// سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۵

آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از کیت و لئوپولد تا شرق شیرین

یک کمدی-رمانتیک فانتزی از جیمز منگولد، یک بادی مووی از کارگردان Wild Tales و اثری هجوآمیز از سینمای مستقل آمریکا؛ در این آخر هفته، به سراغ سه جنس متفاوت کمدی می‌رویم.

سه فیلمی که برای این شماره از سری مقاله‌های «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» انتخاب کرده‌ام، به سه جنس مختلف سینمای کمدی متعلق هستند. اولی، یک کمدی-رمانتیک سرگرم‌کننده است که به شکلی آشنا، از ایده‌ی سفر در زمان برای خلق موقعیت‌های کمیک استفاده می‌کند. دومی، یک کمدی-اکشن بامزه است که با محوریت دوستی دو مرد، به الگوی بادی مووی (Buddy Movie) پیوند می‌خورد.

نهایتا، سومین فیلم منتخب این هفته‌ام، یک کمدی-درام مستقل است که برای بیان هجوآمیز ایده‌های سیاسی‌اش، راه‌های دیوانه‌واری پیدا می‌کند. درباره‌ی این سه اثر صحبت کردم: کیت و لئوپولد (Kate & Leopold) به کارگردانی جیمز منگولد، عفو مشروط (On Probation) به کارگردانی دامیان شیفرون و شرق شیرین (The Sweet East) به کارگردانی شان پرایس ویلیامز.


هیو جکمن با لباسی قدیمی و مگ رایان با لباسی مدرن در حال اسب‌سواری در یک پارک در نمایی از فیلم کیت و لئوپولد به کارگردانی جیمز منگولد

فیلم Kate & Leopold

فیلم کیت و لئوپولد

کارگردان: جیمز منگولد

بازیگران: هیو جکمن، مگ رایان، لیو شرایبر

سال اکران: ۲۰۰۱

خلاصه‌ی داستان: یک دوک انگلیسی متعلق به سال ۱۸۷۶، ناخواسته، به نیویورک مدرن کشیده می‌شود و به یک مدیر اجرایی جسور، دل می‌بازد.

شانزده سال پیش از لوگان (Logan)، چهارمین فیلم بلند داستانی جیمز منگولد، نخستین همکاری او با هیو جکمن را رقم زد. این دو فیلم، نمی‌توانند از این متفاوت‌تر باشند! در مقابل جدیت و تلخی لوگان، کیت و لئوپولد، کمدی-رمانتیک سَبٌک و شیرینی است که در آن، هیو جکمن، نقش یک دوک جنتلمن انگلیسی قرن نوزدهمی را بازی می‌کند. اشراف‌زاده‌ای که به اتفاق، از نیویورک قرن بیست‌و‌یکمی سردرمی‌آورد.

همه‌چیزِ این ساخته‌ی ابتدای هزاره‌ی جیمز منگولد، بسیار آشنا است! از موقعیت‌های کمیکی که با حضور یک فرد اشتباهی در زمان نامربوط شکل می‌گیرند، تا شکلی که فیلم، ایده‌ی سفر در زمان را با پلات رمانتیک‌اش درهم‌می‌آمیزد. از سوی دیگر، با منسجم‌ترین فیلمنامه‌ی ممکن یا بامزه‌ترین شوخی‌های قابل‌تصور هم مواجه نیستیم. در نتیجه اگر با نگرش انتقادی به سراغ کیت و لئوپولد بروید، ایرادات زیادی توجه‌تان را جلب خواهد کرد. اما اگر انتظارات‌تان را پایین بیاورید و به قصد سرگرم شدن صرف، به تماشای این کمدی سرخوش بنشینید، بعید است که پشیمان شوید.


نمایی از فیلم عفو مشروط به کارگردانی دامیان شیفرون

فیلم On Probation

فیلم عفو مشروط

کارگردان: دامیان شیفرون

بازیگران: لوئیس لوکه، دیگو پرتی

سال اکران: ۲۰۰۵

خلاصه‌ی داستان: ماریانو، روانشناسی است که به‌عنوان خدمتی اجباری، باید به آلفردو، مامور پلیسی که به‌دلیل خیانت همسرش افسرده است، کمک کند. سپس، او به شکل اتفاقی، در تحقیقات آلفردو روی پرونده‌ی دو قتل، درگیر می‌شود.

نزدیک به یک دهه پیش از اینکه دامیان شیفرون آرژانتینی، با قصه‌های وحشی (Wild Tales) در صحنه‌ی بین‌المللی برای خودش اعتباری دست و پا کند، در کشور مادری‌اش، دو فیلم ساخته بود. یکی از این دو اثر، کمدی بسیار بامزه‌ای به نام عفو مشروط با نام اصلی «Tiempo de valientes» است؛ یک بادی مووی پلیسی به سبک گریز نیمه‌شب (Midnight Run) مارتین برست.

شوخی‌ها و موقعیت‌های کمیک در این فیلم سرحال شیفرون هم مطابق الگوی هوشمندانه‌ی ژانر، از همراهی اجباری و ناخواسته‌ی دو آدم با یکدیگر شکل می‌گیرند. داستان از جایی آغاز می‌شود که نیروی پلیس، برای کمک به یکی از ماموران‌ که با افسردگی درگیر است، روانشناسی را به کار می‌گیرند تا به او برای بیرون زدن از این وضعیت، یاری برساند. اما همراهی این دو، ثابت می‌کند که اوضاع در زندگی شخصی روانشناس قصه هم خیلی بهتر نیست! وضعیت از جایی وخیم‌تر می‌شود که این زوج نامعمول، باید به مقابله با یک توطئه‌ی بزرگ امنیتی هم بپردازند! لوئیس لوکه و دیگو پرتی، به ترتیب در نقش‌های پلیس و روانشناس قصه، تماشایی‌اند.


تالیا رایدر در نمایی از فیلم شرق شیرین به کارگردانی شان پرایس ویلیامز

فیلم The Sweet East

فیلم شرق شیرین

کارگردان: شان پرایس ویلیامز

بازیگران: تالیا رایدر، سایمون رکس، آیو ادبیری، جیکوب الوردی

سال اکران: ۲۰۲۳

خلاصه‌ی داستان: یک دانش‌آموز سال آخر دبیرستان که اهل کارولینای جنوبی است، طی سفری به واشنگتن دی سی، نخستین مواجهه‌اش با جهان بزرگ‌تر را تجربه می‌کند.

نخستین فیلم بلند داستانی شان پرایس ویلیامز، کمدی هجوآمیزی است که وضع کنونی اجتماعی-سیاسی ایالات متحده‌ی آمریکا را ازطریق همراهی با سفر پرماجرای شخصیت اصلی‌اش، دست می‌اندازد. لیلیان (تالیا رایدر)، دختر نوجوانی است که به شکل اتفاقی، با مردان مختلفی همراه می‌شود. مردانی که جملگی، قصد دارند او را از وضعیت‌های مختلف «نجات دهند.» نجاتی که تقریبا همیشه، با تحمیل تجاربی ناخوشایند به او همراه است!

شرق شیرین، از کارِ فیلمسازان مهم سینمای مستقل آمریکا، الهام گرفته است. روایت سریع، پرحادثه‌ و جنون‌آمیز فیلم و برخی از المان‌های سبکی آن، آثار سفدی‌ها را به یاد می‌آورد و به شکل طبیعی، ساخته‌ی ویلیامز، به سینمای جان کاساوتیس هم مربوط می‌شود. سرک کشیدن فیلم به گوشه‌های نازیبا از زندگی کاراکترهایی عجیب و در عین حال، خیال‌انگیزیِ غیرمنتظره‌ی برخی لحظات، فیلم‌های شان بیکر را هم به یاد می‌آورد. گروه بازیگری فیلم، تعدادی از چهره‌های نوظهور محبوب سینمای امروز آمریکا را شامل می‌شود؛ از خود تالیا رایدر گرفته تا آیو ادبیری و جیکوب الوردی. شرق شیرین، تیتراژ آغازین بسیار خلاقانه و جالبی هم دارد که می‌تواند به شکل مثبتی غافلگیرتان کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده