نویسنده: مهرداد داودی
// شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۱

بیوگرافی ابوالفضل پورعرب

در این مطلب نگاهی به زندگی هنری ابوالفضل پورعرب، بازیگر نام آشنای سینمای ایران خواهیم داشت.

ابوالفضل پورعرب در تاریخ چهار آذر ۱۳۳۸ به دنیا‌ آمد. این بازیگر که در محله شاه عبدالعظیم چشم به جهان گشود و با فیلم سینمایی «سلطان قلبها» به دنیای سینما علاقه‌مند شد. او تا مدت زیادی به دلیل علاقه پدرش به موسیقی، به نواختن ویولون مشغول شد. این بازیگر پس از مدتی اما به صورت جدی به هنرهای نمایشی و تئاتر روی آورد. او همچنین به تحصیل در رشته بازیگری پرداخت. پورعرب برای اولین بار در فیلم سینمایی «عروس» بازی کرد. فیلمی که خیلی زود پورعررب را به شهرت رساند. او در این ساخته بهروز افخمی که در سال ۱۳۶۹ ساخته شده است، با نیکی کریمی همبازی بود. بسیاری «عروس» را به عنوان یکی از فیلم‌های مهم سینمای ایران به شمار می‌آورند. پورعرب و کریمی پس از عروس هیچگاه همبازی نشدند که طبق اعلام پورعرب این مسئله علاوه بر مسائل سینمایی، دلایلی فرامتنی هم داشت.

ابوالفضل پورعرب

پورعرب یک سال بعد از «عروس» برای بازی در فیلم سینمایی «قربانی» جلوی دوربین رسول صدرعاملی حاضر شد. به عقیده بسیاری دهه هفتاد دوران اوج بازیگری پور عرب بود. پس از «قربانی» او با رخشان بنی اعتماد همکاری کرد و در فیلم سینمایی «نرگس» حاضر شد. این بازیگر در سال ۱۳۷۰ در سومین فیلم سینمایی‌اش در همان سال بازی کرد. این فیلم، فیلم «آواز تهران» ساخته کامران قدکچیان بود. وی یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۱ نیز در چهار فیلم سینمایی بازی کرد. این چهار فیلم، فیلم‌های «رابطه پنهانی» ساخته جهانگیر جهانگیری، «مهاجران» ساخته مهدی صباغ زاده، «سوظن» ساخته کاظم معصومی و «دو روی سکه» ساخته محمد متوسلانی بودند. در سال ۱۳۷۲ نوبت به همکاری او با همایون اسعدیان و بازی در فیلم «نیش» رسیده بود. پورعرب که در آن سال‌ها به سطح بالایی از شهرت رسیده بود، در فیلم‌های مختلفی مانند «چهره»، «بهشت پنهان»، «در کمال خونسردی»، «بی قراری» و «مرضیه» نقش آفرینی کرد.

ابوالفضل پورعرب با بازی در فیلم سینمایی عروس به یکی از چهره‌های مطرح سینمای ایران تبدیل شد

یکی از فیلم‌های شاخص پورعرب اما بدون شک فیلم سینمایی «مردی شبیه باران» ساخته سعید سهیلی است. وی در این فیلم با فاطمه صامتی و حسین انصاری همبازی بود. این بازیگر در ادامه مسیر بازیگری‌اش در سال ۱۳۷۵ برای بازی در فیلم «قاصدک» با قاسم جعفری همکاری کرد. وی پس از آن نیز در سال ۱۳۷۶ در سینمایی «حماسه قهرمانان» بازی کرد. سال ۱۳۷۷ بود که وی باز هم با سعید سهیلی همکاری کرد. این بازیگر این بار در فیلم سینمایی «مردی از جنس بلور» حاضر شد. یکی از فیلم‌های مطرح پور عرب بدون شک فیلم «دست‌های آلوده» ساخته سیروس الوند بود. پورعرب در این فیلم با بازیگرانی نام آشنا مانند هدیه تهرانی و امین حیایی هم بازی شد. ابوالفضل پورعرب همچنین قرار بود در فیلم سینمایی «قرمز» بازی کند، اما به دلیل اینکه کاراکترش در یکی از قسمت‌های فیلم باید به بازیگر نقش مقابلش که یک خانم بود، به صورت فیزیکی حمله می‌کرد، از بازی در این فیلم انصراف داد. وی معتقد بود این نقش چهره بدی از مردها به نمایش می‌گذارد. پورعرب در سال‌های فعالیت خود در فیلم‌های مختلفی با کارگردان‌های مختلفی همکاری کرد. این بازیگر می‌گوید تنها با کارگردان‌هایی همکاری کرده است که از صمیم قلب آن‌ها را دوست داشته است.

ابوالفضل پورعرب از دنیای تلویزیون هم دور نماند. او برای اولین بار در سریال «تنهاترین سردار» ساخته مهدی فخیمی زاده نقش آفرینی کرد. این بازیگر در طول فعالیتش در تلویزیون در سریال‌هایی مانند «مسافر»، «زیرزمین»، «یک وجب خاک»، «آخرین سرقت» و «وضعیت سفید» بازی کرد. او همچنین در سریال شبکه نماش خانگی «شهرزاد» بازی کرد. او به دلیل تغییرات به وجود آمده در فیلمنامه از حسن فتحی درخواست کرد تا او را از فیلمنامه حذف کند. پورعرب در چندسال زندگی‌اش درگیر تومور خوش خیم اثنی عشر بود. این بازیگر پس از مدت‌ها خانه نشینی توانست از این بیماری جان سالم به در ببرد.ابوالفضل پورعرب

ابوالفضل پورعرب برای بازی در فیلم «عروس» در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت تندیش بهترین بازیگر نقش اول مرد بود. این بازیگر برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فیلم پیونگ یانگ دریافت کرد و به تازگی این جایزه را به موزه برنامه دورهمی تقدیم کرده است. پورعرب همچین برای بازی در فیلم سینمایی «نرگس» در دهمین دوره جشنواره فجر برای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد شد. وی در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «مردی شبیه باران» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خانه برد. او دو سال بعد و در هفدهمین جشنواره برای بازی در سینمایی «غریبانه» برای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. پورعرب برای آخرین بار برای بازی در فیلم «دست‌های آلوده» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشن خانه سینما شد. شما در زیر می‌توانید فهرست  برخی از فعالیت‌های این هنرپیشه را در عرصه بازیگری مرور و مطالعه کنید.

فیلم‌های سینمایی

سالنام فیلمکارگردان
۱۳۶۹عروسبهروز افخمی
۱۳۷۰قربانیرسول صدرعاملی
۱۳۷۰نرگسرخشان بنی اعتماد
۱۳۷۰آواز تهرانکامران قدکچیان
۱۳۷۱رابطه پنهانیجهانگیر جهانگیری
۱۳۷۱مهاجرانمهدی صباغ زاده
۱۳۷۱سؤظنکاظم معصومی
۱۳۷۱دو روی سکهمحمد متوسلانی
۱۳۷۲نیشهمایون اسعدیان
۱۳۷۴چهرهسیروس الوند
۱۳۷۳بهشت پنهانکامران قدکچیان
۱۳۷۳در کمال خونسردیسیامک شایقی
۱۳۷۳بی‌قرارمجید قاری‌زاده
۱۳۷۳مرضیهاسفندیار شهیدی
۱۳۷۵مردی شبیه بارانسعید سهیلی
۱۳۷۵قاصدکقاسم جعفری
۱۳۷۶حماسه قهرمانانجمشید حیدری
۱۳۷۶غریبانهاحمد امینی
۱۳۷۷باد و شقایقسیدضیاءالدین دری
۱۳۷۷جوانیمجید قاری‌زاده
۱۳۷۷مردی از جنس بلورسعید سهیلی
۱۳۷۷عشق کافی نیستمهدی صباغ زاده
۱۳۷۷معصومداوود توحیدپرست
۱۳۷۸دستهای آلودهسیروس الوند
۱۳۷۸رقص شیطاناسماعیل براری
۱۳۷۸زندانی ۷۰۷حبیب‌الله بهمنی
۱۳۷۹تو را دوست دارمعبدالله باکیده
۱۳۷۹همسر دلخواه منافشین شرکت
۱۳۸۰تیکاسماعیل فلاح پور
۱۳۸۴به خاطر سوگندسیدرحیم حسینی
۱۳۸۴چند می‌گیری گریه کنیشاهد احمدلو
۱۳۸۵پسران آجریمجید قاری‌زاده
۱۳۸۶مجنون لیلیقاسم جعفری
۱۳۸۶سربلندسعید تهرانی
۱۳۸۷دلواپسیبهمن گودرزی
۱۳۸۹زمهریرعلی روئین‌تن
۱۳۹۳سایه‌های موازیاصغر نعیمی
۱۳۹۵کاناپهکیانوش عیاری
۱۳۹۶به وقت خماریمحمدحسین لطیفی

تلویزیون

سالنام مجموعهکارگردان
۱۳۹۵روزهای بی‌قراریکاظم معصومی
۱۳۹۴شهرزاد(شبکه نمایش خانگی)حسن فتحی
۱۳۹۰وضعیت سفیدحمید نعمت‌الله
۱۳۸۸آخرین سرقتمحمدحسین حقیقی
۱۳۸۷جاده در دست تعمیرحسین تبریزی
۱۳۸۶انتهای جادهفرزاد مؤتمن
۱۳۸۶یک وجب خاکعلی عبدالعلی‌زاده
۱۳۸۵زیرزمینعلیرضا افخمی
۱۳۸۴تا غروبمحمد بنایی
۱۳۸۲عروسپویان طایفه
۱۳۸۱همرازسامان مقدم
۷۹–۱۳۷۸مسافرسیروس مقدم
۱۳۷۶تنهاترین سردارمهدی فخیم‌زاده


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده