و استودیوهای مستقل بازی‌سازی، معمولاً در آغاز دوره‌ی عمر یک کنسول، با ناشران مختلف بر سر تولید محتوای اختصاصی توافق می‌کنند. هرچند به نظر می‌رسد که این قضیه در نسل نهم بیش‌ازپیش نقش تعیین کننده داشته باشد.

ایکس‌باکس با رویکردهایی همچون پشتیبانی پیوسته و قابل قبول از نسل‌های گذشته به‌دنبال ارائه‌ی یک فضای گیمینگ فراگیر و استفاده‌ی حداکثری از جامعه‌ی کاربران کنسول‌های خود است. از سوی دیگر، مایکروسافت توجه ویژه‌ای روی خدمات سرویس‌های اشتراکی خود و همچنین خرید استودیوهای بازی‌سازی جدید و گسترش تولیدکنندگان محتوای فرست پارتی ایکس‌باکس سری ایکس داشته است.

لوگوی پلی استیشن روی بدنه PS5

دراین‌میان، اینطور به نظر می‌رسد که سونی بیشتر تمایل به جلب توجه کاربران به سمت کنسول پلی‌استیشن 5 داشته و سعی دارد تا بیشترین ارزش ممکن را برای خرید اکوسیستم جدید خود ارائه کند. می‌توان انتظار داشت که در هفته‌های پیش رو، اخبار بیشتری در خصوص قراردادهای سونی با استودیوهای بزرگ ترد پارتی منتشر شود. البته با وجود اینکه این موضوع با درنظرگرفتن اقدامات اخیر سونی کاملاً منطقی و مورد انتظار به نظر می‌رسد، باید همچنان تا زمان انتشار اخبار رسمی، از اظهارنظر قطعی در خصوص آن خودداری کرد.

پلی‌استیشن 5 برای عرضه در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است. همچنان اطلاعاتی از قیمت یا تاریخ دقیق عرضه‌ی این کنسول در دست نیست. با انتشار جدیدترین اخبار در ارتباط با کنسول جدید سونی، با زومجی همراه باشید.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده