// پنجشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱

کارت‌های RTX 2080 حدود ۵۰ درصد سریع‌تر از GTX هستند

کمپانی انویدیا به تازگی دو نمودار منتشر کرده است که نشان می‌دهد محصولات جدید آن‌ها بسیار سریع‌تر از نسل قبلی خود هستند.

بحث‌های زیادی در مورد کارت‌های تازه معرفی شده‌ی GeForce RTX وجود دارد؛ با وجود تمرکز شدید این محصولات روی تکنولوژی ردیابی نور یا ray tracing، برخی کاربران ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که شاید معماری تورینگ در بازی‌های حال حاضر هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت و عملکرد این محصولات تنها در تکنولوژی یاد شده خلاصه می‌شود.

کمپانی Nvidia به عنوان تولید کننده‌ی این کارت‌های گرافیک به این نگرانی‌ها عکس‌العمل نشان داده و طی یک گزارش مطبوعاتی، اطلاعاتی در رابطه با تغییرات به‌وجود آمده در این معماری جدید را در کنار برخی بنچمارک‌ها و سنجش عملکرد کارت‌های جدید، به نمایش گذاشته است و اجازه داده تا با انتشار برخی نمودار‌ها بدانیم که با کارت‌های سری RTX چه چیزی در انتظار ما است.

RTX

کمپانی انویدیا با اشاره به نمودار فوق، ابتدا به سراغ مقایسه‌ی معماری جدید Turing در مقابل معماری نسل قبل یعنی Pascal رفته است. به طور متوسط این کمپانی انتظار دارد که سری RTX 2080 حدود ۵۰ درصد از GTX 1080 قوی‌تر باشد. البته هنوز مشخص نشده این آیا این آمار درست است یا خیر اما انویدیا تاکید کرده که بدون استفاده از ویژگی‌های جدید در معماری تورینگ، تمام هسته‌ی پردازشی در این کارت‌های نسبت به قبل ۵۰ درصد سریع‌تر شده‌اند.

عملکرد DLSS که در نمودار انویدیا قابل مشاهده است، در واقع مخفف Deep Learning Super Sampling یا نمونه‌گیری عمیق برای یادگیری است؛ این نشانگر به عبارتی تکنولوژی جدید انویدیا در بخش هوش مصنوعی مجهز به anti-aliasing محسوب می‌شود و می‌توان دید که در معماری تورینگ بهبود‌های چشمگیری داشته است اساس کار این تکنولوژی جدید به نوعی خلاف TAA عمل می‌کند و طبق گفته‌های انویدیا در بازی‌های مختلف تا ۵۰ درصد عملکرد بهتری با DLSS نسبت به TAA شاهد خواهیم بود. این مورد درحالی گفته شده که به نظر می‌رسد غیرفعال کردن TAA به طول معمول حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش کارایی به همراه خواهد داشت. اساسا اعداد نشان داده‌ شده توسط انویدیا برای DLSS به نوعی اغراق آمیز محسوب می‌شود و این محصولات باید پس از عرضه توسط کاربران مورد ارزیابی عملکرد قرار بگیرند.

RTX

کمپانی انویدیا با انتشار عکس دوم نیز نشان داد که کارت‌های RTX 2080به راحتی می‌توانند از پس نمایش بیش از ۶۰ فریم در ثانیه برای وضوح تصویر 4K و فعال بودن HDR برآیند. با این حال، این اعداد نیز به نوعی بازاریابی شرکت انویدیا برای محصولات خود محسوب می‌شود و ما هیچ اطلاعی از تنظیمات گرافیکی بازی‌های یاد شده در زمان آزمایش و بنچمارک‌های شرکت نداریم. 

بر اساس این آمار‌ها، کارت‌های گرافیک RTX 2080 باید بتوانند به راحتی کارت GTX 1080 Ti را پشت سرگذاشته و حتی RTX 2070 نیز عملکردی مشابه یا قوی‌تر از GTX 1080 Ti ارائه کند. البته این انتظارات برای وضوح تصویر 4K است و در حالت‌های 1440P و 1080P احتمالا عملکرد متوسط محصولات فوق در تمامی بازی‌های روز یکسان یا نزدیک به هم باشد. با تمام این تفاسیر می‌توان دید که ارائه‌ی معماری جدید تورینگ یک جهش در عملکرد کارت‌های گرافیک جدید ارائه خواهد کرد اما برای رسیدن به آمار دقیق و فهمیدن تفاوت قدرت این دو نسل باید تا ماه سپتامبر(شهریور) و عرضه‌ی رسمی این محصولات صبر کرد.


منبع pcgamer.com
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده