نویسنده: فرشید معتمد
// پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

آغاز انتشار بررسی کارت های گرافیک RTX 2080 و RTX 2080 Ti

نخستین بنچمارک‌های رسمی از راندمانِ کارت‌های گرافیک RTX 2080 و RTX 2080 Ti در سایت‌های معتبر منتشر شدند.

ماهِ گذشته انویدیا نسلِ جدیدِ کارت‌های گرافیکی را بعد از گذشتِ بیش از دو سال از نسلِ قبلی معرفی کرد. اما عرضه‌ی تجاری این کارت‌ها به ۲۰ سپتامبرِ ۲۰۱۸ (۲۹ شهریور ۹۷) موکول شد. حالا و پس از سررسید شدنِ محدودیتِ عدمِ افشای NDA برای انتشارِ بررسی‌های انجام گرفته روی کارت‌های این سری، بسیاری از کارشناسان و وب‌سایت‌های سخت افزاری در حالِ انتشارِ مقالات و بنچمارک‌های انجام شده روی RTX 2080 و RTX 2080 Ti هستند تا کاربران و مخصوصا گیمرها را از میزان افزایشِ راندمان نسبت به نسلِ قبلیِ پاسکال و کارت‌های گرافیکیِ فعلی مطلع کنند. انتظارِ اجرا و بررسی عملیِ قابلیت‌های واحدِ RT برای Ray Tracing و واحدِ AI برای نمایشِ توانایی DLSS هم وجود دارد تا بتوان نسبت به ادعای انویدیا در موردِ بهبودهایی که این تکنیک‌های جدید در بازی‌ها ایجاد خواهند کرد قضاوت کرد.

Nvidia  GeForce rtx 2080 founders edition

در نسل‌های گذشته کارت‌های مرجع همگی با خنک کننده‌ی توربینیِ معمولی و با قیمتِ پایه عرضه می‌شدند، اما این بار انویدیا تصمیم گرفته که کارت‌‌های گرافیکِ پرچمدارِ تورینگ را با خنک کننده‌ای کاملا متفاوت با طراحی جدید و بسیار بهینه‌تر از نسل‌های قبلی عرضه کند. این خنک کننده علاوه بر برخورداری از دو فنِ کم صدا و نسبتا قوی، از اورکلاکِ کارخانه‌ای انویدیا هم بهره‌مند شده و به همین بهانه با قیمتِ ۱۰۰ دلار بالاتر از قیمتِ پایه برای هر رده عرضه می‌شود. البته قیمت‌های فعلی در بازارِ جهانی به علتِ بالا بودنِ تقاضا نسبت به عرضه بالاتر از قیمتِ MSRP اعلام شده است و دسترسی به این مدل‌ها را با دشورای‌هایی همراه کرده است. حتی تاریخِ عرضه‌ی تجاری کارت‌های پرچمدارِ GeForce RTX 2080 Ti یک هفته به تعویق افتاد تا انویدیا بتواند در فرصتِ بیشتری به تولید و ارسالِ پیش فروش‌های ثبت شده از سوی کاربرانِ مشتاق پاسخ‌گو بوده و سفارشاتِ موجود را تامین کند.

تقریبا تمامِ سایت‌های معتبرِ جهانی از هفته‌ها قبل به کارت‌های مرجع انویدیا که نسخه‌ی Founders نامیده می‌شود دسترسی داشتند و مدل‌های اختصاصی AIB از سازندگانِ دیگر هم در روز‌های گذشته به دستِ برخی از این سایت‌ها رسیده بود. این مدت فرصتی بود تا بتوانند به بررسیِ کامل و دقیقِ این کارت‌ها با درایورهای سری ۴۰۰ انویدیا بپردازند و نتایجِ حاصل شده را دسته بندی و با مدل‌های قدیمی‌تر مقایسه کنند.

GeForce RTX

قبل از این انویدیا نمودارِ بالا را از مقایسه‌ی برخی عناوین‌ بازی‌ها بینِ نسلِ جدید و نسلِ پاسکال منتشر کرده بود که بر روی بهبودِ راندمان به کمکِ DLSS تمرکز داشت و این افزایش‌ِ راندمان را تا دو برابر یا حتی بیشتر برآورد کرده بود. اما اکنون کارشناسانِ بی‌طرف و سایت‌ها خود دست به کار شده‌اند تا تخمینِ دقیق‌تری از این آمار و ارقام و جایگاهِ واقعی کارت‌های RTX 2080 و RTX 2080 Ti به دست آورند.

GeForceGTX 1080GTX 1080 TiRTX 2080 RTX 2080 Ti
تراشه‌ی گرافیکیGP104-400-A1GP102-350-A1TU104-400TU102-300
معماریPascalPascalTuringTuring
تعداد ترانزیستور۷.۲ میلیارد۱۲ میلیارد۱۳ میلیارد۱۸.۴ میلیارد
پروسه‌ی ساختTSMC 16 nmTSMC 16 nmTSMC 12 nmTSMC 12 nm
تعداد هسته‌های CUDA256035842944 4352 
تعداد واحدهای SMX20282432
تعداد واحدهای ROPs64886488
 فرکانس پایه‌ی تراشه1,607 MHz1,506 MHz1,482 MHz1,348 MHz
فرکانس توربوی تراشه1,733 MHz1,683 MHz1,582 MHz1,545 MHz
سرعت حافظه11.00 Gbps11.00 Gbps14.00 Gbps14.00 Gbps
 اندازه‌ی حافظه8GB GDDR5X11GB GDDR5X8GB GDDR611GB GDDR6
عرض باند گذرگاه حافظه256bit352bit256bit352bit
پهنای باند حافظه 320GB/s484GB/s448GB/s616GB/s
راندمان GigaRays 0.877Giga Rays/s1.1Giga Rays/s8Giga Rays/s10Giga Rays/s
فناوری اتصالیSLISLINVLinkNVLink
توان مصرفی180Watts250Watts215Watts250Watts
قیمتِ پایه۵۰۰ دلار۷۰۰ دلار۶۹۹ دلار۹۹۹ دلار

به عنوان نمونه سایتِ TechSpot در بررسیِ ابتدایی خود با ۱۲ بازی به این نتیجه رسیده که در رزولوشنِ 1440p مدلِ RTX 2080 بین ۷ درصد کندتر تا ۱۵ درصد سریع‌تر از GTX 1080 Ti یعنی همان پرچمدارِ نسلِ قبلی ظاهر شده است و به طور متوسط تنها یک درصد نسبت به آن سریع‌تر بوده است. به بیانِ دیگر راندمانِ RTX 2080 در سطحِ GTX 1080 Ti قرار دارد و همرده‌ی آن محسوب می‌شود. البته RTX 2080 در دقت‌ِ 4K فاصله‌ی خود را با GTX 1080 Ti بیشتر کرده است. در بنچمارک‌های 4K تفاوت به نتایجی بینِ ۱۳ درصد کندتر تا ۲۲ درصد سریع‌تر تغییر کرده است که باز هم میانگینی حدودِ یک درصد دارند.

اما اگر بخواهیم RTX 2080 را با رقیبِ مستقیمش از نسلِ گذشته مقایسه کنیم، این کارت توانسته GTX 1080 را با فاصله‌ای بین ۱ درصد کندتر تا ۵۱ درصد سریع‌تر در گرد و غبارها محو کند و میانگینِ ۲۹ درصد راندمانِ بالاتر را در دقتِ 1440p بدست آورد. همان‌طور که حدس می‌زنید افزایش‌ راندمان در دقتِ 4K بیشتر شده و به متوسطِ ۳۳ درصد رسیده است، اما نتایج‌ بدست آمده در بازی‌های منتخب بینِ ۱۷ تا ۵۲ درصد بالاتر از GTX 1080 قرار گرفته‌اند.

همچنین عملکردِ برادرِ بزرگ‌تر یعنی RTX 2080 Ti هم در مقایسه با نسلِ قبلی آزمایش شده است. این کارت توانسته رقیبِ مستقیش GTX 1080 Ti را با تفاوتِ میانگین‌ ۳۰ درصد پشت‌ سر گذارد که آماری بدون رقیب است و تا اقدام‌ متقابلِ AMD در سالِ آینده، دستاوردی بی‌نظیر برای انویدیا محسوب می‌شود.

اگر بخواهیم دو مدلِ رده حرفه‌ایِ جدید با معماری تورینگ را با یکدیگر مقایسه کنیم، چه تفاوتی بینِ آنها  مشاهده خواهد شد؟ نتایجِ حاصله از مقایسه‌ی بین این دو نمایانگرِ آن است که RTX 2080 Ti در دقتِ 2K به طور متوسط حدود ۲۱ درصد و در 4K به میزانِ ۳۰ درصد بهتر از RTX 2080 عمل کرده است.

به علاوه کارت‌های گرافیکیِ جدید با قابلیت‌های متمایز و غیر قابل پیش‌بینیِ دیگری هم معرفی شدند که Ray Tracing و DLSS دو نمونه از مهم‌ترین کارکردهای معماریِ تورینگ است و انویدیا در مراسمِ معرفی تمام تمرکزِ خود را روی آنها گذاشته بود. متاسفانه فعلا امکانِ بررسی علمی و سنجشِ راندمان در عملکردِ واحدِ RT وجود ندارد، چرا که ویندوز 10 نسخه‌ی اکتبر ۲۰۱۸ هنوز نهایی نشده و API مربوط به Ray Tracing که DXR گفته می‌شود قرار است با این نسخه در دسترس قرار گیرد. از طرفی هنوز بازی‌های فهرست شده با پشتیبانی از این دو قابلیت در عناوینِ فعلی و آینده هنوز آماده نیستند و بررسی و مقایسه‌ی راندمان‌ آنها بینِ دو روشِ قدیمی و با بکارگیریِ تکنیک‌های Ray Tracing مقدور نیست. تنها نمونه‌های قابلِ دسترس، یکی دموی قبلا مشاهده شده‌ی انویدیا با نام Reflections از جنگِ ستارگان و دومی دموی کاملا جدید و بتای 3DMark Dandia از شرکتِ UL بوده است .

دانلود از آپارات | دانلود از یوتیوب

در دموی Dandia بخشی از آزمونِ آینده‌ی ابزارِ 3DMark را می‌توان دید که قرار است به زودی به این مجموعه افزوده شود و اختصاصا برای سنجشِ توانایی Ray Tracing روی کارتِ گرافیک استفاده شود. اما برای بررسی راندمانِ DLSS هم فعلا یک عنوان بازی و یک دمو برای کارشناسان در دسترس است که شاملِ Final Fantasy XV و infiltrator از شرکتِ Epic Games است که با آنریل انجین ساخته شده است. در هر دو عنوانِ ذکر شده یک بار Anti-Aliasing به کمک تکنیکِ TAA و یک بار هم به کمکِ DLSS روی هسته‌های Tensor اجرا شده است.

در مقایسه‌ی ابتدایی راندمانِ DLSS در Final Fantasy XV در سایتِ Guru3D، نرخِ فریمِ بدست آمده از ۴۲ فریم در ثانیه در RTX 2080 Ti به ۵۶ فریم در ثانیه ارتقا پیدا کرد و در RTX 2080 معمولی هم از ۳۳ فریم در ثانیه با استفاده از TAA به ۴۵ فریم در ثانیه به کمکِ DLSS رسید که افزایشِ قابلِ توجهی در این رده محسوب می‌شود. از نظر بصری هم کیفیتِ DLSS بسیار بالا و تحسین برانگیز توصیف شده است، بدونِ اینکه باعثِ کاهشِ راندمان شود.

RTX 2080 2080 Ti

اما بعد از تمامِ این آمارِ مثبتی که از نتایجِ این دو کارتِ گرافیکی منتشر شده، نکته‌ی منفی که بیشترِ منتقدان و کارشناسان در موردِ آن اتفاقِ نظر دارند، قیمتِ بالای این سری کارت‌ها است. به جز کمبودِ عرضه نسبت به تقاضا که باعثِ بالا رفتنِ قیمت‌ها شده، خودِ انویدیا هم این بار قیمتِ بالاتری برای کارت‌های تازه وارد تعیین کرده که نسبت به نسلِ پاسکال افزایشِ قابل توجهی داشته و به بهانه‌ی وجودِ واحد‌های RT و AI پولِ بیشتری از گیمرها درخواست می‌کند. اینها قابلیت‌هایی هستند که هنوز امکانِ سنجشِ آنها در بازی‌های واقعی هم مهیا نشده و بنابراین قضاوت در مورد آنها و در نتیجه خرید‌ کارت صرفا بر اساسِ این قابلیت‌ها هنوز مقدور و منطقی به نظر نمی‌رسد. قیمتِ فعلی کارت‌های GeForce RTX 2080 و RTX 2080 Ti در بازارِ جهانی به ترتیب ۸۴۰ و ۱۱۰۰ دلار برای مدل‌های مرجعِ انویدیا است که بسیار بالاتر از قیمتِ پایه و قیمت‌های اعلام شده از سوی انویدیا است و نسبتِ قیمت به راندمان را از تمامِ مدل‌های دیگر نا امید کننده‌تر و غیر قابل پذیرش‌ کرده است.

پس از انتشارِ بروز رسانیِ آینده‌ی ویندوز 10 و عرضه‌ی بازی‌های جدید، به تدریج انتخاب‌های بیشتری برای بررسی قابلیت‌های جدیدِ معماری تورینگ خواهیم داشت و تصویرِ کامل‌تری از تازه واردهای فناوری گرافیک در صنعت بازی‌های پی‌سی بدست خواهیم آورد. در زومجی هم به محض دسترسی به یکی از این کارت‌ها به بررسی اختصاصیِ خود از این نسل خواهیم پرداخت.


منبع TechSpot GURU3D
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده