نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم On the Rocks - روی صخره‌ها

فیلم روی صخره‌ها (On the Rocks) با بازی بیل مری و کارگردانی سوفیا کوپولا اخیرا در سینماهای ایالات متحده به نمایش درآمد و توانست نظر منتقدان راتن تومیتوز و متاکریتیک را جلب کند.

فیلم On the Rocks یا در زبان فارسی «روی صخره‌ها» یکی از جدیدترین آثار درام، ماجراجویی و فیلم کمدی ۲۰۲۰ شرکت ای ۲۴ (A24) است که به‌دست کارگردان هنرمند و بااستعدادی به نام سوفیا کوپولا، که در رزومه خود همکاری در ساخت فیلم The Beguiled (فریب‌خورده)، فیلم The Bling Ring (حلقه بلینگ)، فیلم Somewhere (یک جایی)، فیلم Marie Antoinette (ماری آنتوانت) و فیلم Lost in Translation (گمشده در ترجمه) و غیره را دارد، ساخته شده است. فیلم روی صخره‌ها، اولین اثر بلند سوفیا کوپولا محسوب می‌شود که آن را برای شرکت ای ۲۴ و سرویس اپل تی وی پلاس کارگردانی کرده است و درکنار کار حرفه کارگردانی، بازیگری را هم انجام می‌دهد. در فیلم روی صخره‌ها، بازیگران و هنرمندان بااستعدادی مانند رشیدا جونز در نقش لورا، بیل مری در نقش فیلکس، جسیکا هنویک در نقش فیونا، جنی اسلیت در نقش ونسا، باربارا بین در نقش گرن و کلیف سامارا در نقش متصدی و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم روی صخره‌ها در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱ مهر ۱۳۹۹) در جشنواره فیلم نیویورک که جزو جشنواره‌های مطرح فیلم به حساب می‌آید، به نمایش در آمد. این فیلم برای اکران در تاریخ ۲ اکتبر (۱۱ مهر) در سینماهای ایالات متحده تنظیم شده بود. لازم به ذکر است که سازندگان تصمیم دارند این فیلم را در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ (۲ آبان) در سرویس اپل تی وی پلاس به نمایش در بیاورند. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۷۴ را از بین ۳۸ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود سوفیا کوپولا بوده است. در بحث تهیه‌کنندگی این اثر هم خود سوفیا کوپولا به همراه یوری هنلی فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها در حد متوسط و رو به بالا بودند. اکثر منتقدان هم عملکرد بازیگران و نحوه بازی آن‌ها، خصوصا بیل مری، را تحسین کردند و اعتقاد داشتند که این اثر، سبک‌تر از کارهای قبلی کوپولا ساخته شده است. از طرف دیگر هم ۹۳ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر کمدی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۸۸ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که اخیرا فیلم On the Rocks در ایالات متحده به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم On the Rocks از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

لورا (با بازی رشیدا جونز) تصور می‌کند که دیگر به جایگاه خوبی در زندگی خود رسیده است. اما در همین حین به این پی می‌برد که همسر او به نام دین (با بازی مارلون وینز) کم کم ساعت‌های بیشتری را در محل کار خود به همراه یک همکار جدید می‌گذراند؛ به همین ترتیب لورا ترس از بدترین‌ها به سراغش می‌آید. او خیلی زود به سراغ تنها مردی می‌رود که فکر می‌کند ممکن است ایده‌ای راجع به این وضعیت داشته باشد؛ آن هم کسی نیست جز پدر دوست‌داشتنی و پر انگیزه خود یعنی فیلکس (با بازی بیل مری). فیلکس بعد از شنیدن حرف‌های دخترش اصرار دارد که درباره این شرایط تحقیق کنند. به همین ترتیب هم آن‌ها چرخیدن شبانه در سرتاسر شهر نیویورک را آغاز می‌کنند؛ از شرکت در مهمانی‌های بالا شهر گرفته تا نقاط مهم و خاص مرکز شهر. آن‌ها در همین حین، به بطن ماجراجویی خود که در رابطه خودشان قرار دارد، پی می‌برند.

بیل موری به همراه رشیدا جونز در فیلم On the Rocks

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم On the Rocks بیندازیم:

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۱۰۰ از ۱۰۰

کدام یک از ما دوست نداریم که به همراه یک شخصیت دوست‌داشتنی و نیویورکی مانند کاراکتر مری، به یک ماجراجویی شبانه برویم که پر از خوشگذرانی و شکستن قوانین مختلف است. فیلم نسبتا احساسی و خنده‌دار کوپولا نزدیک‌ترین چیزی است که ما می‌توانیم برای چنین تجربه‌ای به‌دست بیاوریم؛ فیلمی که باید هم از آن تقدیر شود.

لیندزی بار | آسوشیتد پرس

۸۸ از ۱۰۰

احتمالا فیلم On the Rocks ساده‌تر و متعارف‌تر از کارهای دیگر کوپولا محسوب شود اما این اصلا دلیل بر این نیست که از لحاظ عمق یا سرگرم‌کنندگی در سطح پایینی قرار داشته باشد.

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۸۸ از ۱۰۰

جونز و مری درکنار هم فوق‌العاده هستند. خیلی از بهترین صحنه‌های فیلم On the Rocks زمانی است که این دو با هم هستند و به‌صورت زبانی با هم کشمکش دارند.

آلیسون ویلمور | ولچر

۷۰ از ۱۰۰

فیلم روی صخره‌ها یک اثر عالی محسوب نمی‌شود. اما اثری پر از احساسات است که سعی می‌کند به یک چیز بهتر و مرتب‌تر تبدیل شود.

بیل موری و رشیدا جونز به همراه سوفیا کوپولا در فیلم on the rocks

بری هرتز | گلوب اند میل

۶۳ از ۱۰۰

اگر تصمیم داشتید که امسال روز مخصوص به بیل مری را جشن بگیرید، یک نوشیدنی برای خود بریزید و به‌جای این اثر، فیلم گمشده در ترجمه را تماشا کنید؛ بعد هم از نوشیدنی خود لذت ببرید.

مایک رایان | آپروکس

۶۰ از ۱۰۰

درست است که فیلمنامه فیلم On the Rocks کمی سطحی و سبک به نظر می‌رسد اما لذت ماجراجویی‌های مری و جونز در سطح شهر، قطعا آن را جبران می‌کند. طرح اصلی داستان در حقیقت بهانه‌ای است که ماجرا فقط بین این دو شخصیت بچرخد.

پیتر بردشاو | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

یک سری لحظات جالب و سرگرم‌کننده‌ای در این اثر وجود دارد... اما شوخی‌ها و ظرافت‌هایی که در این فیلمنامه وجود دارد، واقعا نیازمند کمی دقت و استحکام است؛ چیزی که یا در این اثر وجود ندارد یا مقدار آن بسیار کم است. از طرف دیگر هم به نظر می‌رسد که صحنه‌های جدی این اثر، آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم On the Rocks نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای بسیار خوب و دوست‌داشتنی بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده